Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ..:: Nytt befordringssystem på forumet ::..
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldFForum
Pages: 1, 2
Kimster
Sommaren antågar med stora steg och grillarna börjar gå varma. Så har även min lilla grodhjärna varit den senaste veckan.
Jag har den senaste månaden arbetat fram förslag på hur befordringssystemet på forumet kan effektiviseras. Vi växer en del fortfarande och vi har varit tvungna att förändra forumet för att passa mängden och vi har skapat vissa nya forumsdelar. Jag har varit tvungen att utöka personalen kring administrationen och därmed rekrytera fler BlåGul till bikupan. Nu är det dags att göra något åt vårt ganska simpla grad och befodringssystem.

Vi har idag ett antal grupper med olika roller och syften, var grupp har även vissa rättigheter för vad de kan göra. Den stora klungan är Beväringarna som är ni, och där ser jag lite brister i att vi har väldigt lite kontroll över specifika medlemmar eller grupper av medlemmar. Jag har efterlyst mer kontroll av medlemmar beroende på hur aktiva de är. Det är så att jag vill kunna på något sätt belöna de som är flitiga och aktiva hos oss, och uppmuntrar gärna de som är duktiga med sina inlägg. Vi har samtidigt de som registrerar sig men vill inte skriva utan bara t.ex. kunna glo på folks profiler osv. och sånt tycker jag är lite sådär, för forumet är inte till för att man ska kunna sitta i bakgrunden och vaka och observera vem som är vem och vem som säger vad utan att själv delta. Det kan man sitta och göra som gäst isåfall.
Vidare så skulle jag vilja kunna föra bättre statistik på hur många som har skrivit ett visst antal inlägg osv.
Det finns även vissa andra grupper som jag vill radera helt eller bygga om för att kunna passa forumet som det är idag och inte för 3 år sen då de skapades.

Detta är några av de faktorer som gjort att jag arbetat fram ett nytt system, som är baserat lite på Försvarsmaktens nivåer.

Grunden handlar om nivåerna 1 till 10. Där 1 är högst upp/högst grad och 10 längst ner. Nu har FM bara 9 nivåer, men det gör inget för vi måste ju inte se exakt lika ut. Dessutom är jag i behov av en extra grupp i nivån, och då fick det bli nivå 10.

Ungefär så här ser det ut.
Nivå 10 - 0-9 inlägg
nivå 9 - 10
Nivå 8 - 200
Nivå 7 - 350
Nivå 6 - 700
Nivå 5 - 2400
Nivå 4 - 4000
Nivå 3 - 6000
Nivå 2 - 8000
Nivå 1 - Stabspersonal (kan man inte bli automatiskt)

Bytet av ny grupp kommer forumet göra automatiskt.
Sen kommer graderna komma som normalt och fortfarande gå efter antal inlägg.

De olika nivåerna kommer vi kunna anpassa till olika saker och detaljstyra i rättigheter. T.ex om vi vill att man måste ha nått en viss nivå innan man får skriva i ett viss forum. Detta rör den delen i vår vilja att kunna höja kvalitésnivån på forumet inom vissa delar. För statistik visar att det finns klara tecken på vilken typ av medlemmar som orsakar de flesta låsningar och radering av trådar. Så istället för att vi kanske står som hökar över axeln på vartenda ny medlem så sätter vi helt enkelt upp ett tidslås som inte går upp förrän medlemmen har visat att han kan skriva. Detta var nu ett exempel av hur vi kan använda oss av systemet rent konkret och eventuellt långsiktigt höja kvalitén.
Detta är inget som kommer gälla direkt nu utan jag bygger bara upp möjligheten att kunna driva en sådan linje om behovet skulle bli aktuellt.

BlåGul kommer också omorganiseras ytligt. Alltså jag kommer ge nya namn och grader i form av nya ikoner. Idag har haft Underbefäl, BlåGul och OPFL de här kommer hädanefter alla heta BlåGul, men med en siffra efter för att skilja dem åt. BlåGul 1, 2 eller 3 där 3 ersätter underbefäl och 2 BlåGul och 1 OPFL.
Så det kommer bli t.ex. BlåGul av första graden. om man idag är OPFL.
Alla BlåGul kommer få nya generalsgrader istället för BlåGulflaggan. Den kommer synas på annat sätt.
Syftet här är att förenkla och göra det mer lättförståeligt om vad som är vad, det har tydligen varit lite tveksamheter kring det tidigare.

Gruppen officerare, som är ett dumt namn har jag fått erfara, kommer att göras om till Stabspersonal. De som är medlemmar där är fortfarande rådgivare eller med och driver SoldF.coms community på något sätt, men är inte direkt delaktiga i den operativa verksamheten av forumets moderering.

Gruppen Veteraner kommer jag ta bort och, de som ligger där kommer överföras till Stabspersonalen.

Sen finns det några grupper till som jag inte kommer ta upp här utan kommer komma i den officella FAQn om det nya systemet.

Vad exakt varje grupp kommer få för rättigheter kommer även det presenteras i FAQn. Men i korthet rör det sig om en viss mängd PM man får spara, antal mail man får skicka under en viss tid, möjlighet att ladda upp egen avatar, möjlighet att få ändra sin titel till något eget. Få ladda upp filer i inlägg, ändra i sitt egna inlägg efter ett visst antal timmar, etc etc..
Den radikalaste förändringen kommer nog bli för nivå 10 medlemmar som INTE kommer att få andras profiler. Detta som jag nämnde innan är för att man ska inte registrera sig hos oss bara för att glo på profiler. Underrättelseverksamhet kan man ägna sig åt någon annanstans.
Det kan bli så att någon får det sämre iom detta, men det är jag beredd att ta, och så bör även ni. Detta är för forumets eget bästa och inte den enskilde medlemmen, vilket är så vi jobbar rent generellt, och det brukar bli att ibland hamna någon enstaka medlem i kläm och blir arg. Men jag har sagt det förr, vi kan inte göra 7000 medlemmar helt nöjda, tyvärr.

Målet är att få detta rullande inom några dagar. Med början på Söndag eller Måndag beroende på tid och en massa nadra krafs som gillar att hända samtidigt som allt annat ska hända...

OBS
Det finns ett irritationsmoment i det hela, och det är när jag kommer flytta över alla medlemmar till nivå 10 så kommer forumet inte kunna automatiskt befodra upp er till er rätta nivå räknat på antal inlägg ni har. Utan den byter nivå vi varje tillfälle som ni skriver ett inlägg, jag är idag osäker på om det finns en annan väg att komma rätt. Men ni måste alltså skriva ett visst antal inlägg för att komma till rätt nivå direkt efter bytet.
OBS

Synpunkter kommentarer...? skriv!
Gorg
Låter bra, kör på.

Tror ni att det är möjligt att i framtiden så kan vi sjävla välja att dölja vissa personliga uppgifter även för nivå 9 användare?
Kimster
Jag ser inga tecken hos tillverkaren att skapa någon funktion som gör det möjligt för en användare att själv välja vilka grupper som ska få se vad. Ej heller jag kan styra på detalj vad som ska synas för vem, utan det är antingen allt eller inget.
Sytare
Kommer Personal Notepad att påverkas av den tillfälliga nedsparkningen till nivå 10?
Persson_Insats
Även om jag inte är den flitigaste forumisten direkt så tycker jag detta låter bra.
Det är ju som den store chefen (Kimster) säger "nykomlingarna" som har en tendens att begå misstagen som tar messt av BG:s tid.
Dessutom är det trevligt att se forumet utvecklas! det här är ju ytterligare ett steg i evolutionen.

Edit: Det jag kanske ställer mig partiskt frågande till är om inte måttlig aktivitet under lång tid på nått sätt borde belönas över "tokskrivande" under kort tid? nu kanske detta är svårare att genom föra och kanske inte alls vad BG tänkt sig men mina fem ören iaf salute.gif
tgb1116
I stort tycker jag det låter vettigt.

Frågor:
i. Jag kanske läste slarvigt men om 'graderna' även i fortsättningen kommer uppdateras efter antalet inlägg, vad skiljer då 'graderna' från 'nivåerna'?
ii. Höjs man i 'nivå' enbart tack vare antalet inlägg eller är det en sammanvägning av hur länge man varit medlem och antalet inlägg? (dvs hur aktiv man är). Det förra tror jag riskerar att öka antalet 'goddag yxskaft'/'free post'... Det senare tror jag kanske är mer rättvisande, även om jag nog personligen skulle 'förlora' på det eftersom jag har ett ganska lågt antal post/dag.

/Pontus
Kanna
Kör i vind Kimster! Tycker det varkar mycket vettigt.
Kimster
@sytare: nej, inte om jag inte missat något i inställningarna.

QUOTE (Persson_Insats @ May 19 2007, 15:24 ) *
Även om jag inte är den flitigaste forumisten direkt så tycker jag detta låter bra.
Det är ju som den store chefen (Kimster) säger "nykomlingarna" som har en tendens att begå misstagen som tar messt av BG:s tid.
Dessutom är det trevligt att se forumet utvecklas! det här är ju ytterligare ett steg i evolutionen.

Edit: Det jag kanske ställer mig partiskt frågande till är om inte måttlig aktivitet under lång tid på nått sätt borde belönas över "tokskrivande" under kort tid? nu kanske detta är svårare att genom föra och kanske inte alls vad BG tänkt sig men mina fem ören iaf salute.gif

Ja, det finns ju risken för massa skräpinlägg i början, men det är sådant vi måste välja mellan, och min uppfattning är att vi hellre ha koll på de som skriver än de som inte skriver, om inte annat så tar vi bort inlägg så medlemen åker ner i nivå 10 igen.
Min förhoppning är dock folk är seriösa inte jagar nivåer, för då är jag den första att varna medlemmen.

QUOTE (tgb1116 @ May 19 2007, 15:25 ) *
I stort tycker jag det låter vettigt.

Frågor:
i. Jag kanske läste slarvigt men om 'graderna' även i fortsättningen kommer uppdateras efter antalet inlägg, vad skiljer då 'graderna' från 'nivåerna'?
ii. Höjs man i 'nivå' enbart tack vare antalet inlägg eller är det en sammanvägning av hur länge man varit medlem och antalet inlägg? (dvs hur aktiv man är). Det förra tror jag riskerar att öka antalet 'goddag yxskaft'/'free post'... Det senare tror jag kanske är mer rättvisande, även om jag nog personligen skulle 'förlora' på det eftersom jag har ett ganska lågt antal post/dag.

/Pontus

1. Graderna har ingen större betydelse utan bara är relaterade till antal inlägg. Nivåerna är relaterade till graderna och har olika rättigheter inställda... Även om nivån i grunden är styrd av antalet inlägg. Men man kan alltså ha flera grader inom samma grupp.
typ så kanske man kan säga.

2. Inläggen är grunden för befodran generellt. Men BlåGul kan om anledning finns befodra någon till en högre nivå än vad man har inlägg. Alltså kan man i praktiken ha 50 inlägg men ändå bli befodrad av blågul till t.ex. nivå 2 och åtnutja de privelegierna man får på den nivån. Men det kan bara ske manuellt av BlåGul. Där kan tiden man varit medlem spela en roll. I övrigt har tiden ingen betydelse utan det är bara inläggen som styr nivån.

hoppas det redde ut några frågetecken.
FireEagle
@Kimster

Bara så att jag fattar, jag har ju typ 30 inlägg nu=grupp 9 i nya befodringsystemet. Kommer jag tappa dessa 30 inlägg, i räknaren, så jag har noll inlägg men de finns kvar, eller de finns kvar men jag hamnar i grupp 10?

Hamnar jag i grupp 10 och skriver ett inlägg så borde jag flytta upp automatiskt till grupp 9 eftersom jag har inläggen till det, ellr jag måste skriva ca 10 inlägg innan jag går upp en grad?

tack på förhand//FireEagle

OT: Grattis till din befodran Kimster clap.gif
Kimster
QUOTE (FireEagle @ May 19 2007, 17:42 ) *
....
Hamnar jag i grupp 10 och skriver ett inlägg så borde jag flytta upp automatiskt till grupp 9 eftersom jag har inläggen till det, ......
....

Helt rätt den på raden.
Moro
Kanske en av de lite dummare frågorna som kommer till denna tråden, men..

Kommer de olika nivåerna ha liknande namn som idag? Tänker då på Korpral, Furir osv.
Kimster
Graderna behålls
Nivåer = gruppen "beväringar"
Lacrymogene
Kommer BlåGul ha möjlighet att degradera medlemmar som kanske har rätt antal inlägg men som skriver "dåliga" inlägg? Med "dåliga" menar jag den typen av inlägg som det tyvärr fortfarande finns gott om på forumet, typ: "Vilka jägare är hårdast?" och dylikt.
Kimster
Möjlighet finns nog, men jag har i nuläget inga direkta mål med att behöva degradera medlemmar pga av dåliga inlägg, det räcker med tillsägelser och varningar för tillfället. .. det SKA räcka med det iaf. Vad framtiden utvisar får vi se då.
Term
Nu är det förmodligen bara jag som är dum, men är lite förvirrad angående skiftande begrepp och ihopblandande här?

Men som jag fattade det först så är Grad och Nivå samma sak eller?

Och Grupp är samma sak som förut men med lite uppfräschning av gruppnamn m.m. ?

Men har även fått lite andra uppfattningar senare i tråden, som tex att Grupp och Nivå är samma sak?

Kan inte du Kimster reda ut detta en gång för alla så att alla pratar samma språk sen!

/En förvirrad Term
gislemark
Kommer förfarandet med varnade medlemmar att fungera likadant som förut?
eller kommer man att bli degraderad till en lägre nivå isället?
Isgubbe
QUOTE (gislemark @ May 20 2007, 10:51 ) *
Kommer förfarandet med varnade medlemmar att fungera likadant som förut?
eller kommer man att bli degraderad till en lägre nivå isället?

Se Kimsters inlägg ovan

Möjlighet finns nog, men jag har i nuläget inga direkta mål med att behöva degradera medlemmar pga av dåliga inlägg, det räcker med tillsägelser och varningar för tillfället. .. det SKA räcka med det iaf. Vad framtiden utvisar får vi se då.
Kimster
QUOTE (Term @ May 20 2007, 09:49 ) *
Nu är det förmodligen bara jag som är dum, men är lite förvirrad angående skiftande begrepp och ihopblandande här?

Men har även fått lite andra uppfattningar senare i tråden, som tex att Grupp och Nivå är samma sak?

Kan inte du Kimster reda ut detta en gång för alla så att alla pratar samma språk sen!

/En förvirrad Term

Alla kan få ta del av ett arbetsdokument istället. Hoppas det reder ut vissa förvirringar.
Men då måste ni veta att detta bara är ett ukast på förslag, inget av värdena är bankade med spik. Dessutom kommer allt under sommaren att provas och vi kan behöva ändra lite här och där beroende på hur det funkar osv.
Mattsson
QUOTE (Kimster @ May 20 2007, 11:31 ) *
QUOTE (Term @ May 20 2007, 09:49 ) *

/En förvirrad Term

Alla kan få ta del av ett arbetsdokument istället. Hoppas det reder ut vissa förvirringar.
Men då måste ni veta att detta bara är ett ukast på förslag, inget av värdena är bankade med spik. Dessutom kommer allt under sommaren att provas och vi kan behöva ändra lite här och där beroende på hur det funkar osv.

Jag kan inte ladda ner filen, står att jag inte är behörig.
Kimster
..glömde det.. sorry

http://www.soldf.com/kimster/SoldFForum_Be...em07_ukast3.doc
Term
Då jag vet att arbetsdokumentet bara är ett utkast vill jag ändå fråga om det här med antal PM? Om man som jag har en hel del sparade PM som efter ändringen är ett stort överantal hur kommer det att funka? Kommer ni inte införa den funktionen direkt eller ska man radera allt man inte vill ha kvar så man inte blir av med något oönskat? Förtydligande: Radera alla överantal.

I övrigt ser det Ok ut så att om man kommer in som ny medlem så är detta ju jättebra!
Men blir ju vissa övergångsproblem för befintlliga medlemmar som alla får anpassa sig till!
Kimster
Har man för många PM i lådan sparade så får man radera för att kunna spara fler. Måste man nu av någon anledning spara alla dessa PM så får man väl kopiera till en fil av något slag och spara på hårddisken om de så pass viktiga.
Forumet kommer inte radera något om det är för mycket utan du kommer bara inte kunna spara fler inkommande eller skickade.

Sen får du gärna berätta vilka "övergångsproblem" det blir för andra medlemmar ?
Term
QUOTE (Kimster @ May 20 2007, 13:31 ) *
Sen får du gärna berätta vilka "övergångsproblem" det blir för andra medlemmar ?

Jag menade bara att man får lära sig dom nya "reglerna" som gäller för dom ny nivåerna. Inga märkvärdiga ändringar egentligen men några kommer det ju att bli. Men som jag sa tidigare sa så tycker jag att detta kommer att bli ett bra system.
Philip_88
så alltså...

gruppen beväringar = nivåer, går man upp nivåer så får man nya behörigheter

allt annat stannar som det är i princip?
Kimster
väldigt grovt förklarat ja.
Kimster
NU KÖR VI

funkar inget.. så är det Vargas ni ska skicka alla PM... vissel.gif
Kimster
För er som snabbt vill komma tillbaka till eran rätta nivå kan skriva inlägg i tråden Oneliners
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=30021
tgb1116
Verkar fungera bra...
/P
Kimster
Looking good so far

..Kan väl nämna nu till er nivå 5 och 4 och neråt att ni kan ändra eran egna titel till vad ni behagar. Samt kan ladda upp egen avatar på forumet
Dizzy_keys
Jag ser inte meningen med att minska antalet PM man får ha, Varför sänker ni antalet?
Inte för att klaga egentligen, jag undrar bara.
tinhead
QUOTE (Kimster @ May 20 2007, 13:31 ) *
Har man för många PM i lådan sparade så får man radera för att kunna spara fler. Måste man nu av någon anledning spara alla dessa PM så får man väl kopiera till en fil av något slag och spara på hårddisken om de så pass viktiga.
Forumet kommer inte radera något om det är för mycket utan du kommer bara inte kunna spara fler inkommande eller skickade.

tror det kan vara bra med ett PM till alla om att dom bör rota igenom sin PM lådda..
Vet inte hur systemet påpekar det för sändare eller mottagare, men det upplevs nog som en bugg om ingen vet att PM inte funkar för att lådan är full i efterhand då nivåerna ändrats...
johanp
Det enda negativa med det nya är just den ganska omfattande minskningen i antal pm...
simon
Jag tycker inte det är behagligt att vara tvungen att skriva ut mina födelsedata. Går det att dölja på något vis?
Kimster
Vad är problemet med att visa hur gammal man är ? ..För det är bara åldern som syns.

..och varför kommer frågan nu, funktionen har funnits sen start.

Detta är dessutom inte rätt tråd att fråga om andra funktioner som inte rör ämnet.
simon
Taget att bara åldern som syns, my bad.

Men är det inte först nu som man måste fylla i ålder, eller har det alltid varit ett krav?
T48
QUOTE (johanp @ May 21 2007, 09:30 ) *
Det enda negativa med det nya är just den ganska omfattande minskningen i antal pm...

Äsch vem behöver spara en massa pm - städa mera 8.gif

För många inlägg indikeras till innehavaren genom att det står att låda är full men går det ändå att ta emot eller studsar de bara?

Edit: Sudd, sudd
Kimster
QUOTE (simon @ May 21 2007, 11:00 ) *
Taget att bara åldern som syns, my bad.

Men är det inte först nu som man måste fylla i ålder, eller har det alltid varit ett krav?

Har alltid funnits sen typ 3-4 år tillbaka
golffoxtrotfive
när jag trycker på en medlems profil(även min så kommer det upp nått att jag inte har permisson eller nått sånt ska det vara så?
Kimster
Tillhör man nivå 10 så ska det vara så ja.
golffoxtrotfive
QUOTE (Kimster @ May 21 2007, 19:59 ) *
Tillhör man nivå 10 så ska det vara så ja.

ser att det har rättat tillsej
Axial
QUOTE (T48 @ May 21 2007, 14:24 ) *
(---)
Äsch vem behöver spara en massa pm - städa mera 8.gif
(---)

Efter att ha städat ordentligt i både inkorgen och utkorgen så ligger jag numera på - (minus!) 2 nya meddelanden. Bugg?

Edit: tänk om man kunde lära sig söka och läsa. Svaret finns ju här: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29825

Axial skallar en pbv 401 i fronten, flera gånger.
LeadHead
Ok att man kan rensa men jag tycker ändå att det är lite snålt om man på en icke alltför ringa nivå 6 kan ha långt färre sparade meddelanden än vad normala medlemmar kunde ha tidigare. För de tar väl ändå en helt försumbar mängd diskutrymme...?
Kimster
PM tar mest utrymme efter inläggen. Det skickas mellan 1000 och 1500 PM i månaden på forumet

Och nu är det den nivån som gäller för tillfället. Som så mycket annat när vi ändrar så kommer det vissa klagomål i början. Jag tänker nu, precis som vid alla andra förändringar låta systemet rulla som det är nu ett tag för att sen utvärdera.

Ni får absolut komma med klagomål och kritik, men jag tänker inte göra något åt det i nuläget, då vi faktiskt vinner en del bandbredd och databasstorlek om vi kan minska på PM, för istället har vi laggt in möjlighet för vissa nivåer att ladda upp egna avatarer. Alltså vi jämnar ut det lite.
Dr. T-68
Kan en nyordning hjälpa BG i administreringen så är det klart värt att införa ett nyare tankesätt.
Det är trots att BG som står för riktningen och resten av oss är gäster. Utveckling är något som man inte skall vara rädd för. worthy.gif
Nordic_viper
tycker det är Väldigt irriterade att man inte kan se sin egna profil dry.gif
Term
QUOTE (Nordic_viper @ May 24 2007, 15:40 ) *

Du kommer få den möjligheten så fort du kommer till Nivå 9! Dvs efter 10 inlägg! Se även första inlägget i denna tråden!
Nordic_viper
QUOTE (Term @ May 24 2007, 15:53 ) *
QUOTE (Nordic_viper @ May 24 2007, 15:40 ) *

Du kommer få den möjligheten så fort du kommer till Nivå 9! Dvs efter 10 inlägg! Se även första inlägget i denna tråden!

Jo.. men ändå (hehe).
Men har skrivit över 10 innlägg nu men den har mig ännu på nivå 10 mellow.gif
Dizzy_keys
Kolla igen nu wink.gif
pappa6116
Jag kom precis hem efter 3 veckor i Thailand, och upptäcker att oneliners tråden är stängd.
Då jag inte vill skräpa ner någon annan tråd så får det bli här.

Markus

Om blågul bedömmer det som helt förkastligt, så blir jag väl ned bumpad till nivå 10 igen antar jag. surprise.gif
Kockis
Jag har oxå varit borta ett tag. Blev nästan lite rädd innan jag hittade denna tråd.
Gött med lite förändringar. Nu har det räsats i PM korgen vilket behövdes. Mistänker attdet är fler än jag som har en massa onödiga pm som ligger och skräpar.

Jag passar även på att tacka BG för ett förträfligt jobb! Tack!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.