Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Estland (EU) vs Ryssland
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3
Darkwand
Jag tyckte att det händer så mycket i konflikten mellan Estland och Ryssland att det behövs en egen tråd.

Idag så överfölls den svenska ambassadörens bil då den skull ta sig in på Estlands ambassad och i en annan händelse så pepparsprejades den Estniske ambassadören när hon försökte hålla en presskonferens. Den direkta följden av detta var att Estland stängde sitt konsulat i Moskva. Samtidigt så har det samlats folk på den ryska sidan om gränsen som stoppar alla fordon med estniska registreringsskyltar från att åka in i ryssland.

Vad kommer att hända nu? Ett skräckcenario om dom diplomatiska förbindelserna bryts är att Estland måste utvisa ex antal ryssar ur landet då deras Visum går ut en sådan situation skulle kunna bli mycket prekär.

Estlands Ambassadör Attackerad
Sveriges Ambassadör Attackerad
Studio Ett tar upp händelserna
Vildmannen
Analys i SvD
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15339980.asp

OT: nu är det inga problem med att hitta på scenarios för vårens HV-övningar "Orientering. Svensk diplomatisk personal har attackerats i Ryssland av nationalistiska grupper. Förhållandet mellan våra nationer har kraftigt försämrats. 1 pluton skall bevaka...."
Karl_Swe
Detta är skammligt först och främst från Rysslands sida. Och alla estner som har varit med om krigen ska de behöva påminnas om detta? Även om det är ett Sovjetiskt/Ryskt krigs monument borde som nu mera står på estniskt territorium så kan man inte uppföra sig som Ryssnald gör! Stöder Estland held det är rätt av dem att ta bort monumentet Ryssland ska inte leka poliser.

Håller Vildmannen det var ett bra senario:D
Darkwand
I "Aktuellt" så kommenterade den ryske ambassadören i stockholm att det var den svenske ambassadören som orsakat det hela då den ryska polisen avrått honom från att åka till den Estniska ambassaden. En ganska intressant invändning då anledningen till besöket för någon dag sedan i alla fall var att visa stöd från svensk sida för Estlands suveränitet.
Pappsen
Jag vill bara sticka in här en vädjan att alla som inte ännu läst de trådar som berör risker och hot från ryssland, gör det. Finnarna säger : "En ryss är en ryss, fastän stekt i smör"

Ska väl ungefär översättas till att ränderna aldrig går ur.

Jag känner allvarlig oro över deras överdrivana harm och melodramatik. Livsfarligt vågar jag påstå. De kan tända till på den minsta lilla felsägning eller annat som de kan vända till kränkning.

Den som lever får se
Dizzy_keys
Ryssland stoppar oljeexporten till Estland enligt DN.se
Pappsen
Av en händelse vill Polackerna flytta lite monument:

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1343742

"Nu betonas att det polska beslutet att avlägsna den kommunistiska diktaturens symboler inte har något samband med händelseutvecklingen i Tallinn och att aktionen inte är riktad som en hämnd mot Ryssland."

*ler*

Dom vet var det svider...

nästan så man tycker litet synd om de, ja man vill gärna säga patetiska, Ryssarna.
Dom gör sig själva till åtlöje i olika sammanhang, gång på gång. Ungefär som den där förvuxna, brutale buffeln i skolan som var litet efterbliven, fick sin enda tillfredsställelse av att hota eller slå mindre elever... sedan när vuxenlivet började bara försvann han in på institutioner eller in under broarna...
Magnus Redin
QUOTE (Pappsen @ May 2 2007, 21:10 ) *
Dom gör sig själva till åtlöje i olika sammanhang, gång på gång. Ungefär som den där förvuxna, brutale buffeln i skolan som var litet efterbliven, fick sin enda tillfredsställelse av att hota eller slå mindre elever... sedan när vuxenlivet började bara försvann han in på institutioner eller in under broarna...

Det är inte lika kul när buffeln leder hells angels i grannkommunen.

De må bete sig patetiskt i ordets ursprungliga bemärkelse men det gör det inte ofarligt.
Darkwand
Jag hoppas bara att EU inte backar utan verkligen visar att man står upp för medlemsländernas rätt att själva bestämma över sitt territorium.
Det vore en fasansfull utveckling om man backar nu när man samtidigt ignorerar olika övertramp mot människor i andra länder med hänvisning till en stats suveränitet. Signalerna det skule sända sätter den sista spiken i kistan för mänskliga rättigheter i en hel rad länder.
Nestor
Ryssland stoppar energileveranser till Estland

Tydligen ska det enligt ryska statliga järnvägsbolaget röra sig om underhållsarbeten på järnvägsförbindelserna till Estland.
Jag är väl inte ensam om att tycka att "underhållsarbetena" kommer lite väl lägligt...
DaRaven
Ryssen är iaf förutsägbar i sitt agerande smile.gif
Darkwand
Vi kanske borde utföra lite underhållsarbeten i Öresund?
Muddring och sådant rolleyes.gif

SvD: frostigare relationer mellan EU och Ryssland
Korpral Sundström
Ja nu kanske vi får användning för NBG ph34r.gif
Darkwand
Vad skulle man kunna göra med endast 1500man ? som inte ens är ett enhetligt svenskt förband.
Dock vore det inte helt fel om flygvapnet flög över och övade lite.
TForce
Äntligen ngn som startat denna tråd. Heder åt dig.

Hursomhelt...Ryssen visar verkligen sitt rätta ansikte och jag hoppas nu att EU
tar tag i sig själv och visar handlingskraft dock är som vi alla vet Tyskland
mutade med billiga olja/gasleveranser. *min åsikt*

Ett angrepp på Estland är banne mig ett angrepp på Unionen eftersom Estland är en delmängd av unionen.
Så EU svik inte ditt medlemsland Estland.

Här är mitt förslag

* Ett EUmöte där man internt reder ut hur man skall agera mot ryssen.
* Därefter ett enat utalande där man fördömmer rysslands agerande mot Estland
* Handelsblockad och stäng sen gränsen mot ryssland. Skyll på omfattande underhållsarbeten av infrastruktur.
* Har sen gemmensamma handelsmöten och teckna gemmensamma avtal så ryssen inte kan spela ut medlemsländerna.
* Förbjud enkelskrovs tankfartyg att besöka EUs vatten o handelshamnar.
* Bygg mer kärnkraft och importera olja från andra länder.
* Kol har unionen själva
* Tvinga ryssen att bygga ut reningsverk och anta miljöregler.
Vargas
QUOTE (TForce @ May 2 2007, 23:14 ) *
Jag ville inte starta denna tråd för man blir bara godtyckligt censuerad.

@Tforce:

Har du något att anmärka på moderatorernas arbete och tillämpning av de regler du godkände att följa när du registrerade dig på detta forum, så är du välkommen att kontakta repsektive moderator direkt eller vända dig till staben@soldf.com
Enskilt gnällande i inlägg eller trådar är icke önskvärt.

/Vargas, Moderator Krig & Konflikter
Ignis nitidus

Ett angrepp på Estland är banne mig ett angrepp på Unionen eftersom Estland är en delmängd av unionen.

Här är mitt förslag

* Handelsblockad och stäng sen gränsen mot ryssland. Skyll på omfattande underhållsarbeten av infrastruktur.
* Har sen gemmensamma handelsmöten och teckna gemmensamma avtal så ryssen inte kan spela ut medlemsländerna.
* Kol har unionen själva

En handelsblockad mot Ryssland känns väl riktigt dumt både ekonomiskt och säkerhetspolitiskt. Förutom att EU och Ryssland är beroende av varandra så kommer ju läget knappast kylas av pga. en handelsblockad. Att börja "jävlas tillbaka" mot Ryssland och dess intressen är ju snarare bara ett steg mot ett nytt kallt krig än fredlig lösning.

Däremot så håller jag med dig om att unionen borde göra ett gemensamt uttalande där man kraftigt markerar att Statyflyttningar är Estlands angelägenhet och att Ryssland har en skyldighet att skydda diplomatisk personal.
Darkwand
Man kan inte bara vika sig heller. Om nu ryssarna har tagit till handelssanktioner så måste det få kännbara konsekvenser annars kommer dom att göra samma sak i framtiden. Dock ska man inte ta i för mycket utan man får välja ut något som verkligen svider.
TForce
QUOTE (Ignis nitidus @ May 2 2007, 23:27 ) *

Här är mitt förslag

* Kol har unionen själva

En handelsblockad mot Ryssland känns väl riktigt dumt både ekonomiskt och säkerhetspolitiskt. Förutom att EU och Ryssland är beroende av varandra så kommer ju läget knappast kylas av pga. en handelsblockad. Att börja "jävlas tillbaka" mot Ryssland och dess intressen är ju snarare bara ett steg mot ett nytt kallt krig än fredlig lösning.

Däremot så håller jag med dig om att unionen borde göra ett gemensamt uttalande där man kraftigt markerar att Statyflyttningar är Estlands angelägenhet och att Ryssland har en skyldighet att skydda diplomatisk personal.

Nej men ryssen fattar bara EN sak och det är styrka via enighet.
Viker man undan eller fjäska ser de bara detta som en svaghet och pushar vidare...

Ryssland testar helt enkelt sina gränser och EUs enighet.
Tro mig...Dettar är ingen slump..Detta är regiserat av Putin och hans gäng...

*Mina åsikter o inget annat*
Ignis nitidus
QUOTE (TForce @ May 2 2007, 23:36 ) *
Nej men ryssen fattar bara EN sak och det är enighet via styrka.
Viker man undan eller fjäska ser de bara detta som en svaghet och pushar vidare...

Måhända att det är så att Putin testar oss, och visst är det uppenbart att mycket av det som sker i alla fall är sanktionerat av ryska staten. Bara för det behöver man inte dra till så drastiska åtgärder som handelsblockader (som i min mening ligger väldigt långt borta). Självklart så finns det en poäng i att inte vika sig och reagera mot den senaste tidens händelser, dock anser jag (personligen) att det inte har gått så långt denna gången att några vidare åtgärder behöver tas. Efter dagens protester och uttalanden så ligger bollen hos Ryssland och vi får nu avvakta och se vad som sker.
TForce
QUOTE (Ignis nitidus @ May 3 2007, 00:15 ) *
QUOTE (TForce @ May 2 2007, 23:36 ) *
Nej men ryssen fattar bara EN sak och det är enighet via styrka.

Måhända att det är så att Putin testar oss, och visst är det uppenbart att mycket av det som sker i alla fall är sanktionerat av ryska staten. Bara för det behöver man inte dra till så drastiska åtgärder som handelsblockader (som i min mening ligger väldigt långt borta). Självklart så finns det en poäng i att inte vika sig och reagera mot den senaste tidens händelser, dock anser jag (personligen) att det inte har gått så långt denna gången att några vidare åtgärder behöver tas. Efter dagens protester och uttalanden så ligger bollen hos Ryssland och vi får nu avvakta och se vad som sker.

Tja polisen och milisen struntar i att beskydda ambassadörer????
Virtuella attacker kan spåras till ryska statliga IPadresser??????
ryssland bedriver energiutpressning????

Nej jag tycker att ryssland verkligen duktigt gått över gränsen för all anständighet och de har verkligen inte med att göra vad en självständigt land gör med sina statyer. Det inte första gången de strulat med sina olja/gas/kol leveranser till baltikum.

Minns vilket gnäll det var om baltikums NATOmedlemskap och med tanke på att ryssen hade ju skrivit på Helsingforsavtalet där det bland annat står att det varje lands rättigheter att få välja sin egna väg i försvarspolitiken.

Jag hade smält ner statyn och sålt metallen. Statyn är inget annat än en symbol för sovjetiskt diktatur.
Jag hade även fördrivit ut de ryssar som inte vill lära sig estlands språk. Ärligt talat har de inte där att göra.
Baltikum har stora problem med en stor andel av sin inhemska ryska befolkning och detta enligt mina vänner
som bor där.

Att ryssarna får vara kvar var givetvis en praktiskt eftergift men se vad som är tacken.
Trivs man inte i Estland så kan man flytta tillbaka till sitt kära modersland.

Vad hindrar dem ??? Gränsen alltid öppen åt öster.
Som man säger i Usa "Love it or Leave it"
Ignis nitidus
QUOTE (TForce @ May 3 2007, 00:33 ) *

Nej jag tycker att ryssland verkligen duktigt gått över gränsen för all anständighet och de har verkligen inte med att göra vad en självständigt land gör med sina statyer. Det inte första gången de strulat med sina olja/gas/kol leveranser till baltikum.

Minns vilket gnäll det var om baltikums NATOmedlemskap och med tanke på att ryssen hade ju skrivit på Helsingforsavtalet där det bland annat står att det varje lands rättigheter att få välja sin egna väg i försvarspolitiken.

Jag hade smält ner statyn och sålt metallen. Statyn är inget annat än en symbol för sovjetiskt diktatur.
Jag hade även fördrivit ut de ryssar som inte vill lära sig estlands språk. Ärligt talat har de inte där att göra.
Baltikum har stora problem med en stor andel av sin inhemska ryska befolkning och detta enligt mina vänner
som bor där.

Att ryssarna får vara kvar var givetvis en praktiskt eftergift men se vad som är tacken.

Nu tycker jag att du överreagerar igen. Estland ska inte börja deportera sina medborgare som talar ryska som hämnd för några vandaliserande tonåringars stöldturné eller för att de delar språk med Putin. Relationerna mellan ester och ryssar är ju uppenbarligen ansträngda men att se ett folkslag som ett "problem" det är för mig främmande och ger mig dåliga vibbar. Med dina åtgärder skulle de som kallar Estland för "fascister" verkligen få vatten på sin kvarn.
TForce
QUOTE (Ignis nitidus @ May 3 2007, 01:11 ) *
QUOTE (TForce @ May 3 2007, 00:33 ) *

som bor där.

Nu tycker jag att du överreagerar igen. Estland ska inte börja deportera sina medborgare som talar ryska som hämnd för några vandaliserande tonåringars stöldturné eller för att de delar språk med Putin. Relationerna mellan ester och ryssar är ju uppenbarligen ansträngda men att se ett folkslag som ett "problem" det är för mig främmande och ger mig dåliga vibbar. Med dina åtgärder skulle de som kallar Estland för "fascister" verkligen få vatten på sin kvarn.

Jo det kan de egentligen för du är inte medborgare om du inte gör språktestet så många i den ryska minoriteten är egentligen statslösa. Har du sen inte medborgarskap ja då kan du bli utkickad.

Givetvis fattar jag reaktionerna, konsekvenserna och de svåra med att genomföra en deportation
och ja det skulle ju ge ryssarna argument om fascister vatten på sin kvarn osv osv. teori inte samma sak som praktik.

Baltikum var ockuperat i 50 år. De flesta ryssar som bor i baltikum är kolonisatörer, barn eller barnbarn till kolonisatörer.
Jag anser inte att de har rätt att bo i Baltikum och det min åsikt. Givetvis är inte lösningen att deportera dessa kolonisatörer
för det kommer bara leda tills våldsamheter utan tiden får läka alla sår. Dock tycker jag att då skall banne mig kolonisatörerna av respekt för landet de bor i lära sig språket och gilla landet man bor i.

Vägrar man däremot lära sig etsniska, hatar ursprungsbefolkningen, vandalisera och begår brott eller lider av sovjetnostalgi ja då tycker jag att man kan flytta sitt pick o pack.
*min åsikt*
caridon
Detta är inte första gången som Rysland använder energi som utrikespolitiskt maktmedel.

Det understryker tydligt vikten av att Sverige (och EU) blir energimässigt oberoende.

Så mer kärnkraft och biobränslen. Vi kanske inte kan bli helt oberoende men vi kan komma väldigt långt på bara några år.

/C
SoniC
Kan bara hålla med caridon.

Ett energipolitiskt obundet Europa är så gott som ett krav för att EU ska kunna behålla slagstyrka i politiska debatter.
Den där gasledningen de tänkte dra via svenskt vatten finns ju ingen anledning att stödja. Varför ge ryssarna ge ytterliggare makt?

Estland nu och tidigare var det väl vitryssarna som bråkade om priset?
Raveomaniac
http://sydsvenskan.se/varlden/article235864.ece
Svajk
Exempel på fler gånger Putin använt oljekranen som förhandlingsmedel. Som sagt tidigare i tråden så är det nödvändigt att EU gemensamt visar att detta inte acceptabelt beteende, samt givetvis börjar göra sig självständiga rent energimässigt. Gasledningen till (tyskland?) ska inte få byggas, det ger ju ryssen bara ännu en kran att stänga av när de är grininga över att världens länder inte vill hylla att de varit ockuperade av Sovjet. Ska gasledning för övrigt möjligtvis gå till gamla DDR(kanske finns ngt monument att flytta på?) eller västtyskland?

Edit: länken krånglade
paananen
USA och Nato stöder Estland
Renown
Undras om den måhända inte var bättre med järnridån...då visste man ju vart man hade Ivan nånstans...iofs så var ju baltikum också en del av denna men kanske skulle införa en på nytt? Eus gräns o ryssens gräns banghead.gif lite sarkasm såhär på "morron"kvisten vissel.gif ....jag håller med övriga i denna tråd, ryssen har gått för långt...hur vi ska hantera det få ud klura på
Renown
http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_15342463.asp nu börjas det surprise.gif
Hornet
Tror inte det blir myket mer än såhär.
Ryssarna må vara korkade i bland men dom riskerar inte krig för en statys skull.
Men vist räker ju att det fins en överlöpare i Ryska Armén vid gränsen till Estland så kan det ju vara kört.
Vinceres
Stig Berling tycker till:

Hoten mot Sverige är större än öb förstår
TForce
QUOTE (Renown @ May 3 2007, 10:47 ) *

Jag slår vad om Kreml ligger bakom det här så att ryska tidningar kan skriva hur illa ryska ambassaden behandlas i Sverige.

*spekulation*
EO4
Incidenten är på alla sätt obehaglig och skrämmande. Samtidigt säkerhetspolitiskt intressant.

I konflikten används:

- Ekonomiska påtryckningar vars omedelbara påverkan snarare är politisk än reell. Estland lär knappast ha svårt att fixa sitt energibehov på kort sikt genom buffertlager eller inköp inom EU.

- "Ombud" i form av civilpersoner som - även om det inte är helt bekräftat - sannolikt finansieras och styrs via ryska staten, eller "Putin" om man så vill.

- IT-attacker genomförs. Avsändaren är förmodligen tydlig även om det formellt inte går att spåra till Kreml.ru.

Men samtidigt avgränsar man sig tydligen rätt noga från åtgärder som riskerar att hota ryska ekonomiska intressen i Baltikum. Olika typer av handelsblockader etc skulle förmodligen medföra motsvarande åtgärd från Estnisk sida (och i värsta fall från hela EU:s sida). I stället väljer man att inte sälja en vara (vilket inte är förbjudet) eller skyller på - en förvisso rätt genomskinlig - force majure när det handlar om att förhala eller åsidosätta ingånga kontrakt. Rätt många ryska bolag har intressen i estland som de inte vill riskera.

Kanske ger detta en liten fingervisning om hur konflikter och "krig" kommer att bedrivas i framtiden?
Pal
QUOTE (EO4 @ May 3 2007, 14:53 ) *
Incidenten är på alla sätt obehaglig och skrämmande. Samtidigt säkerhetspolitiskt intressant.

I konflikten används:

- Ekonomiska påtryckningar vars omedelbara påverkan snarare är politisk än reell. Estland lär knappast ha svårt att fixa sitt energibehov på kort sikt genom buffertlager eller inköp inom EU.

- "Ombud" i form av civilpersoner som - även om det inte är helt bekräftat - sannolikt finansieras och styrs via ryska staten, eller "Putin" om man så vill.

- IT-attacker genomförs. Avsändaren är förmodligen tydlig även om det formellt inte går att spåra till Kreml.ru.

Men samtidigt avgränsar man sig tydligen rätt noga från åtgärder som riskerar att hota ryska ekonomiska intressen i Baltikum. Olika typer av handelsblockader etc skulle förmodligen medföra motsvarande åtgärd från Estnisk sida (och i värsta fall från hela EU:s sida). I stället väljer man att inte sälja en vara (vilket inte är förbjudet) eller skyller på - en förvisso rätt genomskinlig - force majure när det handlar om att förhala eller åsidosätta ingånga kontrakt. Rätt många ryska bolag har intressen i estland som de inte vill riskera.

Kanske ger detta en liten fingervisning om hur konflikter och "krig" kommer att bedrivas i framtiden?

Visst kan det vara det. Men det är också så här man startat krig sedan 1800 talets slut om man vill ha ett, men inte riktigt kan starta det utan att först skapa lite anledningar. Du ser nåt nytt, jag ser bara ett gammalt mönster som inte sällan använts historiskt.
Vildmannen
QUOTE (TForce @ May 3 2007, 14:42 ) *
QUOTE (Renown @ May 3 2007, 10:47 ) *

Jag slår vad om Kreml ligger bakom det här så att ryska tidningar kan skriva hur illa ryska ambassaden behandlas i Sverige.

*spekulation*

Rysslands ambassad har ju utsatts för attacker förr. Global Intifada tuttade på en av deras bilar för 2 år sedan. Kommer inte ihåg om det blev några reaktioner från rysk sida.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9398017.asp
FireEagle
seriöst? varför flytta ett monument som stått där i 60år eller ngt? banghead.gif

det hedrar för det första de ryska soldaterna som stupade och drog med sig x antal tyska trupper i fallet, men även dagen då Nazi-tysklands ok lyftes från Estland(och ett annat placerades, men ändå).

känns inte lönt att flytta det, kan inte hitta ngn vettig förklaring, klart att ryssarna är upprörda, tänk om tyskland(?) säger: "Ahh, det här svenska monumentet över en idiot kan inte stå här i Lûtzen, silka idioter, tror att den kan stå kvar så länge." blink.gif

Alltså, men det är ju knäppt att bråka om det, estland kunde först frågat Moskva vad de tyckte om flytten, sedan om de nekar, så säger man att det har tagits upp för diskussion, eller ngt? ett bättre sätt än att attackera svenska ambassadchefen måste hittas camo.gif

vilken sida ska sverige stå på?

"edit" hehe skrev fel, men stavningen ska vara så för "effekt"
Maul
Kanske så att de vill visa för Ryssland att de inte vill ha mer att göra med dem. Och med tanke på Estlands historia så kan jag fullt förstå att de inte vill ha några spår av Sovjet kvar.
Vc_90
QUOTE (FireEagle @ May 3 2007, 20:06 ) *
seriöst? varför flytta ett monument som stått där i 60år eller ngt? banghead.gif

det hedrar för det första de ryska soldaterna som stupade och drog med sig x antal tyska trupper i fallet, men även dagen då Nazi-tysklands ok lyftes från Estland(och ett annat placerades, men ändå).

känns inte lönt att flytta det, kan inte hitta ngn vettig förklaring, klart att ryssarna är upprörda, tänk om tyskland(?) säger: "Ahh, det här svenska monumentet över en idiot kan inte stå här i Lûtzen, silka idioter, tror att den kan stå kvar så länge." blink.gif

Alltså, men det är ju knäppt att bråka om det, estland kunde först frågat Moskva vad de tyckte om flytten, sedan om de nekar, så säger man att det har tagits upp för diskussion, eller ngt? ett bättre sätt än att attackera svenska ambassadchefen måste hittas camo.gif

vilken sida ska sverige stå på?

"edit" hehe skrev fel, men stavningen ska vara så för "effekt"

Nu har väl knappast Sverige ockuperat Tyskland i modern tid heller?

Detta handlar ju om att samma monument har olika innebörd för olika folkslag. Nu står monumentet på estnisk mark, därmed bör Estland ha tolkningsföreträde.
FireEagle
Okej, förstår hur ni tänker, men ändå, är det så förolämpande?(jag vet vad sovjet har gjort, tro mig, har läst ett antal böcker), men monumentet är ju inte ett segermonument över Estland, utan över tyskarna.

men visst, det står på Estländsk mark, så de har rätt till vadsomhelst, så länge de inte förstör det så är det inget att bråka om egentlingen, men ryssarna....ja...vem vet?
tinhead
QUOTE (EO4 @ May 3 2007, 14:53 ) *

Tvivlar starkt på att attackerna kommer från KGB, GRU eller liknande.
Dom har knappast några scriptkiddies som leker där..

Mer troligt att putins "unga" som stått för en del av uppståndelsen även härjar på nätet..
Möjligtvis med hårdvaruhjälp från andra organisationer..

Annars med "civila" betalda bråkstakar..tjaa det har funnits i en jäkla massa år..
Ekonomiska påtryckningar? tjaa va sägs om kuba? =)

Enda nya är att det är så nära "västerlandet" dvs europa...
TForce
QUOTE (FireEagle @ May 3 2007, 20:46 ) *
Okej, förstår hur ni tänker, men ändå, är det så förolämpande?(jag vet vad sovjet har gjort, tro mig, har läst ett antal böcker), men monumentet är ju inte ett segermonument över Estland, utan över tyskarna.

men visst, det står på Estländsk mark, så de har rätt till vadsomhelst, så länge de inte förstör det så är det inget att bråka om egentlingen, men ryssarna....ja...vem vet?

Well även om jag nu är totalt emot ryssen av historiska skäl och alltid för mitt unionsbroderland
(jag vill här mena att jag varken opartisk eller objektiv)

så var en av anledningarna vad jag har läst mig till att man flyttade monumentet från centrala staden till en krigskyrkogård
är för att statyn blev en samlingsplats för diverse sovjetnostalgiker/putinjugend/bråkmakare/fulla människor vilket medförde bråk sen kan jag även tänka mig att man vill ha den ytan till ngt annat.

Estniska befolkningen tycker med rätta att statyn symbolisera sovjetiskt förtryck och jag tycker det är en storartad gest att flytta den till en kyrkogård istället för att förstöra statyn. (Jag hade sänkt statyn i östersjön)

Att statyn stod i nästan 60 år berodde på att baltikum var ockuperat i nästan 50 år och att det därefter inte var problem med den ryska befolkningen utan detta har kommit smygande på senare tid tack diverse mörkermän som sponsrar detta bråk. *min åsikt*

Det var ju ett antal monument och statyer som skrotade 1991 och framåt i det fd. befriade Östeuropa numera centraleuropa.

I min mors hemland Ungern monterade man ner ett 100 tal sovjetstatyer och det finns en park av gamla sovjetbeläten
om man nu intresserad av sånt. Jag själv varit där en gång och köpte då en nu icke fungerande rysk armeklocka.

Det var ingen som brydde sig om sådant under jeltsins tid.
Vc_90
QUOTE (FireEagle @ May 3 2007, 20:46 ) *

Nu har Esterna ansett att det är så förolämpande att det behöver flyttas, därför flyttas det.
Att du och ryssarna inte anser att det är ett monument över ockupationen betyder ju inte nödvändigtvis att det ÄR så.
Jag påminner igen om att olika folkslag har olika uppfattning, esterna har tolkningsföreträde.
herman30
QUOTE (herman30 @ May 3 2007, 22:34 ) *
Min fästmö är hemma från Saaremaa (Ösel) och bland hennes släkt talas det om våldtäkt och mord på nån loka flicka. Även nån av hennes släktingar skulle deporteras till sibirien men besparades på grund av att hon hade ett yrke som gjorde att hon var till nytta. Ingen av oss från fredliga norden kan föreställa sej hur det var under sovjetockupationen.
Korpral Sundström
först olje/gasledningaran i östersjön sedan det här, snart så kommer väl ubåtar börja gå på grund lite var stans folliehatt på!

Skämt åsido så känns det som att Ryssland inte har för avsikt att skaffa polare dom verkar tvärtemot distansiera sig allt längre i från den fria världen och EU(om man vill vara dramatisk kan man uttrycka sig så, å de vill man ju), Känner dom sig utan för eller vad är det frågan om.
Känns i bland som att Putin inte är annat än en bråkstake, hade varit intresant att se saken i från ett ryskt synsätt,på gräsrots nivå. Vad mannen på gatan tycker dvs.

En sak är då helt klart, Öst och Väst kommer alldrig att dra jämt. Dom är som katt och hund di kallart
herman30
Det lilla jag hört/läst om ryska mentaliteten så har dom ett helt annat synsett/kultur/förhållande till saker och ting som västerlänningar har svårt att förstå.
Korpral Sundström
Är det bonden Ivan och stålarbetaren Gorbo som tycker så eller är det de "högre skikten" som tycker så? 7.gif
Har faktiskt alldrig tänkt på det förens nu. Intresant att vet mer ialla fall
Lfskbat
Någon som läst Stig Berglings artikel i dagens Kvällsposten... Inside information tro? Kvällsposten

Såklart får jag inte länken att funka... är ju ingen datanörd precis banghead.gif ... Men vad tusan ska man tro om Berglings uttalande? Krig har ju hostats igång för mindre alien.gif
Jonsson8
QUOTE (FireEagle @ May 3 2007, 20:06 ) *

Som Carl Bildt uttryckte det i DN:

- Om någon hade placerat en staty av Kristian tyrann i Stockholm 500 år efter så skulle säkert också det ha blivit föremål för kontrovers.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=644699

Ryssland får självfallet ha sina krigsmonument, men då ska de vara placerade inom landets egna gränser och inte på något annat lands territorium, speciellt inte om landet ifråga själva varit ockuperade av Ryssland (Sovjet). Så jag förstår helt och hållet esternas reaktion på detta, däremot inte de ryska ungdomarnas (?) vrede, de var ju inte ens födda på den tiden, det hade varit annat om det varit ryska krigsveteraner som klagat.
south_37
Jag tycker vi ska ta upp två viktiga delar till av hela den här historien.

Dels den roliga detaljen som DN tar upp, nämligen att mannen som stod modell för statyn var en gammal estnisk brottare och nationalhjälte som under kriget som sovjetisk soldat flydde till Finland. Att använda honom som ett monument över Röda Arméns seger är ju ett stort estniskt långfinger till Sovjet och statyn betraktades tydligen som detta av esterna medan ryssarna var omedvetna om vilket skämt de utsattes för under Kalla kriget.

Bland esterna var historien om den sovjettida hjältestatyn en godbit under alla ockupationsåren. Skulptören Enn Roos medgav dock aldrig att han använt en avhoppare som förebild för statyn

Alltså är den staty som en gång varit ett estniskt skämt mot ryssen har nu blivit en symbol för förtrycket, lite dubbeltydigt från esternas sida tycker jag.

Brottaren bakom bronssoldaten

Den andra detaljen visar ju hur populistiskt och falskt det ryska beteendet är när de klagar på esternas gravskändande. Som DN rapporterar grävde ryssarna själva upp egna soldatgravar vid Moska för att kunna bygga ut en väg bara för en månad sen.

Den 17 april grävdes lämningarna upp efter sex piloter som dödades under andra världskriget. Gravarna ligger invid vägen till en av Moskvas flygplatser, en väg som det finns planer på att utvidga.

Krigsgravar i Moskva grävdes upp odramatiskt

Det sista exemplet är ju inget som direkt tas upp i Ryssland utan Putins selektiva propaganda-maskineri visar en helt annan bild än den som oberoende medier visar upp. Därför blir ju ryska medborgares bild felaktig, liksom även den 1/3 av Estlands befolkning som också är ryssar och ser på ryska medier istället för estniska.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.