Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Snyggaste flygplanet i Flygvapnet!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3
Fu Dahlberg
QUOTE (Private Haze @ Apr 7 2004, 15:21 )
Är det bara jag som har en liten svaghet för Mosquiton? Jag har tyvärr glömt bort vilken beteckning den bar men jag vet att den var Sveriges första nattjaktplan.

J30... Tjänstgjorde på F1 1948-54
slurry
Tunnan rockar!
..jag såg (tror det var förra våren..?) när den sista tunnan landade i Halmstad för att baxas in i hangaren..till nåt museeum?, den kom iaf från F10, Ängelholm.
-var det sista gången man fick se skönheten i luften tro?
kul var (eller tråkigt..) att den bara hade några få flygtimmar kvar innan den landade, så innan den överhuvudtaget lyfter igen så måste den gås igenom, vilket kostar pengar..
Mats
Var det Gul Rudolf?

Är det färdigfluget med den redan? blyg.gif
flyg_micke
Gripen är så vakert wub.gif , så att jag blir tårögd blyg.gif
KD803
QUOTE (Mats @ Apr 8 2004, 23:23 )
Var det Gul Rudolf?

Är det färdigfluget med den redan?  blyg.gif

Nej, den är i Halmstad för motorbyte så vitt jag vet.
maverick_F7
Hej!!

När ni skriver om "Gripen" så skriver ni JAS, då borde ni ju kalla Viggen AJ/JA/AJSH/AJS....det är precis samma sak som att säga "JAS"

Så säg istället Gripen...låter trevligare Rangern.gif
106
QUOTE (maverick_F7 @ Apr 9 2004, 21:16 )
När ni skriver om "Gripen" så skriver ni JAS, då borde ni ju kalla Viggen AJ/JA/AJSH/AJS....det är precis samma sak som att säga "JAS"

I dagligt tal gör man det också, för vem orkar uttala fotospaningsviggen när man menar SF (37)?

edit: snart kommer väl J-star och slår in pannbenet på mig för att jag inte alltid kallar Fpl39 för Gripen eller JAS39 utan JAS, 39:an eller liknande.
Det fanns förövrigt en tid då fpl35 inte fick kallas för 35:an, J35 eller Draken utan det skulle uttalas "flygplan typ 35".
jonte72
QUOTE (106 @ Apr 9 2004, 21:47 )

I dagligt tal gör man det också, för vem orkar uttala fotospaningsviggen när man menar SF (37)?

edit: snart kommer väl J-star och slår in pannbenet på mig för att jag inte alltid kallar Fpl39 för Gripen eller JAS39 utan JAS, 39:an eller liknande.
Det fanns förövrigt en tid då fpl35 inte fick kallas för 35:an, J35 eller Draken utan det skulle uttalas "flygplan typ 35".

JAS 39 GRIPEN är systemnamnet.......Gripen är namnet på flygplanet.
Att säga 'JAS' är som att säga - AK:n, BV:n, JA:n, AJ:n, AJS:n, RB:n mm mm ;)
106
QUOTE (jonte72 @ Apr 9 2004, 22:01 )
QUOTE (106 @ Apr 9 2004, 21:47 )

JAS 39 GRIPEN är systemnamnet.......Gripen är namnet på flygplanet.
Att säga 'JAS' är som att säga - AK:n, BV:n, JA:n, AJ:n, AJS:n, RB:n mm mm ;)

Jag vet det.

Men eftersom det endast finns ett flygplan med beteckningen JAS används det i dagligt tal, precis på samma sätt som JA, AJ, SH, SF, SK, AJS, AJSH och AJSF används för de olika versionerna av fpl37.

Liknande användande finns ju angående armémateriel också, säger man bandvagn menar man oftast Bv206/208 i någon version, Pbv innebär oftast Pbv302, Ikv är oftast Ikv91, Patgb är oftast Patgb203 osv.

Folk har sällan kallat materiel vid dess rätta och fullständiga namn utan använt smeknamn eller varianter på det riktiga namnet, så har det alltid varit och att skrika högt så fort någon skriver JAS (motsvarande) kommer inte leda till någonting.
imint
Det här har vi diskuterat förr...man säger bara en SF för man orkar inte säga en AJSF. - Vi har en två SF och en SH och en Erik på linjen, skulle man kunna få till svar om man ringer till klargled på en av våra i särklass nordligaste flottiljer och frågar vad som står ute just nu. Ingen i FV säger - "En AJSH 37 Viggen".
siros
draken så klart horny.gif
111forare
Röstade på Viggen, jag ryser & skiner upp varje gång jag ser sådanna i luften vilket blir allt ovanligare nu blyg.gif

Viggen har föralltid etsat sig fast i mitt hjärta wub.gif
Viggen är kärlek! biggrin.gif
Pathfinder
Det enda flygplan som ger något
Pathfinder
det enda plan som ger är S 102B KORPEN

http://www.fra.se/bildarkiv/gulfstream1-hires.jpg
TheStroyer
Min röst går till tunnan. Den är riktigt mysig och gullig. hade en jättestor affich av den när jag var liten, men den har jag tyvärr förlagt
FhF laddare
Kan rekomendera en film om man gillar J29 Tunnan.Och det är Gula Divisionen med Hasse Ekamn(R.I.P) och är inspelad på legendariska F8 Barkarby worthy.gif
Måna härliga flygscener med 29:An..Är flyghistorisk intresserad och är nyfiken på hur det ser ut på gamla F8 nu
Mats
QUOTE (FhF laddare @ Apr 18 2004, 14:20 )
Är flyghistorisk intresserad och är nyfiken på hur det ser ut på gamla F8 nu

Flottiljvakten är infart till ett köpcentrum.

Några divisionshangarer finns kvar. Annars rätt tomt.
106
Kasernerna används av civila företag, liksom den idrottshall som byggdes precis innan nedläggningen. Bergshangaren används fortfarande av FM och basen har nyttjats vid ett par större övningar.
KD803
QUOTE (106 @ Apr 18 2004, 16:11 )
basen har nyttjats vid ett par större övningar.

Basen är helt avvecklad från Försvarsmaktens sida numera. Bastroppen lades ner någon gång på 90-talet, jag är osäker exakt när.
106
Glömde skriva ett par större övningar - på 80-talet. Tror friv har övat där senare men är osäker. Diskuterade gamla flottiljer med en major från OPIL för tre veckor sedan och vad jag förstod var bergshangaren fortfarande FMs, men jag kan ju missuppfattat det. Vill minnas att det stod vad som såg ut att vara militära prylar innanför staketet till bergshangaren för något år sedan.
KD803
QUOTE (106 @ Apr 18 2004, 18:35 )
Glömde skriva ett par större övningar - på 80-talet. Tror friv har övat där senare men är osäker. Diskuterade gamla flottiljer med en major från OPIL för tre veckor sedan och vad jag förstod var bergshangaren fortfarande FMs, men jag kan ju missuppfattat det. Vill minnas att det stod vad som såg ut att vara militära prylar innanför staketet till bergshangaren för något år sedan.

Jag var nog lite otydlig. Flygbasen avvecklades på 90-talet. Däremot stämmer det att berghangaren utnyttjades som förråd även därefter. Ett bra bergrum är ju aldrig fel. ;)
106
Det så klart, det var ju inte många flygbaser som undgick nedläggning under 90-talet. Vet du vem som står som ägare till flygplatsen nu?
Förövrigt intressant när de i filmen (Gula divisionen) flyger ett landningsvarv, det är knappt så man känner igen omgivningen (något mindre bebyggelse då).
KD803
QUOTE (106 @ Apr 18 2004, 21:22 )
Vet du vem som står som ägare till flygplatsen nu?

Nej
FhF laddare
Jag har för mig att bastroppen från F16 försvan 1993 ifrån Barkarby
Har F8 boken och skulle vara kul att få se kaserna å TL tornet å allt annat..Det är ju rundvandring på F18 den 8 maj (F18 Kamratförening)och då skall man dir oxå å ta en massa foton ju
106
QUOTE (FhF laddare @ Apr 19 2004, 02:44 )
Jag har för mig att bastroppen från F16 försvan 1993 ifrån Barkarby

Låter rimligt, enligt Barkarby flygklubbs sida övergick fältet i civil drift 1994.

En tanke som slog mig var att det kanske vore bättre om BlåGul kunde flytta inläggen om F8/Barkarby till tråden om bilder från fältet.
FhF laddare
Jag trodde att FM var borta helt från gamla F8! För LG hade väll 2 Divisionens Bergshangar ett tag??
breach
Draken! Fyfan vilket vackert plan! Andra plats kommer Gripen med knapp marginal smile.gif
FhF laddare
Finns ju inte så många flp som inte är vackra ju wub.gif
Yxgubbe
Nåja, det kan ju alltid diskuteras... FN1.gif

Men visst, alla plan har sin sin charm, även om jag inte tycker att t ex A21 var speciellt vackert. Och Viggen är väl lite mer brutalsnygg än vacker.
Nä, mer Drakenplan åt folket!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.