Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Snyggaste flygplanet i Flygvapnet!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3
106
QUOTE (Raffsec @ May 5 2003, 14:39 )
QUOTE (granQ @ Jan 24 2003, 01:39 )

tackar för den kunskapen, men tänkte främst under svensk flagg (även dom stred under FN's flagga) men svenska piloter och så..  kanske har missat något annat men finns väl inte något plan som "stridit", en del piloter har hävdat sveriges gränser vid enstaka händelser men inte blivit placera och fått "offensiva" mål väl? förutom f21 i kongo då.. (om jag minns rätt)

Rättelse flottiljen i Kongo hette F22.

...och svenska flygförare (och flygplan) var även i strid i finska vinterkriget med frivilligflottiljen F19.

Det är visserligen synd att kalla dessa för flottiljer eftersom en sådan består av minst 2 divisioner. F22 var bara en division och jag har för mig att de var rätt få i Finland också.
106
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 22 2003, 20:11 )
Alam är även den första jetpiloten som sköt ned fem flygplan under ett enda uppdrag.

Nu vet jag inte om han var först överhuvudtaget men Charles E "Chuck" Yeager (officiellt först att flyga fortare än ljudet) var iaf förste amerikan att skjuta ner fem flygplan (kravet för att kallas ess är som bekant fem neskjutna fi fpl) under ett uppdrag under VK2. Visserligen var det bara två som sköts ner, ett flög i marken när han jagade det och två krockade med varandra när han anföll.
Detta var i en P-51 (J26) Mustang.
Adam Wilhelm
Alam flög JETFLYGPLANET F-86 Sabre vid det tillfället.
Yeager flög PROPELLERFLYGPLANET P-51 Mustang.

Alam var förste jetpilot att skjuta ner fem flygplan samma dag... ´nuff said! biggrin.gif

Eller missförstod jag dig? 7.gif

För övrigt så glädjer det mig att antalet som röstar på J34 Hawker Hunter ökar... nu är det 7 st.!
Fortsätter det så här så vinner det nog snart.

Hmm...ska man regga nya nick och rösta mer... :P

Thomas/allt för segern
Skuggan
det fins bara en maskin i FV som är/har varit vacker, det är Tp84 Hercules.. ok då.. Viggen är inte långt efter smile.gif
106
QUOTE (Adam Wilhelm @ May 5 2003, 19:49 )
Alam flög JETFLYGPLANET F-86 Sabre vid det tillfället.
Yeager flög PROPELLERFLYGPLANET P-51 Mustang.

Alam var förste jetpilot att skjuta ner fem flygplan samma dag... ´nuff said! biggrin.gif

Eller missförstod jag dig? 7.gif

Nej du förstod rätt, jag sade inte emot dig utan nämnde bara en känd person som också skjutit ner fem flygplan under ett uppdrag, med en flygplanstyp som fanns i FV.
Om han var först att göra det överhuvudtaget (alla krig och nationer inräknade) vet jag inte.
robot
För att rösta på ett annorlunda plan så tycker jag att vampyre-planet är schysst. Kanske för att man har så bra minnen från den när vi övade mot flygvapnet. Vet tyvärr inte vad beteckningen är för detta plan men jag får blygsamt fråga @106 eller annan vetande om han kanske vet nåt om planet, och skulle hemskt gärna vilja se nån bild på den. smile.gif
Runningback
JAS 39 Gripen fick det bli, men frågan är vilket plan som är bäst?
Vakten_F4
Mustangen är ju utom tävlan tydligen.
Lansen är rätt snygg, Viggen är riktigt grym (nästan som mustang) men draken är klart sexigast!
(Kanske tack vare alla gånger man suttit under den utanför Murklan och avnjutit en kaffe och en cigg under de underbara sommarmånader som inte Sergeant Johansson kom och körde bort oss med sitt stabila "Ska ni löka så får ni göra det där ni inte syns")

Tunnan ser ju ut som en övergödd klubbad säl!! Finns väl skäl till att den står på "baksidan" av matsalen på F4! :P

Edit: Glömde bort det avgörande skälet, Draken kändes bättre än Viggen att sitta och dricka folköl på i den norrländska varma sommarnatten! biggrin.gif
imint
QUOTE (robot @ May 6 2003, 12:37 )
För att rösta på ett annorlunda plan så tycker jag att vampyre-planet är schysst. Kanske för att man har så bra minnen från den när vi övade mot flygvapnet. Vet tyvärr inte vad beteckningen är för detta plan men jag får blygsamt fråga @106 eller annan vetande om han kanske vet nåt om planet, och skulle hemskt gärna vilja se nån bild på den. smile.gif

Antingen har jag helt missat att flygande veteraner kör sin vampire som målflyg, vilket i så fall extremt coolt. Eller så är du ruskigt gammal robot för det var ganska många år sedan den utgick ur organisationen ;)
robot
Visserligen är roboten gammal men jag låg inne förra året.
Jag kan säga att det var med lätthet våra coolaste övn mot flyg när vi övade mot vampyre. Jag fick faktiskt tillfälle och snacka med piloten och han nämnde att han bjöd lite på sig själv när han flög. Vet inte hur lågt ett plan får gå men det måste fan ha varit förbjudet lågt. Jag hade med lätthet lyckats träffat planet om jag hade kastat upp min ak i luften. Det var adrenalin. Det var inte sämre när vi hade fri ammo och strod och mejade med våra ksp och ak5:er mot planet. Obeskrivligt, men du vet nog mer än mig hur nära man kan komma ett plan. Har du ingen länk eller bild som du kan informera om smile.gif
The Swede
QUOTE (mace @ May 4 2003, 20:01 )
Viggen är lika vackert, brutalt och totalt avvikande som en Centurion i ett kolonilotts område. Kanske inte den linjeskönaste skapelsen i luften, men helt klart det snyggaste som Sverige har.

Jösses vilka uttalanden man missar bara för att man inte är flugplansfetischist. biggrin.gif

"Centurion i ett kolonilottsområde" bland det bästa jag läst idag. biggrin.gif

The Swede
*Som faktiskt röstade på Lansen, så det så*
nahoj84
QUOTE (106 @ May 5 2003, 14:29 )
Att G4 är snygg håller jag helt klart med om, men föregångaren Tp85 Caravelle måste vara ett av de vackraste jettrafikplanen vi haft.

Sant, men det måste ha varit de enda som var bra med det flygplanet hehehehe biggrin.gif
106
J28A = de Havilland Vampire Mk1
J28B = de Havilland Vampire FB50
Sk28C = de Havilland Vampire Trainer T 55

J28B

Tvåsitsig Vampire:

De Havilland Vampire DH100, tillhörande Team Vampire Sweden.
Baserad i Norrköping. Denna är liksom de flesta (alla?) Vampire som flyger i Sverige idag inte J28/Sk28 utan tillhörde det schweiziska flygvapnet.

Vampire är delvis byggd i trä!!!
robot
Det är synd att klaga nu när du gjort sånt jobb med bilderna men har du ingen bild där man får se planet uppifrån eller allra hellst när den vrider cockpitt mot marken innan den ska dyka smile.gif
106
QUOTE (robot @ May 6 2003, 15:23 )
Det är synd att klaga nu när du gjort sånt jobb med bilderna men har du ingen bild där man får se planet uppifrån eller allra hellst när den vrider cockpitt mot marken innan den ska dyka smile.gif

imint
Det är så vackert att man kan gråta... blyg.gif
Wulfhere
Tycker sk60 är skönast. inte det minsta elak men rör sig skönt i luften.
Lite coolt var det när vi hade en attaksqvadron sk60 med äldre erfarna piloter som blivit för gamla för viggen tjänst. Kanske någon kan berätta lite mer om detta och ev. rätta mig.
:basker: pergite
nsky_517
visst gripen är väl snygg, men i i råhet vinner fan viggen med häst längder!(cammo)
Amfibieslusken
Personligen så tycker jag självklart att Gripen är väldigt snyggt, men före snygg kommer vacker på första plats. Och vackrast är Draken. Nuff Said

:basker:
undass
Lansen är i hård konkurrens med J26 det klart snyggaste planet. Gripen är iofs häftig, men den har inte lansens rena fina linjer, eller nåt...

EDIT: Böjningsfel
Vikström
Gripen är fan fin, smäcker som en lärka. Av utländska plan gillar jag F16 och mustang
Gungner
Röstade givetvis på J34. Har man sett den kärran i väderleken kan man inte tycka något annat. dribble.gif Har aldrig skådat något graciösare...
wedin
Vad HETTE det? Jakt Attack Spaning, vanligtvis förkortat JAS: Finns det något fpl som HETER det? sad.gif Det heter GRIPEN! Gör om, gör rätt! brow.gif
Gotcha
Senast i somras såg jag en J28 flyga omkring i skärgården runt Korsö, Amf-Lv höll på med lite målövningar.

Underbart vackert att se en Vampire i ett "eget litet akrobatnummer" där det visade olika mycket målyta.

Säkerligen fler här som sett det, eller t.o.m mätt mot/flugit det..?
J-Star
Farsan har fått hår och ögonbryn bortsvedda av en Vampire. ohmy.gif Malajn.gif

/J
Vysotskij
Efterlyste Lansen i Hendrix omröstning. Nu finns den med och får självfallet min röst.
Skandevall
Viggen. En helt klart maffig karra som ger ett intryck av muskler och pondus som Gripen tyvarr helt saknar... wub.gif
Erik_G
Synd att bara flygvapnets kärror är tillåtna.. annars hade Ugglan fått min röst...

/E

biggrin.gif skoja bara
BigMann
Gillar både J35 Draken och JAS39 Gripen STARKT! Men min favorit är ändå JA37 Viggen... den ser så elak ut... och... potent!

Mvh /Martin
robot
QUOTE (Gotcha @ Jan 30 2004, 11:11 )
Senast i somras såg jag en J28 flyga omkring i skärgården runt Korsö, Amf-Lv höll på med lite målövningar.

Underbart vackert att se en Vampire i ett "eget litet akrobatnummer" där det visade olika mycket målyta.

Säkerligen fler här som sett det, eller t.o.m mätt mot/flugit det..?

Det var våran pluton som övade mot den. Var du ute på korsö då eller? Hur mycket fick du se av planet?
Det var faktiskt en fruktansvärt rolig övning.
Vi landsteg mitt i natten på några karga klippor i dåligt väder. När vi började reka lite fann vi att vår grupperingsplats låg på udden mellan stränderna på Troville. biggrin.gif
medan mina polare i grupp 2 fick gruppera på en miniö med endast en buske som växtlighet. vissel.gif

Angående planet så var det en maffig upplevelse. Piloten bjöd på sig själv, och dök strax över våra huvuden flera ggr. Vad säger du om ljudet från planet då? Gåshudsfaktor 100!
Det var ungefär vid den här tidpunkten som jag blev förälskad wub.gif .
Tivaljör
Hercules...
Big an´bad....
JAS
Även om jag gillar Gripen väldigt mycket så...
Fick faktiskt Viggen min röst. Vilket monster till flygplan! Hade förmånen att få titta ordentligt på den för ett tag sedan...fick även möjlighet att krypa I den! Sen dess har jag och Viggen en speciel relation... wub.gif
skytten
Röstade givetvis på Draken..

Även om Viggen är överlägset kraftfullast!
Skuggan
nummer 1: VIGGEN biggrin.gif vacker, brutal, skön, mäktig.... det vackraste/kraftfullaste svensk design kan skapa smile.gif

2: Draken vacker, och mäktig... saknar dock en stor del av Viggens kraftfulla utstrålning, dock ser den ut att kunna klara warp 9 ungefär biggrin.gif

3: dött lopp mellan Gripen och Tunnan... båda har sina sidor... Gripen ser ut som en vass pilspets medan draken mest liknar en kanonkula från medeltiden...
JohnDoe
helt klart Viggen!

Den uppvisar nåt brutalt och kraftfullt men har ändå grace smile.gif
Lt Calle
Om vi snackar skönhet så finns det bara ett bara ett flygplan: TP102C. Det är vackert både på utsidan och på insidan. Utsidan med dom sköna linjerna och insidan med dom vita skinn fåtöljerna och entertainmentsystemet. Och helt underbart att flyga med.

Om vi talar om "militärt" flyg så måste mitt val bli SK60. En padda på backen men en svan i luften.

B)
AdamKalle
Det fick bli Viggen, man har ju många minnen från 10-15 år sedan då FV faktiskt FLÖG med planen och man såg och hörde dem susa över på låg höjd i hög fart allt som oftast. 3.gif

Nuförtiden är det ju så man ritar ett kors i taket när man ser att FV är ute och flyger, nästan oavsett var i Sverige man befinner sig.
FhF laddare
Min röst faller på J22B .Världens snabbaste propeler jakt till fåhållande av motorstyrka.En liten härlig dam som är på snudd lik Fw190 worthy.gif
Fast utav jet så är det utan tvekan J29! Härlig å allt är ganska lätt att komma åt if man sitter i cocpiten.Har haft förmånen att provsitta i Gul Rudolf(F10) Fast jag skulle inte vilja vara Draken förare pga det är trångt som fan.Men oxå ett vackert flp..Men finns inget ljud som är så härligt när en 32 eller 35 eller en 37 drar på vid start,,Mmmm får sluta nu för nu börjar det hända saker med mig saint.gif
Runningback
Hur kan man tycka att Tunnan är snygg?
Såg att några hade röstat, frän är det, men inte snygg smile.gif
JAS
QUOTE (Runningback @ Jan 31 2004, 14:14 )
Hur kan man tycka att Tunnan är snygg?
Såg att några hade röstat, frän är det, men inte snygg smile.gif

Det som är bra är vackert...
"Tunnan" var mycket bra för sin tid...
Alltså är den vacker!

Så lätt är det salute.gif

/JAS
Nestor
QUOTE (Vakten_F4 @ May 6 2003, 12:29 )
Mustangen är ju utom tävlan tydligen.
Lansen är rätt snygg, Viggen är riktigt grym (nästan som mustang) men draken är klart sexigast!
(Kanske tack vare alla gånger man suttit under den utanför Murklan och avnjutit en kaffe och en cigg under de underbara sommarmånader som inte Sergeant Johansson kom och körde bort oss med sitt stabila "Ska ni löka så får ni göra det där ni inte syns")

Tunnan ser ju ut som en övergödd klubbad säl!! Finns väl skäl till att den står på "baksidan" av matsalen på F4!  :P

Nja skulle väl inte säga att Tunnan på F4 står på baksidan.
Från luften så ser det ut som att dom flyger rote ut över fjällen.
Men visst är ändå draken en njutning när man ser den i den röda stigande solen samtidigt som en rote viggar kommer hem från nattflygningen, ååå så vackert det är.
Det första man ser när man kommer in på flottiljen är ju Tunnan på sitt stativ. wub.gif

Men tveklöst vackrast är ju ändå Draken wub.gif
Men mest flygplan är nog Viggen, det skall vara nitad lättmetall, ingen svetsad kolfiber tjolahoppsan.
Runningback
Hehe, det är mycket möjligt.
men jag tycker fortfarande att den är ful smile.gif
PERGITE
Haha tunnan helt klart :P

//PERGITE
Lockwed
Den som har sett draken i siluet VET att det är det vackraste flygplanet.

Viggen är brutal och är ett av få flygplan som kan backa.
Viggen är förövrigt också det enda plan jag någonsin hört om som lyckats låsa på en blackbird. Men viggen är inte vacker den är rentav ful.
Maiden
Draken, finns inget annat dribble.gif
Runningback
kommer det att komma upp lite bilder samt info på våra attackplan?
KaffeKalle
Av de svenska konstruktionerna måste Draken vara vackrast, bara se:

Min favorit annars är JA 37 Viggen!

Hedersomnämnande för J26 Mustang, S31 Spitfire och J34 Hawker Hunter. salute.gif
Ibsen
Jag röstade på Tunnan. Mkt fint plan. Men Draken är inte fy skam det heller. smile.gif
Yxgubbe
Jag får hålla med så många andra:
Av de uppräknade planen, är Draken det jag tycker är Sveriges vackraste flygplan.
Sedan får jag väl erkänna att jag ju är inte så lite svag för de gamla Saab 17, Saab 18 och J 22. Härliga skapelser! :P

edit: ett ord för mycket
Private Haze
Är det bara jag som har en liten svaghet för Mosquiton? Jag har tyvärr glömt bort vilken beteckning den bar men jag vet att den var Sveriges första nattjaktplan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.