Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsväst 2000
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
mjukis
Klurig fråga. Är det någon som vet bredden på de band som bär utrustningen på en Stridsväst 2000?
Bellum
Tja, vår kära überadministratör Henke säger på sidan om sv2000 att:

"Efter en tids användande kan man konstatera att bältesspännet lätt glider upp och man måste kontinuerligt spänna bältet. Om man använder enbart bältet utan västdelen tappar man lätt bältet då det snabbt blir för stort. Ett bättre plastspänne för 40 mm plattband kan enkelt inköpas på en friluftsbutik och bytas ut."

Detta får en ju att misstänka att bältet är 40mm brett.

Jag tycker å andra sidan att 40 låter lite udda som bältesbredd.
Men det ser ut att vara ungefär samma bredd som på 2000-ryggan, det vill säga... (springer iväg och mäter...) 50mm.
Jag skulle spontant tippa på att sv bältet är 50mm det också.

Kanske någon med tillgång till sv2000 kan komma med bevis??
Bellum
Oj. nu var jag snabb men dum!

Du menade naturligtvis inte samma sak som jag...

(Gör 30 snabba böjsträck som belöning)
mjukis
Själv misstänker jag att 5cm är det som används. Bandet som håller fästanordningen bak på magfickorna till 304kass är 55mm om jag inte missminner mig. Någon som kan jämföra?
Casca
Hämpor: 55 mm Söm till Söm
Remmar: 25 mm
Bälte: 50mm

Casca
mjukis
Tack Casca, ovärderlig information.
Casca
QUOTE (mjukis @ Jan 24 2003, 20:50 )
Tack Casca, ovärderlig information.

Du är välkommen.

Casca
Liljestrand
Du sätter säkerhetsnål modell stor på "avbärarbältet" så du kan låsa det
mjukis
I övrigt, har inte vpl något sinne för ärlighet alls? Har de senaste två veckorna fått två erbjudanden på att köpa FMVs Stridsväst 2000 för en ganska rimlig penning.
Knekt
QUOTE (mjukis @ Jan 24 2003, 21:42 )
I övrigt, har inte vpl något sinne för ärlighet alls? Har de senaste två veckorna fått två erbjudanden på att köpa FMVs Stridsväst 2000 för en ganska rimlig penning.

Två?! Då har du ju en över! biggrin.gif DEAL! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
joppe
QUOTE (mjukis @ Jan 24 2003, 23:42 )
Har de senaste två veckorna fått två erbjudanden på att köpa FMVs Stridsväst 2000 för en ganska rimlig penning.

varför får jag inga sådana erbjudande? :(
mjukis
Nu är det så att man får inte sälja den. Poäng 1 är att det är saluförbud på den. Poäng 2 är att det är mig veterligen inte så att dom GER den till vpl. Således, en vpl som säljer sin stridsväst säljer stöldgods. Nu när ni vet att det alltid är stöldgods, så kan ni inte köpa en stridsväst 2000 i god tro, för jag har talat om för er att det vore häleri.
Forsberg
Sant, måste påstå att det börjar florera mer och mer "modern" militär utrustning på marknaden; 90 hjälmar, SV2k, kroppsskydd90/94 och sådant. Det är faktiskt oroande! För det första att man kan komma undan med ett kroppsskydd 94 utan vidare, och för det andra att folk verkligen säljer detta!

Jag skulle vilja säga att det väl är ok att "plocka ut lite extra" så länge man har användning för det och lämnar tillbaka detta vid avrustning, men att göra affärer med kronans grejer! NONO!!

3.gif *Berra som snodde 14 Hjälm 90* rlwhore.gif
Knekt
QUOTE (mjukis @ Jan 25 2003, 17:59 )
Nu är det så att man får inte sälja den. Poäng 1 är att det är saluförbud på den. Poäng 2 är att det är mig veterligen inte så att dom GER den till vpl. Således, en vpl som säljer sin stridsväst säljer stöldgods. Nu när ni vet att det alltid är stöldgods, så kan ni inte köpa en stridsväst 2000 i god tro, för jag har talat om för er att det vore häleri.

Jag ser f*n inte vad det står här ovan ..... måste vara nått dialektalt! biggrin.gif
A2Keltainen
QUOTE (Forsberg @ Jan 27 2003, 20:02 )
Sant, måste påstå att det börjar florera mer och mer "modern" militär utrustning på marknaden; 90 hjälmar, SV2k, kroppsskydd90/94 och sådant. Det är faktiskt oroande! För det första att man kan komma undan med ett kroppsskydd 94 utan vidare, och för det andra att folk verkligen säljer detta!

Risken är även att om det blir "accepterat" att stjäla saker som hjälmar och kroppsskydd, så kommer värnpliktiga kanske att frestas att stjäla "grövre" saker som t.ex. ammunition och pionjärmateriel. Fick själv erfara att hela mitt kompani fick skåpen genomsökta av militärpoliser efter att ett ljushuvud på kompaniet stulit pionjärmateriel och sprängt sönder sin hand på en permission. Det finns även en risk att ammunition och pionjärmateriel hamnar i händerna på mer ljusskygga element i samhället, och vem vet vad dessa kan få för sig med tillgång till mer seriös beväpning.
mjukis
Att vpl grabbar åt sig utrustning och säljer är väl vare sig nytt eller förvånansvärt. Vi talar trots allt om i regel ganska unga gossar, många med från början bristande respekt för lag och ordning. Vad jag däremot finner mycket oroväckande är att befälen och folket som delar ut utrustningen uppenbarligen saknar både "koll på läget". Dessutom verkar det fullkomligt saknas förmåga till uppföljning. Jag har inte gjort GU, så jag vet inte hur det går till, men det verkar ju rimligt att vpl skulle behöva stå till svars för den utrustning vpl har hämtat ut. Så fungerar det ju på en modern arbetsplats och i min ringa menings bör så även ske inom FM. Självfallet kan man tappa utrustning eller ha sönder den, även dyra grejjer, men hur ofta är det någon som tappar bort ett kroppsskydd?
SFC
QUOTE (mjukis @ Jan 28 2003, 00:17 )
...men hur ofta är det någon som tappar bort ett kroppsskydd?

Du skulle bara veta, överskatta inte vissa soldaters förmåga nu... biggrin.gif
Doyle
lite OT, men en under min GU hade ett par GN-1 som försvann..Efter en övning så var dom väck! Dock inte stulna utan puts väck borttappade blink.gif Relativt IG biggrin.gif
2Sharp
QUOTE (Doyle @ Jan 28 2003, 00:19 )
lite OT, men en under min GU hade ett par GN-1 som försvann..Efter en övning så var dom väck! Dock inte stulna utan puts väck borttappade  blink.gif Relativt IG  biggrin.gif

Andra (sista) pluton gjorde en liknande manöver när jag låg inne, bara för dem att åka ut igen och återkomma när den var hittad... annars var det INTE aktuellt att åka hem...
Tur i oturen var att vi varit på ett övningsfält nära F7, så det löste sig hyfsat snabbt.
Johan ES
Vad gäller för bestämmelser för Skyddsmask 90? Är det saluförbud på den?

/Johan ES
Bravo One
När jag låg inne kunde man köpa nästtan vad som helst genom malajerna som jobbade i förråden. Det såldes bajonenetter och kängor till höger och vänster. Det gick rykten om folk som tjänat 20.000:- under lumpartiden.
Sen var det 40% svinn i tvättbytet också, sen hittade man explosiva ämnen hos en av minröjarna och då söktes varenda skåp igenom på hela regementet. Det var mindre kul att se lötnanten rota bland ens personliga saker...
Fu Kjellberg
Är det någon som vet om det finns befattningsfickor till SV 2000 för dom som använder 40 mm granattillsats eller ksp 90 ?. Antar att det är flerbruksficka stor som används till ksp 90 kassetten.
Används kanske fortfarande 2 granatshållaren som man sätter på oket.
En ficka typ denna hade inte varit fel:

Tillverkare Blackhawk industries
Doyle
I dagsläget finns inga 40mm granatfickor till Stridsväst 2000.

Utan det vi gjorde var att vi tog de 40mm fickor vi hade på 304K och fäste dom på stridsvästen med dem två clips som medföljer den nya skyddsmaskväskan.
En relativt funkis lösning, men jag ser helst att det kommer nya 40mm fickor som är designade för Stridsväst 2000.

Till Kulspruta 90 kassetterna funkar flerbruksficka stor alldeles utmärkt smile.gif

Nånting liknande det här skulle jag vilja ha på Stridsväst 2000

Hittad på Blackhawk.com
Casca
[QUOTE=Fu Kjellberg,Jan 30 2003, 17:27 ] Är det någon som vet om det finns befattningsfickor till SV 2000 för dom som använder 40 mm granattillsats eller ksp 90 ?. Antar att det är flerbruksficka stor som används till ksp 90 kassetten.
Används kanske fortfarande 2 granatshållaren som man sätter på oket.
En ficka typ denna hade inte varit fel:

Jag har sett en bild på granatfickor Kjell, men kan inte komma ihåg var. Det utvecklas en massa nytt på Sacci på uppdrag av FM och kommer väl aldrig att slutföras. Det är ju detta som är vitsen med det relativt klumpiga sv2000-systemet.

Blackhawkvästen är en betydligt bättre stridsväst i många aspekter än SV 2000. Omega är iof inte modelerbar men är smidigare. Att dom inte behöll stridsbältet i systemet och härmade blackhawks hämpor är jättesynd.

Casca
2Sharp
QUOTE (Casca @ Jan 30 2003, 18:39 )
Blackhawkvästen är en betydligt bättre stridsväst i många aspekter än SV 2000.

Om du orkar skulle jag uppskatta att du utvecklade det hela, jag har bara snabbpillat på SV2K så jag har ingen koll...

smile.gif
Casca
QUOTE (2Sharp @ Jan 30 2003, 20:36 )
QUOTE (Casca @ Jan 30 2003, 18:39 )

Om du orkar skulle jag uppskatta att du utvecklade det hela, jag har bara snabbpillat på SV2K så jag har ingen koll...

smile.gif

Ja jag orkar lite nu och kan fylla på efter hand.

Fördel med blackhawkvästen:
-Mer slimmad på kroppen. Märks tydligt i trånga utrymmen.
-Inga spännen och tjafs som går upp, öppnar sig och går sönder.
-Dragkedjan i bröstet gör att du kan kasta in tomma magasin om du öppnar den till hälften.
-Slappa magficklock utan 304K-syndrom.
-Inga slappa fick-fästen som hindrar ett snabbt magasinsbyte.
-Dragsnören i sidorna gör att det snabbt går att anpassa den till ex en skyddsväst-(Går givetvis bra med sv2000 spännena också. Fast lite mer samsung-stuk på kvaliteten och tar längre tid.)
-Kardborre/Knapp-hämpor gör att du kan kitta ett normalt 304 stridsbälte och enkelt hänga det under västen, med allt det innebär

Fördelar med SV 2000
- Modelerbar
- Kommer att kunna utvecklas över tiden
- Flerbruksficka stor
- Duellfickan

Small det idag så rippade vi väskorna från SV 2000 och använde BH-västen. Lätt.

Casca
2Sharp
Roger-roger... tack!
Sudden
Nån som vet om det har kommit något nytt till stridsvästen den senaste tiden?
Fickor för 40mm granater t.ex. 7.gif
King Kill
QUOTE (Sudden @ Oct 18 2004, 20:56 )
Nån som vet om det har kommit något nytt till stridsvästen den senaste tiden?
Fickor för 40mm granater t.ex. 7.gif

Våra GT-skyttar hade fickor för 40 mm granater 03-04 iaf, om det nu var det ni menade.
johanp
Bild på det? Trodde att det var lilla flerbruksfickan de använde? Är det förövrigt nån som vet hur man går tillväga för att få ut benplattan? Nere till vänster på denna bild syns annars hur man tar med sig ammo till Kulspruta 90:

King Kill
Jag hittade en från din sida ;) (www.stadsskytte.tk för er som inte visste det).

Bild

Killen i mitten (lilla killen med stoooora AK5B/GT ;) ) har två fickor på sin vänstra del av SV2000 (brevid radion, ovanför duellfickan). Dessa fästes med buntband. Sitter två på högra sidan också, brevid fordralet till kniven.

Spara bilden och förstora så ser ni bättre.
2Sharp
QUOTE (King Kill @ Oct 19 2004, 11:25 )
Jag hittade en från din sida ;) (www.stadsskytte.tk för er som inte visste det).

Bild

Killen i mitten (lilla killen med stoooora AK5B/GT ;) ) har två fickor på sin vänstra del av SV2000 (brevid radion, ovanför duellfickan). Dessa fästes med buntband. Sitter två på högra sidan också, brevid fordralet till kniven.

Spara bilden och förstora så ser ni bättre.

Dessa fickor är ju inte nya, de har ju funnits sedan jag gjorde GU (93/94)
Hugin
QUOTE (Casca @ Jan 30 2003, 20:39 )

Är inte grejerna uppe till vänster på västen (till höger på bilden givetvis) skitirriterande när man skjuter från vänster axel? Speciellt om man vill ha en lite mer ihopkrupen skjutställning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.