Help - Search - Members - Calendar
Full Version: M1a1 Thompson submachine gun
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Danielsson
http://en.wikipedia.org/wiki/Thompson_submachine_gun

Som det står att läsa i "Used by" så står det Swedish army, har vi verkligen haft m1a1 thompson någon gång? Jag har aldrig hört det och reagerade när jag läste det.

Tacksam för svar smile.gif
Nifelhel
QUOTE (Danielsson @ May 10 2007, 22:10 ) *

Som det står att läsa i "Used by" så står det Swedish army, har vi verkligen haft m1a1 thompson någon gång? Jag har aldrig hört det och reagerade när jag läste det.

Jo det stämmer man köpte in mellan 200-300 mig veterligen. Det som är unikt för dom är en stämpel med 3 kronor och att dom har metriska sikten. Dom är idag värda en bra slant. Jag har fingrat på 2st, men dom är i statens ägo båda två. Kanske det finns någon på samlarmarknaden som sitter på nån.

Ändrade trådtiteln något!
Danielsson
Tackar tackar, det var intressant att höra. Finns det någon som har en aning om var dessa 300st finns eller vad som hände med dem?
KD803
Den version jag har hört är att de köptes in för insamlade medel för att skänkas till finnarna under vinterkriget. Detta hann dock ta slut innan leverans och finnarna ville hellre ha pengarna för att bygga upp landet efter kriget. Vapnen togs då över av krigsmakten under beteckningen kpist m/40. De var dock hela tiden en främmande fågel som fick en kort tid i tjänst.
Munken_swe
Det jag läst, men inte kommer i håg varifrån, är att det var tänkt att Thompson skulle köpas in i mycket större mängder, men leverenserna avbröts när ett visst krig började.
Kryptörn
John Turesson har skrivit en del om kpist m/40. I korthet:
Vapnen anskaffades i akt och mening att utrusta Svenska Frivilligkåren med kpistar - 500 st. Man avsåg även att köpa in vapnet till svenska krigsmakten i ett par tusen ex. Pga diverse strul levererades de 500 vapnen till Sverige, men utan den något udda ammunitionen. Vinterkriget hann ta slut och svenskarnas akuta intresse för Thompson-kpisten minskade, och man försökte donera de 500 befintliga vapnen till finnarna, som inte var intresserade. Sommaren 1940 införde USA dessutom vapenembargo mot Sverige så nu blev det definitivt inga fler vapen. Vapnen blev kvar i Sverige och när de sedan utmönstrades lär de ha sålts till Egypten.
Danielsson
Fruktansvärt intressant. Jag hittar dock inga uppgifter om att den ska ha sålts till Egypten någon stans. Tänk er känslan av att ha en tre kronorstämplad thompson i sin ägo *dregel*
Karl_Swe
QUOTE (Danielsson @ May 11 2007, 19:45 ) *
Tänk er känslan av att ha en tre kronorstämplad thompson i sin ägo *dregel*

Håller helt med Rangern.gif . Är det inge som vet om något av dessa vapnen finns på ett museum eller så?
Hornet
kolla armé museum ;)
Kryptörn
QUOTE (Danielsson @ May 11 2007, 19:45 ) *
Jag hittar dock inga uppgifter om att den ska ha sålts till Egypten någon stans.

Betrakta det som hörsägen. smile.gif En annat möjligt öde är att de ska ha sålts till Interarmco, dvs den (ö)kände vapenhandlaren Samuel Cummings.
Maverick
Har för mig att det sades att vissa av dessa exen skulle ligga i mobförråd för försvarets Luftbevakningsförband.... Detta under 70-90 talet...
Sedan.....
Skall väl säga att det är av typen" min kusin sade" så ta det med en stor nypa salt smile.gif
KD803
QUOTE (Maverick @ May 12 2007, 19:46 ) *
Har för mig att det sades att vissa av dessa exen skulle ligga i mobförråd för försvarets Luftbevakningsförband.... Detta under 70-90 talet...

Jag misstänker att det var kpist m/37-39 som avsågs. Dessa fanns kvar i FVs krigsförband in på 90-talet, tillsammans med både g m/96 och ag m/42B...
julenissen
QUOTE (Nifelhel @ May 10 2007, 22:14 ) *

Jo det stämmer man köpte in mellan 200-300 mig veterligen.

Nei. Thompson M1A1 eksisterte ikke i 1940, derimot har det nok vært kjøpt inn Thompson M1928.
polman1
Sverige köpte in ett antal thompson men hade nästan ingen ammunition, det var ett panikköp när kriget närmade sig. Ett antal finns kvar hos samlare och jag vet om en som en bekant äger. Har inte sett den själv men han säger att den är i nyskick. Ska undersökas i framtiden.

Ivar
eskil
QUOTE (julenissen @ May 13 2007, 00:50 ) *
Nei. Thompson M1A1 eksisterte ikke i 1940, derimot har det nok vært kjøpt inn Thompson M1928.

Det stämmer, det var den äldre modellen utan flamdämpare med kompensator. Den hade dock rakt handskydd och inte något "handtag" som en äkta Chicago-skrivmaskin.
Danielsson
QUOTE (polman1 @ May 14 2007, 11:18 ) *
Sverige köpte in ett antal thompson men hade nästan ingen ammunition, det var ett panikköp när kriget närmade sig. Ett antal finns kvar hos samlare och jag vet om en som en bekant äger. Har inte sett den själv men han säger att den är i nyskick. Ska undersökas i framtiden.

Ivar
www.brassnstaff.com

Det får vi hoppas på. Bilder vore trevligt med.
The Swede

Läs en gång till, noga.
A Swedish variant of the M1928A1, called Kulsprutepistol m/40 ("Submachine Gun m/40" [Directly translated "Bullet spurt pistol"]), served in the Swedish Army between 1940 and 1951.

Två relativt små bilder ur SoldI Inf 1941:

The Swede pansar2.png
Danielsson
Tack så mycket, du har inte lite text från soldf med? Hur kan detta ha undgått mig i alla dessa år. Det kom som en extrem överraskning att vi har haft thompson.
Collector
Era uppgifter haltar en aning...

m/40 var en Colt M1928 Navy Overstamp, dvs. en M1921 som ändrats till M1928 spec. för US Navy.

Alla Colttillverkade Thompson smg (alla 15000) var ursprungligen M1921.

M1928A1 är något helt annat smile.gif

//Collector (stolt ägare till en Savage M1928A1 och en Auto-Ordnance M1A1)
eskil
QUOTE (Collector @ May 16 2007, 19:18 ) *
m/40 var en Colt M1928 Navy Overstamp, dvs. en M1921 som ändrats till M1928 spec. för US Navy.

Vad är det för skillnad(er) på M1921 och M1928 samt M1A1?
Collector
QUOTE (eskil @ May 17 2007, 10:22 ) *
QUOTE (Collector @ May 16 2007, 19:18 ) *

Vad är det för skillnad(er) på M1921 och M1928 samt M1A1?

Främsta skillnaden mellan M1921 och M1928 är att M1921 har högre eldhastighet.

M1921, M1928 och M1928A1 har samtliga halvreglat slutstycke (Blish-lock) samt rörligt tändstift och hane.

M1 är oreglad men har kvar det rörliga tändstiftet och hanen.

M1A1 är i likhet med M1 oreglad men har inget rörligt tändstift/hane. Nu sitter tändstiftet fast på slutstycket (som på en m/45)

Sedan finns det förstås kosmetiska skillnader som att M1 och M1A1 har fast monterade kolvar, M1921, M1928, M1928A1 har manöverhandtaget på ovansidan av lådan. M1 och M1A1 kan endast användas med XX eller XXX stavmagasin, trumman passar inte på dessa. Andra skillnader: Cutts compensator, kylflänsar, förstockar, sikten etc. etc. etc.

Collector
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.