Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "AFSE"
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Stocken
Konstigt på ett sätt vilka saker som försvinner...

http://www.varnpliktsnytt.se/divbilder/kam...r/underlag3.pdf

/Stocken
rhdf
framförallt rätt mycket konstigt som affsas

"PLASTPÅSE HUNDTRÄCK 0,00 20 0,00 kr"
Schmutte
Håller med förgående talare:

ÖRNGOTT BOM 55X65CM 14,00 640 8 960,00 kr

EDiT: Blev inte som jag tänkt mig
Ekvall
Skulle vara intressant att veta vad som "försvunnit" och vad som verkligen har försvunnit. Men det lär vi nog aldrig få någon statistik på...
tinhead
Ser ut att vara en konstig lista.

Det ser mer ut som en lista på det som går sönder och kasseras, försvinner osv..dvs allt som går att skriva eller måste skrivas en "AFSE" på inte bara det som har försvunnit..

QUOTE (rhdf @ May 6 2007, 22:16 ) *

Längst ner i listan står det
Observera att de materiel som det står 0 kronor på är sådant materiel som ska avvecklas och därför inte köps in
antonanton
Slarva bort ett par strumpor händer väl den bäste, men hur man slarvar bort en AK5a är för mig en gåta. Fast det är klart, han kanske tappade den i vattnet.
rhdf
"försvunnit" är ju en definitionsfråga
det kan ju vara så enkelt som att vissa saker bara ligger på fel ställe, nån har en gång räknat fel, miss i redovisning mm mm

sen har nog en å annan sak hamnat på afse-blankett utan att egentligen försvunnit, dvs man har bara letat upp en pryttel o lagt till den "för skoj skull" vid tex MUCK. Vi afsade en hel del roligt då om jag inte missminner mig, tex ett eldrör till en 7,5/57 tapj (lite svårt att slarva bort)

QUOTE (tinhead @ May 6 2007, 22:44 ) *
QUOTE (rhdf @ May 6 2007, 22:16 ) *

Längst ner i listan står det
Observera att de materiel som det står 0 kronor på är sådant materiel som ska avvecklas och därför inte köps in

Ja men om man börjar kolla på vad som har 0:- så kan det väl inte stämma, tror mer på de saker som har *AMF* framför sig
Ekvall
QUOTE (rhdf @ May 6 2007, 22:49 ) *
"försvunnit" är ju en definitionsfråga
det kan ju vara så enkelt som att vissa saker bara ligger på fel ställe, nån har en gång räknat fel, miss i redovisning mm mm

Ja, det var det jag menade. Det intressanta vore att få veta hur mycket grejer som har "försvunnit" hem under permissionen och aldrig hittat tillbaka. Det är nog en ganska stor andel.
MastY
Är det borttappad materiel för ett år?

25 stycken vinröda baskrar tycker jag var intressant!
tinhead
QUOTE (Ekvall @ May 6 2007, 22:53 ) *
Ja, det var det jag menade. Det intressanta vore att få veta hur mycket grejer som har "försvunnit" hem under permissionen och aldrig hittat tillbaka. Det är nog en ganska stor andel.

Man får ju hoppas att dom dära 450st comtacs har gått sönder genom överkörning av fordon på olika övningar och inte återuppstått hemma hos någon..
Ekvall
QUOTE (tinhead @ May 6 2007, 23:05 ) *
QUOTE (Ekvall @ May 6 2007, 22:53 ) *

Man får ju hoppas att dom dära 450st comtacs har gått sönder genom överkörning av fordon på olika övningar och inte återuppstått hemma hos någon..

Tyvärr vet jag att ett antal av dessa 450 (samt diverse andra persedlar) numera befinner sig hemma hos ett antal f d plutonskamrater. Det är såna som ni som gör att Hv inte får saker i tid! Usch! Skämmes! angry.gif
rhdf
dessutom är väl en hel del "omfördelat" via Tradera (vilket vi har en egen tråd för)
Rickard N
Skyddsutrustning 90A /S, skall den utgå?
Hans Engström
Behöver jag verkligen påminna att AFSE även avser skadad mtrl.? Såvitt jag förstår så gäller följande för en del saker ni skrivit om:

Basker- AFSE skrivs på alla som stukas och används, eftersom de inte kan återanvändas. Varför man bara redovisat FJS basker vet jag dock inte.

AK5- Med största sannolikhet trasig

Comtacs- Bör vara 50/50 på stulna och trasiga

304K- Flera TSF tar inte in den nu från avrustande HVmän, anmäler dessa nog som slutförbrukade istället
Stocken
AFSE=Anmälan Förlorad Skadad Effekt (Enligt en öfu jag hade som befäl i lumpen).

QUOTE (Hans Engström @ May 7 2007, 08:47 ) *
Behöver jag verkligen påminna att AFSE även avser skadad mtrl.?
DaRaven
Säkert en hel del materiel som fortfarande finns kvar inom FM i form av att den dyker upp i Hv som medhavd mtrl.. T.ex. Comtacs och delar av FU90.
henke
Hur fan affsar man 108st 2kg PAPPÅSAR.
Vissa saker känns befälaffsade, dvs
"Baskern får ni behålla, men vi affsar den och ni slipper pröjsa"
"ALLA SOM SAKNAR FÖRSTA FÖRBAND FÅR FYLLA I EN AFSE NU!
och några som "pojkstreck"

"Undrar vad Kapten säger om jag afsar en diskskudde..."

Det vore även skoj att söka ur Traderas och Blockets databaser och se hur väl de överensstämmer med försvunna antalet av lite mer stöldbegärlig mtrl såsom COMTACs, Enmanstält 2000, osv.

35st 6x4m presenningar... känns lite sådär som att någon nära regementet behövde ha hemma på tomten snarare än bortsupen eller nedpackad i trossväskan hem. De är ju rätt tunga och DYRA de där i vinyl.

Slutligen är det kul att se priserna, även om de inte är helt rättvisande, men en hel del saker är billigare på Ö&B så man kanske skulle ha företagskonto där istället för FMLog... INFYXA sliten sedan 1960 med eggskydd, sprucket skaft, övermålad 15 gånger -110kr..
Tex 90-skjorta för 106 kr när de sprojtans kostar 25 kr INKL Moms på Ö&B... Borde inte allt som säljs på Ö&B och dyl vara 0kr eftersom man anser sig kunna sälja det som överskott?

Intressant med termoskrivaren Mp400 för 4000kr. Ännu en gång visar sig ett exempel på "befälspriser" inte stämma.
Hörde under KS06 att "pajjar ni en sån skrivare i bilen genom att koppla fel, då kostar det 50 000 kr bla bla bla..".
102:an
Appropå märkliga saker i listan Krigsfånge 1 st. Jag undrar vad som hände där. Borttappad, skadad??
rhdf
Behöver jag verkligen påminna att AFSE även avser skadad mtrl.? Såvitt jag förstår så gäller följande för en del saker ni skrivit om:

Basker- AFSE skrivs på alla som stukas och används, eftersom de inte kan återanvändas. Varför man bara redovisat FJS basker vet jag dock inte.

Det finns några ströposter med baskrar med, tex en mörkgrön

AK5- Med största sannolikhet trasig

Det borde ju gått sönder mer än 1 AK5 på ett år ( eller vad listan spänner över)

Comtacs- Bör vara 50/50 på stulna och trasiga

Sant, enligt uppgift så trivdes de tex inte så bra i Libera (2:hands info)

304K- Flera TSF tar inte in den nu från avrustande HVmän, anmäler dessa nog som slutförbrukade istället

..Och då bör de väl inte heller hamna på en lista över saker som är bortkommna/trasiga

Alla ovan nämda saker gör att alla försök till att försöka få nån form av statistik över hur mycket som stjäls / slarvas bort från från FM havererar, såvida det inte i systemet finns en markering för vad det är för "typ" av afse
sg-ocra
hmm....
"PINNE 0,97 1 0,97 kr"

väldigt oprecis beskrivning.
eskil
2340 st SLÄCKPULVER NA 40KG

wtf! surprise.gif
Vem har tappat bort nästan hundra ton släckpulver!?
Stocken
Jag har läst "någonstans" (på mil.se?) att ett antal 304K skänktes till något av länderna i Baltikum...

/Stocken

FCR2
Tycker det verkar vara lite av vissa artiklar.
När jag minns GU så bar vi varje månad ner några säckar grejer till förrådet som folk hade tagit extra vid tvätt bytet.
Så jag är mer förvånad över att det inte är så mycket
Ok släckmedlet var lite udda.
Hans Engström
Rörande AK5an var det kanske den enda som skrotades. Annars är den ju på rep. Att FMLOGS datasystem är undermåligt är nog de flesta ense om. Sen beror det ju på enskilda användare av systemet om man rapporterar saker som utgångna (34K) alternativt slutförbrukade/kasseras, troro det finns ett stort spann av möjliga hanteringar i systemet. Att överhuvudtaget förbrukningsmtrl tas med är ju minst sagt udda (hushållspapper brukar till exemple inte återredovisas). Släckningsplulvret har ngn slagit helt fel på. Antingen har det utgått, och redovisas som förlorad istället för kasseras, eller så har det distribuerats ut och reggats felaktigt. M60 persedlarna har säkert skrivits av (eftersom uniformssystemet utgår) från pers som har det ute.
south_37
QUOTE (eskil @ May 7 2007, 11:39 ) *
2340 st SLÄCKPULVER NA 40KG

wtf! surprise.gif
Vem har tappat bort nästan hundra ton släckpulver!?

Kanske några som skulle på skumparty på Ibiza och ville bidra smile.gif
south_37
MOPED 101 MT 2530,50 1 2530,50 kr

Vad är det för moped? Bild någon?
LeadHead
Flakmoppe?
Svejk
Hur mycket prylar kan egentligen försvinna när det knappt finns några värnpliktiga som utbildas längre?

Hur mycket prylar försvann egentligen för 20 år sedan?
EO4
QUOTE (henke @ May 7 2007, 09:21 ) *
Slutligen är det kul att se priserna,

Ja, frågan är dock bara vad priserna visar. Är de baserade på någon slags internt återanskaffningsvärde eller är det ett slags genomsnittligt restvärde som motsvarar förtida avskrivning pga förlust? Någon som vet?
martinator
94/95 kostade en AK5 4.500 kr. Det var vad vi blev skyldiga
vid förlust. Stog på den lapp vi fick ut samtidigt med vår urustning.
En liknande lista som i tråden fast utan antalet bortslarvade:)
Blev uppriktigt förvånad över att den inte kostade mer...

/martinator

Edit: omformulering
Hans Engström
Japp, och en Haubits 77A kostade 1.4 millioner minns jag.
Schmutte
Det var väl någon på forumet som hade varit med om att någon hade sladdat av med en tgb13/40 med en radar på för många miljoner..
Bekräftelse önskas biggrin.gif
trädet
HAHAHHHAHAH! sitter å garvar på jobbet som en annan idiot smile.gif man undrar hur fan folk lyckas med saker ibland biggrin.gif
Magnus
Undrar hur man känner sig när man inser att man tappat bort sina marchkängor, och att man har gått barfota de senaste dagarna. Malajn.gif
Strv S
Undrar hur dom förklarade att dom slarvat bort en motorsåg biggrin.gif
os frontale
Pappmuggar, krigsfångar osv... Kommer ihåg på en överlevnadskurs där vi fick ut eldstål. Vi bytte ut standardsnöret med hampasnöre för att ha runt halsen, sen när övningen avbröts skulle de gamla sättas på igen, och alla hade slängt bort de, då blev det skriva 30 afses på "Snöre 6CM"

Kostar inte en AFSE 60:- eller nått i administering?
rhdf
nr jag gjorde GU -96 så sades det att blanketten kostade 7:- därför fick vi inte afsa småsaker utan det slogs samman till en "plutons-afse" främst då på saker som tex konservbrytare.

Sen blir jag mer o mer intresserad av den där listans ursprung och vad vplnytt har/skall använda den till
trädet
En kille på jobbet berätta att han va tvungen och skicka en afse på en konservöppnare som kostade 2.50 när han köpte den.
På afse kostade den 5 kr smile.gif
Nifelhel
Tråden flyttas efter överläggning till Luckan, eftersom det lutar åt lumpen i allmänhet. Och inte handlar om matriels konstruktion/funktion.

/Blågul
E-Sign Andersson
QUOTE (Magnus @ May 8 2007, 21:54 ) *
Undrar hur man känner sig när man inser att man tappat bort sina marchkängor, och att man har gått barfota de senaste dagarna. Malajn.gif

Jag hittade ett par i vår vårdlokal en gång tror det var efter befälsövningen Viking 05 för övrigt. Så möjligt är det, även för de bästa

Är listan på ett år? Isf så har det gått åt väldigt lite T-Shirts. "Bara" 1291 stycken. Om man räknar på att varje värnpliktig säkert tog med sig en iaf, ibland fler. Min kamrat hade en hel uppsättning extra kläder bara för sakens skull och att han ville klara av att fixa det.
Och ett och annat har väl slinkit med hem med mig också det är inte att förneka smile.gif

Oj jag är nog ansvarig för en av de där fordonsantennerna, eller ansvarig och ansvarig vet jag inte men jag var med och sönder gick den. Fast min del i det var nog bara att jag monterade bort den och satte dit en ny smile.gif
Raptor
Angående AK5:an.

När jag låg inne så började det en Terrängbil 11 brinna. Föraren valde att lämna kvar AK5:an i bilen och rädda sitt eget bacon. Ett mag med 30 lösplugg satt kvar i bössan. Efteråt när de drog ut den förvridna bössan så var magasinet nästan runt, som en boll ungefär. Det blev en AFSE på både Terrängbilen, AK5:an och diverse annat.
Mikael
QUOTE (E-Sign Andersson @ May 12 2007, 10:25 ) *
Är listan på ett år? Isf så har det gått åt väldigt lite T-Shirts. "Bara" 1291 stycken. Om man räknar på att varje värnpliktig säkert tog med sig en iaf, ibland fler.

Ville man låna en extra t-shirt eller två var det bara att lämna in någon t-shirt för lite och ta hem, då behövs det inte skriva AFSE på det, därimot om man lämnade in någon för mycket och befälen vill se att man har alla saker...
E-Sign Andersson
QUOTE (Mikael @ May 13 2007, 16:51 ) *
QUOTE (E-Sign Andersson @ May 12 2007, 10:25 ) *
Är listan på ett år? Isf så har det gått åt väldigt lite T-Shirts. "Bara" 1291 stycken. Om man räknar på att varje värnpliktig säkert tog med sig en iaf, ibland fler.

Ville man låna en extra t-shirt eller två var det bara att lämna in någon t-shirt för lite och ta hem, då behövs det inte skriva AFSE på det, därimot om man lämnade in någon för mycket och befälen vill se att man har alla saker...

Jo så måste det vara, tänkte inte på att det var AFSE utan tänkte att det var samlade förluster.
Men det måste betyda att det istället förloras ännu mer T-shirts än vad jag trott i så fall. smile.gif
trädet
jag känner en kille som lyckades att ta med sig 120 par kalsonger... Fattar inte varför han ville ha dom eller hur han lyckades fixa 120 par.. men folk är olika.. smile.gif
Hans Engström
QUOTE (trädet @ May 13 2007, 18:08 ) *
jag känner en kille som lyckades att ta med sig 120 par kalsonger... Fattar inte varför han ville ha dom eller hur han lyckades fixa 120 par.. men folk är olika.. smile.gif

Funderat på att anmäla honom för stöld?
joppe
stöldgods så det skriker om det
väst plus plastmag o blå gassaken för lösskjutning
Anders
QUOTE (joppe @ Aug 15 2008, 19:34 ) *
<a href="http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/Stridsvast_2000_Med_Tillbehor-auktion-70219545" target="_blank">stöldgods så det skriker om det</a>
väst plus plastmag o blå gassaken för lösskjutning

Tack. Staben kommer att bereda frågan.

Anders
BLÅGUL
pajohansson
TÄNDSTICKOR 2,00 6 12,00 kr
FJÄDER 0,73 3 2,19 kr
FN-MÄRKE BLÅTT 2,00 1 2,00 kr

Allvarliga grejer det här. Vem av er är det som har snott tre fjädrar? :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.