Jag har ett liiiitet problem som jag hoppas kan lösas eller åtminstone redas ut en aning här =)
Jag är 86:a och fyllde precis 21 nu i April och vill oerhört gärna göra min tjänstgöring i Sverige. Hade helst sett framemot Statsskyttesoldat men för ett tag sedan när jag ringde Plikverket (vilka jag anser ha personal som oprofessionell och otrevlig) skrattade de i princip och sa, baserat på mina mönstringbetyg och att jag är närsynt (använder kontaktlinser men funderar på laseroperation) att jag a l d r i g skulle kunna bli stadsskyttesoldat. Jag försökte förklara att jag nu har tränat s t e n h å r t i nästan 2 år och springer lite över 1 mil två gånger i veckan, men det verkade inte spela någon roll, för "om-mönstring" gör de inte längre(!). Att de sedan skär ner mycket vet jag och att flertalet 89:or förlorar sina tjänstgöringar gör det ju bara svårare för mig.
Men.
För ett par dagar sedan hörde jag att en gammal klasskompis (Osman, värdens roligaste människa
Mitt kallnat intresse för lumpen som hade dött ut efter samtalen med Pliktverket (go figure) blossade plötsligt upp och jag började fundera på om jag kanske skulle tacka jag till tjänstgöringen som Bevakningsgruppchef och därinne väl kunna visa att min fysiska förmåga och uthållighet (med stor säkerhet) skulle kunna tillåta mig att "gå upp" som MPSäk eller MPJäg (heter det så?), bara jag får chansen att visa att jag är så mycket starkare än vad jag var för ett bra antal många år sedan?
Tror ni det skulle fungera? Att söka en annan tjänst och i det här läget där mina mönstringbetyg suger (3:a i Isokai *gråter av skam*, 9:a i kondition, 7:a i intelligens). Vad som kan anmärkas är att jag på "kropps-undersökningen" fick ett D(!) vilket jag tycker är orättfärdigat då jag inte har n å g r a som helst problem med rygg, något jag bara antydde att jag haft när jag var yngre. Detta berodde givetvis på att jag var så sjukt tanig (såg ut som ett anorexi fall) och att muskelaturen runt ryggraden var - obefintlig.
Så snälla. Kom gärna med förslag och era egan tankar runt detta, ty jag vill v e r k l i g e n tjänstgöra - och det hårt!
Alla svar