Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Jänkarnas ksp58 version
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Vlad
Har dom dumpat sin M60 och gått över till Kulspruta 58 versionen?

http://www.army.mil/armyimages/images/800sold5.jpg
Fu Kjellberg
Ksp 58= M240 skall ersätta M60 men vissa förband använder fortfarande M60 som är upphottade. Dom heter då MK43 MOD 0 och används bla av seals.
MK43 MOD 0
M240b
M240g
Ksp 90= M249 som finns i 4 olika versioner i USA.
M249 SAW
M249 PARA
M249 SPW
MK46 MOD 0
Håll tillgodo 3.gif
Vlad
aaa ok,

Var och titta lite på deras regimenten runt om deras land.

Fy f-n va gubbs dom har i tjänst.
Sista sidan som jag tittade på var Airborn Div.
26,819 Division stirdande bef och 18,166 Support Troops.

Fort Campbell supports the 3rd largest military population in the Army and the 7th largest in the Department of Defense. Additionally, the installation provides support services to family members, National Guard and Reserve units, and retirees.

äää va f-n lika bra att länka istället.

http://www.campbell.army.mil/overview.htm#MAJOR COMMAND

Dom har världens största övn fält åxå.

hmm

gasmask.gif blink.gif
Lt P
Vad är det för fäste de har på hjälmen?
Fu Kjellberg
Till nattgoggles. biggrin.gif
NVG
MickaelK
Eller en Tv. har jag för mig.
Fu Kjellberg
TV ? Utveckla gärna. biggrin.gif
Raffsec
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 25 2003, 18:56 )
TV ? Utveckla gärna. biggrin.gif

Ja när man har tråkigt när man sitter på post ;)
Men ärligt talat så är jag också undrande
MickaelK
Okej jag ska förklara lite. Jänkare (eller nån annan nation också kanske) trär ibland fast en filmkamera på deras M16/Colt m4. På hjälmen sitter då också en liten skärm framför ena ögat.

Soldaten kan då titta fram med vapnet bakom te x ett hörn på ett hus och skjuta eventuella fiender utan att själv riskera att bli skjuten. fegt värre, men smart. Undrar hur länge kameran klarar sig ute i fält igentligen? Måste ha ett hölje av gummi eller nåt.

Inga ryska taktiker här inte.
Raffsec
Ok då förstår jag Svergie håller också på och leker med det där till MARCUS
Doyle
QUOTE (MickaelK @ Jan 25 2003, 21:50 )
Soldaten kan då titta fram med vapnet bakom te x ett hörn på ett hus och skjuta eventuella fiender utan att själv riskera att bli skjuten. fegt värre, men smart.

Feghet existerar inte i krig enligt mig. 3.gif
Fk Fjellman
Snackade med ett befäl idag om KSP58C. Den enda ändringen från KSP58B till C är att den kommer att utrustas med picatily skena och sikte (typ nya enhets siktet)... ingen kortare pipa eller nåt sånt altså..

//Fjellman
Ing
QUOTE (Serg. Fjellman @ Jan 25 2003, 23:10 )
Snackade med ett befäl idag om KSP58C. Den enda ändringen från KSP58B till C är att den kommer att utrustas med picatily skena och sikte (typ nya enhets siktet)... ingen kortare pipa eller nåt sånt altså..

//Fjellman

B=>"D"? 7.gif
Dobberman
QUOTE (MickaelK @ Jan 25 2003, 20:50 )
Okej jag ska förklara lite. Jänkare (eller nån annan nation också kanske) trär ibland fast en filmkamera på deras M16/Colt m4. På hjälmen sitter då också en liten skärm framför ena ögat.

Soldaten kan då titta fram med vapnet bakom te x ett hörn på ett hus och skjuta eventuella fiender utan att själv riskera att bli skjuten. fegt värre, men smart. Undrar hur länge kameran klarar sig ute i fält igentligen? Måste ha ett hölje av gummi eller nåt.

Inga ryska taktiker här inte.

Finns ett system som heter SU-4 som används av SWAT Grp:er i staterna....
Som enkelt består av en vapenenhet Ir/thermo seende.....och en H.U.D
som möjlig gör att du inte exponerar dig för eld utan kan smyga fram till
hörnet och föra fram vapnet......
Står tydligen för "Sight unseen"......

Sen om det är "fegt"....jaaa inte bryr jag mig om hur Fi nedkämpas..så länge
som inte egna förband skadas är jag nöjd... ;)
Fu Carlsson
Har också funderat lite på vad fästet som i princip alla jänkare man ser numera har på hjälmen är för något. Har gissat på NVG också men det är kanske snarare ett slags multifäste för NVG/Thermo/TV (?). Kan ju mycket väl vara så att "standard" trupperna numera använder TV till sina sikten. Det ingår väl som en del i tanken bakom LandWarrior projektet som jänkarna pysslar med? Om det blir en invasion i Irak igen så kanske TV-siktet är den stora militära "nyhet" vi får se när man knäpper intet ont anande irakiska soldater från skydd bakom husknutar mm... Den stora "nyheten" under Op Desert Storm var ju de smarta bomberna/robotarna och smygtekniken, nu kanske det som sagt är TV-siktet.. vem vet.. :P
Raffsec
Hmm knappast troligt men en intresant tanke
Dobberman
QUOTE (Fu Carlsson @ Jan 25 2003, 23:43 )
Om det blir en invasion i Irak igen så kanske TV-siktet är den stora militära "nyhet" vi får se när man knäpper intet ont anande irakiska soldater från skydd bakom husknutar mm...

Jobbigt om Iraqerna sysslar med Telestörning och skickar
Bollibompa i H.U.D:en under strid med jänkarn biggrin.gif biggrin.gif
jonte72
QUOTE (rille116 @ Jan 26 2003, 01:07 )
QUOTE (Fu Carlsson @ Jan 25 2003, 23:43 )
Om det blir en invasion i Irak igen så kanske TV-siktet är den stora militära "nyhet" vi får se när man knäpper intet ont anande irakiska soldater från skydd bakom husknutar mm...

Jobbigt om Iraqerna sysslar med Telestörning och skickar
Bollibompa i H.U.D:en under strid med jänkarn biggrin.gif biggrin.gif

Bättre om de skickar Antikrundan...då kanske Jänkarna får se lite Irakisk krigsmatriel....haha laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif ;) B)
Fu Kjellberg
Fästet är till nvg.
Det ni tänker på är säkert detta.
landwarrior
titta runt hörn
stora bössor
soldat med display och nvgfästet
Tekniken går ju hela tiden framåt. biggrin.gif
Här är några bilder till.
framtidssoldat
framtidssoldat 2
Nu har vi verkligen glidit ifrån huvudämnet. :rocket:
MickaelK
mjo men en sista kommentar bara: Precis dem där första bilderna som fanns med i posten var vad jag syftade på.
Fu Kjellberg
Jag förstod det. biggrin.gif
Välkommen till forumet förresten. biggrin.gif
Van der Kaye
QUOTE (Serg. Fjellman @ Jan 25 2003, 23:10 )

//Fjellman

KSP58C Fordonsvariant av 58B

Kolv, rembygel, skyddslucka, knopp till pipspärr tas bort.
Kapat underbeslag och bärhantag.
Modifiering av gasregleringssystemet angående antal gaslägen och emission. Ingen rail. Svart.

KSP58D Infanteriversion

Skjutbar kolv, kortad pipa med frästa lättningsspår.
Modifierat gasregleringssystem med två alt tre gaslägen.
Två alt av rail (fast samt reglerbar i höjd). Svart
Plus en mängd nya tillbehör, 100 kasett, ny rem, 1000 ryggsäck, "ryggsäckshölster" etc.

Hoppas att det kanske klarade ut begreppen något

MVH

Fk Van der Kaye
2Sharp
QUOTE (Van der Kaye @ Jan 27 2003, 07:16 )
"ryggsäckshölster" etc.

Hölster för själva ksp'n??? hej hopp, nu börjar det likna något!

Btw, är det klart i den mening att det modifieras ksp58b till ksp58d "as we speak"? eller är det ett önskemål om hur man vill att en remo skall se ut?

Låter väldigt lovande dock, att patrullera med 58'an i princip som en 90'a har ju sina fördelar...
Inget vertikalt frontgrepp? (som det var tänkt tidigare)

smile.gif
Van der Kaye
Man spänner fast KSP'n i en sele på ryggen med pipan uppåt.
Sitter som en ryggsäck med en Al-skena klädd med tyg där 58:an hålls på plats av snabbspännen.
Inte helt fel i Norra delarna av läbbiga skogen där man måste åka skidor...

Två prototyper är ute på prov i skrivande stund.

Det främre vertikala greppet togs bort pga säkerhetsrisken vid hylssprängning då handen kommer för nära hylsutkastet.

MVH

Fk Van der Kaye
2Sharp
QUOTE (Van der Kaye @ Jan 27 2003, 13:16 )
Man spänner fast KSP'n i en sele på ryggen med pipan uppåt.
Sitter som en ryggsäck med en Al-skena klädd med tyg där 58:an hålls på plats av snabbspännen.
Inte helt fel i Norra delarna av läbbiga skogen där man måste åka skidor...

Två prototyper är ute på prov i skrivande stund.

Det främre vertikala greppet togs bort pga säkerhetsrisken vid hylssprängning då handen kommer för nära hylsutkastet.

MVH

Fk Van der Kaye

Roger that, låter kalas...

Men vart är tanken att man skall hålla då? är det därför det har utbildats på att hålla över vapnet och i handtaget till pipan?
Jag håller gärna i/på benstöden, bättre kontroll tycker jag.

Finns det någon möjlighet att fixa fram några bilder?

Tack för infon för övrigt smile.gif
Max
Kommer det finnas något sorts främre handskydd på D-varianten?
Van der Kaye
David har ett handskydd runt gascylindern, finns i två varianter.
En med ett mod AK5 handskydd och en lite kraftigare variant.

Så om man inte är uppväxt på saft & bull- frukost så kan man slänga upp den som en AK.... biggrin.gif

Som du nämner så är det vanligast att lära ut att hålla med vänster hand i bärhandtaget, med armen över remmen.

Men kan bara hålla med dig om att det är bättre att dra åt remmen lite till o hålla i benstöden vid mejning.

Trevligt att höra att det var till någons intresse

smile.gif

MVH
Fk Van der Kaye
2Sharp
QUOTE (Van der Kaye @ Jan 27 2003, 14:54 )
Så om man inte är uppväxt på saft & bull- frukost så kan man slänga upp den som en AK.... biggrin.gif

Ehhh? vad är det för fel med saft & bullar?? blink.gif

Vapeninformation är alltid intressant, särskilt om jag ev. kan komma att hantera nämnda vapen själv smile.gif
Fu Kjellberg
Kunde inte låta bli att visa denna bild:
Insidan på HMD (head mounted display)
Går att förstora bilden rätt rejält. biggrin.gif
softfeel
Jag tycker att det verkar enklare med en karta i handen och en kompass istället för att ha en tv-skärm framför ögonen som stör. Amerikanare får kanske inte lära sig hur en karta och en kompass fungerar vilket förklarar varför de lägger pengar på sånt här. Amerikanska myndigheter vill kanske inte säga under t.ex. ett eventuellt Irak-krig att en pluton gick vilse p.g.a. att ingen kunde orientera.
Fu Dahlberg
Nja, är det med Gps så skule jag vilja ha en... du kan ta ut var du är på nolltid... Tänk bara om en eldledare haft en sådan....

Lika underbart som GPS i bilen, det bästa sen xl-mugghålarna laugh.gif

Sedan är det ett komplement!!! ingen ersättare!
mjukis
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 27 2003, 11:17 )
Kunde inte låta bli att visa denna bild:
Insidan på HMD (head mounted display)
Går att förstora bilden rätt rejält. biggrin.gif

Jag vet inte vem som tillverkat den där bilden, men "kartan" som visas på displayen är inget annat än en Sectional Aeronautical Chart, dvs en karta för flygnavigation under VFR-förutsättningar. Skalan är alltså 1:500000, vilket gör den föga användbar för någon med en stor bössa i handen ;)

Liten edit... Jag ser områdesförklaringen "PRENJ PLANINA" på kartan. En snabb google får upp en väldig massa länkar till siter titulerade "Bosnia and Herzegovina". Undrar just om någon försökt göra sig lustig med det där karturdraget ;)
2Sharp
QUOTE (mjukis @ Jan 27 2003, 23:39 )
Liten edit... Jag ser områdesförklaringen "PRENJ PLANINA" på kartan. En snabb google får upp en väldig massa länkar till siter titulerade "Bosnia and Herzegovina". Undrar just om någon försökt göra sig lustig med det där karturdraget ;)

Jepp, Sarajevo i högerhörnet... där ser man...
Torak
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 24 2003, 08:49 )
Ksp 58= M240 skall ersätta M60 men vissa förband använder fortfarande M60 som är upphottade. Dom heter då MK43 MOD 0 och används bla av seals.
MK43 MOD 0
M240b
M240g
Ksp 90= M249 som finns i 4 olika versioner i USA.
M249 SAW
M249 PARA
M249 SPW
MK46 MOD 0
Håll tillgodo  3.gif

Var på besök på FN Herstal för ngt år sedan, fick peta lite på de olika Minimi-versionerna. Mycket skoj, men kommandoversionen är avsevärt tyngre än den ser ut!
Torak
QUOTE (Serg. Fjellman @ Jan 25 2003, 22:10 )

//Fjellman

Jag skrev en artikel för Jane's Defence Upgrades i somras om den planerade uppgraderingen. Tyvärr minns jag inte exakt vad jag skrev (och kan inte komma åt nätversionen eftersom jag inte har inlogg) men det var någonting i stil med att den skulle kortas ner med runt 2 dm. Dessutom skulle den bli lättare, och skulle dessutom modifieras till ännu en modell för att ersätta samtliga strv-monterade lätta ksp.

Om någon har Jane's-login kan ni ju söka på jdu.janes.com efter "Sweden" och leta upp den om Ksp 58. Den heter "Major Machine Gun Upgrade Planned" eller något. Den är skriven i ett annat namn, efter han som vi fick tipset från - det var en av mina första artiklar där, jag fick inte en "egen" artikel förrän Hkp4-artiklarna...
2Sharp
QUOTE (Torak @ Jan 28 2003, 03:39 )
men det var någonting i stil med att den skulle kortas ner med runt 2 dm. Dessutom skulle den bli lättare, och skulle dessutom modifieras till ännu en modell för att ersätta samtliga strv-monterade lätta ksp.

Fick detta från FMV i Maj förra året, säkert förändringar i dagens läge men det verkar vara en bra grundidé:
REMO ksp 58b till ksp 58d. Lista över förändringar vid REMO ksp
58b till ksp
58d:
-100 mm kortare pipa.
-Reducera vikten med ca 2 kg.
-Inskjutbart axelstöd.
-Gasregulator med max två gaslägen.
-Ny flamdämpare, för skjutning i mörker med goggels.
-Vapenkena (m/ak4), så lång som möjligt.
-Pistolgrepp fram.
-Handskydd.
-Inga öppna riktmedel.
-Svart (i.s.f. grön).
-Reducera tillbehören.
-Ammunitionskassett för minst 100 ptr

Vilken commando modell tänker du på? den kan ju inte vara så mycket tyngre än en vanlig Minimi/Kulspruta 90 och den är ju inte speciellt tung?
Att korta pipan tycker jag ger väldigt mycket i smidighet, kunde man minska viketn aningens så verkar det också trevligt smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.