Adam Wilhelm
Jan 21 2003, 17:50
Vi har ju röstat om vilket flygplan vi tycker var ballast/häftigast under Vk2.
Tänkte att vi skulle göra detsamma fast nu gäller det flygplan som har tjänstgjort/tjänstgör i flygvapnet.
Flygplan som J 26, S31 och J30 är diskvalificerade då dessa har tagits upp i APB:s röstning.
TUNNAN!!! Vi hade en på skolan. Mycket vacker skapelse.
Ps. Vingen och luftintaget är smutt att sova på/i när man inte har lust att jobba
Amfibie
Jan 21 2003, 18:05
Inget slår JAS:en, den är oerhört vacker!
Kimster
Jan 21 2003, 18:06
hmm mjaa JAS får det bli. Vi har inte mycket snyggt alls, tycker jag, men jag gillar nog JAS mest.
Maskirovka
Jan 21 2003, 18:16
Min röst går solklart till Draken. Snyggare plan, i världshistorien, får man nog leta efter.
Såg en musikvideo för länge sedan med ett amerikanskt hårdrocksband där dom hade en svartmålad Draken som flög omkring i ngn öken. Såg otroligt mäktigt ut... B)
Old No.7
Jan 21 2003, 18:49
GRIPEN..... helt klart... ska säga att jag är impad av att lilla sveriga lyckades produceraett så vackert plan...
säger bara.... GRIPEN!
QUOTE (Doyle @ Jan 21 2003, 17:00 )
TUNNAN!!! Vi hade en på skolan. Mycket vacker skapelse.
Ps. Vingen och luftintaget är smutt att sova på/i när man inte har lust att jobba

Håller bara med...j29 tunnan.....
Larsson
Jan 21 2003, 21:06
Vackrast är enligt min mening Lansen och särskillt då den främre halvan.

Tunnan är lite av den fula ankungen. Inte världens vackraste på marken, men när hon tumlar fram genom lufthavet,
yster som en kalv på vårbete så är det få som slår henne.

Viggen är väl inte direkt vacker, i meningen linjeskön. Hon är mer som en Dogde Viper. Brutal och elak.
Jag minns med glädje tillbaka på min barndom, då jag ibland hade privilegiet att få bli väckt av en rote eller fyrgrupp Viggen
som lågsniffade över ladugården därhemma strax under ljudshastigheten.
Erik_G
Jan 21 2003, 21:11
Nä, fy vad svårt.. Gripen är sexig på nåt slags inteligent akademikerbrud-sätt medan draken och huntern är mer som cat-woman och marilyn monroe... Viggen är en bystig fornnordisk blond "helga"... alla kan dom få en date med mig iallafall.. :-D
Beträffande tunnan så är den väl inte så vacker att se på, men den var tydligen en trevlig bekantskap och rolig lekkamrat om man behandlade henne rätt..
/Erik
Adam Wilhelm
Jan 21 2003, 21:32
Här är min favorit:
J 34 Hawker Hunter

Tyvärr lite mörk bild.
Sudden
Jan 21 2003, 22:02
Min röst gick faktiskt till Draken.

F10H Stril
Jan 21 2003, 23:42
J34 Hawker Hunter får min röst efter omsorgsfullt funderande. Rena linjer och ett klassiskt utseende.
Min Röst blir på Tunnan.... En mer "bystig dam" får man leta efter, Och dom som har sett henne live i luften glömmer aldrig den profilen och ljudet i luften....
En underbar kärra B)
Eftersom det gällde snyggast får det bli Hawker Hunter. Det är enligt min mening ett av de vackraste flygplan som någonsin byggts.
blackeagle238
Jan 22 2003, 12:39
Gripen!
Adam Wilhelm
Jan 22 2003, 17:31
Sådärja...nu kan man väl kalla röstningen klar.
Klar segrare är Gripen,
Viggen och Draken på delad andraplats och Tunnan på tredje plats.
Tyvär så var det bara tre(3!) som hade sett ljuset i tunneln och röstat för Hawker Hunter.
Så härmed utropar jag J 34 Hawker Hunter som segrare!!
Va... Gripen??
Okejdå...*mummel*
Men 5,56% av rösterna borde automatiskt ge seger!
QUOTE (Erik_G @ Jan 21 2003, 20:11 )
Nä, fy vad svårt.. Gripen är sexig på nåt slags inteligent akademikerbrud-sätt medan draken och huntern är mer som cat-woman och marilyn monroe... Viggen är en bystig fornnordisk blond "helga"... alla kan dom få en date med mig iallafall.. :-D
Beträffande tunnan så är den väl inte så vacker att se på, men den var tydligen en trevlig bekantskap och rolig lekkamrat om man behandlade henne rätt..
/Erik
blir ju lite orolig =)
jaja, lycka till, skulle vara kul se hur du gör om du lyckas få viggen i säng ;)
själv röstade jag inte på det "snyggaste" men på tunnan för
1) det är coolt
2) sverige hade då en flygmakt och inte endast lite flygplan
3) Enda planet som varit i "ordentlig" strid..
kanske inte i just den ordningen..
Adam Wilhelm
Jan 22 2003, 19:11
QUOTE (granQ @ Jan 22 2003, 17:53 )
Hawker Hunter har varit i strid ett flertal gånger.
Indiska Hunters har skjutit ned minst 5 st Pakistanska F-86 Sabre under tre veckor i september -65.
Tyvärr så är även september -65 även en mörk månad för Hunter då Wing Commander Muhammed Alam sköt ner fem (5!) Hunters under ett uppdrag.
Alam attackerade en formation av sex st. Hunters och sköt ned ett med en sidewinder.
De resterande fem bankade vänster vilket gjorde att Alam sköt ned fyra till med AKAN.
Alam hade stor hjälp av att han hade flugit Hunter i england och kände till flygplanets brister.
Totalt sköt Alam ned nio plan under konflikten i Kashmir -65.
Alam är även den första jetpiloten som sköt ned fem flygplan under ett enda uppdrag.
Källa: "Fighter aces" av Christopher Shores (1975)
The_mistaken
Jan 22 2003, 20:36
Min röst går till ett annat plan nämligen S 102B Korpen (Gulfstream IV)som är förbenat fin att titta på B)
Larsleo
Jan 22 2003, 21:40
hmmmm jag lägger nog min röst på Lansen...den har nått skönt brutalt över sig....
Doggydriver
Jan 23 2003, 14:35
Draken har jag alltid älskat, så det fick rösten. Hade nog blivit Tunnan annars, av bl a nostalgiska skäl B)
Tunnan = Får mig alltid att tänka på min hädangångne farfar.
klerty
Jan 23 2003, 20:02
Gripen är snyggt men draken är ju så unik och vacker med sina deltavingar! kan man inte få en extra röst?
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 22 2003, 18:11 )
QUOTE (granQ @ Jan 22 2003, 17:53 )
Hawker Hunter har varit i strid ett flertal gånger.
Indiska Hunters har skjutit ned minst 5 st Pakistanska F-86 Sabre under tre veckor i september -65.
Tyvärr så är även september -65 även en mörk månad för Hunter då Wing Commander Muhammed Alam sköt ner fem (5!) Hunters under ett uppdrag.
Alam attackerade en formation av sex st. Hunters och sköt ned ett med en sidewinder.
De resterande fem bankade vänster vilket gjorde att Alam sköt ned fyra till med AKAN.
Alam hade stor hjälp av att han hade flugit Hunter i england och kände till flygplanets brister.
Totalt sköt Alam ned nio plan under konflikten i Kashmir -65.
Alam är även den första jetpiloten som sköt ned fem flygplan under ett enda uppdrag.
Källa: "Fighter aces" av Christopher Shores (1975)
tackar för den kunskapen, men tänkte främst under svensk flagg (även dom stred under FN's flagga) men svenska piloter och så.. kanske har missat något annat men finns väl inte något plan som "stridit", en del piloter har hävdat sveriges gränser vid enstaka händelser men inte blivit placera och fått "offensiva" mål väl? förutom f21 i kongo då.. (om jag minns rätt)
Serg. Fjellman
Jan 24 2003, 00:49
Jag röstar på J26!

//Fjellman
Adam Wilhelm
Jan 24 2003, 15:05
QUOTE (Serg. Fjellman @ Jan 24 2003, 00:49 )
Jag röstar på J26!
DISKVALIFICERAD!!
Usch vad jag är grinig.
Helt klart JA 37 Viggen, spana in formerna ( wow! *FLÅS* *lätt upphettsad* ).
Ett stort och vackert flygplan!
Helt klart ett jaktplan av modellen "manligt"!
B)
/ Trob
achilleos
Jan 25 2003, 11:46
QUOTE (Span-eliasson @ Jan 22 2003, 20:40 )
hmmmm jag lägger nog min röst på Lansen...den har nått skönt brutalt över sig....

Såg en sån starta igår på Malmen. Det var ju 100 km sikt och inga moln under 9000 meter så då vågar sig veteranflygklubben upp
Racoon Pioneer
Jan 25 2003, 15:09
Ingen klampar på en Drakes vingar...
[KRÅNGEL]Då bildj-n inte vill visa sig skiter vi väl iden då.[/KRÅNGEL]
/RP
Fu Bodin
Jan 25 2003, 15:20
J 34 är självskriven.
Alla patrioter som tycker Gripen har missat frågan. Snyggaste, inte ballaste/coolaste etc. planet.
Har sett en kanonbild när en 34:a från F 9 flyger cabbat över Bohuskusten, piloten med kromad underarm. Vilka tider!
Utomlands så har nog Hawker Hunter röstats fram som 50-talets vackraste jetkärra.
Larsleo
Jan 25 2003, 15:20
QUOTE (achilleos @ Jan 25 2003, 10:46 )

:winner:
Såg en sån starta igår på Malmen. Det var ju 100 km sikt och inga moln under 9000 meter så då vågar sig veteranflygklubben upp
hehe...vad som jag tycker gör Lansen brutal är....4x 30mm akan
om inte har den sköna linjer..typ
sen att det måste vara klart för att våga flyga med den e en annan sak
Ni glömmer en gammal goding. SAAB B18!
Adam Wilhelm
Jan 26 2003, 14:49
J 34 har också 4x30 mm. AKAN (Aden).
Jonte11
Jan 26 2003, 15:40
Lansen var nog om inte det snyggaste men ett av de snyggaste att det sedan var helt värdlöst att flyga, är en helt annan sak, inget annat flyg i svensk flygvapenhistoria har krävt så många liv, pga. olyckstillbud.
Vakrast av alla är C-130, Hercules, bättre än så blir det inte.
Hercules tar 80 fallskärmshoppare till 4000 meter på 7,5 minuter, ren njutning.
(de andra klarar max 2 hoppare och sedan får man köpa nytt plan)
nahoj84
May 4 2003, 15:30
Vackrast av alla är ändå Gulfstream (G4) S 102B i annat utförande även kallat Tp 102C.
Så vacker att även kungen vill ha henne
Draken eller Viggen
Gripen ser så mesig ut

Det står uppställt en viggen 15m utanför kasern, synd att det ser så sletet ut bara
Gripen blir det för min del, liten och nätt men ändå kraftfull och högteknologisk. De där små vingarna där fram är ju bara föööör sexig. ;)
Viggen, kombinationen av skönhet och rå brutalitet slår det mest. Dessutom anser jag att Viggen, F4 Phantom och en humla är det yttersta beviset på att vad som helst kan flyga bara man har tillräckligt stark motor.
Viggen är lika vackert, brutalt och totalt avvikande som en Centurion i ett kolonilotts område. Kanske inte den linjeskönaste skapelsen i luften, men helt klart det snyggaste som Sverige har.
QUOTE (nahoj84 @ May 4 2003, 16:30 )
Vackrast av alla är ändå Gulfstream (G4) S 102B i annat utförande även kallat Tp 102C.
G4 är snygg men jag hoppas innerligen att du inte tycker S102B är snyggare än Tp102A och Tp102C.
Själv är jag inte helt säker på vilken som är snyggast (vilket var frågan, inte brutalast, ballast eller häftigast användningsområde) men det står mellan J34 och J35. Till slut faller rösten på J35. Tänker mest på en bild av en J35D från F3 utan balkar i profil.
En sådan omröstning som denna gynnar moderna flygplan eftersom fler känner till dem eller har personliga erfarenheter av dem och en sådan sak som att de är nyast. Dessutom väger man in faktorer som inte har med utseende att göra.
Draken ... Solklart vackrast. Sista planet piloten flög själv.
The Draken Page[PETIG] Rösta ni på JAS men det finns inget plan som heter JAS...JAS är ett system och beteckning på uppdragstyperna flygplanet klarar av. Gripen, 39 Gripen, JAS 39 eller JAS 39 Gripen är rätt benämning [/PETIG]
NordicFear
May 5 2003, 09:15
säger bara en sak GRIPEN...
det e solklart det mest underbara plan som finns...inte bara vackert utan också extremt dödligt....
Lt. payne
May 5 2003, 09:21
Det finns inga snygga flygplan, bara brutala och mer brutala. B)
JA 37 är brutalast!
Protiwa
May 5 2003, 09:24
Jag tycker TP84 "Hercules" är snyggast!
nahoj84
May 5 2003, 09:36
QUOTE (106 @ May 4 2003, 21:18 )
G4 är snygg men jag hoppas innerligen att du inte tycker S102B är snyggare än Tp102A och Tp102C.
Jo med hennes fina gråa nyans och de snygga formgivande antennerna och buken. Det ger 102b mer former en hennes "civila" systrar.
QUOTE (nahoj84 @ May 5 2003, 10:36 )
QUOTE (106 @ May 4 2003, 21:18 )
Jo med hennes fina gråa nyans och de snygga formgivande antennerna och buken. Det ger 102b mer former en hennes "civila" systrar.
Tp102A:

Men det är klart, den saknar hängbuken som S102B har. Men alla får tycka som de vill. Att G4 är snygg håller jag helt klart med om, men föregångaren Tp85 Caravelle måste vara ett av de vackraste jettrafikplanen vi haft.
Raffsec
May 5 2003, 13:39
QUOTE (granQ @ Jan 24 2003, 01:39 )
tackar för den kunskapen, men tänkte främst under svensk flagg (även dom stred under FN's flagga) men svenska piloter och så.. kanske har missat något annat men finns väl inte något plan som "stridit", en del piloter har hävdat sveriges gränser vid enstaka händelser men inte blivit placera och fått "offensiva" mål väl? förutom f21 i kongo då.. (om jag minns rätt)
Rättelse flottiljen i Kongo hette F22.
QUOTE (achilleos @ Jan 25 2003, 12:46 )

Nu har ju Alf Ingesson-Thoor (psykoologen från Astronauterna) flugit in sig på den igen (nja han hade flugit A32A tidigare, nu är det J32E) och är FVs uppvisningspilot på Lansen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.