Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilken dialekt
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Dagrummet
Pages: 1, 2
Schmutte
Tja..

Jag börjar mer och mer undra hur alla andra pratar (dialekt)

Med tanke på min ringa ålder så känner jag inte till särskilt många dialekter..

Då fick jag idén att starta en tråd där vi samlar alla dialekter..
Jag som är från värmland kommer inom kort tid att lägga upp min dialekt wink.gif

Tips: Det behövs inga program för detta (förutom standrad)

1. Kolla så att micken fungerar
2. Gå in på Start> Alla program> Tillbehör> Underhållning> Ljudinspelning..
3. Prata in någon mening eller mer, välj själv vad du ska säga..
4. Spara ljudfilen och lägg upp på Speedyshare
5. Kopiera länken och lägg in i ett inlägg i denna tråd

//Schmutte FN1.gif

(BlåGul; om tråden ligger fel så flytta gärna)
eskil
Finlandsvenska är en härlig dialekt som kommer i flera varianter. Finska språkarkivet har ett gäng olika finlandsvenskor (?) här
http://www.sls.fi/svenskfinland_4.html

Själv talar jag Ståkålmska.
Dr. T-68
Här finns ett urval av dialekter att börja med.
http://swedia.ling.gu.se/

Edit: länken kan vara bra att skicka med
martinator
Pratar som man gör i Landskrona/Svalöv.
Har inga problem eller komplex för det... rolleyes.gif

/martinator

Edit: ljud kommer måste byta dator.
Schmutte
@ Martinator, ska bli intressant att höra, har nämligen ingen aning om hur de pratar där..

Jag planerar att spela in en mening imorgon då jag är så förkyld just nu att ni nog inte kommer förstå ett ord om ni inte är av samma rötter wink.gif
Stocken
Jag har så varierande dialekt (beroende på vilken del av Sverige jag längtar till ohmy.gif och från vilken del av landet människor jag möter kommer; jag har väldigt lätt att ta efter olika dialekter jag hör pratas) att jag inte tycker det är idé att jag spelar in någonting här. Men jag kan ju berätta att min dialekt är en blandning av dalmål (jag bor i Dalarna sedan omkring fyra år), nord-småländska, sydväst-östgötska, värmländska, västerbottniska och lite norska(!). Och det händer faktiskt ibland att människor på fullt allvar frågar mig om jag är norrman. Och det tar jag som en komplimang wub.gif.

/Stocken
DaRaven
Alla hävdar att jag låter som en Stockholmare, så jag får rätta in mig i det. Men bor i Uppsala, och kommer ursprungligen från Hofors i Gästrikland.
herman30
Hittade en länk med min dialekt. http://city.porvoo.fi/STROHO/tema/karleby.wav
Rickard N
Sverige runt är ett tips för att få höra dialekter.
Skuggan
den som inte vet hur västgötska låter är nog knappt född än biggrin.gif

jo, jag pratar västgötska... och har fått komplimanger av en infödd västgöte att man knappt kan tro att jag bara bott här i 11 år och före det 12 år i Dalsland (fö fulaste dialekten i sverige)
Mr_Confused
QUOTE (Skuggan @ May 15 2007, 18:46 ) *
Dalsland (fö fulaste dialekten i sverige)

Örebro, någon??? blink.gif
Jeppe
Pratar rätt grovt pitemål med mina vänner samt folk i härikring men försöker hålla ner pitemålet så mycket som möjligt när jag pratar med folk från andra delar av landet.
Skuggan
QUOTE (Mr_Confused @ May 15 2007, 22:20 ) *
QUOTE (Skuggan @ May 15 2007, 18:46 ) *
Dalsland (fö fulaste dialekten i sverige)

Örebro, någon??? blink.gif

örebor dialekt är skönsång i jämförelse med Dalsländska...
Vysotskij
Vilken halvnorrman från Dalslandsskogarna som helst framför Bert Karlsson. Alla dagar i veckan.
imint
QUOTE (Jeppe @ May 15 2007, 22:21 ) *
Pratar rätt grovt pitemål med mina vänner samt folk i härikring men försöker hålla ner pitemålet så mycket som möjligt när jag pratar med folk från andra delar av landet.

Fast jag slår av dialekten så effektivt när jag inte är hemma att det är svårt att positionsbestämma mig...

http://swedia.ling.gu.se/Norrland/Norrbotten/Pitea/om.html
Nestor
Har många gånger fått frågan vilket land jag kommer ifrån. Malajn.gif
Tydligen är min blanddialekt av Jämtland och Västgötland svårt att komma positionsbestämma.
Fick senast frånga på en jobbintervjuv.
E-Sign Andersson
Östgöte Guskelov!
Nevars det är inte alls rart, bara ibland. Fast jag talar inte sådär grov Norrköpings dialekt eller Linköpings varianten heller. Utan den mindre grova Finspångskan. smile.gif
Schmutte
QUOTE (Nestor @ May 17 2007, 22:32 ) *
Tydligen är min blanddialekt av Jämtland och Västgötland svårt att komma positionsbestämma.

Vilket land tror dom du kommer från då?

Eftersom min mik gått sönder så kommer ett ljudklipp inte upp på ett tag..

Kanske nån annan kan bli först med att lägga upp ett eget ljudklipp med sin dialekt..
hårdkår
Själv e'ja föddå uppvuxen i Ståkkålm. Snackar nånform av Ståkkålmska övefylld me söderslang. Allså inge fina i elle rinkebysvenska.

När samtal utföres mellan människor bördiga från andra delar av riket. Nyttjas oftast ett överdrivet, gott och rent tungomål endast medelst Rikssvenska ord. (Efter klagomål från en Lumparpolare från Göteborg, som enligt egen utsago inte förstod vad jag sa.)
109 Eken
sydväst-östgötska, med vissa skånska inslag. Fast skåningarna brukar kunna positionsbestämma mig till LKPG-trakten, trodde inte jag pratade bred öschötska smile.gif
uppe
Talar mild skånska. Dragen ligger åt det lundensiska hållet, men de flesta lumparpolare har t ex undgått att jag faktiskt är en infödd skåning. Lite pinsamt.
Johanna
verkar vara lite skåningar här på forumet och det är alltid bra wink.gif
själv kommer man ungefär så långt ner det går att komma i Sverige och där pratas det härlig skånska.
var annars kan man höra ordet "rullebör" ( det betyder skottkärra för alla som inte förstår)
Nestor
QUOTE (Schmutte @ May 21 2007, 18:23 ) *
QUOTE (Nestor @ May 17 2007, 22:32 ) *

Vilket land tror dom du kommer från då?

Har fått alla möjliga konstiga förslag. Norge, Finland och Ryssland för att nämna några... Malajn.gif
Skanefane
En annan talar grov(?) sydskånska, med tydliga inslag av lundensiska.. infödd skåning med far från norrbotten.. dialekter är kul rolleyes.gif

Sen att alla i Boden råmobbade mig ibland när jag gjorde vpl där var ju bara tramsigt, jag är stolt över min vackra dialekt och var jag kommer ifrån.
Stratoknaster
talar någon sorts rikssvenska med starka inslag av småländska/jönköpingsdialekt och några rester av hälsingemålet från min barndoms Bollnäs

kan fixa ljudklipp senare men det är inte någe spännande alls
Berg
Klåkkrän Bässchömål (Bergsjömål)
Blir förfrågad om jag kommer ifrån norrland varje dag. stolt som jag är svarar jag:
jo' fan, hä äre inge jävvla skånska häller! (inget ont om er skåningar)
Strv S
Jamska så klart tongue.gif
olaevil
Jönköpingska tror jag stämmer bäst...Dessutom pratar jag Texanska clap.gif

Har ju vuxit upp här vid vätterns Södra ända så vackert pratar man nog inte....Kallas nog förresten Rikssvenska ha ha ha

MVH
Olaevil
Triggerpuller
Na tôcke hânn "talmating" fo ji'nt tå jeg. 'E jer te ommafållt.

Var kommer jag ifrån?
Syster Håkan
Malmöitiska
koprolit
öschöttska!
u.o.
Ingen dialekt alls, skulle jag påstå. biggrin.gif Kan hända att det ändå är någon sorts dialekt, jag kan ju inte skilja på alla svenska dialekter. Jag har förresten inte heller någon finsk dialekt - konstigt, va? huh.gif Den som talar skånska (eller har norsk brytning) måste jag lyssna extra noggrannt på, annars spelar det inte någon större roll. Min egen brytning är bland de mildaste, har jag fått höra. Man måste ju ha någonting att vara stolt över... rolleyes.gif
Fu Frippe
Jag är ju stolt hallänning och ännu stoltare halmstadbo! Pratar väl en lite mildare dialekt än thomas Pettersson! -"De ä jhu döbelautet, jhu!" smile.gif
ZolnierzPolski
Skelleftemål, med ibland tillgjord slavisk brytning smile.gif
Stratoknaster
QUOTE (olaevil @ Jun 15 2007, 11:46 ) *
Jönköpingska tror jag stämmer bäst...Dessutom pratar jag Texanska clap.gif

Har ju vuxit upp här vid vätterns Södra ända så vackert pratar man nog inte....Kallas nog förresten Rikssvenska ha ha ha

MVH
Olaevil

Vi har nog samma dåliga influenser...

469
för det mesta riks, dock med inslag av barnslig amerikanska.. kan fortfarande inte säga shorts, det blir "schorts"..biggrin.gif
Stocken
Häromdagen var det en kille som frågade mig om jag är holländare surprise.gif... norrman kan jag förstå att folk gissar på ibland, för sådan brytning har jag då och då. Men holländska... nää... mellow.gif wacko.gif
simon
Jag upplevde inte att jag hade någon dialekt fram till inryck. Logementets känslokalla väggar påstod däremot att jag pratar en oerhört rolig halländska, detta fastslogs även senare under året, då många av befälen på kompaniet hade svårt att förstå vad jag sa på KompL. Sicken tur då att min troppchef var skånsk och kunde tyda mina enstaka brölanden...
Slöbevakarn
Norrländska happy.gif
golffoxtrotfive
här, lyssna och njut http://swedia.ling.gu.se/Svealand/Dalarna/Malung/om.html
ska nog lära er en liten mening oxå: i a e q det blir på rikssvenska: jag(i) har(a) en(e) ko(q)
en till: i åna e ä e ö det blir: i ån är det en ö lätt dialekt eller hur banan_rock.gif
Fanjunkar´n
QUOTE (golffoxtrotfive @ Sep 1 2007, 20:24 ) *
här, lyssna och njut http://swedia.ling.gu.se/Svealand/Dalarna/Malung/om.html
ska nog lära er en liten mening oxå: i a e q det blir på rikssvenska: jag(i) har(a) en(e) ko(q)
en till: i åna e ä e ö det blir: i ån är det en ö lätt dialekt eller hur banan_rock.gif

Jotack! Den känner jag till, västgöte som man är! cool.gif
Dizzy_keys
Stockholmska talar jag navy2.gif
daddlar
Tror den dialekt jag talar är väldigt influerad av "vaggeryskan" samt de som talas i Jönköping och en släng av "krösamål".

Med mitt tonläge jag har på min röst blir resultatet mycket "brötigt" och otydligt.
Inga fina rrrrr utan skorrande RRRRR lååååååångt bak i munnen, fina ö existerar inte utan de blir bara ÖÖh som i "böös" eller "överstyvt", y/i är nästan samma bokstav, sen har vi bokstaven "D" som ofta lyser med sin frånvaro. huh.gif
Aqe
Skånska biggrin.gif
Sköldberg
Tja, Eskilstuna, vad blir det? Gnällbältet? Mina kompisar brukar dock hävda att jag pratar med en vag antydan till småländska och östgötska.
eskil
QUOTE (Sköldberg @ Sep 2 2007, 12:33 ) *
Tja, Eskilstuna, vad blir det? Gnällbältet? Mina kompisar brukar dock hävda att jag pratar med en vag antydan till småländska och östgötska.

Gnällbältet sträcker sig väl från Norrköping till Örebro. Då hamnar ju Eskilstuna innanför bältet, eller hur? unsure.gif
King Kill
Nån blandning av stockholmska och sörmländska. Skulle jag tro.
GP720Englund
Riksskånska.

/M
joppe
jag pratar den mycket vackra kristianstadsskånskan. Och jag säger skottkärra o inte rullebör.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.