Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Siktes korrigeringar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Raptor
Snabb och enkel fråga..

I framför allt filmer så ser man krypskyttar hålla på och skruva på kikarsiktet för att kompensera för vinddrift och andra faktorer.

Eftersom jag inte är prickskytt-utbildad så bollar jag nu frågan vidare. Gärna till en krypskytt. smile.gif

När jag väl under mycket om och men skjutit in ett kikarsikte (eller vanligt sikte) så vill jag inte röra på det. Jag vet att det är inskjutet och var kulan kommer träffa. Att hålla på att ställa om siktet känns på något sätt som en dödssynd. Tänk er själva..

En krypskytt tar sikte på en buse, korrigerar för allt möjligt, och 5.gif . Därefter måste vår glada krypskytt göra en snabb förflyttning eftersom buse nr 2 - 200 vill 3.gif honom. Efter en dags glada upptåg i skogen så hamnar vår krypskytt i eldställning igen men har nu glömt bort hur många knäpp han vred senast han sköt. Vad göra?

Vore det inte mer praktiskt att korrigera genom att flytta riktpunkten? Någon gammal prickskytt som vill kommentera? Och som bonusfråga, vad är skillnaden mellan prickskytt och krypskytt. (Om någon).
9x19
Måla en liten prick vid inställningsrattarna när du skjutit in grejerna?
VKT M39
Jag är inte heller prickskytteutbildad, men har både skjutit en hel del och studerat en aning, och för mig verkar det som om inställningarna absolut inte ska röras i onödan efter att man skjutit in. Därför har man ju mildot. ;)

Jag vet inte heller hur era prickskyttar brukar fungera, men våra skall enligt reglerna föra bok över allt från siktesjusteringar till lufttryck.
The_mistaken
När ska man föra bok över sådant? innan man ska skjuta på fienden eller efter?
HvPrsk
QUOTE (Raptor @ Jan 22 2003, 20:39 )
Snabb och enkel fråga..

I framför allt filmer så ser man krypskyttar hålla på och skruva på kikarsiktet för att kompensera för vinddrift och andra faktorer.

Eftersom jag inte är prickskytt-utbildad så bollar jag nu frågan vidare. Gärna till en krypskytt.  :)

När jag väl under mycket om och men skjutit in ett kikarsikte (eller vanligt sikte) så vill jag inte röra på det. Jag vet att det är inskjutet och var kulan kommer träffa. Att hålla på att ställa om siktet känns på något sätt som en dödssynd. Tänk er själva..

En krypskytt tar sikte på en buse, korrigerar för allt möjligt, och  :sniper: . Därefter måste vår glada krypskytt göra en snabb förflyttning eftersom buse  nr 2 - 200 vill  :ak:  honom. Efter en dags glada upptåg i skogen så hamnar vår krypskytt i eldställning igen men har nu glömt bort hur många knäpp han vred senast han sköt. Vad göra?

Vore det inte mer praktiskt att korrigera genom att flytta riktpunkten? Någon gammal prickskytt som vill kommentera? Och som bonusfråga, vad är skillnaden mellan prickskytt och krypskytt. (Om någon).

Krypskytt
Är inte en soldat, utan en termen för en ”galning” som skjuter urskillningslöst skjuter kvinnor, gamla, barn och boskap. Han skjuter på det som kommer i vägen för honom och hans vapen.

Skarpskytt
Ingår i plutonen som en soldat med ett vapen utrustat med optik, fungerar och löser sina uppgifter tillsammans med övriga gruppen. Kan leverera eld med högre precision och på längre avstånd än den ”vanliga” soldaten. Kan ha viss del av utbildningen som prickskytten har.

Prickskytt
Skall kunna nå verkan med första skottet vid bekämpande av mål på långa avstånd. Har en gedigen utbildning i färdigheter som bland andra: avståndsbedömning, vindbedömning, kamouflage, angriparkunskap, skjutteknik osv.

Prickskytten kan verka (och bör göra det) som egen eldenhet i prickskytteparet eller trissen, men kan även förstärka andra enheter vid lösandet av deras uppgifter.

Justeringar
Jag förstår egentligen inte din fråga angående justeringen på optiken. Du skjuter ju in vapnet på ett givet avstånd och korrigerar efter det i antalet ”snäpp”. Efter som du ha ren graderad skala med en ”noll” punkt så behöver du ju bara vrida tillbaka optiken för att veta att du är ”inskjuten” på låt oss säga 100 meter som grund. Sen gör du bara nya korrigeringar.

VKT M39
QUOTE (the mistaken @ Jan 22 2003, 22:30 )
När ska man föra bok över sådant? innan man ska skjuta på fienden eller efter?

Faktum är att utan förberedelser är det omöjligt att träffa med första skottet, i synnerhet på lite längre avstånd. Det finns en mängd faktorer som man ofta är tvungen att helt enkelt räkna ut, och det finns sk. eldställningsprotokoll som ska underlätta det. Hinner man avfyra ett eller på sin höjd högst två skott så är det bäst att veta vad man gör.
Raptor
QUOTE (HvPrsk @ Jan 23 2003, 00:07 )
Justeringar
Jag förstår egentligen inte din fråga angående justeringen på optiken. Du skjuter ju in vapnet på ett givet avstånd och korrigerar efter det i antalet ”snäpp”. Efter som du ha ren graderad skala med en ”noll” punkt så behöver du ju bara vrida tillbaka optiken för att veta att du är ”inskjuten” på låt oss säga 100 meter som grund. Sen gör du bara nya korrigeringar.  

Jag har aldrig skjutit med dyrare kikarsikten ska jag börja med att säga.

Men antag att du skjutit in bössan på.. säg 300 meter. Ska du sen skjuta på ett mål på 500-600 meter så kan det bli ganska kraftig justeringar för vinddrift. D.v.s. att man måste justera många knäpp. På mina kikarsikten så har jag ingen grundmarkering som indikerar på var "inskjutningsställningen" är. Så har man justerat många knäpp så är det banne mig bäst att du kommer ihåg hur många knäpp du justerade om du vill hitta tillbaka.

Men som jag tolkar ditt svar så justera man alltså t.ex. vinddrift med kikarsiktet. Rätt så?
HvPrsk
Antingen justerar man optiken för vindavdrift eller så korrigerar man genom att rikta antingen vänster eller höger beroende på från vilket håll och hur pass mycket det blåser.
Det är väl egentligen en smaksak och handlar väl i grunden om vilket du som skytt känner dig tryggast med.

Om man som du, använder ett ”vanligt” kikarsikte så är det som sagt ett måste att hålla reda på hur många snäpp man justerar i höjdled och sidled, men det handlar ju om träning det med.
Benny
Har man ett sikte utan graderingar, så låter det logiskt att själv göra någon form av "0-märke" efter inskjutning. Hade jag varit prickskytt, så hade jag skjutit in vapnet på olika avstånd, och gjort märkningar efter avstånd. Snabbt och lätt att vrida rätt. Hehe rimmade ju kul oxo. Sen borde varje prickskytt ha en laser avståndsmätare. Ett lysande hjälpmedel som lätt får plats i fickan, samt kostar inte så förfäligt mycket.
Fk Fjellman
Det brukar väll ändå vara så här...

1. Lägg dig på banan och skjut in på önskat avstånd (helst vindstilla)
2. När du har skjutit in dig så lossar du på själva skala på juster rattarna och ställer dom på 0 i sida och XXX i höjd (XXX = inskjutet avstånd).
3. Klart

har jag fel nu.... Prskt?

//Fjellman
ABP
Nej du har inte fel Sgt Fjellman

När jag hade prickskyttegevär 90 i lumpen och även AG90B (samma sikte) så gjorde vi så här med prickskyttegevär 90. Vi låg på 100 meter sköt in siktet justerade i sida och höjd fram tills korste låg precis på kulhålen. Efter det lossade man skuvarna och vred tillbaka siktet till 100 meter och 0 i sida sen skruva man dit skruvarna igen. Då är siktet nollställt på 100 meter. Efter det var det bara att ställa in siktet. För det hade inte varit speciellt fältmässigt med att ha "lös" siktesjustering räcker med att stöta mot en gren så är siktet inte längre inskjutet.
JBP
QUOTE (ABP @ Jan 28 2003, 14:17 )
Nej du har inte fel Sgt Fjellman

När jag hade prickskyttegevär 90 i lumpen och även AG90B (samma sikte) så gjorde vi så här med prickskyttegevär 90. Vi låg på 100 meter sköt in siktet justerade i sida och höjd fram tills korste låg precis på kulhålen. Efter det lossade man skuvarna och vred tillbaka siktet till 100 meter och 0 i sida sen skruva man dit skruvarna igen. Då är siktet nollställt på 100 meter. Efter det var det bara att ställa in siktet. För det hade inte varit speciellt fältmässigt med att ha "lös" siktesjustering räcker med att stöta mot en gren så är siktet inte längre inskjutet.

Precis samma förfarande som inskjutning av kikarsiktet till Ak4 med andra ord!
ABP
Nej inte exakt på AK4:an gör du det bakvänt genom att skjuta, sen tittar du på avståndet mellan hålet och riktpunkten. Lossar skruvarna, vrir ovanför själva siktet och ställer in rätt antal snäpp.

En liten skillnad som är svår att förklara med skrift, märker jag.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.