Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilken dialekt
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2, 3
Spook
har ingen dialekt tveka.gif
South
Rikssvenska, men jag röjer mig på mina Stockholms-"asså".

Är det bara jag, eller är det vanligt bland upplänningar att uttala "Ä" som "E"?

South, "Reker? E de såna maneter?"
PlasticSplinter
Lite Värmländska ord/uttryck

Dret = Skit
Tölig = tråkig
Feschlig = kikig
Gör = vädligt,lera
Älga = springa
döm i höv = du i huvudet
titt a Fögel = titta en fågel
sätt däj ner & höll fre = sätt dig ner & håll käften

O blir till ö som i:"Dä ä gött me körv" ... ofta slutar ord på E istället för A eller med ett extra A typ: "jao har söve hela daga, för ja vart vaka hela natta".

Ett uttryck som många stör sig på är "vänt jämt lite"... vilket i klartext betyder "vänta lite" fast man lägger till jämt.. och då blir folk lite ställda; Jämt? vadå jämt? ska jag vänta föralltid?

OCH INGEN... säger "Tjipp & haj som vi säger här i Värmland" - som Bengt Alsterlind citerar i HAJK.
Ingen låter så korkad =D det är bara "bra Tv".
Billinge reklamen är Något med älgen där är något smile.gif mer likt.
Thess Vita
Just nu håller jag mig med så många norska ord att jag ibland inte minns den svenska motsvarigheten. Sen tycker jag att norskan är mera fyllig på något sätt. De har ord som inte har motsvarighet i svenskan och vice versa förstås. Men min ursprungliga daldialekt har tagit överhanden här uppe. Innan jag reste hit talade jag mest stockholmska. När jag kommer hem kommer Adam Wilhelm skratta åt mina uttryck... wink.gif
Lt P
Dialekt? Jag är Uppsaliensare! smile.gif
Rickard N
QUOTE (South @ Sep 5 2007, 19:45 ) *
Rikssvenska, men jag röjer mig på mina Stockholms-"asså".

Är det bara jag, eller är det vanligt bland upplänningar att uttala "Ä" som "E"?

South, "Reker? E de såna maneter?"

Det är väl stockholmskt att byta ä mot e skulle jag säga.
Skalman
Närkingska i grunden. Grov om man jämför med de mer metropolitiska örebroarnas tungomål, men mild om jag jämför med mina farföräldrar. Sedan har jag den oturen att vara en sådan där dialektbytare, så min dialekt förstörs av var jag bor och vilka jag pratar med. I lumpen så var vi i Göteborg för sjukvårdarutbildning i några månader på våren, och jag bröt på göteborgska ända in i september, till mina vänners stora förtret. Jag tror inte att jag har börjat prata så mycket norrländska än, tack och lov kommer ju studenterna i Umeå från hela Sverige, vilket gör det svårare för mig att helt överge mitt gnäll.
Schmutte
QUOTE (PlasticSplinter @ May 12 2008, 00:01 ) *
Lite Värmländska ord/uttryck

Dret = Skit
Töli = tråkig
Feschlig = kinkig
Gör = vädligt (g uttalas som g, inte j)
Älga = springa
döm i höv = du i huvudet
titt a Fögel = titta en fågel
sätt däj ner & höll fre = sätt dig ner & håll käften

O blir till ö som i:"Dä ä gött me körv" ... ofta slutar ord på E istället för A eller med ett extra A typ: "jao har söve hela daga, för ja vart vaka hela natta".

Ett uttryck som många stör sig på är "vänt jämt lite"... vilket i klartext betyder "vänta lite" fast man lägger till jämt.. och då blir folk lite ställda; Jämt? vadå jämt? ska jag vänta föralltid?

OCH INGEN... säger "Tjipp & haj som vi säger här i Värmland" - som Bengt Alsterlind citerar i HAJK.
Ingen låter så korkad =D det är bara "bra Tv".
Billinge reklamen är Något med älgen där är något smile.gif mer likt.

Får väl fortsätta med ett par ord:

Pönta - Vara oaktsam med något, ha sönder
Göra = lera (g uttalas som g, inte j)
Kocköl = snö-, jord-, stenklump
Öjj = "du" (tilltal)
ja drog ten = jag slog honom
Stri = tjata
hönna rå? = vem då?
gena tena = ge den till henne
Glingt = halkigt
Höör? = vart?

Listan kan göras hur lång som helst.
Dessutom är ju värmland fullt av dialekter. Min dialekt är ursprungligen från norra värmland (Höljes, Sysslebäck och Hagfors), men i dagligt tal har jag tränat in lite "fin-värmländska".

Som sagt är detta endast små ord från centrala/norra värmland. I Värmland finns nog mer dialekter är folk rolleyes.gif

Tänkte lägga in en liten klassiker som slutfras. Personen som kläcker gåtan får PRO på lunarstorm (.....) i en månad.
Regler: Ingen värmlänning (infödd, inflyttad, ingift motsv) av något slag får under några som helst omständigheter svara.

Dåså, till den så klassiska frasen, vad betyder:
"Å i åa ä e ö å öa ä i e å" happy.gif
Krook
Komplement till Schmutte:

Kröser = Lingon
Lätt i höv = Dum i huvudet (Ex. "Om du va lik lätt i röva som i höv så skull du flyg")
Hant = Vad (Ex. Hant strir du öm - Vad snackar du om)
Og = Och/Också
Mellom = Mellan

Det är på "indianska" som man strir mellan Hagfors och Sysslebäck. Där är orden kortare och männen hårdare cool.gif
Vc_90
QUOTE (Schmutte @ May 12 2008, 23:32 ) *

Lätt biggrin.gif Den är som sagt rätt gammal..

Och i ån är en ö, och ön är i en å.
Terminator
Jag har ingen dialekt, jag pratar rikssvenska banan_rock.gif Kommer från Boden worthy.gif
709
Helsingborgska.

Det är en av Skånes alla dialekter. För er som bara hör ett bräkande/brölande eller något annat. Det finns väl minst 10-20 distinkt skilda dialekter. Från by till by i princip. Det är väl på tillbakagång nu när man inte föds och dör på samma ort, men så är det väl överallt?

Min dialekt. RARad .wma-fil, ca 156 kB.

Att jämför med en enkel Bjuvsing som pratar. Han verkar vara jämnårig med mig. Bjuv ligger alltså 2 mil utanför Helsingborg...
kexet
min dialekt?

uppväxt i Karlskrona så grunden ligger där. nu mera så bor jag i Kristianstad, och har snappat upp lite dialekt här i från. så ta karlskronitiska och blanda de med kristianstadsmål och du har mig
Schmutte
QUOTE (Vc_90 @ May 13 2008, 19:25 ) *
QUOTE (Schmutte @ May 12 2008, 23:32 ) *

Lätt biggrin.gif Den är som sagt rätt gammal..

Och i ån är en ö, och ön är i en å.

Grattis grattis till den påläste Rangern.gif

Antar att en gubbe som du inte spenderar åtaliga timmar på lunarstorm (hoppas inte någon här gör det för den delen)
så ett pris förutom äran har jag dessvärre inte. Kanske en BRAK till morgonen signerad SchmuttE? rolleyes.gif

@Krook, og hör ä han ifra? Je tycks mä tro att han kom fra Hagförs, ellör ä je helt ut å cyklör?
(Svårt att skriva värmlännska tongue.gif)
Rickard N
QUOTE (Krook @ May 13 2008, 11:18 ) *

Kröser = Lingon
Lätt i höv = Dum i huvudet (Ex. "Om du va lik lätt i röva som i höv så skull du flyg")
Og = Och/Också
Mellom = Mellan

Det är på "indianska" som man strir mellan Hagfors och Sysslebäck. Där är orden kortare och männen hårdare cool.gif

Krösa/kröser heter det väl på småländska också?
Schmutte
QUOTE (Rickard N @ May 13 2008, 21:53 ) *
QUOTE (Krook @ May 13 2008, 11:18 ) *

Kröser = Lingon
Og = Och/Också
Mellom = Mellan

Krösa/kröser heter det väl på småländska också?

Heter det mölter också?
Mölter = Hjortron
Krook
QUOTE (Schmutte @ May 13 2008, 22:12 ) *
@Krook, og hör ä han ifra? Je tycks mä tro att han kom fra Hagförs, ellör ä je helt ut å cyklör?
(Svårt att skriva värmlännska tongue.gif)

Nä, int fan ä ja frå Hagförs, utta två og en hal mil nörr öm. Og på rätt si öm älva, anner sia alltså. dribble.gif

Men det är många år sedan jag var "indian".

/K
larsev
Marbo
Exempel på den dialekten Marbo från Öxabäck.
linush
Listerländska

Jag är förmodligen unik när det gäller det.
709
QUOTE (linush @ May 15 2008, 22:42 ) *
Listerländska

Njae.. Min pappa och alla som bor i t.ex. Nogersund tycker nog annorlunda.

http://swedia.ling.gu.se/Gotaland/Blekinge...evik/index.htmlHälleviksdialekt
"SSA" Gunny
Ja pradar krichansta skåunska tongue.gif
worldeater
Västgötska, eller ännu mer specifikt Skaraborgska!

Vilken för övrigt verkar ha en hel del gemensama ord och uttryck med värmländskan.
Vc_90
Antar att en gubbe som du inte spenderar åtaliga timmar på lunarstorm (hoppas inte någon här gör det för den delen)
så ett pris förutom äran har jag dessvärre inte. Kanske en BRAK till morgonen signerad SchmuttE? rolleyes.gif

Jag hade inte varit så kaxig mot en med så många knappar. tongue.gif

En Ferrari duger bra som pris.
Skuggan
QUOTE (worldeater @ May 18 2008, 12:23 ) *

Vilken för övrigt verkar ha en hel del gemensama ord och uttryck med värmländskan.

skaraborgska och skaraborgska är ju en stor skillnad ;)

öst eller väst, nord eller syd? :P
Schmutte
QUOTE (Vc_90 @ May 18 2008, 12:28 ) *

Jag hade inte varit så kaxig mot en med så många knappar. tongue.gif

En Ferrari duger bra som pris.

Vågar man inget vinner man inget (Vann dock inget denna gång) biggrin.gif tongue.gif

Med tanke på min ringa inkomst (studiebidrag *mutter butter*) så torde en Ferrari skala 1:26 duga, färg frågas? saint.gif

//SchmuttE,
som fortfarande väntar på att C Pansar, the great Swede, ska lägga upp namn samt exempel på sin dialekt worthy.gif
worldeater
QUOTE (Skuggan @ May 18 2008, 13:02 ) *

Att det är! Jämför Tidaholm - Götene
Tja, vad blir det...mitten? Skövdetrakten.
Fästningstrollet
QUOTE (worldeater @ May 18 2008, 19:58 ) *

När man säger västgötska tror jag de flesta tänker på hur man pratar i Tidaholm, Falköping och området där omkring. Men som ni skriver är det ju stor skillnad på de olika delarna. Jag och en kollega försökte kartlägga detta när vi jobbade, vi körde hela Skaraborgs området. Norra delarna hör man inslag av Närke-dialekt, i väster tycker jag man hör inslag av bohuslänska, söder (Tidaholm, Falköping) låter ju som det låter tongue.gif
larsev
QUOTE (Fästningstrollet @ May 20 2008, 13:34 ) *
QUOTE (worldeater @ May 18 2008, 19:58 ) *

När man säger västgötska tror jag de flesta tänker på hur man pratar i Tidaholm, Falköping och området där omkring. Men som ni skriver är det ju stor skillnad på de olika delarna. Jag och en kollega försökte kartlägga detta när vi jobbade, vi körde hela Skaraborgs området. Norra delarna hör man inslag av Närke-dialekt, i väster tycker jag man hör inslag av bohuslänska, söder (Tidaholm, Falköping) låter ju som det låter tongue.gif

Västergötland består väl av mer än Skaraborg??
Du har ju glömt Älvsborgs län.
Folket i södra Kind pratar som Stefan & Krister.
worldeater
NEJ, det gör det inte!

Resten är Göteborg, eller nått...
Fästningstrollet
QUOTE (larsev @ May 20 2008, 14:45 ) *

Ja, precis. Men om man ser till Västergötland så har man ju också bohusländska och göteborgska, och när man pratar om västgötska så verkar många syfta på den dialekt som främst talas kring Tidaholm och Falköping. Den borde ju kanske kallas skaraborgska (vilket den kanske gör också?) eller nått istället.

Kallar ni dialekten i Älvsborg för västgötska eller har ni något annat namn på den?
worldeater
Västgötska fungerar väl som en huvudgrupp, där skaraborgska ligger under. Älvsborg, typ Borås får nog räknas under västgötska medan göteborgska och bohuslän är så pass säregna att dom står för sig själva.
larsev
QUOTE (Fästningstrollet @ May 20 2008, 18:13 ) *

Ja, precis. Men om man ser till Västergötland så har man ju också bohusländska och göteborgska, och när man pratar om västgötska så verkar många syfta på den dialekt som främst talas kring Tidaholm och Falköping. Den borde ju kanske kallas skaraborgska (vilket den kanske gör också?) eller nått istället.

Kallar ni dialekten i Älvsborg för västgötska eller har ni något annat namn på den?

Nu blandar du ihop Västergötland och Västra Götalands län.
Västergötland består av gamla Skaraborgs län samt gamla Älvsborgs län exklusive Dalsland. Dessutom ingår Göteborgs fastlandssida.
Hisingen tillhör Bohuslän, som är ett eget landskap.
Fästningstrollet
QUOTE (larsev @ May 20 2008, 18:48 ) *

Västergötland består av gamla Skaraborgs län samt gamla Älvsborgs län exklusive Dalsland. Dessutom ingår Göteborgs fastlandssida.

Nej, jag pratar om bohuslänska inte Bohuslän.
linush
QUOTE (709 @ May 16 2008, 19:33 ) *
Listerländska

Jag menade här på forumet, men du kanske också är härifrån?
Bubbly
Måste säga att värmlänska är den mest oförståeliga dialekten!
Men den är jäkla skön! =P

Själv pratar man ju stockholmska blandat med blekingska. happy.gif
709
QUOTE (linush @ Jun 5 2008, 23:07 ) *
Listerländska

Nej som tur är! Inte tur att jag inte är därifrån, men att jag slipper dialekten... Skånskan är, milt sagt, neutral jämfört med när pappa, farbror och farmor höll låda som mest!

Du kan dock mycket väl vara den enda här på forumet med listerländsk dialekt däremot.
sleget
QUOTE (larsev @ May 20 2008, 19:48 ) *

Mer korrekt, 2/3 av hisingen tillhör bohuslän, den resterande tredjedelen tillhör västergötland.
Lundby,biskops o länsmansgården är bland annat de delar av hisingen som tillhör västergötland.
Jag blev själv överraskad över detta då jag alltid sett mej som bohuslänning fram till för nåt år sedan ungefär.

Sleget pratar någon sorts blandning mellan götebosska o bohuslänska, vissa inslag av orustmål finnes även om de inte är önskvärda. Hatar orust! Gör en parkering av ön!
Hedin
Nej, någon exakt "dialektgräns" mellan Västgötskan och den goa Gôttebosskan finns inte. I mina öron talar man i stora drag samma dialekt i Älvsborg och Skaraborg. Om man börjar en "dialektresa" i Marks nordvästra hörn och åker upp mot Tiveden så är det klart att det kommer skilja stort på vissa punkter men vara väldigt lika på andra, men i grunden är det samma bonnadialekt, den blir fulare ju längre öst man kommer, tycker jag allt!

Själv pratar jag någon form av Göteborgska, och om jag är på gott humör kan jag även göra mig förstådd på den keliga Marbo-dialekten. Gör det mig till tvåspråkig?
linush
QUOTE (709 @ Jun 6 2008, 18:23 ) *
QUOTE (linush @ Jun 5 2008, 23:07 ) *
Listerländska

Nej som tur är! Inte tur att jag inte är därifrån, men att jag slipper dialekten... Skånskan är, milt sagt, neutral jämfört med när pappa, farbror och farmor höll låda som mest!

Du kan dock mycket väl vara den enda här på forumet med listerländsk dialekt däremot.

du a aente redi
Kallin
Skånska smile.gif Bor i Helsingborg, nord-östra delen av Skåne.
Gomer Pyle
På alla "internationella" fester brukar jag alltid dra samma skämt - Fan, dé é ba' ja' som inte har nån dialekt här! Detta uttalas då på den bredaste stockholmskan. Alla garvar, de vet ju hur mycket stockholmska jag snackar och att jag faktiskt é ganska ödmjuk. rolleyes.gif

Ok, som sagt var, jag snackar alltså stockholmska. É till och med vad man brukar benämna som "äkta" stockholmare, dvs tredje genarationen. Farsan brukar dra några sköna skämt från sina ungdomsår på Kungsholmen.

Men för allas kännedom så skall vi ta och reda ut begreppen:

Hur känner du igen en stockholmare?

Nej, nej, nej vi säger inte rekor (räkor)! Det är ekensnack å säga è istället för ä. Ekensnack är söder om stan ( typ Fartsa) inte ens de äkta södersnubbarna sa è istället för ä. Vad som däremot är generellt för hela stockholm (norr som söder) é att man säger u istället för ö. Durr istället för dörr, burja iställer för börjaa och furst istället för först osv.

Ekensnacket bredde dock ut sig över Söder under det tidiga 1900-talet, men ursprungligen så är det ett inflyande söderifrån.

Men som god stockholmare så é min devis - alla som vill vara stockholmare får vara det, alla som flyttar hit får vara med...

/Gomer
Kolind
QUOTE (Kallin @ Aug 14 2008, 01:37 ) *
Skånska smile.gif Bor i Helsingborg, nord-östra delen av Skåne.

nordvästra menar du nog fun_icon_nana.gif för det är samma här, eller ett par mil öster om Helsingborg, blandat med lite kristianstadsdialekt båda mina föräldrar är från kristianstad så är nog lite influerade av dem.
Kallin
Skånska smile.gif Bor i Helsingborg, nord-västra delen av Skåne.
Martin 82
Min dialekt skånska från nord-östra delen. närmare bestämmt göingeska
Danne
Finns en del som tycker jag har en viss värmländsk brytning. happy.gif
Meteor
QUOTE (Danne @ Aug 17 2008, 18:43 ) *
Finns en del som tycker jag har en viss värmländsk brytning. happy.gif

Finns även hos mig vissa drag som påminner om värmländskan i mitt sätt att prata, trodde jag iaf ända tills jag ryckte in i lumpen. Där fick jag mig itutat att man ibland kunde skönja svenska i mitt sköna tungomål. Jag hävdar bestämt att det är tvärt om, typ..

Nä, nån rikssvensk blir det aldrig av mig.
HotelAlpha
Här talas lite finare Värmländska(Karlstad)!!
johaner
Vete tusan vilken dialekt jag har men inte är det Stockholmska i alla fall, trots min vistelse i denna stad sen min födelse. En tjej från Borås gissade på trakten Borås-Göteborg. En annan trodde jag var från dalarna och arbetskamraterna trodde jag var från trakterna söder om Eskilstuna.
nsky_517
Göteborska. Och tydligen en rätt bred sådan... Ivf av folk som kommer utanför Göteborg.
Skoog
QUOTE (HotelAlpha @ Aug 19 2008, 19:59 ) *
Här talas lite finare Värmländska(Karlstad)!!

Samma här smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.