Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya siktet
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
Fk Fjellman
Här får ni se på lite bilder på nya siktet....provserien om 500st kommer i februari och serieleveranser (50 000st + ) börjar efter sommaren.

Siktet sett från höger.

Siktet sett från vänster.

Samt Specifikationerna..se länken under..
http://medlem.spray.se/pjfj10/soldf/enhsiktes.doc

//Fjellman smile.gif

*editerat av 9x19, bilderna blev lite stora*
snake
Vill ha...... ohmy.gif Nu! 3.gif
Fk Fjellman
Har sammanställt lite från krav-spec´en... tänk på att denna data kan skilja sig från färdig produkt.

Förstoringsgrad: 1.0x +/-0.05x
Linsdiameter, fram: min 26mm
Linsdiameter, bak: min 22mm
Ljusgenomsläpp: min >80%
Rödpunktstorlek, diameter: Rund, max 1,4mrad
Justerbar ljusintensitet på rödpunkt: JA
Reservsikte: JA
Montage: Mil-Std 1913 Picatinny rail
MTBF vid andvändning i fält: >5000 timmar
Flipp-up skydd: JA
Montage möjligheter på siktet: JA - Mil-Std 1913 Picatinny rail
Höjd: Max 65mm
Längd: Max 130mm
Vikt: Max 250g
Tillbehör: Instruktionsbok, nollställningsverktyg för reservsikte samt förstorings tillsats (ej klart).

Förstorings tillsats.
Förstoringsgrad: 2.5-3x
Monteras i fronten på befintliget sikte.

//Fjellman
A2Keltainen
QUOTE (Serg. Fjellman @ Jan 21 2003, 16:39 )
Här får ni se på lite bilder på nya siktet....

Bra att någon har tänkt till lite och inkluderat reservsiktmedel på toppen av siktet. Alltid bättre att ha sådana än inget alls ifall fel sak sker vid fel tidpunkt. Riktigt roligt hade det varit om reservsiktmedlem varit försedda med tritiumampuller eller motsvarande så att de även kunde användas i mörker, men enligt bilderna så ser inte detta ut att vara fallet.

Varför är det en "rail" uppe på siktet? Är det för att fästa ljusförstärkare?

Läste om siktet i senaste hemvärnstidskriften (har jag för mig att det var i alla fall) och där nämndes att en biologisk reflex gör att man i strid håller båda ögonen öppna, och att detta är ett starkt argument emot traditionella öppna sikten av järn. Är det någon som har mer information om denna reflexmekanism?

Har någon försökt att använda rödpunktssikte tillsammans med både skyddsmask och goggles på samtidigt? Hur fungerar detta i så fall?
Max
Fiiiiina sikten ohmy.gif Fjellman, vet du vilka som kommer få siktena först?
Old No.7
Hmmm liten fråga. (har inte hunnit läsa allt...)

Vilka vapen och när kan detta sikte komma ut ?, finns det några som har förtur ?
Fk Fjellman
Är tänkt att gå använda på AK4&5 samt Kulspruta 58&90... Skall användas till AK4 för HV... det är vad jag vet...

Provbatchen som går ut i februari går förmodligen till dom som provade ut siktet tidigare...
Sedan är det ju upp till RiksHvCh hur, när och var dom delas ut (förutsatt att dom är godkända och producerade förstås). Rikt linjen är att dom skall börja leverera dom efter sommaren. Men sedan när soldaten i ledet har fått ny bössa och sikte.. det är ju en annan fråga...

För glöm inte att även vapnet måste ju vara klart och allt ska finnas på rätt ställe....

//Fjellman
softfeel
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 21 2003, 17:40 )
Varför är det en "rail" uppe på siktet? Är det för att fästa ljusförstärkare?

Det är en sk. Mil-Std 1913 Picatinny rail, som serganten redan har nämnt, för att fästa t.ex. bildförstärkare, andra extrasikten och dyl.
The_mistaken
Ser ut som ett bra sikte
Max
förhoppningsvis är det ett väldigt bra sikte smile.gif
2Sharp
Ingen vana vid att läsa/bedöma en kravspecifikation, men den verkar väldigt genomtänkt, bra!
Capt
Ser ju "lysande" ut! laugh.gif
Jonte11
Jag har klämt och känt lite på den, det känns jäkligt robust, tyvärr var den inte monterad så det gick inte att riktigt känna hur det skulle vara att använda den. Men den känns som en jäkligt bra utveckling.
Doggydriver
Rackarns, jag som hade hoppats på att kanske - kanske få ha ett rödpunktssikte på bössan under vpl, nåja...
Det verkar som om de nackdelar med siktet som diskuterats hittills har åtgärdats på ett bra vis. Som det är nu hittar iaf inte ag några brister (kan ev. ha att göra med min bristande erfarenhet) ;)
KattenJansson
Det enda jag utan att ha testat siktet som man eventuellt skulle kunna klaga på är varför dom inte satt några picatinnyskenor på sidorna av siktet.
RANGERTEDDY
Kan du utveckla det med att ha skenorna på sidorna osså KISEN..

Tycker att siktet verkar va OK hoppas man fortfarande e med i HV när det kommer ut!

hej hopp 5.gif
Knekt
QUOTE (RANGERTEDDY @ Jan 23 2003, 14:15 )
Kan du utveckla det med att ha skenorna på sidorna osså KISEN.. 

Tycker att siktet verkar va OK  hoppas man fortfarande e med i HV när det kommer ut!

hej hopp 5.gif

En lampa till vänster, en bildförstärnare på toppen och en laserpek till höger. Typ. smile.gif
RANGERTEDDY
Just det ja tänkte inte så långt... Mycket saker blir det.... 2.gif
klerty
vilka är det som använder sådana sikten på sina bössor?
Fk Fjellman
Om du menar siktet som tråden handlar om är det HV (AK4)som kommer att få dom. Men planer finns att i framtiden utrusta AK5,Kulspruta 58 samt Kulspruta 90 med samma sikte...d.v.s resten av FM

//Fjellman
klerty
Alla vapen alltså? inte bara typ prickskyttar utan ALLA vapen?
Fk Fjellman
Inom HV blir det så här ALLA AK4or modifieras och får skena samt siktet. Skarpskyttarna (Som har AK4 med kikarsiktet) behåller sina vapen och har kikarsiktet kvar. Troligen därför ingen vill bli skarpskytt i vårt komp. smile.gif...

Sen är det ju planer att modifiera x antal KSP58B till KSP58C (kortare pipa, ect, ect). Jag skulle inte bli förvånad om dessa förses med nya siktet.

//Fjellman
2Sharp
QUOTE (Serg. Fjellman @ Jan 23 2003, 20:21 )
Sen är det ju planer att modifiera x antal KSP58B till KSP58C (kortare pipa, ect, ect). Jag skulle inte bli förvånad om dessa förses med nya siktet.

D min vän, D smile.gif
Doyle
Har sett bild på den!! Sååå vacker biggrin.gif
Jonte11
Snälla, snälla säg att det finns någon som har en bild på den.. Hade inte ens hört talas om att det fanns något så vackert.. *snyft*
HvPrsk
QUOTE (klerty @ Jan 23 2003, 21:16 )
Alla vapen alltså? inte bara typ prickskyttar utan ALLA vapen?

Bara för att klargöra, det handlar om ett lågförstorande optisktriktmedel som ersätter de öppna riktmedlen på AK4. Inte om ett ”sikte” i bemärkelsen att användas för prick/skarpskytte…
mjukis
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 21 2003, 08:40 )
Har någon försökt att använda rödpunktssikte tillsammans med både skyddsmask och goggles på samtidigt? Hur fungerar detta i så fall?

Jag har skjutit massor med RPS med stora otympliga goggles på ansiktet, och det är ju avsevärt enklare än att skjuta genom järnsikten, eftersom ansiktet inte måste ligga så vansinnigt tätt emot vapnet. RPS är helt fantastiskt vid reflexskott och jaktskott i allmänhet. Huvudet kan guppa och slänga, man behöver inte begränsa sin syn genom att stänga ena ögat. Den röda genomskinliga pricken är där kulan träffar.

Precis som på datorn. 3.gif
Van der Kaye
QUOTE (Serg. Fjellman @ Jan 23 2003, 21:21 )

//Fjellman

KSP58C är en modifiering av 58B för att passa en fordonsomotering , i huvudsak på Strf 90 familjen. KSP58C har därför ingen rail. KSP58D är den kortare o lättade varianten av 58B som är ute på försök nu, finns med två typer av rail.

Vad det gäller det ny siktet så funkar det bra med tex vanliga GN1:or, punkten syns även då siktet är avslaget med goggles.

MVH

Fk Van der Kaye smile.gif
Lt P
Någon som vet hur PEK kommer att modifieras med införandet av nytt sikte?
Lt. payne
QUOTE (Lt P @ Jan 24 2003, 09:18 )

Tror du att PEK behöver ändras för det nya siktet,och i såfall vilka delar tänker du på?
Ing
QUOTE (Lt. payne @ Jan 24 2003, 09:28 )
QUOTE (Lt P @ Jan 24 2003, 09:18 )

Tror du att PEK behöver ändras för det nya siktet,och i såfall vilka delar tänker du på?

Jag kan tänka mig att t.ex. skjuttider på övningarna kommer att ändras.

Meningen är väl att man bla. ska bli snabbare skytt.
i PEK-boken finns ju samma övningar för AK4/5/5b fast med olika tider (och träffkrav) på vissa övningar.

Hur fungerar siktet på lite avstånd? (tror jag minsann vi tagit upp förut) Vilket avstånd är grundinställningen/inställningarna på? Det är väl bara en inställning? (inte 250/400 som på AK5)
A2Keltainen
QUOTE (mjukis @ Jan 24 2003, 04:55 )
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 21 2003, 08:40 )

Jag har skjutit massor med RPS med stora otympliga goggles på ansiktet, och det är ju avsevärt enklare än att skjuta genom järnsikten, eftersom ansiktet inte måste ligga så vansinnigt tätt emot vapnet. RPS är helt fantastiskt vid reflexskott och jaktskott i allmänhet. Huvudet kan guppa och slänga, man behöver inte begränsa sin syn genom att stänga ena ögat. Den röda genomskinliga pricken är där kulan träffar.

Att det är lättare att skjuta med rödpunktsikte än med järnsikte (eller vanligt kikarsikte för den delen) när man har goggles beror främst på att det inte blir lika noga med vilken vinkel man har mellan ögat och "siktlinjen". Vad jag är intresserad av är hur det är att skjuta med rödpunktsikte när man har på skyddsmask och goggles samtidigt. Det blir ju mer saker i ansiktet när man har på sig båda, och detta borde påverka både anläggning och hur mycket man ser. Väldigt kul att höra att det fungerar bra i praktiken att kombinera rödpunktsikte och goggles. Det blir annars lite meningslöst att köpa in en massa bra materiel om dessa inte kan användas tillsammans.
ABP
Känns kul att ni gillar siktet när jag själv fått vara med och styra hur det skall se ut. Kommer testa det nya siktet nu när det kommer nästa månad för att hitta eventuella brister. Jag skall dessutom försöka ordna så jag kan testa det med både goggles och skyddsmask för att lugna er. Men min erfarenhet av det tidigare prototyp aimpointen så skall det nog inte vara några problem eftersom siktet tillåter en att titta i det i många konstiga vinklar.
A2Keltainen
QUOTE (ABP @ Jan 25 2003, 18:51 )
Jag skall dessutom försöka ordna så jag kan testa det med både goggles och skyddsmask för att lugna er.

Det är sådant beteende som kallas föredömligt initiativtagande. :-) Låter som en väldigt bra idé.
Informatör
Edit: Hm. Hade fel angående en sak och därför blev detta meddelandet fullständigt överflödigt.

... ska bli intressant att se de negativa sakerna om några år. Såna finns med allting. Så även rödpunktssikten.
Magnus
Jonte 11: Här kommer några bilder på AK5D.

Finns några till under Soldf's sida om AK5.

/Edit Tog bort den översta då den inte funka här, den finns på soldf´s sida under ak5 / Kimster Blågul
Raptor
Hmm, var sitter kaffekokaren och läskhållaren på skiten? smile.gif
Van der Kaye
Med risk för att vara petig.. bilden ovan är inte en AK5D utan en CGA5 C2 som blev för dyr för FM.

MVH

mjukis
QUOTE (Raptor @ Jan 26 2003, 17:33 )
Hmm, var sitter kaffekokaren och läskhållaren på skiten?  smile.gif

Tro't eller ej :

Min morbror tog en omgång i Vietnam som Ingenjör. Under "Basic Training" fick de lära sig skjuta med den gamla vattenkylda Browning-kspn. Jag antar att du ser vart det här är på väg. Deras GSgt nyttjade tydligen denna förträffliga maskin för att koka vatten till kaffet.

Gott om ammo, ont om el?
softfeel
QUOTE (Van der Kaye @ Jan 27 2003, 07:50 )
Med risk för att vara petig.. bilden ovan är inte en AK5D utan en CGA5 C2 som blev för dyr för FM.

MVH

Vad är det för skillnad mellan CGA5 c2 och AK5d bortsett från rödpunktsiktet med bärhandtaget?
Van der Kaye
QUOTE (softfeel @ Jan 27 2003, 09:03 )
Vad är det för skillnad mellan CGA5 c2 och AK5d bortsett från rödpunktsiktet med bärhandtaget?

Under försöken med C2 så användes ett sikte med 1,5 ggr först. (ej rödpunkt) med integrerat bärhandtag, se bild ovan.
För övriga skillnader D/C2 se tråden EU-toppmötet under Markan.

MVH

Fk Van der Kaye
ABP
Informatör rödpuntksikten har använts i strid under många år, skulle vara förvånande om det skulle visa sig finnas nån ny faktor som inte dykit upp tidigare. Det amerikanarna hade problem med var att batteritiden på deras aimpoint var för kort detta problem har vi rättat till i det nya siktet. Men det är klart har man inte använt rödpunkt så är det mer förståeligt att mna är skeptiskt till ny saker.

Eller frpn SoldReg "riktigt karl" - En riktig karl använder SäkI 1958, dög den då duger den nu ;)

Här står lite mer om siktesupphandlingen

http://www.fmv.se/press.asp?K=006001&L=SE&nr=05/02
Torak
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 21 2003, 16:40 )
Läste om siktet i senaste hemvärnstidskriften (har jag för mig att det var i alla fall) och där nämndes att en biologisk reflex gör att man i strid håller båda ögonen öppna, och att detta är ett starkt argument emot traditionella öppna sikten av järn. Är det någon som har mer information om denna reflexmekanism?

Jag vet om andra, men jag har i a f aldrig haft några större problem med att hålla båda ögon öppna ens med AK5ans standardsikten. Tio minuters övning så sitter det i ryggmärgen - nu skjuter jag tvåögd t o m med tävlingsgevär.

(Är på tal om tävlingsgevär sur på universitetets skytteklubb. De har bara tunga, jobbiga tävlingsbössor modell äldre i .22 LR, med såna här fjantiga dioptersikten, skyttejackor, specialgjorda vapenremmar.... Urk. Jag fick träffbilder på 50m med de bössorna som jag fick på 300 med min AK5 uppe på F21. Sköt dock bättre när jag skippade jackan och vapenremmen, av någon anledning. Hmm...)
Torak
QUOTE (mjukis @ Jan 27 2003, 06:53 )
QUOTE (Raptor @ Jan 26 2003, 17:33 )
Hmm, var sitter kaffekokaren och läskhållaren på skiten?  :)

Tro't eller ej :

Min morbror tog en omgång i Vietnam som Ingenjör. Under "Basic Training" fick de lära sig skjuta med den gamla vattenkylda Browning-kspn. Jag antar att du ser vart det här är på väg. Deras GSgt nyttjade tydligen denna förträffliga maskin för att koka vatten till kaffet.

Gott om ammo, ont om el?

Hade Browning verkligen en vattenkyld? Jag vet att den klassiska Vickers-bössan var vattenkyld (ISTR ett test där den skjöt oavbrutet i fem dagar - fick sen slut på am och tålamod...), men kände inte till någon Browning med dricka.
mjukis
QUOTE (Torak @ Jan 27 2003, 19:55 )
Hade Browning verkligen en vattenkyld? Jag vet att den klassiska Vickers-bössan var vattenkyld (ISTR ett test där den skjöt oavbrutet i fem dagar - fick sen slut på am och tålamod...), men kände inte till någon Browning med dricka.

Var inte detta en gång i tiden en tråd om det nya RPSet? Hmm.

Ja-men. Browning 1917A1 .30" Caliber Water-Cooled HMG...

En annan är ju släkt med herr Browning på moderns sida B) Denna TKsp nyttjades av amerikanerna så sent som Korea i några olika utföranden. Osäker på om den använts efter det.
ERI
kan vi inte låta denna tråd handla "enbart" om det nya siktet. Jag ser tendenserna till smärre urspårningar ;)

/ERI (Just nu petnoga)
2Sharp
QUOTE (mjukis @ Jan 28 2003, 04:12 )
QUOTE (Torak @ Jan 27 2003, 19:55 )

Var inte detta en gång i tiden en tråd om det nya RPSet? Hmm.

Ja-men. Browning 1917A1 .30" Caliber Water-Cooled HMG...

En annan är ju släkt med herr Browning på moderns sida B) Denna TKsp nyttjades av amerikanerna så sent som Korea i några olika utföranden. Osäker på om den använts efter det.

Hupp, en Browning i kaliber .30 är INGEN HMG!
Visst är den tung men nämner man HMG/T-ksp är det .50 Browning M2 som gäller.
2Sharp
QUOTE (Torak @ Jan 28 2003, 03:53 )
men jag har i a f aldrig haft några större problem med att hålla båda ögon öppna ens med AK5ans standardsikten. Tio minuters övning så sitter det i ryggmärgen - nu skjuter jag tvåögd t o m med tävlingsgevär.

Det var väl just i strid med en hyfsat stor adrenalin dump som det var problem med att hålla båda ögonen öppna? adrenalindump = färdiga för strid, rimmar illa med att kontrollerat stänga ena ögat då.

ERI har ju annars helt rätt.... sorry...
Inf
Jodå visst har Browning gjort vattenkylda ksp, t ex ksp m/36 är ju både vattenkyld och av Brownings konstruktion.
9x19
Intressant diskussion, men skapa gärna en egen tråd för Brownings kulsprutor, och håll er till siktesdiskussionen här!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.