QUOTE (Stocken @ May 15 2007, 23:22 )

På senaste teknikutbildningen häromveckan diskuterade vi just militära och civila skyddsobjekt och instruktören förklarade att civila skyddsobjekt är markerade med vit skylt medan militära skyddsobjekt har gul skylt.
Då hade instruktören fel. Skillnaden ligger i vem som har fattat beslutet om skyddsobjekt, vilket regleras i
Förordning (1990:1334) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.. Är det Försvarsmakten som fattat beslutet är det ett militärt skyddsobjekt, är det Länsstyrelsen är det ett civilt.
Skyltarna ser likadana ut med den skillnad att det står Försvarsmakten eller Länsstyrelsen på dem. Normalfallet är den gul-svarta skylten, men på vissa byggnader där man vill ha lite mindre synliga skyltar är de svart-vita. Exempel på sådana är Kungliga slottet och Karlbergs slott i Stockholm. Det ena är ett civilt skyddsobjekt, det andra ett militärt, men bägge har svart-vita skyltar.
QUOTE (Stocken @ May 15 2007, 23:22 )

Lite OT: Vidare berättade han att en (militär) skyddsvakt som bevakar ett civilt skyddsobjekt inte får kontrollera identitet hos personer som begär tillträde till objektet, bara fråga om den personens ärende. Till skillnad från om han/hon bevakar ett militärt skyddsobjekt (jag hade inte möjlighet att vara med på hela den utbildningen så jag vet inte om en militär skyddsvakt får skyddsvisitera en person som söker tillträde till civilt skyddsobjekt. Men det får han eller hon inte göra, antar jag. Men jag ska kolla upp det på övningen i helgen).
Det där är inte heller sant. Däremot har Högkvarterets juridiska avdelning en gång i tiden bestämt att
Hemvärnet i grundberedskap inte ska få bevaka civila skyddsobjekt. Skulle man däremot höja beredskapen, eller sätta in annan militär skyddsvakt än ur Hemvärnet, så är det inga problem.
Var instruktören skyddsvaktsinstruktör? I så fall skulle jag bli orolig...