Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya sevärda filmer (på nätet) om den finländska försvarsmakten
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
MoRsE
Jag vet inte om detta postats ännu, men den finländska försvarsmakten har lyckats vinna ytterligare två medaljer för sina filmer.

"Tulevaisuus" (Framtiden) vann brons i US International Film and Video Festival i Hollywood och "Hamina" (Hamina-klassesns robotbåtar) vann guld vid WorldMediaFestival-evenemanget i Tyskland. Därtill har man gett ut ytterligare några filmer om de olika vapenslagen samt om rekryttiden som är mycket sevärda!

Se filmerna här:Fimerna har producerats av den finländska försvarsmakten och företaget Frame Graphics Oy
Ekvall
Snygga och välproducerade. Något för Sverige att ta efter kanske? Iaf en kort och cool film om den svenska värnplikten skulle nog göra mycket. Fast det är lite Hollywood-varning imellanåt, speciellt i slutet på filmen om beväringen. Och dessa exploderande träd! Tröttnar finnarna aldrig på dem?! surprise.gif

Fast tråden borde nog ligga i Filmsalen...
Jonne
Sen finns ju även dokumentären om finlands motsvarighet a-dyk, den är mkt bra den med. Sök "haaste" på video google.

http://video.google.com/videoplay?docid=-6...88&q=haaste

Edit: La till länk...
MoRsE
Jag hittade de två övriga delarna av "Haaste" (utmaningen) också:Han är lite småjävlig han som ledde bassängträningen laugh.gif "5 minuters paus......händerna ovanför vattnet.....ni får röka". Annars vad händer med dem som inte klarar av träningen, dom är ju beväringar...sänds dom till andra enheter?
Vargas
Du tittar inte på film i garaget och meckar inte med bilen i vardagsrummet ... bong.gif

Skickad till Filmsalen.

/Vargas, blågult underbefäl
Ekvall
Verkar väldigt intressant, synd bara att det inte finns svensk text. Mina finskakunskaper är starkt begränsade...
E-Sign Andersson
Man kanske skulle ta värvning i sitt broderland om de vill ha en 1/4 Finne i leden, får väl bli Nylands Brigaden då kan jag tänka mig, så jag förstår nåt! smile.gif
De verkar ju verkligen framåt de goda Finländarna! Och den Finska försvarsmakten har väl en rätt bra solid grund och stöd i folket vad jag har förstått mer än vad man ibland kanske kan säga att FM har i Sverige, tyvärr.

Men bra filmer, intressant!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.