QUOTE (jonte72 @ Apr 9 2004, 22:01 )
QUOTE (106 @ Apr 9 2004, 21:47 )
QUOTE (maverick_F7 @ Apr 9 2004, 21:16 )
När ni skriver om "Gripen" så skriver ni JAS, då borde ni ju kalla Viggen AJ/JA/AJSH/AJS....det är precis samma sak som att säga "JAS"
I dagligt tal gör man det också, för vem orkar uttala fotospaningsviggen när man menar SF (37)?
edit: snart kommer väl J-star och slår in pannbenet på mig för att jag inte alltid kallar Fpl39 för Gripen eller JAS39 utan JAS, 39:an eller liknande.
Det fanns förövrigt en tid då fpl35 inte fick kallas för 35:an, J35 eller Draken utan det skulle uttalas "flygplan typ 35".
JAS 39 GRIPEN är systemnamnet.......Gripen är namnet på flygplanet.
Att säga 'JAS' är som att säga - AK:n, BV:n, JA:n, AJ:n, AJS:n, RB:n mm mm ;)
Jag vet det.
Men eftersom det endast finns ett flygplan med beteckningen JAS används det i dagligt tal, precis på samma sätt som JA, AJ, SH, SF, SK, AJS, AJSH och AJSF används för de olika versionerna av fpl37.
Liknande användande finns ju angående armémateriel också, säger man bandvagn menar man oftast Bv206/208 i någon version, Pbv innebär oftast Pbv302, Ikv är oftast Ikv91, Patgb är oftast Patgb203 osv.
Folk har sällan kallat materiel vid dess rätta och fullständiga namn utan använt smeknamn eller varianter på det riktiga namnet, så har det alltid varit och att skrika högt så fort någon skriver JAS (motsvarande) kommer inte leda till någonting.