daedalus
Jan 20 2003, 18:35
läste om det i illustrerad vetenskap för länge sedan, trodde inte det var så bra.
Slängde upp en zip på
http://hem.passagen.se/svartget/misc/tuff.zipDessvärre lär IRV upptäcka det, men det skulle ju kunna gå och kombinera med någon form av "termo-dräkt"?.
Pansardvärg
Jan 20 2003, 19:20
får den inte att funka.....
Skuggan
Jan 20 2003, 19:25
imponerande...
ena sidan på "spegeln" är vanligt trä, altså inte genomskinlig...
andra sidan har något material på, den är genomskinlig och man ser vad som är på andra sidan, altså genom träet och allt...
sedan har han en typ regnkappa som också är genomskinlig, man ser det som är på andra sidan... altså personen med regnkappan är genomskinlig...
har sett något liknande på Discovery, USArmy testar något liknande..fast även för fordon, det är en form av fiberoptiskt tyg som gör att man ser rakt igenom föremål som är täckta av tyget, ex soldater, Strv; Strf; Lastbilar, you name it...
väldigt SciFi aktigt...
daedalus
Jan 20 2003, 19:27
Funkade inte för mig heller helt plötsligt... passagen är knepig
så jag slängde upp en till zip fast med annorlunda namn.
http://hem.passagen.se/svartget/misc/kamo.zip
Fu Dahlberg
Jan 20 2003, 19:28
Kan det vara denna som det pratas om?
http://www.star.t.u-tokyo.ac.jp/projects/M...EDIA/xv/oc.htmlklart intressanta lösningar...
Dock föga fältmässiga
Skuggan
Jan 20 2003, 19:33
det är precis det som det talas om...
klerty
Jan 20 2003, 22:29
jisses! det är ju verkligen revolutionerande för kamouflage iallafall men jag antar att denna lösning är aningen dyr att införskaffa för försvaret!
Måste ju erkänna att det verkar ganska "häftigt", i framtiden så lär vi nog få se varianter på sådana här cammon.... B)
LimpFish
Jan 23 2003, 14:55
shit va grymt!!!

men assåh varför syns inte han japanens huve bakom klotet å blocket för???
klerty
Jan 23 2003, 16:47
Tänkte precis samma sak! är det någon som har något bra svar på det kanske? trickfilmning?
2Sharp
Jan 23 2003, 17:59
QUOTE (klerty @ Jan 23 2003, 15:47 )
Tänkte precis samma sak! är det någon som har något bra svar på det kanske? trickfilmning?
Ehhh... vad menar ni? det är ju meningen med cammot, det projicerar bilden som är bakom, skapar en illusion av att det inte finns något framför objektet. Därför syns inte japanens huvud bakom sfären/rektangeln.
Eller missuppfittade jag vad ni menade?
klerty
Jan 23 2003, 20:04
jamen hur funkar det då? man måste ju på något sätt kunna kontrollera vad som skall bli genomskinligt?
2Sharp
Jan 23 2003, 20:14
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jan 20 2003, 18:28 )
Kan det vara denna som det pratas om?
http://www.star.t.u-tokyo.ac.jp/projects/M...EDIA/xv/oc.htmlklart intressanta lösningar...
Dock föga fältmässiga
Läs!
Fu Carlsson
Jan 23 2003, 21:03
Vad märkligt.. tänkte precis lägga in en topic om sådant camouflage.. Väldigt intressant ämne tycker jag. Är nog aningen mer komplicerat att använda för kläder (uniformer). Man kan ju t ex göra ett "tyg" som har ljuskänsliga "celler" som både kan fånga upp och ändra färg. Problemet är ju då att veta vilken cell på t ex baksidan som har en motsvarande cell på framsidan så att man får en riktigt projicering. Funkar inte det så kan det ju bli en distortion i projiceringen då vinkeln mellan de två cellerna inte stämmer (måste vara 180 grader för att det ska bli korrekt antar jag). Men med den nanoteknik som är under kraftig utveckling så kan nog det här bli verklighet inom en inte för avlägsen framtid. Ett annat intressant problem om man skulle göra uniformer av det här är ju att i fält hitta sina kamrater... eh.. Larsson.. var fan är du nu? Skulle nog kunna ställa till oerhörda problem i det civila samhället också.. vore väl drömmen för en inte fullt så vänligt sinnad person att kunna utnyttja den här tekniken.. :P
klerty
Jan 23 2003, 21:13
Atombomben var väl heller ingen riskfri uppfinning?
Fu Carlsson
Jan 23 2003, 22:50
Nej klerty men hur många kan stoltsera med en egen atombomb?? Inte direkt något gemeneman kan få tag på på gatan.. En "video-cammo" uniform vore säkert betydligt lättare att få tag på om den någon gång kanske skulle bli vanligt använd i något land. Tänk själv vad en grupp kriminella med sådana uniformer skulle kunna ställa till med... Behövs ju inte mycket fantasi för att inse det, eller? Om den dessutom är IR dämpande.. ja jisses..
Problematik kan man ju hitta i allting och i princip allting är ju farligt om det används på fel sätt... men vissa saker är farligare än andra även om man kanske inte ser det vid första ögonkastet..
Nähä nu lyser OT lampan rött här.. blev det väldigt mycket svammel från min sida känner jag..
är trött.. måste sova nu..
LimpFish
Jan 24 2003, 14:51
??? efter jag läst på den där länken så verkar det som om dom där japanerna bara ställt en projektor som projicerar en bild av bakgrunden "på" typ honom... lr nåt?
/me blir besviken nu
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.