Gripen
Jan 21 2003, 14:05
Kronprinsessan ska göra gröntjänst på swedint
Expressen
2Sharp
Jan 21 2003, 14:35
Skall hon göra högvakten??
klerty
Jan 21 2003, 15:03
Fan vad häftigt! men borde hon inte göra en riktig värnplikt istället?
Snacka om lumpen light, och så står det att hon formelt får åka till kosovo och jobba efter tre veckor. Trodde att man va tvungen att ha gjort lumpen för att ens få söka, fast när man är född kunglig så är man väll automatiskt en 10-10-10 med 17 månaders värnplikt.
Rent personligen tycker jag att Kronprinssesorna skulle göra lumpen, kronprinsen fick ju göra det i sin befäls utb.... (Rätta mig om jag har helt fel) )
Gaaaaaaaaaaaah. Ska hon "göra lumpen" i 3 veckor så kan hon fan lika gärna låta bli.
Ska hon göra lumpen så ska hon göra lumpen med dem andra frontsvinen
"3 veckor och sedan bli formellt godkänd för att ingå i svenska styrkan i Kosovo."Shit, tänk om hon skulle åka till Kosovo och något händer då? Räcker en 3 veckors saft&bulle GU då eller?
Inte för att hon kommer att åka ner med en mission, men iaf
Kimster
Jan 21 2003, 16:36
QUOTE (MBW @ Jan 21 2003, 15:19 )
Snacka om lumpen light, och så står det att hon formelt får åka till kosovo och jobba efter tre veckor. Trodde att man va tvungen att ha gjort lumpen för att ens få söka, fast när man är född kunglig så är man väll automatiskt en 10-10-10 med 17 månaders värnplikt.
Mjaa Som civilist kan du söka att få tjänstgöra i Kosovo/utlandstjänst på
VISSA speciella beffattningar (anges på beffatnings-beskrivningen) t.ex Postmästare och stabsassistent. De måste ändå gå en viss militär utb. lära sig hantera vapen etc.. Den kursen håller Swedint i själva. Det är oxå en sån HKH Viktoria ska gå.
Hon kommer inte att hamna på "stridande" beffatning. Såvida inte nån gör undantaget ALLAN !!?
är väl skit bra. Kungen/Drottningen åker över hela världen.. tycker perfa om dom går lite kurs iallafall.. Bra victoria.. royalist, javisst ;)
och nej, tror inte hennes tanke är att bli ett front svin, pendla till boden och köpa ryskt hågel för 20 kr för sen åka till bosnien och stämpla flickor på insidan av låret och filma. Hon gör det för att bredda sin vy.. hon har redan jobb i statens tjänst
Fu Dahlberg
Jan 21 2003, 17:42
Vad folk klagar... Hon kommer ju bli nästa regent efter pappa kungen. Var glad att hon försöker vidga sina vyer övehuvudtaget...
Tycker det bara är bra att Victoria får göra lite gröntjänst. Varför inte? Hon har ju redan genomfört överlevnadsutbildning.
Kimster
Jan 21 2003, 18:02
QUOTE (Max @ Jan 21 2003, 17:51 )
Tycker det bara är bra att Victoria får göra lite gröntjänst. Varför inte? Hon har ju redan genomfört överlevnadsutbildning.
ja och inte bara det utan Överlevnads
Instruktörs utbildning dessutom.
Frågan är om kursen som hon gick verkligen var likvärdig med den som alla andra instruktörer i armén får. Läste i arménytt/motsv. att kursen hade modifierats för att passa kronprinsessans
något speckade program. Inga långa tider i skogen här inte.
Nu har jag nog sagt för mycket igen, bäst att knipa käft
Fu Frippe
Jan 21 2003, 20:10
Självklart att program och utbildningar anpassas för att passa en blivande regents schema! Hon ska ju bara känna på militärlivet lite grann som en ren allmänbildningsåtgärd. Inget fel i det, men tidningar skriver ju gärna upp saker som händer kungafamiljen lite. "Victoria ska jobba på FN, i riksdagen, på bank osv".

Ofta handlar det ju bara om att hon ska få en bra grund att stå på när hon blir Drottning och skall representera och "sälja" Sverige till utländska (affärs)intressenter. Jag tycker att kungafamiljen gör ett bra jobb och tillför Sverige en massa bra PR som skulle kosta många gånger mer om vi skulle låta en reklambyrå göra det, än det apanage som vi betalar till Pappa Kungen. ;)
Känna på ja, men om man inte är kunglig och känner på en överlevnadsutbildning tvivlar jag på att man får fågel Fenix att sy fast på uni:n.
Men all kredd att hon vidgar sina vyer.
Reklam, ja det kan man diskutera till "dö daga"
Ovanligt grinig ikväll känner jag.
På länken nedan finns kort information om den utbildning på SWEDINT som Kronprinsessan kommer att genomföra.
GSU US
mjukis
Jan 21 2003, 22:49
Vi skall vara tacksamma för våran utmärkte Konung, Drottning samt Kronprinsessa. Jag personligen tycker det är fantastiskt att de tar en såpass aktiv roll i FM som de gör. Tänk på att tacka snällt när ni får låna en av Konungens leksaker, såsom er AK.
APC-mannen
Jan 22 2003, 07:43
Det måste känna lustigt för kronprinsessan, och prinsen med för den delen, när andra under lumpen (motsv.) pratar om "kungens grejer", eller kanske i värsta fall "kungens jävla skit" om något gammalt sunkigt tält eller nåt liknande.
QUOTE (APC-mannen @ Jan 22 2003, 06:43 )
Det måste känna lustigt för kronprinsessan, och prinsen med för den delen, när andra under lumpen (motsv.) pratar om "kungens grejer", eller kanske i värsta fall "kungens jävla skit" om något gammalt sunkigt tält eller nåt liknande.

Hehe...intressekonflikt?
APC-mannen
Jan 22 2003, 11:22
Ja, eller så tar de kungen i försvar: "Du! Snacka inte skit om min pappas grejer!"
En sandlådediskussion med dem om vems pappa som har mest/fräckast saker lär man ju förlora...
jo, man har ju inte särskilt mycket att sätta emot i en sådan diskussion
elric the sniper
Jan 22 2003, 17:14
bara en sådan sak som att Kronprinsessan visar intresse för vår organissaton tycker jag är bra!!
på så sätt får ju försvaret lite "reklam" också...
QUOTE (snake @ Jan 21 2003, 14:46 )
Rent personligen tycker jag att Kronprinssesorna skulle göra lumpen, kronprinsen fick ju göra det i sin befäls utb.... (Rätta mig om jag har helt fel) )<!--emo&:)-->

<!--endemo-->
Jo prins Carl-Philip lumpade väl med alla sina lundbergskamrater som båtchef på strb 90.
Om inte jag har helt fel så finns det bara en kronprinsessa/kronprins åt gången och det är den som står närmast i tur till kronan.
mjukis
Jan 22 2003, 19:33
Det stämmer som Inf säger. Någon kronprins har inte Sverige försetts med sedan Konungen var ung. Lite OT kanske, men hur ställer sig folk till att vi får en kvinnlig regent?
Det finns monarker och det finns monarker!
Kronprins Fredrik av Danmark
- Krigsplacerad i Frohmanscorpset, och där kvoteras det fan inte ett skit!
- Deltog i Siriuspatrullens grönlands patrullering i 3månader!
Sverige:
Jag tvivlar på att Kronprinsessan stod i fångförhör, e&e osv
=kvottering, typiskt för vårat land tyvärr!
QUOTE (NDR @ Jan 22 2003, 18:43 )
Kronprins Fredrik av Danmark
- Krigsplacerad i Frohmanscorpset, och där kvoteras det fan inte ett skit!
- Deltog i Siriuspatrullens grönlands patrullering i 3månader!
Var han inte attackdykare eller något i den stilen?
Tror dock fortfarande att han fick sin tjänst lite enklare än andra som var tvungna att gå den vanliga vägen pga att han var en kunglighet.
Frohmanscorpset =Danska seal, hoppar fallskärm osv!
Han var en av tio som krigsplacerades det året!
Cinnes
Jan 22 2003, 21:16
QUOTE (mjukis @ Jan 22 2003, 18:33 )
Någon kronprins har inte Sverige försetts med sedan Konungen var ung.
Liten rättelse bara, Vi har visst det haft kronprins efter det att dagens konung var det.
prins Carl-Filip var som liten fakiskt kronprins, reglerna för tronföljden ändrades EFTER att han var född. en period under hans liv var han faktiskt tronarvinge. Men sedan ändrades dock reglerna som sagt var för att vi skulle få ett mer "jämlikt" samhälle...
Han ser inte så hård ut. Fast han kanske har psyket?
QUOTE (Cinnes @ Jan 22 2003, 20:16 )
QUOTE (mjukis @ Jan 22 2003, 18:33 )
Någon kronprins har inte Sverige försetts med sedan Konungen var ung.
Liten rättelse bara, Vi har visst det haft kronprins efter det att dagens konung var det.
prins Carl-Filip var som liten fakiskt kronprins, reglerna för tronföljden ändrades EFTER att han var född. en period under hans liv var han faktiskt tronarvinge. Men sedan ändrades dock reglerna som sagt var för att vi skulle få ett mer "jämlikt" samhälle...
Då var jag inte 100% fel ute iaf...
The_mistaken
Jan 22 2003, 22:13
Låter bara löjligt att läsa om skräpet
*the mistaken som inte gillar hur man behandlar vissa människor*
mjukis
Jan 23 2003, 02:07
Sedär, även jag kan tydligen ha fel. Jag får lov att tacka Cinnes för att ha vidareutbildat mig! Jag undrar om det inte känns snudd på snopet att sluta vara tronarvinge.
Raffsec
Jan 23 2003, 02:38
En av de Brittiska prinsarna kommer tyvär inte på namnet var med royal marines i Falklands som helikopter förare. Det är grejer det ok jag vet att det inte var Charlse.
APC-mannen
Jan 23 2003, 06:59
QUOTE (Raffsec @ Jan 23 2003, 01:38 )
En av de Brittiska prinsarna kommer tyvär inte på namnet var med royal marines i Falklands som helikopter förare. Det är grejer det ok jag vet att det inte var Charlse.
Nä, det var Andrew.
111 SSK BAT
Jan 23 2003, 15:49
QUOTE (mjukis @ Jan 22 2003, 19:33 )
Lite OT kanske, men hur ställer sig folk till att vi får en kvinnlig regent?
Det är väl inte könet som är problemet egentligen. Det är de andra lagarna runt omkring som kommer skapa en ny "bördsklass" av de som är släkt med kronprinsessans blivande make.
Annars är det väl ok. Tror ändå att monarkin kommer försvinna framöver tyvärr, skäler är att det blivit lite för folkligt av kungahuset.
QUOTE (mjukis @ Jan 23 2003, 01:07 )
Sedär, även jag kan tydligen ha fel. Jag får lov att tacka Cinnes för att ha vidareutbildat mig! Jag undrar om det inte känns snudd på snopet att sluta vara tronarvinge.

Troligtvis så måste det ha känts väldigt snopet för Carl Philip, men jag tror faktiskt att kungahuset får sig ett rejält lyft när Victoria tillträder tronen.
klerty
Jan 23 2003, 20:49
Jag tror inte Karl-Philip sörjer!
Cinnes
Jan 23 2003, 22:12
QUOTE (mjukis @ Jan 23 2003, 01:07 )

tror inte han var mer än ett par månader när det hände så snopet känndes nog inte då ialla fall.
Men nu på senare år grämer han sig nog lite...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.