QUOTE (FireEagle @ May 3 2007, 20:46 )

Okej, förstår hur ni tänker, men ändå, är det så förolämpande?(jag vet vad sovjet har gjort, tro mig, har läst ett antal böcker), men monumentet är ju inte ett segermonument över Estland, utan över tyskarna.
men visst, det står på Estländsk mark, så de har rätt till vadsomhelst, så länge de inte förstör det så är det inget att bråka om egentlingen, men ryssarna....ja...vem vet?
Well även om jag nu är totalt emot ryssen av historiska skäl och alltid för mitt unionsbroderland
(jag vill här mena att jag varken opartisk eller objektiv)
så var en av anledningarna vad jag har läst mig till att man flyttade monumentet från centrala staden till en krigskyrkogård
är för att statyn blev en samlingsplats för diverse sovjetnostalgiker/putinjugend/bråkmakare/fulla människor vilket medförde bråk sen kan jag även tänka mig att man vill ha den ytan till ngt annat.
Estniska befolkningen tycker med rätta att statyn symbolisera sovjetiskt förtryck och jag tycker det är en storartad gest att flytta den till en kyrkogård istället för att förstöra statyn. (Jag hade sänkt statyn i östersjön)
Att statyn stod i nästan 60 år berodde på att baltikum var ockuperat i nästan 50 år och att det därefter inte var problem med den ryska befolkningen utan detta har kommit smygande på senare tid tack diverse mörkermän som sponsrar detta bråk. *min åsikt*
Det var ju ett antal monument och statyer som skrotade 1991 och framåt i det fd. befriade Östeuropa numera centraleuropa.
I min mors hemland Ungern monterade man ner ett 100 tal sovjetstatyer och det finns en park av gamla sovjetbeläten
om man nu intresserad av sånt. Jag själv varit där en gång och köpte då en nu icke fungerande rysk armeklocka.
Det var ingen som brydde sig om sådant under jeltsins tid.