Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapenbok
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Raptor
Är på jakt efter en bra vapenbok av typ referensverk. Jag är mest intresserad av vapen efter WW2, karbiner och dylikt. Tycker om bra färgbilder med lite matnyttig fakta. Priset är inte så viktigt, jag kan tänka mig att betal för kvalitet.

Så, några förslag?

3.gif rlwhore.gif
Gotcha
Det finns en bok som heter just "Vapen" som behandlar olika vapen från stenålder till nutid (80-tal iaf).

SIBN-nummer och shite har jag inte i huvudet, men de brukar finnas i bibblan.
Aron
QUOTE (Gotcha @ Jan 23 2003, 20:52 )
Det finns en bok som heter just "Vapen" som behandlar olika vapen från stenålder till nutid (80-tal iaf).

Menar du den jag tänker på finns den under böcker på SoldF.com biggrin.gif

/Aron
Raptor
QUOTE (Gotcha @ Jan 23 2003, 21:52 )

Jag känner till den boken och har faktiskt bläddrat i den. Men den är för generell för min smak. Den sträcker sig från stenåldern och framåt som du mycket riktigt påpekar. Jag vill inte riktigt ha en sån bok, utan letar efter en glättigare som fokuserar på WW2 och framåt. Men tack för tipset ändå. \:)
A2Keltainen
QUOTE (Raptor @ Jan 23 2003, 21:43 )
Är på jakt efter en bra vapenbok av typ referensverk. Jag är mest intresserad av vapen efter WW2, karbiner och dylikt. Tycker om bra färgbilder med lite matnyttig fakta. Priset är inte så viktigt, jag kan tänka mig att betal för kvalitet.

Så, några förslag?

Har du gott om pengar så finns alltid Jane's Infantry Weapons till det facila priset 877 brittiska pund för CDen. Sedan kan du även köpa pappersversionen av Jane's Infantry Weapons Yearbook 2003-2004 för 366 brittiska pund. För att citera Jane's:
"Analyse the world's personal and crew-served weapons
Assess infantry weapons in service around the world with this detailed guide. You will find each weapon uniformly and impartially presented with details of development, technical description, and specifications, accompanied by an image for ease of identification.

Procurement is made easy with accompanying manufacturer details. A national inventories section contains a country by country list of the known types of weapons in service, ideal for market intelligence and threat assessment."

Mer perfekt kvällslitteratur för den moderna mannen är svår att hitta. :-)
Raptor
[quote=A2Keltainen,Jan 23 2003, 22:18 ] [/QUOTE]
Har du gott om pengar så finns alltid Jane's Infantry Weapons till det facila priset 877 brittiska pund för CDen. Sedan kan du även köpa pappersversionen av Jane's Infantry Weapons Yearbook 2003-2004 för 366 brittiska pund.
Mer perfekt kvällslitteratur för den moderna mannen är svår att hitta. smile.gif [/quote]
Verkar vara en fräck bok. smile.gif Men gud vad dyrt! Jösses.. blink.gif
A2Keltainen
[quote=Raptor,Jan 23 2003, 22:24 ] [QUOTE=A2Keltainen,Jan 23 2003, 22:18 ] [/QUOTE]
Har du gott om pengar så finns alltid Jane's Infantry Weapons till det facila priset 877 brittiska pund för CDen. Sedan kan du även köpa pappersversionen av Jane's Infantry Weapons Yearbook 2003-2004 för 366 brittiska pund.
Mer perfekt kvällslitteratur för den moderna mannen är svår att hitta. :-) [/QUOTE]
Verkar vara en fräck bok. :) Men gud vad dyrt! Jösses.. [/quote]
1. Gå in på följande sida och klicka på "Products":
http://www.janes.com/

2. Tänk på hur mycket det finns där som du vill ha. Kom ihåg att gå igenom alla kategorier av produkter så att du inte missar något intressant.

3. Tänk på vad det skulle kosta att köpa allt du vill ha därifrån.

4. Tänk på att det kommer ut nya Yearbooks varje år.

5. Gråt av förtvivlan.

;-)
softfeel
"TWENTIETH-CENTURY SMALL ARMS" av Chris McNab

320 sidor, ca: 270-280 vapen, alla vapen är illustrerade i färg, tryckes f.f.g 2001 återtrycktes 2002.

Som titeln säger så är det 1900-talets vapen, det finns en del äldre med men inte många, varje vapen har "sin egen" sida, de mest betydelefulla har 2 sidor.

ISBN: 1-84013-381-3

Kostade ny (för mig iaf) 100kr.
Fu Dahlberg
QUOTE (softfeel @ Jan 23 2003, 23:51 )

320 sidor, ca: 270-280 vapen, alla vapen är illustrerade i färg, tryckes f.f.g 2001 återtrycktes 2002.

Som titeln säger så är det 1900-talets vapen, det finns en del äldre med men inte många, varje vapen har "sin egen" sida, de mest betydelefulla har 2 sidor.

Du han före softfeel biggrin.gif , man ja, den boken är skitbra...
9x19
QUOTE (Gotcha @ Jan 23 2003, 20:52 )

"Vapen" är väl en trevlig översikt, men innehåller en del (smärre) sakfel som drar ner betyget lite.

VAPEN
En uppslagsbok över stridsvapen från hela världen 5000 f.kr. till nutid
Red David Harding
ISBN 91-37-09136-0
Fk Fjellman
"Small Arms of The world" är min bibel. Sen finns det en som heter "jane´s gun recognition guide" som också duger gott.

//Fjellman
Raptor

Kommer du ihåg var du köpte den?

Jag har kollat på både bokus, stop4u och adlibris utan att hitta den.
Fu Dahlberg
Jag köpte mitt exemplar på presstop i Gbg
2Sharp
QUOTE (Raptor @ Jan 24 2003, 01:06 )

Jag kan hatta dit och kolla om den finns kvar? så kan jag köpa/skicka den till dig. (självkostnadspris)

smile.gif
softfeel
QUOTE (Raptor @ Jan 24 2003, 02:06 )

Jag köpte den hos "Flemming's" i Skövde. Det fanns fler i samma serie typ:"TWENTIETH-CENTURY UNIFORMS", "TWENTIETH-CENTURY TANKS" osv...

Jag kan kolla om han har köpt in några fler, jag tog det sista exet nämnligen.
Raptor
QUOTE (2Sharp @ Jan 24 2003, 11:23 )
Jag kan hatta dit och kolla om den finns kvar? så kan jag köpa/skicka den till dig. (självkostnadspris)

smile.gif

Om du är seriös vad det gäller påståendet så kan du maila mig, så löser vi detaljerna där.
2Sharp
QUOTE (Raptor @ Jan 25 2003, 03:37 )
QUOTE (2Sharp @ Jan 24 2003, 11:23 )

smile.gif

Om du är seriös vad det gäller påståendet så kan du maila mig, så löser vi detaljerna där.

Om jag är seriös? vissa saker skojar man inte om... smile.gif

Du har mail!
Jonte11
Ett tips är att kolla hos MarGie bookshop. En trevlig liten affär i Stockholm, har i princip bara böcker om militär/vapen och bilar/båtar/flyg.. Framför allt har de mycket om inte ALLT!!

Länk:
MarGie
2Sharp
Wow, skall absolut gå dit nästa gång jag är i Stockholm, vilket ju borde vara snart smile.gif
Tack för tipset!
A2Keltainen
QUOTE (2Sharp @ Jan 25 2003, 12:42 )
Wow, skall absolut gå dit nästa gång jag är i Stockholm, vilket ju borde vara snart :)
Tack för tipset!

Man kan dessutom beställa böcker från dem via WWW, vilket jag nyss upptäckte till min stora glädje och fattigdom. De verkar, åtminstone inom området svensk militär litteratur, sälja en del böcker som inte går att beställa via Bokus och liknande. Det låter som en mycket farlig butik att besöka om man vill att ha bröd på bordet den följande månaden... :-)

När man är i Stockholm rekommenderas även besök på de större antikvariaten, då man i deras militariaavdelningar kan hitta intressanta böcker (speciellt äldre sådana) till bra priser.
Jonte11
Ja det är inte lätt att komma därifrån utan en bok, den är dock lite rörig.. Vilket iof. är lite kul för man hittar alltid något nytt.. Men de har grymt mycket som sagt...
Raptor
QUOTE (2Sharp @ Jan 25 2003, 11:25 )
smile.gif Om du är seriös vad det gäller påståendet så kan du maila mig, så löser vi detaljerna där. Om jag är seriös? vissa saker skojar man inte om... smile.gif

Du har mail!

Verkar var något strul med mailen, har inte fått något. Testa maila till:

rungust@hotmail.com

manuellt så kan vi se om det funkar.

\:)
2Sharp
QUOTE (Raptor @ Jan 26 2003, 00:28 )
QUOTE (2Sharp @ Jan 25 2003, 11:25 )
smile.gif Om du är seriös vad det gäller påståendet så kan du maila mig, så löser vi detaljerna där. Om jag är seriös? vissa saker skojar man inte om... smile.gif

Du har mail!

Verkar var något strul med mailen, har inte fått något. Testa maila till:

rungust@hotmail.com

manuellt så kan vi se om det funkar.

\:)

Crap, trixat "manuellt", funkar? smile.gif
Raptor
QUOTE (2Sharp @ Jan 26 2003, 01:31 )
Crap, trixat "manuellt", funkar? smile.gif

Funkar bra
Raptor

Hej gott folk. Tänkte snabbt skriva om vilka böcker jag hittentills köpt och vad jag tyckte om dom.

1) Janes Guns recognition guide

Inte så komplett som jag trodde vid första anblicken. Gun buyers anual har bättre täckning med avseende på pistoler och d.y.l. Dock är där någon konstig lag i USA just nu som förbjuder alla magasin att ta mer än 10 skott. Så man kan i Gun Buyers anual inte läsa om den riktiga magsinkapaciteten. Roligt att kunna läsa om hur man gör patron ur och så. Klart ett bra referrens verk.

1) The Gun Digest Book of Assult weapon

Tester, bilder och fakta om "assult vapen". Ungefär som att läsa en biltestnings-tidning fast för vapen. Ganska skoj och massor av svartvita bilder på konstruktionen, snubbar som skjuter med vapnen o.s.v.

MEN:
Jag saknar min drömbok, som jag inte vet vad den heter. Jag vill ha mer glättiga böcker. smile.gif Pansarband (hårda pärmar) med fina, glansiga foton av vapen utlagda på en militärgrön sidenduk. Centerfolds och lite matnyttig fakta som magasinkapacitet, utgångshastighet och så. Hoppas jag kan hitta en sån bok någon gång.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.