Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Forumets inverkan på FM
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldFForum
UAV
Finns det några konkreta exempel på hur våra diskussioner kring brister i lv, stridvagnar etc. har påverkat FM i allmänhet och materielen i synnerhet?
Rokare
Konkret så har vissa officerar inom FM och FMV problem med harmynthet p.g.a. att man inte allt för sällan skrattat sig harmynta åt våra diskussioner..

Konkretare än så blir det nog inte blink.gif

GMY
dxl
På en säkgenomgång/orientering inför NATO mötet i GBG så gavs det en väldigt intresant "allmän" föreläsning om hur man arbetar på undsäk och där nämdes soldf, dock hemsidan och inte forumet. Sedan finns det ju exempel på bilder och texter som dyker upp/försvinner väldigt snabbt efter de komenterats på forumet smile.gif
709
Framförallt FM som i Hv Skåne har påverkats en del upplever jag det som. Mycket snack här som kommenteras bland cheferna. Både negativt och såna diskussioner de skrattar åt... (gör jag själv för den delen...)

Att det läses av många och fort vidarebefordras till cheferna ovanför den som skrivit har jag ett klart exempel på. Mig själv. mellow.gif
daddlar
Jag har blivit "besvärad" av yoff... fast jag tar de med ro, tror jag.
tinhead
Då FM verkar mest jobba i 10års cykler så har nog inte kolossen Fm ännu riktigt upptäckt soldf.

Men det verkar ju vara en böld i baken på en hel del personer inom FM..
Och enligt vissa ett glädjeämne..

Då det gäller materiell så vete tusan om det kan påverka så mycket, det är väldigt många ingångsvärden vi inte ser här som FMV har när dom tar fram en pryl.

Däremot hoppas jag att kunskaps spridningen kommer öka så att folk kan påverka sina komp chefer om dom nu är påväg tex att lära ut en felaktig SIB eller något annat moment.
Apone
FM UndSäkC och Swedint har i alla fall så mycket som noterat att forumet och ex. resedagboken.com existerar och kan vid tillfällen hålla en liten föreläsning i sådant som har hänt (en del skrämmande exempel) och vad man skall tänka på om/när man som enskild nyttjar dessa tjänster.

Men att SoldF Forum skulle påverka FM i något beteende, inköp eller liknande är osannolikt annat än möjligen på enskild nivå.
Vapensmen
QUOTE (Apone @ May 18 2007, 08:40 ) *
Men att SoldF Forum skulle påverka FM i något beteende, inköp eller liknande är osannolikt annat än möjligen på enskild nivå.

Det som kanske påverkar är de samtal jag får från påhittiga personer som läst inlägg på detta forum om diverse mer eller mindre farliga modifieringar (främst ak4). Man blir rätt trött på att för femtiefte gången förklara att det INTE är tillåtet att modifiera utrustningen utan att detta testats och godkänts av FM. Jag har sett direkt livsfarliga alster från påhittiga personer "men det läste jag om på Soldf.com att man kan göra så". En liten självsanering på Forumet skulle vara på sin plats kanske.

Om någon har en idé om en förbättring så lämna in ett förslag om detta med kanske en enkel skiss. Det kan faktiskt ge en liten slant i kassan om det vill sig väl.

Det som är bra med Soldf.com är att man snabbt hittar bra information om mtrl på ett ställe och även länkarna är användbara.

Att det finns en hel del MÖP-ar som besöker forumet får man väl acceptera wink.gif
Lt.E
QUOTE (Rokare @ May 17 2007, 18:00 ) *
Konkret så har vissa officerar inom FM och FMV problem med harmynthet p.g.a. att man inte allt för sällan skrattat sig harmynta åt våra diskussioner..

Konkretare än så blir det nog inte blink.gif

GMY

Att inte förglömma att vissa officerare även deltager i diskussionerna... dry.gif

MYT
Crosshill
QUOTE (dxl @ May 17 2007, 20:38 ) *
På en säkgenomgång/orientering inför NATO mötet i GBG så gavs det en väldigt intresant "allmän" föreläsning om hur man arbetar på undsäk och där nämdes soldf, dock hemsidan och inte forumet. Sedan finns det ju exempel på bilder och texter som dyker upp/försvinner väldigt snabbt efter de komenterats på forumet smile.gif

Vad var det som man nämnde om hemsidan då? Gällde det hur man enkelt kan samla in information om utrustning och metoder inom FM?
Krigsmakten
Vad som sägs här har antagligen väldigt liten verkan. Men jag tror att det faktum att detta är den största communityn och att FM saknar något eget liknande är lite problematiskt för dem.

Människor ur datorgenerationen, födda från ca 1985 och framåt, har en helt annan relation till datorkommunikation än de äldre generationerna. För FM är nog frågan om man skall skapa en egen community eller rent av börja samarbeta med förslagsvis SoldF. En sak är säker någonstans kommer vi att kommunicera, skall FM ta chansen att sprida information och skapa opinion bland blivande soldater och "alumner" måste de ha ett forum.

Vem vet, det kanske redan är ett samarbete på gång wink.gif
tinhead
QUOTE (Krigsmakten @ Jun 14 2007, 13:13 ) *

Tjaa FM är nog rätt alergisk mot att individer kan sprida information fritt, utan kontroll osv..
Även om det är på en låst intranätsida..
På den tiden som Sverige hade fler flygflottiljer än idag var jag med om att "djungeltrumman" gick fortare än ett telefonsamtal.. blink.gif

Och en forumsida internt..ojoj nu får nog MUST adrenalinsprutor mot allergichocken.. happy.gif
Om jag får gissa så är det rädslan för att information sprids, både rätt och felaktig och främst att fel personer läser den.

Fast å andra sidan, vilka sammarbetsvinster dom skulle kunna få...Men vi får nog vänta tills Hv blir fullt MARKUS utrustad innan det händer sad.gif
johanp

Det kallas "Signalcenter" och finns redan...
Krigsmakten
QUOTE (johanp @ Jun 14 2007, 17:13 ) *

Det kallas "Signalcenter" och finns redan...

Att SoldF prenumererar på nyheter från mil.se är bara en liten del, det rör sig dessutom om envägskommunikation. Jag tror FM får göra en betydligt större ansträngning än så.
Fk Satan
Detta är min helt privata åsikt och har absolut inget att göra med min roll på soldf som moderator

Jag anser att soldf skall vara en fri kanal utan som helst bindningar eller styrningar från FM. För vad händer med den fria debatten om det kommer styrningar från FM? Jag ser mer än gärna att officiella personer från FM besöker forumet och framför FM åsikter i olika ämnen, eller informerar forumets användare.

Detta är min helt privata åsikt och har absolut inget att göra med min roll på soldf som moderator
Lt.E
QUOTE (Fk Satan @ Jun 15 2007, 07:41 ) *

Jag anser att soldf skall vara en fri kanal utan som helst bindningar eller styrningar från FM. För vad händer med den fria debatten om det kommer styrningar från FM? Jag ser mer än gärna att officiella personer från FM besöker forumet och framför FM åsikter i olika ämnen, eller informerar forumets användare.

Vi som har varit med ett tag vet hur det förhåller sig. Och jag tror att de flesta av oss delar Satans åsikter ovan. Men frågan är om det framgår tillräckligt klart på forumet att det är fristående?

Jag skulle kunna tänka mig att nyare medlemmar eller gäster kan få fel uppfattning.
Kimster
Så, hur skulle det kunna utmärkas att vi inte är bundna till FM då ?
dieseltrollet
QUOTE (Kimster @ Jun 15 2007, 16:03 ) *

Rosa bakgrund och länkar till (mp) och (v)? saint.gif
Vysotskij
QUOTE (Kimster @ Jun 15 2007, 16:03 ) *

Kanske med en rad till i sidhuvudet?
Under SOLDF.COM eller FORUM.SOLDF.COM och Sveriges största militärforum etc lägger man till en liten rad där det står något i stil med att sidan och forumet är fristående från Försvarsmakten och att FM inte har något ansvar. Eller så.
Kimster
Det räcker alltså inte med texten som står först på soldf.com med fetstil?

Personligen skuller jag tycka det vore att "skräpa" ner menyn på forumet med att behöva skriva en sådan text.

Jag kanske är "skadad" och ser inte hur det "tolkas" utåt... men jag har nog lite svårt att se bilden av en officiell koppling. Men det är ett högst personligt perspektiv. Så jag får lyssna till andra just nu.

tveka.gif
Axial
QUOTE (Kimster @ Jun 15 2007, 19:19 ) *
(---)

Iallafall förut fanns det ju en direktlänk till själva forumet utan att behöva passera www.soldf.com? Jag hade för mig att det var "www.soldfforum.tk" men just den adressen funkar inte längre? Finns det fortfarande en direktadress till forumet och är den isåfall skyltad med info om att det är ett forum som inte är kopplat till FM?
Kimster
hm ? nu vet jag inte riktigt vad du menar men vår "direktadress" är http://forum.soldf.com

soldfforum.tk är ur bruk sen länge och är skall raderas om man har sparat den som bokmärke motsv.
henke
Vår grafiska profil är medvetet långt från den Försvarsmakten har. Det BORDE inte förväxlas, men jag vet att vissa ändå gör det. Jag får varje vecka e-post med både svenskar och utländska personer som vill beställa allt från GoreTex M90 för direktleverans till ha in offert på x antal Stridsfordon.

Vi representerar den taktiska nivån och soldatens perspektiv mångt och mycket.
Sen när har man lyssnat på soldaterna eller användarna av sakerna när det gällt tex materielanskaffning? smile.gif

Myndighetsutövning eller akademiska diskussioner är ju kanske inte vår allra starkaste del. För sådant upplever jag att finns det finns redan etablerade andra kanaler (konferanser, vetenskapliga skrifter, böcker, tidningar, etc.) som FM vårdar och sköter själva. Det är just det perspektiv vi representerar som saknas och det skall inte vara bundet till FM.

I Försvarsmaktens regi är jag övertygad om att detta forum skulle dö av politisk korrekthet , Försvarsmaktens värdegrund och enbart förmedla en sida som anses som den rätta. Om det upplevs som lågt till tak nu så, eftersom vi inte tillåter Flashback-anarki, så skulle det troligen bli lika högt som i en-dels "ensamma vargen".

Med de representanter för FM vi talat med är min uppfattning att de delar den.
SoldF skall drivas fristående, det är en grundpelare till vår framgång.
Magnus Redin
QUOTE (henke @ Jun 15 2007, 20:43 ) *
Myndighetsutövning eller akademiska diskussioner är ju kanske inte vår allra starkaste del. För sådant upplever jag att finns det finns redan etablerade andra kanaler (konferanser, vetenskapliga skrifter, böcker, tidningar, etc.) som FM vårdar och sköter själva. Det är just det perspektiv vi representerar som saknas och det skall inte vara bundet till FM.

Jag hamnade här då jag misslyckades med att hitta ett forum för politisk/teoretisk diskussion om försvarspolitik.
Jag har fortfarande inte hittat något sådant men jag har å andra sidan inte letat på ett bra tag och jag har fullt upp med miljö osv sedan jag nyligen fick jobb med att vara "back-office" för miljöpolitik på moderaternas riksdagskansli.

Nu sitter jag några rum från den politiska tjänsteman som är "back-office" för de moderata försvarspolitikerna i riksdagen och hinner inte prata om min gamla grubbel-"ångest" över sugande försvarspolitik. Så kan det gå. Jag får ta upp det när det här med växthuseffekten, östersjön, peak oil, nationalångesten över kärnkraft, osv är löst. rolleyes.gif Eller snarare när jag har lärt mig mitt nya jobb och det är en lugn dag.

Detta forum har varit intressant att följa och nörda lite i och jag kommer att fortsätta logga in då och då pga diskusionernas kvalitet vilket i sin tur beror på modereringen som håller klassen utan att skrämma bort folk som har något vettigt att säga.
Ni har ett unikt forum, var rädda om det.
Krigsmakten
QUOTE (henke @ Jun 15 2007, 20:43 ) *
I Försvarsmaktens regi är jag övertygad om att detta forum skulle dö av politisk korrekthet , Försvarsmaktens värdegrund och enbart förmedla en sida som anses som den rätta. Om det upplevs som lågt till tak nu så, eftersom vi inte tillåter Flashback-anarki, så skulle det troligen bli lika högt som i en-dels "ensamma vargen".

Med de representanter för FM vi talat med är min uppfattning att de delar den.
SoldF skall drivas fristående, det är en grundpelare till vår framgång.

Till datorkommunikationens era hör att man inte accepterar styrning, samtidigt som man vill ha svar på sina frågor av folk som kan och är bemyndigade. En slags militär ungdomsmottagning biggrin.gif
Jag tror inte att det är frågan om utan när FM skapar en sådan internetkommunikation. För egen del föredrar jag ett fristående SoldF.
Vysotskij
QUOTE (Kimster @ Jun 15 2007, 19:19 ) *

Personligen skuller jag tycka det vore att "skräpa" ner menyn på forumet med att behöva skriva en sådan text.

Jag kanske är "skadad" och ser inte hur det "tolkas" utåt... men jag har nog lite svårt att se bilden av en officiell koppling. Men det är ett högst personligt perspektiv. Så jag får lyssna till andra just nu.

tveka.gif

Jag håller nog egentligen med om att det skulle skräpa ner. Men om man går direkt till forum.soldf.com så står inte den meningen, eller någon annan disclaimer med FM-hänvisning, alls på den sidan. Kanske skulle man vilja ha det.

Gällande den grafiska profilen så tror jag att för en i FM oinsatt så är det viktigaste kännemärket kamouflagemönstertrycket. Jag tycker att det är effektfullt här, men så länge forumet delar bakgrund med FM:s bland allmänheten, i synnerhet den yngre, viktigaste kännetecken måste man kanske vara övertydlig.
henke
@Krigsmakten
Du har ju försöket med modern profilering och forum på Lumpen.nu

@Vysotskij
Måhända är M90 ett kännetecken, men profilen är klart avvikande alla svenska myndigheter.

Namnet soldf är ju en inofficiell förkortning och inte ens i närheten av krigsmakten.*, försvarsmakten.*, forsvarets.*, fm.* och de forkortningar/namn som myndigheten haft och man kan tänkas ana att de skulle använda som officiell adress.

Missar man det så tror jag inte en text, i princip oberoende av storlek, kommer få genomslag på de personerna som missar det idag.

De som för det mesta missförstår i mailen jag mottager är utländska. De skulle inte förstå en svensk text och har inte någon känsla för vad som är typiskt svensk myndighetsdesign, ej heller kunskap om hur vårt myndighetssystem är upplagt och vilka som gör vad. De skulle nog även i fortsättningen chansa och kasta iväg ett mail i alla fall, bara för att se om vi är intresserade av att sälja 12 Bandhaubitsar, 5 stridsfordon 90 och 2 JAS 39 via dem till Pakistan, motsv.
Vilket även kan vara rätt underhållande ibland som omvända Nigeriabrev.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.