Informationen finns nu i en annan tråd som är låst och Nålad.
/Henke
Kimster
Jan 21 2003, 17:46
Bra Henke. ! Nu kanske det blir en hisskelig massa nytt då
Fbj972
Jan 21 2003, 18:51
Henke! Ingen kan ju beskylla dig för att inte vara kreativ...

Grymt imponerad!
Fk Fjellman
Jan 21 2003, 20:13
Börjar omedelbart knåpa på en 401 och 501 sida.... men jag behöver bilder... om någon har så skicka till lellefjellman@icqmail.com
//Fjellman
Ååå va sugen jag blev att göra en sida om "Suggan" !! RapTgb:n! Synd bara att FM inte använder den idag
SoldF.com kanske kan ha en "Detta hade FM förr i tiden?
Finns mopedstruten kvar?
Isåfall vill jag göra en sida om denna den fantastiskaste pryl som någonsin fått M-nummer!
The_mistaken
Jan 21 2003, 20:52
Nu börjar det ta fyr ordentligt här

Fy tusan vad bra SoldF.com kommer att vara nu
Aftonbladet.se

Lunarstorm :rocket:

SoldF.com
mjukis
Jan 21 2003, 23:38
Doyle kanske blir glad att veta att Volvo hade en TP21 (Raptgbil915) framme vid introduktionen av den nya "jeepen", XC90. I min åsikt det stiligaste hjulfordon som någonsin framförts under svensk fana. Om intresse finns för att göra en "historisk" del av SoldF.com så hjälper jag gladeligen till.
Fk Fjellman
Jan 22 2003, 12:46
Okej... nu är 401 sidan så gott som klar... det enda som saknas är bilder. Jag skulle helst villa ha 1 bild på vagnen i sida (helst i vinter camo), 1 bild i front (helst i vintercamo och med KSP), 1 bild bak med öppna dörrar så man ser stridsutrymmet (helst med inredning och vapen) samt 1 bild på taket med RB56 monterad.
Tänker även försöka göra sidor om Bgbv 4012, Rlpbv 4014, StriPbv 4021, samt SjvTpPbv 4024.
Men till dessa saknar jag information. Därför vill jag härmed efterlysa info om PBV4020 modellerna samt Bgbv 4012, erfarenheter från dessa vagnar samt bilder (helst då i ovan beskrivet perspektiv).
//Fjellman
Dojl, är det inte på tiden att vi styr upp en finare g-båtssida????
Jo, det skulle vara nåt det!
Fast jag har fan inga bra bilder på Gbåtar :(
det där med historiska sidor tycker jag vi kan ha med. Bara ha någon bild eller text där uppe med typ röd text "inte i försvarsmakten längre", annars betyder det att vi snart få plocka bort t ex Ak4:an med mera (okey snart och snart men ändå).. viserligen kan det bli lite väl mycke efter ett tag.
Fk Fjellman
Jan 23 2003, 20:15
Det kan ju va roligt och ge en del trevilga minnen för vissa... så jag ser inget större problem...men, men... det är ju lilla jag...
//Fjellman
ja, vad fan har vi sidan om min kära m/96??
Nu när det finins möjlighet för medlemmarna att göra egna sidor skulle det inte kunna vara möjligt att skapa sidor med beskrivingar av olika tjänster och förband? Som det ser ut nu så består säkert 95% av alla svenska militärrelaterade internetsidor av fakta om hur bra diverse jägarförband är. Något som saknas är beskrivningar av vanliga tjänster. Jag vill kuna läsa om signalister, sambandsmän, skytesoldater. Det finns ju alla former ljuskygga mäniskor här på forumet så jag tycker att det vore roligt om man kunde få ihop ågot sådant. Skulle säkert vara uppskattat av även av mindre frekventa besökare på SoldF.com.
Jag är lite tveksam. Räcker inte Lumpen.nu domänen för det? Där finns väl även en hel del smarta funktioner?
Om jag är pessimistisk och listar enbart de problem jag kan se på en gång.
1. Tjänsterna ändrar sig mycket från år till år.
2. Tjänterna varierar sig säkert mycket från regemente till regemente
3. Försvarsmakten är i kraftig förändring, det som finns idag ser helt annorlunda ut i morgon.
Alla ovan punkter gör att det behöver uppdateras betydligt oftare än materielen. Det leder till att det kommer tar stor del av min tid att grabnska /uppdatera de olika sidorna, även om andra skriver det.
Det är därför jag hittills valt att inte ta upp olika tjänster eller taktik/teknink, utan lagt begränsingen på SVENSK materiel, vapen och fordon.
En annan aspekt är sekretess. (det gäller teknik/taktikdelen.)
Den det är helt klart ett bra förslag, men som sagt jag är tveksam om det går att genomföra utan att jag måste ägna MYCKET mer tid åt det.
MVH
/Henke
Njae.... Jag har då själv inte mycket till övers för lumpen.nu och de befattningsbeskrivningar som finns tillgängliga där då dessa är i princip så översiktliga som det är mänskligt möjligt.
kan man inte försöka hålla sig ifrån för ingångna beskrivningar av taktik m.m. och istället försöka ge en helhetsbild och beskriva livet för en ensild soldat? Tror att det skulle kunna minska både rivaliteten mellan vapenslagen och öka respekten mellan mellan värnpliktiga på sikt så att man kanske kan bli av med diskussioner av typ "Vi är elitsoldater och äter sambandsmän till frukost".
Men visst förstår jag dina invändningr men jag tycker att det vore både roligt och intressant om det gick att genomföra något sådant.
Nifelhel
Feb 13 2003, 00:30
Jag måste hålla med Svensk. Det är alldeles för krångligt och blir jobbigt att uppdatera. Och det är alldeles för stora skillnader på tjänsterna från år till år, och det gäller utbildning, matriel osv. Det skulle bli många sidor..
Sen måste vi tänka på Svensk nog har nåt annat att göra än att "bo" framför datorn och uppdatera här hela tiden.
Men om alla på forumet betalar in en lagom summa pengar varje månad så kan nog Svensk tänka sig att sitta och uppdatera på heltid...

;)
Vakten_F4
Feb 13 2003, 08:02
Ja man kan ju förstå att det inte är hållbart att hålla sig uppdaterad med alla vpl-befattningar som finns, men å andra sidan behövs en motpol mot pliktverket!
Jag antar att alla här har sett reklamen med den skumme mäklaren?? Vet ni vad som händer med såna? Jo, dom åker förr eller senare fast for grovt bedrägeri, men eftersom FM och Polisen har en deal så får dom istället för fängelse sitta i en mörk källare och skriva befattningsbeskrivningar till Pliktverket! Ingenstans i världen finns en så stark koncentration av förskönande omskrivningar!
Nån som håller med?
Även om alla befattningar inte skulle vara ständigt uppdaterade så är det helt klart att fördera före pliktverkets befattningsbeskrivningar.
Typexemplet är att enligt pliktverket så behöver en stabsassitent vara vid god fysisk form då tjänsten är mycket krävande. Detta gäller dock inte för spaningsplutonbefäl.
Nifelhel
Feb 13 2003, 23:36
QUOTE (Vakten_F4 @ Feb 13 2003, 08:02 )
Ja man kan ju förstå att det inte är hållbart att hålla sig uppdaterad med alla vpl-befattningar som finns, men å andra sidan behövs en motpol mot pliktverket!
Jag antar att alla här har sett reklamen med den skumme mäklaren?? Vet ni vad som händer med såna? Jo, dom åker förr eller senare fast for grovt bedrägeri, men eftersom FM och Polisen har en deal så får dom istället för fängelse sitta i en mörk källare och skriva befattningsbeskrivningar till Pliktverket! Ingenstans i världen finns en så stark koncentration av förskönande omskrivningar!
Nån som håller med?
Det är ju därför forumet finns!!!!
[B][SIZE=7][COLOR=blue]ALLA FORDON
Jag vill läsa om annat än bara 9040. Alla TOLO bilar, ing Bilar osv. Broläggare, och annat spännande!!!
En större materiell del. Jag vill skriva tex om sjukvårdstält , blir kanske lite förmycket jag vet inte.
Då är det väl bara för dig att börja skriva då!? Så länge det är militärt tycker jag iaf
De som skriver info om vpl-befattningar måste ha gått _Minst_ en halvårskusr i försköning/omskrivning. Man kan ju sitta på deras sida o läsa i timmtal utan att få ut ngt. vettigt!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.