Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mineringar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Nilsson_BA04
Har lite frågor kring mineringar...

Har det under det/de senaste året/åren utvecklats några nyheter avseende mineringar/minor som ligger på djup runt 100 meter?

Om så är fallet, vad är det för något som man har utvecklat?

Och vad skulle vitsen vara att lägga minor på ett sådant stort djup?
TofflaN
Vad jag har förstått så har dom tagit upp det mesta eller håller på och tar upp de fasta mineringarna... kan ha fel. Men att dom skulle hålla på och släppa i nya minor låter osannolikt.
Darkwand
Det är väl bara flottans baser som har fasta minlinjer runt sig idag.
Nilsson_BA04
Låt mig omformulera mina frågor till en fråga: smile.gif

Vad finns det för taktiskt syfte(n) för en EOD dykare att kunna dyka ner till 100-120 meters djup?

FN1.gif
Munin
Varför EODdyka djupt:
1. Yrkesfiskare och andra blir jvligt glada när flottan kan desarmera sina blindgångare/tappad mtrl innan någon får upp dem från botten vid fiskeplatserna? ca 30-100 famn
2. Eftersom minor från vkI och vkII fortfarande hittas är det inte helt omöjligt att dylika hittas på sådana djup och behöver åtgärdas?
3. Skitfarlig mtrl i lasten på förlist fartyg vid dessa djup behöver åtgärdas? (senapsgas, klorgas, industrimtrl, cyklon B t ex)

m m
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.