Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mitt hem i helgen.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
CP2

Det är ganska lönlöst kriga mot våra 90- och 122-vagnar...de blåser skallen av en bara man tittar upp över kanten och det man har att skjuta med funkar inte på de där bestarna heller.......
stefanf
Vapnet längst till höger på bilden, är det standardutrustning? Eller en IEP (improvised explosive pinne)? Malajn.gif
Ekvall
Det är bra. Man ska förbereda sig på snabb förändring över hela våldstrappan. Malajn.gif
CP2
QUOTE (Ekvall @ Apr 23 2007, 10:24 ) *
Det är bra. Man ska förbereda sig på snabb förändring över hela våldstrappan. Malajn.gif

Ajaj, mellan min attack-pinne och ak-n skulle så klart min spade legat! Alla vapen dock precis lika verkningslösa mot en 122-a!
FCR2
Det enda som jag lyckades med var att skjuta 20 st granater med grg mot en 122:a. Den började faktiskt blinka så trägen vinner.
Visserligen dog vi sekunderna efter av en dos artilleri eld.
Håll med, hemvärnet skall inte slås med stridsvagnsförband.
Det gör ont.
DaRaven
QUOTE (FCR2 @ Apr 23 2007, 14:41 ) *
Det enda som jag lyckades med var att skjuta 20 st granater med grg mot en 122:a. Den började faktiskt blinka så trägen vinner.
Visserligen dog vi sekunderna efter av en dos artilleri eld.
Håll med, hemvärnet skall inte slås med stridsvagnsförband.
Det gör ont.

Hemvärnet billigt. Stridsvagn dyr. Så om ni tappade en grupp på att slå ut den så gjorde ni ju ändå ert jobb i kriget ;)
Rickard N
har de fixat buggen i bt46 så att man inte kan slå ut en 122:a med pskot genom att skjuta på vagnens vänstra band?
cf112
QUOTE (Rickard N @ Apr 23 2007, 15:13 ) *
har de fixat buggen i bt46 så att man inte kan slå ut en 122:a med pskot genom att skjuta på vagnens vänstra band?

Om inte, så tack för tipset...
Rickard N
Du får ju skit så det räcker i utvärderingen dock... åtminstone när du slagit ut den tredje på det sättet alt när du försöker slå ut den tredje.
"F-sson för helvete, du siktar ju som en kråka. Du är en dålig varelse!" laugh.gif
CP2
Det ryktades att nån pansarslusk blev så upprörd under övningen över att ha blivit utslagen av p-skott att han hoppade ur sin burk och började stega 30 m.....han fick därefter finna sig i att vara utslagen! cool.gif
cf112
QUOTE (Rickard N @ Apr 23 2007, 16:04 ) *
Du får ju skit så det räcker i utvärderingen dock... åtminstone när du slagit ut den tredje på det sättet alt när du försöker slå ut den tredje.
"F-sson för helvete, du siktar ju som en kråka. Du är en dålig varelse!" laugh.gif

Ha ha! Det kan jag ta så länge jag får se en Leo blinka!
109 Eken
Skit att jag skulle missa batövningen...hade praktik hela helgen :(
Philip_88
Fräckt! biggrin.gif
Jag visste inte att vår 122a var SÅ bra ohmy.gif
109 Eken
Bra, men ingen match för C3grp's Stick-of-wrath (+2) tongue.gif
J.Nilsson
Fan jag ser att det är fler som utrustar sig med LHAP (Lagom-Hård-Attack-Pinne).
Jag brukar dock ha min för att verka emot mina instruktörer (B-Styrkan) när mina bulor tar slut...

banan_rock.gif
tinhead
Minor på tråd som kan dras ut över vägen då pansar kommer.
Då får ni se på pansar som stannar fort tongue.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (c3grp @ Apr 23 2007, 09:18 ) *
Det är ganska lönlöst kriga mot våra 90- och 122-vagnar...de blåser skallen av en bara man tittar upp över kanten och det man har att skjuta med funkar inte på de där bestarna heller.......

Därför man aldrig skall möte dem i öppen terräng... i staden är det en helt annan match... ("senaste" P4 övningen)
FCR2
Det stämmer att vagnchefen i utslagen 90 vagn gick ut och stegade. Det var plut C vagnen som min plut slog ut.
252:a.
Dock massakrerade resten av 90 plutonen min pluton. Som vid tid punkten bestod av 8 man. Så ingen stor massaker
SBP
Jo, det var en givande helg. Dom är stora...

Utan fältarbeten (minor och dylikt), kan säga att vi hade tiden till att fixa men fick inte, så lyckades vi (inte samma komp som c3grp) under lördagen hålla stånd länge, och vi höll mestadels till i bebyggelse (regementsområdet och räddningsverket). Enligt uppgift så ska vi ha slagit ut 6st 122:or och 18st 9040:or, fast vi levde ju inte särskilt länge efter första eldöppnandet... Vår plut slog också ut en plutCvagn och den killen var inte särskilt nöjd med det...
Sir Vival
Jag har hört att det gick rätt bra ute på HEDEN och att IP-arnas goda agerande, om inte annat, varit ett PR-mässig "kvantsprång".

Gott klarat!
Pingo
Hemvärnet skrämde verkligen P7. De hade trott de kunde köra över oss. Ha ha ha!! Hv slog vi ett anfall ut 8 av 12 vagnar..när momentet "gjordes om" hade plötsligt Hv inget artilleri, mineringarna kända osv. Slutliga anfallet hade plöstligt alla pv-vapen eldförbud efter att ett par 90-vagnar slagits ut. Vpl i vagnarna hade inte BT systemets hjämldok på i vagnarna...konstigt att de var svåra att slå ut på 20 meter.
Eldöverfal på stab/tross fick göras om eftersom de inte var berredda på att vi skulle komma från det håll vi kom..hahahaha!!
CP2
Hade annars uppfattningen att Hv fått på öronen ganska ordentligt...i vart fall ute på fältet. Några PC i bekantskapskretsen hade mest funderat över vad f-n som egentligen hände och att det hände SÅ FORT innan deras plutoner var överkörda och uppätna! Verkar dock ha funkat bättre för Pingo & co. Kunde vara intresant att veta hur vpl osv från P7 har upplevt det hela?
709
Utan att ge mig in i vilka som "vunnit" kriget "på riktigt", så var det nu när jag fått lite distans på det väldigt kul. (har fått mig ett antal påpekningar att jag var lite långrandigt negativ vid utvärderingen, men jag vidhåller det jag framförde).

"Hade" det varit inne i en stad och vi fått köra fältarbeten och PSG90 fullt ut, så tror jag det blivit Groschny (?) igen.
Som SBP säger, deras personliga BT-utrustning försvann till slutstriden...

Jag har inte koll på hela stridens förlopp, men även om ni ute på fälten blev slaktade, så stoppade ni upp dem i två timmar då vi väntade. De skulle komma efter 15 sades det. 17 blev det. Sen gick det fort. Inga foton från den slakten... Men vi tog många av dem, iallafall av de som var avsuttna. Tror jag. Kanske. Jesuspistolen användes flitigt av BlåGul.

KÄRLEK. By 709.

(Länk till större)

Om någon på P7 känner igen dessa tre väringar som kom i en Pbv302 på högra flanken inne på Räddningsverket så be dem om några kommentarer. Hade varit väldigt intressant med deras syn på lördagens bataljer.

Ser fram emot fler tillfällen då vi samövar på riktigt med väringarna/IA06/NBG. Alla vinner på det.

/709

(Min första post på några månader. Hållt mig i kragen. Tänk-tryck-tala funkar inte alltid för mig.)
II63
rolleyes.gif Ser att "den släpande forworden" som HV kallas av en del Yoff har varit ute och krigat loss lite. Kul att det verkar ha gått bra för er där nere i söder.
Under övningen Vintersol så fick sig mekbat i Boden sig en rejäl minnesbeta vad som kan hända när man möter styrkor som har haft tid på sig att utföra fältarbeten samt att slåss i för dem gynnsam terräng, samt vikten av att inte splittra förbandet. Nu verkar en del av er ha haft osmaken att få möta dessa bestar ute i öppen terräng då de kan utveckla full eldkraft, vilket resulterade i effektiv bekämpning.

Hoppas att man börjar ta HV på lite mer allvar från "reguljära försvarsmakten" och att alla som är med i HV ser att man faktiskt kan verka effektivt även på en mekaniserad motståndare.

Fältmössa av för er framgång
II63
Proto
Verkar som om HV med viss framgång kan strida mot mekaniserade förband. Nu är jag knappast någon expert på detta, men om man följer med i försvarsmedian och bla på detta forum, verkar det vara så. Deltog själv i "operation våreld" i 2003 där HV också lyckades fördröja mek.för betydligt längre än man trodde skulle bli fallet. Ja, inte min grupp då, som mötte frontpansaret på 4 Leo vagnar..

JS
Stocken
Lite OT: Någon som vet varifrån uttrycket "Jesuspistolen" kommer (sökning i tråden gav 0 resultat)?

/Stocken

QUOTE (709 @ Apr 24 2007, 19:16 ) *
Jesuspistolen användes flitigt av BlåGul.
CP2
http://www.p7.mil.se/skanskagruppen/index....ws&id=36853

Jesuspistol, den lilla gula manick BlåGul använder för att kunna slå ut och återuppliva folk och fordon med BT-system.
"SSA" Gunny
Tittar man på bilderna så var det inte många som hade BT, blir kanske lite missvisande resultat då?
Triggerpuller
Skulle vara högst intressant att köra lite försök med att utrusta Hv med Spike LR och NLAW samt förmåga till indirekt eld.

Finns rätt stor potential i reservistkonceptet.
SBP
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 25 2007, 17:16 ) *
Skulle vara högst intressant att köra lite försök med att utrusta Hv med Spike LR och NLAW samt förmåga till indirekt eld.

Finns rätt stor potential i reservistkonceptet.

Vi hade tillgång till/var tillförda grk men dom blev tidigt utsatta för radiak blink.gif Undrar varför...
Kadhem

Om någon på P7 känner igen dessa tre väringar som kom i en Pbv302 på högra flanken inne på Räddningsverket så be dem om några kommentarer. Hade varit väldigt intressant med deras syn på lördagens bataljer.

Det är nog närskyddstropp. Idag är det inga pskytte som åker PBV.

Svar till er andra som tycker att stridsvagnarna är nästan oslagbara:
Ni ska bara veta hur sårbar vagnen är i skarp strid. Dock är den kanske inte sårbar mot skyttesoldater och melisförband. Men om vi snackar om att vi möter en annan armé då finns det oändliga sätt att få en stridsvagn att brinna. Ett exempel kan vara de indirekteld granaterna som är IR-sökande. Eller varför en pilprojektil som vi också använder. En välplacerad fjärrdetoneringsmina. Det finns hur många sätt som helst. Så oavsett hur mycket pansar jag sitter bakom så känner jag mig ändå otrygg om jag ska ut i krig mot en modern armé.
SBP
QUOTE (Kadhem @ Apr 26 2007, 21:30 ) *

Det är nog närskyddstropp. Idag är det inga pskytte som åker PBV.

Svar till er andra som tycker att stridsvagnarna är nästan oslagbara:
Ni ska bara veta hur sårbar vagnen är i skarp strid. Dock är den kanske inte sårbar mot skyttesoldater och melisförband. Men om vi snackar om att vi möter en annan armé då finns det oändliga sätt att få en stridsvagn att brinna. Ett exempel kan vara de indirekteld granaterna som är IR-sökande. Eller varför en pilprojektil som vi också använder. En välplacerad fjärrdetoneringsmina. Det finns hur många sätt som helst. Så oavsett hur mycket pansar jag sitter bakom så känner jag mig ändå otrygg om jag ska ut i krig mot en modern armé.

Om jag förstår det rätt så ligger du inne nu... Då måste du ju ha varit med i helgen, eller? Inga reflektioner från A-sidan?
Vapensmen
QUOTE (Stocken @ Apr 25 2007, 11:49 ) *
Lite OT: Någon som vet varifrån uttrycket "Jesuspistolen" kommer (sökning i tråden gav 0 resultat)?

/Stocken

Man menar nog den "domarpistol" som används för att testa, slå ut och återuppliva simulatorer. Finns i en mindre modell för korta avstånd och en större för längre avstånd. Den senare är försedd med ett kikarsikte.
Munin
QUOTE (Stocken @ Apr 25 2007, 11:49 ) *

/Stocken

Jesuspistolen användes flitigt av BlåGul.

OT
Vem som myntade namnet först är höljt i dunkel, men namnet kommer sig enligt folklore av just funktionen att återuppliva de döda, en man vid namn Jesus påstås i en synnerligen känd bok återuppliva minst en person, en annan variant på samma tema är att just sagde Jesus också är känd för att ha återuppstått, ergo Jesuspistol.
/OT
709
Kan det här räknas som en av IP/IKs uppgifter?

Faller det inom ramen för (p) TOEM, typ Försvar av punkt (eller hur den exakta formuleringen nu är)?

Själva ambitionsnivån, dvs sammansatt IK (utan minor) mot en MekBat håller väl alla med är lite extrem, men det är väl bara en rejäl morot!?

Jag hör lite kritiska röster ibland om att detta inte är vad Hv skall syssla med. Vad tycker ni andra tyckare?

Nu är det ju lite fler bottnar i historien än bara JA/NEJ, dvs HVs (iallafall i Skåne) förmåga att inte ha någon sorts röd tråd genom åren. Jag har full förståelse för att folk tröttnar efter att hela tiden bli lovad en röd tråd och utbildning som är relevant, och sen inte få det.

Så, har denna helg varit lämplig som tröstpris istället för CC07 som blev inställt för vår del?

Eller skulle vi ha agerat skyddsvakt/VCP/eskort en hel helg med många figuranter som KAN spela och BlåGula som kan skyddslagen och ett konstant gör om, gör rätt? (Ett väldigt billigt alternativ jämfört med detta, och avsevärt enklare att ordna tror jag. På hemmaplan. Samt, en tydlig uppgift som vi SKA kunna.)

Eller kommer denna helg att vara en väckarklocka för FM/C P7/YOffarna om HVs förmåga, samt en cool grej för alla närvarande att se tillbaka till och ha som utgångspunkt för kommande aktiviteter? "Hey, kan fördröja en MekBat så kan vi f-n i mig vakta ett skyddsobjekt!"

(Nu åker jag till Amerikat två veckor. banan_rock.gif )
Apropå Jesus och återupplivning: http://youtube.com/watch?v=7HuobIhYVmU
/709
A E Neuman
my 2¢ om övningen...

Eftersom jag jobbade torsdag och fredag anslöt jag på fredagskvällen och missade alltså momentet då HV blev överrullade av strv på 1 minut. Det lär ha varit lite fart och fläkt sägs det...
Så här ser min krigsdagbok ut:
Fredag kväll & natt: slå upp tält och sova.
Lördag: Gräva ståvärn och sätta upp skyltar med minor. Sova i tält.
Söndag: På utsatt tid 06.30, eller nåt sånt, besattes eldställningarna för att "det hördes motorbuller". I typ en och en halv timme stod vi och lyssnade och tyckte att "nu är de riktigt nära, nu är de snart här...". Allt under ständigt "bombardemang" av artilleri (blågul som skriker "indirekt eld").
Slutligen dyker det upp ett par CV90 som vi skjuter på med våra oändligt uppladdningsbara P-skott (utan SIM förstås = verkningslöst) medan de pepprar oss med sin ksp. Efter några minuter springer blågul omkring och dömer ut oss.
Övningen avbryts.
Riva tält och återställa.
48h övning, 10 minuter "strid".
(Har fortfarande inte sett nån leo "live in action")

Nja, jag har väl varit med om roligare... Det kändes mest som vi var kanonmat åt P7's vpl.

Oops, sorry, höll på att glömma lördagens eldöverfall mot stab/tross, det var en aning roligt.
709
QUOTE (A E Neuman @ Apr 28 2007, 00:35 ) *
...
Nja, jag har väl varit med om roligare... Det kändes mest som vi var kanonmat åt P7's vpl.
...

Det jag fick höra ett antal gånger var att eftersom detta var en tillämpad övning var det bara att gilla läget. Väntan ingick.

Själv anser jag att eftersom BlåGul hade samband sinsimellan hade de kunnat tipsa respektive täts PC om eventuell dötid därför att väringarna tog för lång tid på sig och fått oss att öva OM VI INTE TOG NÅGRA EGNA INITIATIV.

Vänta kan jag göra i kön på ICA.
Stocken
Hej c3grp!

Tack tack så mycket för förklaring! Då förstår jag kopplingen till det uttrycket. Klart "träffande" wink.gif rolleyes.gif!

/Stocken

Jesuspistol, den lilla gula manick BlåGul använder för att kunna slå ut och återuppliva folk och fordon med BT-system.
bushman
vad gäller HV mot pansar så vet jag inte hur utgångsgivande "våreld 2003" var.

var med och pga strul från div håll blev många i min dåvarande IP utan bt utr.
men från min synvinkel framför pipan på div 122:or, borde jag personligen inte ha överlevt många sek.

men även P4 fick sig en rejäl minnesbeta.
är inte säker på de rätta siffrorna men enl uppgift slogs 8 122:or och över tio CV90 ut.
våra förluster var lite svåra att räkna ut då det fanns en hel del jesus-pistoler i omlopp.

för egen del lyckades jag inte få i väg ett skott under ca två timmar strid, då dels jag hade nog med att göra att vara signalist, inte hade bt-utr. vapen,
och insåg till skillnad från andra, att det var bättre att spara på ammo, än att försöka skjuta strv med 7,62.

vad P4-ingarna nog lärde sig var att inte ta ut segern i förskott på en sämre beväpnad styrka.

vi lärde oss att man kan få plats en hel plut bakom en rullande långtradare, så vi kunde korsa de stora parkeringen.
fast förmodligen var väl den vagnsbesättningen som såg oss göra detta också utslagen, av gapflabb inne i vagnen clap.gif
jake the snake
Jag var inte med under den här övningen, men jag har varit med tidigare och övat mot och med hemvärnet.
Min uppfattning kring detta är att det måhända är ett roligt inslag för båda parter, men det ger väldigt lite. Fullständigt orealistiska stridsresultat uppnås, främst på grund av dåliga förbandsinstruktörer. Förbandsinstruktörerna på hemvärnets sida har under de övningar jag har deltagit i inte visat någon som helst förståelse för vad en mekaniserad bataljon kan nå för verkan. Man har stått bredvid och tittat på när hemvärnssoldater har skjutit 15-20 skott med pansarskott ur ett enda simulatorvapen (som det även beskrivs i den här tråden) i front på ett stridsfordon (och fått utslag i vagnen), efter det att pansarskytteplutonen har skjutit salvor med spränggranter (simulerade förstås) in i busken där hemvärnsmannen gömde sig tio sekunder tidigare. Man har valt att inte döma ut soldater grupperade i tvåvåningshus, när stridsvagnspluton tillsammans har skjutit 5-10 simulerade spränggranater per vagn in genom fönstren, och sett på när dessa soldater sedan skjuter stridsvagnarna i aktern med 15-20 pansarskott (från ett eldrör).
Jag har sett en hemvärnspluton under en minut oavbrutet skjuta automateld rakt in i ryggen på den avsuttna egna pansarskyttepluton vars stridsställningar dom hade fått order att avlösa.

Jag kan ta upp en mängd fler exempel men jag tror att det räcker. Nu kommer ni säkerligen att överösa mig med påståenden om att A-sidan minsann också fuskar (Att man hinte har hjälmdelen på i vagnen beror på att gruppchefen måste byta mellan telehjälm och hjälm 90), och absolut, det finns såna exempel med.

Min åsikt är dock klar. Samövningar med hemvärnet av den här storleken är inte bra. Det blir helt fel resultat, och huvuddelen av hemvärnet (både soldater och FBI) har alldeles för låg förståelse för stridsteknik och effekten av en modern mekbat.
Däremot är det bra att öva i mindre skala med vissa, utvalda hemvärnsförband, som håller måttet. Det fungerar bra och det har vi sett många bra exempel på i Skåne.
Sniff
Hej hopp!

Jag var med under övningen.
Detta var min (och min grupps) första "riktiga" övning med Insatshemvärnet. Det var även första gången som jag möter pansar utan att själv sitta i en dödens-plåtburk.

Jag håller med JAKE THE SNAKE om att vissa blågula befäl (och vissa soldater) har för lite respekt och förståelse för vilken verkan större eldrör kan ha i terängen.
Lyckligtviss, på den här övningen, så vimmlade det (iaf. där jag var) av blågula som tillhörde GrundUtbildnings-bataljonen som hade koll...

Ett bra exempel på att detta fungerade var när min pluton gör en hastig tillbakarykning mot milo-verkstaden från kasernområdet.
vid stridsvagns monumentet gör 1 & 2 grp halt & väntar på order från plutchef. delar av 3 grp. fortsätter framåt & över gatan till bättre skydd & skyll.
Söderifrån på en höjd grupperar ett gäng strf90, minuten efteråt döms alla som befann sig vid monumentet ut gasmask.gif
Endast de tre i 3grp som fortsatte överlevde blyg.gif
Tur att man var en av dem salute.gif

Det finns fortfarande väldigt mycket att lära om hur man strider mot pansar, speciellt i plutons nivå.
Som sagt så gav kanske denna övningen inte mycket mer än att den enskilde fick en chans att prova sina soldat färdigheter mot pansar, jag har uppfattningen av att kompani-staben var de som verkligen fick öva. Mer behövs väl inte?

worthy.gif banan_rock.gif fun_icon_nana.gif (ahh... dessa coola bananer)
Kadhem
QUOTE (SBP @ Apr 27 2007, 09:43 ) *
Om jag förstår det rätt så ligger du inne nu... Då måste du ju ha varit med i helgen, eller? Inga reflektioner från A-sidan?

Jo jag var med under övningen, som skytt på strv. 1 plut 4 grupp (Hotel Alpha). Jo alltså vi som enskilda individer i stora maskiner brukar inte få så stor uppfattning om helheten för att vi är så inne i våra uppgifter, dock tyckte man väl att några av HV grabbarna var lite odödliga ibland. Dock var det en jävligt rolig övning, jag älskade momentet då ni skulle försvara eran stabsplats som var i Svarta hål-trakterna. Det var riktigt roligt att ni var med, tack för alla som har deltagit i alla sidor.
A E Neuman
QUOTE (jake the snake @ Apr 29 2007, 08:04 ) *
...
Min uppfattning kring detta är att det måhända är ett roligt inslag för båda parter, men det ger väldigt lite.
...

Nu blir det både lite OT och dysterkvist, men det är det här som är HV's stora dilemma. Om övingarna skulle vara realistiska i både genomförande och scenario så skulle de vara så tråkiga att ingen ville vara med i HV. (troligt scenario: vakta skyddsobjekt, genomförande: utan incidenter eller iaf utan avlossade skott)
"Roliga" övningar typ SIB och rensning av stora hus är kul i början, men ger ingenting för att de är så hopplöst orealistiska så att det känns tramsigt.

Vet faktiskt inte vilken nivå man ska lägga det på för att det både ska vara roligt och realistiskt... Kanske borde starta en tråd för bra tips på övningsupplägg?
Hammar
Jag ingick också i B-sidan under övningen (PW). Alltid kul att vara med och testa sina förmågor mot dom tunga grabbarna. När dom väl kommer går det fort och det är väl sammordnat. Kan säga att vi inte hade mycket att säga till om i de hyffsat öppna terräng-partierna. I mer kupperad och urban miljö överlevde vi lite längre. Det hela slutade iofs på samma sätt. Min pluton hade förskansat sig inne i en byggnad och väntade på inbrytning från pansarskytte, istället kommer en blågul in och förklarar för oss att en stridsvagnspluton har pulvriserat huset vi befinner oss i och att samtlig personal är utslagen. Total kvot för min pluton (CP): 2 st 122:or + ett antal cv90:or utslagna.
HÄR finns för övrigt några bilder.
KD803
@jts

Av ren nyfikenhet, hur håller man koll på hur många BT-skott en vagn skjuter egentligen? Och om den skjuter spräng eller pil?

Det där med hjälmdelar har jag också sett, och de vagnarna måste då haft en skyttegrupp med bara gruppchefer. vissel.gif
The Swede
QUOTE (KD803 @ Apr 29 2007, 18:30 ) *
@jts

Av ren nyfikenhet, hur håller man koll på hur många BT-skott en vagn skjuter egentligen? Och om den skjuter spräng eller pil?

Det där med hjälmdelar har jag också sett, och de vagnarna måste då haft en skyttegrupp med bara gruppchefer. vissel.gif

Dator kanske?
BT-systemet brukar vara konfigurerat så att man inte kan skjuta mer än vad vagnen har med sig.
I Pbv302/Patgb203 kan man t.ex bara skjuta 30 skott och sen måste man byta magasin (ta ur och sätta i samma)
När man sen skjutit vagnens totala ammunitionstilldelning är det slut.

The Swede pansar2.png
Kadhem
Det är likadant för oss vi har 15 bulor i tornet och 27 i chassit som start, när vi har skjutit ut allt i tornet måste vi ställa tornet kl 0300 och surra tornet för att kunna överföra från chassit till tornet och förloppet tar 30 sek per pil/sgr. sen när allt är klart så får man tola genom BGBV120 eller tolo och då gör man det riktiga förloppet med simulerad ammo och då kommer blågula med sin lilla gula pistol och fyller på BT ^^

@jts

Värnplikta får Sim.Fire västar oavsett om de är gruppchefer eller inte. Alla får de. Dock inte vagnsbesättningar osv.
Triggerpuller
QUOTE (jake the snake @ Apr 29 2007, 08:04 ) *
Jag var inte med under den här övningen, men jag har varit med tidigare och övat mot och med hemvärnet.
Min uppfattning kring detta är att det måhända är ett roligt inslag för båda parter, men det ger väldigt lite. Fullständigt orealistiska stridsresultat uppnås, främst på grund av dåliga förbandsinstruktörer. Förbandsinstruktörerna på hemvärnets sida har under de övningar jag har deltagit i inte visat någon som helst förståelse för vad en mekaniserad bataljon kan nå för verkan. Man har stått bredvid och tittat på när hemvärnssoldater har skjutit 15-20 skott med pansarskott ur ett enda simulatorvapen (som det även beskrivs i den här tråden) i front på ett stridsfordon (och fått utslag i vagnen), efter det att pansarskytteplutonen har skjutit salvor med spränggranter (simulerade förstås) in i busken där hemvärnsmannen gömde sig tio sekunder tidigare. Man har valt att inte döma ut soldater grupperade i tvåvåningshus, när stridsvagnspluton tillsammans har skjutit 5-10 simulerade spränggranater per vagn in genom fönstren, och sett på när dessa soldater sedan skjuter stridsvagnarna i aktern med 15-20 pansarskott (från ett eldrör).
Jag har sett en hemvärnspluton under en minut oavbrutet skjuta automateld rakt in i ryggen på den avsuttna egna pansarskyttepluton vars stridsställningar dom hade fått order att avlösa.

Jag kan ta upp en mängd fler exempel men jag tror att det räcker. Nu kommer ni säkerligen att överösa mig med påståenden om att A-sidan minsann också fuskar (Att man hinte har hjälmdelen på i vagnen beror på att gruppchefen måste byta mellan telehjälm och hjälm 90), och absolut, det finns såna exempel med.

Min åsikt är dock klar. Samövningar med hemvärnet av den här storleken är inte bra. Det blir helt fel resultat, och huvuddelen av hemvärnet (både soldater och FBI) har alldeles för låg förståelse för stridsteknik och effekten av en modern mekbat.
Däremot är det bra att öva i mindre skala med vissa, utvalda hemvärnsförband, som håller måttet. Det fungerar bra och det har vi sett många bra exempel på i Skåne.

Jag håller med dig i vissa stycken. Dock ser jag gärna att du också tar upp det faktum att de "incidenter" som du beskriver till lika stor del inträffar vid en stor mängd GU-förband (med tyngdpunkten på såna som inte utbildar tunga manöverförband). Dvs detta är inget som är isolerat till Hv. Att t ex vådabekämpningar inträffar under övningar upplever jag som relativt vanligt.

Sen kan man ju tycka vad man vill om att som lätt förband öva mot Pansar/Mekbat. Själv upplevde jag det som betydligt mer intressant och realistiskt att öva mot Kalle Krut, Berra Brännvin och Kurt Kanon som utrustade med AK-47, PKM, RPG-7 och minmtrl jävlas med både direkta och indirekta metoder.
simon
@jts

Som Kadhem skriver och förtydligande. Vagnens interna BT-system håller koll på att man inte fuskar med ammunitionsåtgång och beteende.

Ex: Rör du på dig efter utslagning så registeras ett fuskbeteende, som kan läsas av efter övningen.

I övrigt finns en hel del att önska från BT:t. Under vår första Bat-övning så ingick ett moment mot HV-milis i bebyggelse (garageplan). En av våra vagnar blev utslagen av 7.62-ammunition i flank, med resultat att kanonen var ur bruk och skytten led av splitterskador..... Skitskoj.
Mercai
Jag deltog i övningen som vagnchef på 122:a. De från HV som utspisade i stillhet ett par km öster om vägen från Harlösa när vi kom dundrande och parkerade bredvid har sett mig.

Återkommer med mer intryck från övningen senare.

Situation vid strid på milo-området:

Jag närskyddar (avsuttet) min Plutonchef-vagn som blivit utslagen tillsammans med dennes besättning (han har tagit min vagn). Ett gäng HV kommer förbi och vi öppnar eld med Ak5.

HV - Så kan ni inte göra, ni är utslagna!

Vi - Vi är inte utslagna, bara vagnen!

Något för er att tänka på i kommande övningar... rolleyes.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.