QUOTE (paratus @ May 4 2007, 08:54 )

hej,
(Undran, skall vi ha en tråd för varje avsnitt i Skyddsvaktskolan, det finns redan en tråd om avsnitt 1 ?)
men det kan ju vara pedagogisk kanske så...
delade initialt uppfattningen att hänvisningen till 13 § skyddslagen är lite djärv, dvs.
att tolka beskjutningen av vakten som sabotage. Min fösta spontan uppfattning var "va f...n"
Fast som potentiell försvarsadvokat för skyddsvakten om han skjuter (man är ju inte bara MÖP) skulle jag hävda
att detta med beskjutning är ett exempel på sabotage och att stöd i kommentar
till brottbalk faktiskt finnes. Genom beskjutningen hindras allvarligt användningen av flygplatsen med våldsmedel
och detta kan konstituera sabotage. (Glöm inte att det skjutits tidigare också i exemplet)
Som alltid vill man flika in ett litet men, (det är ju det som för diskussionen vidare)
envarsgripande i sig saktionerar inte eldgivning.
Förordning om användande av skjutvapen vid vakttjänst inom Försvarsmakten stadgar i 3 §
att det (i detta fall) är den som enligt PL 10 och 29 §§ skall genomföra
en tjänsteåtgärd som kan använda skjutvapen.
Vapenanvändning vid envarsgripande kräver alltså att gripandet också är en tjänsteåtgärd
med stöd i lag.
Och om då inte 13 § skyddslagen är tillämplig återstår det tillfälliga omhändertagandet, kanske då tveksamt att skjuta alls...
Hur tänker du nu?
Sabotage omfattar inte mord/mordförsök!
Förordning (1992:98) om användande av skjutvapen vid vakttjänst inom Försvarsmakten
...
3 § Den som enligt 24 kap. 2 § brottsbalken eller enligt 10 och
29 §§ polislagen (1984:387) får använda våld för att genomföra
en tjänsteåtgärd får därvid använda skjutvapen, om det är
oundgängligen nödvändigt med hänsyn till åtgärdens vikt.
-----------
Polislagen (1984:387)
10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga
och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt,
använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
...
2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd
berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars
möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant
frihetsberövande,
...
29 § Vad som föreskrivs i 10 § första stycket 1, 2 och 4 gäller även
sådan vaktpost eller annan som vid försvarsmakten tjänstgör för
bevakning eller för att upprätthålla ordning...
-------------
"Annars med laga stöd berövas friheten" omfattar bl.a. envarsgripande (24 kap 7 § RB). Vapenanvändning är inte bara kopplad till lagstöd i SkyL, utan tjänsteåtgärder inom ramen för bevakning eller ordningshållning (ex.vis även VaktB FFS 1996:10). Sedan skall vi inte glömma "om det är oundgängligen nödvändigt med hänsyn till åtgärdens vikt".
Lagstöd finns - allvarligt brott - oundgängligen nödvändigt. Kriterier uppfyllda!
Anledning till att jag inte går in på nödvärnsdelen är att jag tolkat att den direkta nödvärnssituationen är överspelad.
Mj Disaster