QUOTE (Raptor @ Jan 22 2003, 20:39 )
Snabb och enkel fråga..
I framför allt filmer så ser man krypskyttar hålla på och skruva på kikarsiktet för att kompensera för vinddrift och andra faktorer.
Eftersom jag inte är prickskytt-utbildad så bollar jag nu frågan vidare. Gärna till en krypskytt. :)
När jag väl under mycket om och men skjutit in ett kikarsikte (eller vanligt sikte) så vill jag inte röra på det. Jag vet att det är inskjutet och var kulan kommer träffa. Att hålla på att ställa om siktet känns på något sätt som en dödssynd. Tänk er själva..
En krypskytt tar sikte på en buse, korrigerar för allt möjligt, och :sniper: . Därefter måste vår glada krypskytt göra en snabb förflyttning eftersom buse nr 2 - 200 vill :ak: honom. Efter en dags glada upptåg i skogen så hamnar vår krypskytt i eldställning igen men har nu glömt bort hur många knäpp han vred senast han sköt. Vad göra?
Vore det inte mer praktiskt att korrigera genom att flytta riktpunkten? Någon gammal prickskytt som vill kommentera? Och som bonusfråga, vad är skillnaden mellan prickskytt och krypskytt. (Om någon).
KrypskyttÄr inte en soldat, utan en termen för en ”galning” som skjuter urskillningslöst skjuter kvinnor, gamla, barn och boskap. Han skjuter på det som kommer i vägen för honom och hans vapen.
SkarpskyttIngår i plutonen som en soldat med ett vapen utrustat med optik, fungerar och löser sina uppgifter tillsammans med övriga gruppen. Kan leverera eld med högre precision och på längre avstånd än den ”vanliga” soldaten. Kan ha viss del av utbildningen som prickskytten har.
PrickskyttSkall kunna nå verkan med första skottet vid bekämpande av mål på långa avstånd. Har en gedigen utbildning i färdigheter som bland andra: avståndsbedömning, vindbedömning, kamouflage, angriparkunskap, skjutteknik osv.
Prickskytten kan verka (och bör göra det) som egen eldenhet i prickskytteparet eller trissen, men kan även förstärka andra enheter vid lösandet av deras uppgifter.
JusteringarJag förstår egentligen inte din fråga angående justeringen på optiken. Du skjuter ju in vapnet på ett givet avstånd och korrigerar efter det i antalet ”snäpp”. Efter som du ha ren graderad skala med en ”noll” punkt så behöver du ju bara vrida tillbaka optiken för att veta att du är ”inskjuten” på låt oss säga 100 meter som grund. Sen gör du bara nya korrigeringar.