Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Grillguide!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3
twintip
Behöver lite tips... hade tänkt grilla min mat rätt ofta i sommar. Inte bara vid festliga sammanhang och med polare utan även själv biggrin.gif. Grillkol är ju inte gratis men samtidigt inte särskilt dyrt. Om man vill vara riktigt ekonomisk; vad ska man elda med? Finns det något träslag som lämpar sig bättre än andra?

Om man ska köra på grillkol, hur pass lite grillkol kan man ha om man tillverkar en egen grill som ska ta på sin höjd 4 kycklingfiléer? Hur hade det funkat att bygga en grill med måtten 40x18 cm och olika fack så man kan välja själv hur mycket man ska grilla utan att behöva fylla hela?

En snabb skiss:

Fick idén nu precis, bara sådär. Så den är inte särskilt genomtänkt. Tänkte mest brainstorma lite offentligt och även ta del av era åsikter.

peace out! 6n.gif
Rickard N
Om du skall elda ner virke till något du kan grilla med går det åt skapliga mängder trä, så om du inte har något gratisförråd med stockar så är det _nog_ billigare med kol.
bomben77
QUOTE (Rickard N @ Apr 17 2007, 09:49 ) *
Om du skall elda ner virke till något du kan grilla med går det åt skapliga mängder trä, så om du inte har något gratisförråd med stockar så är det _nog_ billigare med kol.

Japp, billigare med kol samt smidigare. Du kan ju köpa 5-10 kilos säckar för inte mycket pengar alls nu när "säsongen" börjar. För att få lite bra smak kan man ju alltid lägga på lite Hickoryspån på kolet. Känns lite dumsnålt att hålla på med ved liksom...
RadaR
Personligen tycker jag klotgrillar eldade med briketter är överlägsna vanliga grillar. Klotgrillen sänker värmen vilket göra att det visserligen tar längre tid att grilla men det medför att smaken från grillninen sätter sig mer. Visst, det är snyggt med ett hemmabyggen men är den öppen förloras mycket av smaken. Själv har jag en större klotgrill och i den kan jag med hjälp av olika fack anpassa mängden briketter till hur mycket och vad jag grillar.
Använd briketter, grillkol suger till allt annat än möjligtvis grilla en korv på. Köper/ bygger du klotgrill bör du satsa på en stor så du även kan grilla indirekt, dvs grilla brevid glöden. Används om du t.ex helsteker en stor kött bit

Ett tips om du kör med klotgrill. Mitt på grillen ställer du en burk, storlek typ 33 cl ölburk. Burken fyller du nästan hela vägen upp med öl, kryddor och en skvätt whiskey. När det börjar koka lägger du på locket på grillen och börjar grilla. Vätskan gör att det blir lite fuktigare inne i grillen och den sätter även god smak på det du grillar. Använd även rökspån av t.ex hickory för att ytterligare förstärka smaken.

Med en bra grill kan du grilla året runt. Själv grillade jag flera gånger i vintras trots rätt många minusgrader och snöfall.
bomben77
QUOTE (RadaR @ Apr 17 2007, 10:16 ) *
Personligen tycker jag klotgrillar eldade med briketter är överlägsna vanliga grillar. Klotgrillen sänker värmen vilket göra att det visserligen tar längre tid att grilla men det medför att smaken från grillninen sätter sig mer. Visst, det är snyggt med ett hemmabyggen men är den öppen förloras mycket av smaken. Själv har jag en större klotgrill och i den kan jag med hjälp av olika fack anpassa mängden briketter till hur mycket och vad jag grillar.
Använd briketter, grillkol suger till allt annat än möjligtvis grilla en korv på. Köper/ bygger du klotgrill bör du satsa på en stor så du även kan grilla indirekt, dvs grilla brevid glöden. Används om du t.ex helsteker en stor kött bit

Ett tips om du kör med klotgrill. Mitt på grillen ställer du en burk, storlek typ 33 cl ölburk. Burken fyller du nästan hela vägen upp med öl, kryddor och en skvätt whiskey. När det börjar koka lägger du på locket på grillen och börjar grilla. Vätskan gör att det blir lite fuktigare inne i grillen och den sätter även god smak på det du grillar. Använd även rökspån av t.ex hickory för att ytterligare förstärka smaken.
Med en bra grill kan du grilla året runt. Själv grillade jag flera gånger i vintras trots rätt många minusgrader och snöfall.

Detta ska testas! Låter grymt! Vad har du för grill? Jag har själv en hastigt inköpt klotgrill men det jag saknar med den är att det inte går att reglera gallrets höjd vilket ibland kan vara användbart.
RadaR
Jag kör på en Weber, med 57 centimeter i diameter. På en klotgrill behöver du inte reglera höjden... Du anpassar värmen i grillen genom att öpnna/ stänga luftspällen i botten och i locket samt att flytta köttet antingen så det ligger ovanför glöden (direkt grillning) eller brevid (indirekt grillning, även detta sätt ger både färg och grillyta)

Och burken är grym. Jag var skeptisk första gången vilket även de jag grilla med brukar vara. Tills de testat. Testa att variera kryddor och vätska. Öl och wirre brukar vara en bra grund. Men jag har även testat vittvin och Dijonsenap till kyckling
Korpral Sundström
Att grilla banan_rock.gif fett

-Vart får man tag på grillspett, har letat men ej hittat kanske för tidigt på året än
-Om man ska köpa ny grill vad ska man då köpa? tips, funderingar,reflektioner

slutligen har nån av er testat en sån där eltändare (ser ut som en jättestor motorvärmare) funkade dom bra?hur lång tid?
bomben77
QUOTE (Korpral Sundström @ Apr 17 2007, 13:33 ) *

-Vart får man tag på grillspett, har letat men ej hittat kanske för tidigt på året än

slutligen har nån av er testat en sån där eltändare (ser ut som en jättestor motorvärmare) funkade dom bra?hur lång tid?

Grillspett? Hurdana menar du? såna i trä finns ju att köpa var som helst... eltändare har jag bara provat och jag tycker det funkar bra, tändvätska tenderar ju till att ge smak till köttet.
RadaR
QUOTE (Korpral Sundström @ Apr 17 2007, 13:33 ) *

Bra grillspett finns bland annat hos de företag som säljer Landmann och Weber. Ett bra spett har två pinnar så inte det du har på spettet ligger kvar på grillen medan spettet bara snurrar när du ska vända...

Eltändare är klockrent. Som Bomben skriver slipper du tändvätskesmak och dessutom går det snabbare än med tändvätska. Dock bör du undvika att göra som min granne gjorde. Lägga den tokvarma, vitglödgade eltändaren direkt på altanen. Nu har han ett snyggt(?) spiralmönster på altanen.

När det gäller grill tycker jag du ska satsa på en märkesgrill. Kostar mer men kvalitén är överlägsen. Som jag skriver ovan är det jag föedrar en klotgrill och du bör även ha en stor (57 cm i diameter), även om du oftast bara grillar åt 2 personer.
EO4
QUOTE (twintip @ Apr 17 2007, 01:59 ) *
Om man vill vara riktigt ekonomisk; vad ska man elda med?

Det är inte omöjligt att Gasol står sig bra. Jag bytte min PK10:a härom veckan och det kostade 380:-. Den förra räckte bra precis ett år och då grillar vi nog 3ggr i veckan under grillsäsong och kanske 0,75 ggr per vecka på vintern. Jag vet inte vad en kolsäck kostar men kostnaden per portion torde vara konkurrenskraftig.

Jag måste slå ett slag för gasolgrill över huvud taget:

Jäkligt smidigt.

Går fort (från tanke till lagom grilltemp på 10 min).

Förutsägbart (alltid samma temp vid samma reglageinställningar. Man slipper svära över briketter och kol).

Lätt att reglera temperatur.

Man slipper Tändvätskedoften!

Breddanvändning. Med ett "griddle" (stekhäll) kan man göra pannkakor, steaka ägg etc.

Nackdelar:

- Ingen/liten grillsmak. Går att lösa med "burklösningen" som beskrivs ovan, eller att lägga rökspån i folie och sticka hål på.
- Går inte att göra indirekt grillning (barbeque). Men - handen på hjärtat - hur många gör det egentligen?
- Dyr grundinvestering. Dels grillen, dels gasoltuben.

/EO4. Grillfanatiker och nöjd ägare till en Weber Q200.
Vysotskij
@ EO4 och RadaR:
dribble.gif
Familjen Reinfeldt står tårögd över den grilldoftande villaidyll ni beskriver, och åtminstone en av er anger en hemadress som ligger nära mina fördomar... biggrin.gif

Som lägenhetsbo är jag mest avundsjuk.
EO4
QUOTE (Vysotskij @ Apr 17 2007, 17:19 ) *
@ EO4 och RadaR:
den grilldoftande villaidyll ni beskriver

Nejdå nejdå. Bor i lägenhet. Ännu en fördel med gasgrill - grannarna märker/klagar inte. Jag måste dock erkänna att min balkong är extremt lämplig eftersom jag bor högst upp i huset med balkong i skydd och skyl från insyn.
Vysotskij
QUOTE (EO4 @ Apr 17 2007, 17:26 ) *
@ EO4 och RadaR:
den grilldoftande villaidyll ni beskriver

Nejdå nejdå. Bor i lägenhet.

Okejdå. Är nästan lika övertygad om att Sahlin skulle stå tårögd över en portion bräckt skinka och ägg på din lägenhetsbalkong... rolleyes.gif
herman30
Det här sättet att grilla, som man gör i Estland, gör köttet väldigt gott.
2-4 kubikcentimeter stora bitar kött marineras och grillas på spett över glöd.
Sashlõkk kallas det. Ursprunget från trakterna runt Svarta Havet, tror jag.

Förra semestern köpte jag hem liknande grillspett av stål.

twintip
Smarta grillspett. Felet med vanliga grillspetspinnar av trä är ju att köttet snurrar runt på pinnarna och på så vis blir svåra att grilla.

Synd man inte har trä, metallslöjd längre! dribble.gif
Teknikern
Vadå, färdigtillverkade grillspett? Här på landet går vi bara in i lagårn och hämtar lite lagom tjock hässjelina, ni vet sån som man lagade traktorn med innan balsnörena kom, och snor ihop till grillspett. Billigt och bra och finns alltid hemma. biggrin.gif Grillen, den fd. tvättmaskinstrumman, körs naturligtvis på spillvirke från sågen och tänds med diesel. vissel.gif

Bara en varning, gör inte som grannen bara. Att grilla på gamla kraftledningsstolpar smakar inte gott men han lär iallafall inte ruttna. Malajn.gif
olaevil
0ooooooooooooosssssssssshhhhhhhh som BBQ-mästarn sa.
Öppnar grillar är bra för grillkorv,hamburgare och köttbitar alltså GRILLNING.Resten ska gå på lägre temperaturer med bifogad smaktillsats typ Träflis(som har legat i blöt)eller ölburksmodellen som är vida känd på andra sidan vattnet.Ölburk+Helkyckling som man ställer på burken är en höjdare alltså dra kycklingsöppningen över burköppningen viker bena så den står själv och körs LÄNGE vid sidan av.Kallas BEERBUTTCHICKEN.

Gas funkar ypperligt för röka och köra grejor länge om man inte orkar sköta bricketter+ved jobbet som jag finner halva nöjet i.Bra att ha en röklåda som man kan fylla på om det behövs.
Klotgrillar är perfekta men ack så små om man ska köra mycke/länge då föredrar jag en riktig bbq-pit typ ångloksmodell med separat Elddel.
Har själv alla 3 modeller och andvänder dessa på 3 olika sätt.Skulle väl kunna avskaffa klotgrillen men är förbannat smidig när det bara är familjen som ska äta.

Har ni frågor om hur och recept mm fråga på.

Olaevil
Han som bodde i Texas och grillade/BBQ i stortsett varje dag under 5år. banan_rock.gif
EO4
QUOTE (olaevil @ Apr 18 2007, 07:17 ) *
då föredrar jag en riktig bbq-pit typ ångloksmodell med separat Elddel.

Olaevil
Han som bodde i Texas och grillade/BBQ i stortsett varje dag under 5år. banan_rock.gif

Pilutta dej Madicken! En sån vill jag också ha ju!! worthy.gif

Recept på din bästa glaze och din bästa marinad frågas, kom.
bomben77
QUOTE (EO4 @ Apr 18 2007, 08:22 ) *
QUOTE (olaevil @ Apr 18 2007, 07:17 ) *
då föredrar jag en riktig bbq-pit typ ångloksmodell med separat Elddel.

Olaevil

Pilutta dej Madicken! En sån vill jag också ha ju!! worthy.gif

Recept på din bästa glaze och din bästa marinad frågas, kom.

Fram med marinadtipsen nu! biggrin.gif Och till er andra, vad har ni för grillar och vad tycker ni om dem? Jag börjar, har en liten klotgrill, snabbinköpt till förra säsongen då vi köpte hus! Just modellen jag har är kass, en Landmann, inget märke jag kan rekommendera...
Ekvall
Brukar använda mig av följande när grillabstinensen blir för påtaglig:

MARINAD:
Matolja
Soya
Vitlök
Curry
Ingefära
Koncentrerad svart vinbärssaft (låter kanske konstigt och lite "barnkalas" men jag tycker att det blir riktigt gôtt!)

SIMPEL GLAZE (piffar upp vilken trött köttbit som helst):
Sweet chili-sås
Flytande honung
Vitlökspeppar

Och allt går givetvis att variera i oändlighet, både i mängd och proportioner. Det går precis lika bra med selleri. biggrin.gif
stolpskottet
Marinad:

Matlagningsyoghurt
Sweet chilisås (eller vad den nu heter)
Vitlök
Peppar

Salt när allt ligger och grillas.
RadaR
@ EO4 och RadaR:
Familjen Reinfeldt står tårögd över den grilldoftande villaidyll ni beskriver, och åtminstone en av er anger en hemadress som ligger nära mina fördomar...

Jo grillröken ligger tätare än Lützen dimman flera gånger veckan i radhusområdet och med mina rökspån blandas grilldoften med en känsla av skogsbrand rolleyes.gif. Att hänga tvätt på tork ute på balkongen en lördagseftermiddag under sommaren göra man bara en gång

Jag var också inne på gasol tidigare men jag tycker gasol fallar på smaken, även med de tips som nämns ovan för att få smak på gasolgrillning. Men som sagt, det är väldigt enkelt. Lite som charterresor. Ruskigt bekvämt och tryggt men inte så spännade

Grilltips:
- Färsk annanas som skivas i halvcentimeter tjocka skivor. Penslas med olja och sweetchilisås och läggs sedan på grillen. Tar nästan lika lång som ett köttbit av samma storlek

- Röd paprika: Kärna utan att skära upp hela parikan, dvs gör ett håll upptill, pensla med grillolja. Grilla den hårt, hela parikan ska vara svart. På en klotgrill kan man lägga parikan direkt på kolen på slutet för att uppnå detta. När parikan är svart och har blivit mjuk och sjunkigt ihop är den klar. Skala av det svarta skalet. Paprikan har nu blivit mjuk och fått en härlig söt smak. Precis som med med tips med burk på grillen möts detta av skepcis till det provats.

Ang. indirekt grillning. Ni som har möjlighet att göra det och inte testat. Prova! Det är inte krångligare än vanlig grillning, tar lite mer tid och du kan behöva fylla på med mer briketter under grillningen. Sist la jag på en 1,5 kilos oxfile, jag tror det tog runt en timme att grilla. Men det blev helt sjukt gott!
Rickard N
QUOTE (RadaR @ Apr 17 2007, 10:16 ) *

Vad ger bricketter för skillnad mot kol?
LtLag
Bricketter "glöder" längre tid än kol...
RadaR
QUOTE (Rickard N @ Apr 18 2007, 10:33 ) *

Jag tycker bricketter ger en bättre/ högre värme. De glöder även längre och bitarna är oftas större. Häller jag kol i min grill bruka typ hälften av alla bitar rasa igenomom gallret ner i asklådan
Rune Frunkh
Tyvärr är jag bortrest i helgen så grilltjänsten får inhandlas på lämplig restaurant. Även om vi inte är några stora grillfantaster så "slängs döda djur på elden" några gånger per sommar. Vi har t.o.m. grillat oxfilé på balkongen en nyårsafton. (Grillpremiären var faktiskt i söndags hos en granne.)

Tipset med ölburk och hickoryspån skall testas!

Jag tar mig friheten att outa en arbetskollegas recept, funkar att både marinera i och att ha som sås

JOIs BBQ-sås
==========

¤ En liten flaska Chilisås (300ml) -- "ska" vara Heinz; t ex 2 Peppers eller Hot Chili
¤ 2 dl Olja -- t ex solrosolja eller rapsolja
¤ 2 msk Soja -- nåt gott märke...
¤ 2 msk Vinäger -- helst balsamvinäger
¤ 2-4 Vitlöksklyftor
¤ ca 1 msk Oregano -- brukar dock bli lite mer
¤ Salt & Peppar -- ca 1/2 krm av varje tror jag...

Det som står ovan kan väl anses vara grunden, men ibland brukar jag även har i:
¤ Någon droppe rökextrakt -- ett måste...
¤ Collorit Soya -- ingen smak; gör såsen bara mörkare
¤ Socker -- lite lagom...
¤ Cayennepeppar -- ... eller motsvarande, om man vill ha lite mer drag
¤ Paprikapulver, ..., ...

Man får testa sig fram!
102:an
Är det någon som vet var man kan hitta "flytande rök". Jag har för mig att det ska finnas någon form av vätska som heter liquid smoke eller något liknande och som man kan ha som smaksättning vid sin grillning.

Jag har letat i min matvarubutik utan framgång. Jag behöver därför tips på affärer i Stockholm som saluför denna typ av vara och även tillverkarens namn och så.
bomben77
QUOTE (102:an @ Apr 18 2007, 11:17 ) *
Är det någon som vet var man kan hitta "flytande rök". Jag har för mig att det ska finnas någon form av vätska som heter liquid smoke eller något liknande och som man kan ha som smaksättning vid sin grillning.

Jag har letat i min matvarubutik utan framgång. Jag behöver därför tips på affärer i Stockholm som saluför denna typ av vara och även tillverkarens namn och så.

Jga köpte det på Kajsa Warg på Renstiernas gata men har sett det på typ Ica Kvantum och den typen av större butiker. Liquid Smoke är korrekt, bör användas varsamt då det är ett extrakt.
Rickard N
QUOTE (RadaR @ Apr 18 2007, 10:51 ) *
QUOTE (Rickard N @ Apr 18 2007, 10:33 ) *

Jag tycker bricketter ger en bättre/ högre värme. De glöder även längre och bitarna är oftas större. Häller jag kol i min grill bruka typ hälften av alla bitar rasa igenomom gallret ner i asklådan

Tänkte mer på det här uttalandet "grillkol suger till allt annat än möjligtvis grilla en korv på"

Känns lite överdrivet med ovanstående förtydligande biggrin.gif
RadaR
QUOTE (102:an @ Apr 18 2007, 11:17 ) *

ICA Kvantum, Kungens Kurva har den ofta. Och som Bomben skriver, var försiktigt. Har du förmycket i blir det beskt...
Liquid Smoke kan vara lite svårt att hita så jag brukar köpa på mig mig ett par flaskor när jag väl hittar dem. Liquid Smoke funkar fint i burken som jag tipsade om ovan tillsammans mrd öl, wihiskey och kryddor
EO4
QUOTE (RadaR @ Apr 18 2007, 10:14 ) *
Ang. indirekt grillning. Ni som har möjlighet att göra det och inte testat. Prova! Det är inte krångligare än vanlig grillning, tar lite mer tid och du kan behöva fylla på med mer briketter under grillningen. Sist la jag på en 1,5 kilos oxfile, jag tror det tog runt en timme att grilla. Men det blev helt sjukt gott!

Joo... det blir nog en klotgrill för att kunna köra barbeque också.

Jag har hört - men inte provat - om en fuskmetod. Man skall koka köttet i en smasatt lag med bl a liquid smoke. Köttet skall sedan kallna i lagen och sedan ligga i över natten. Sedan grillar man det som vanligt dagen efter. Skall bli bra enligt uppgift. Någon som har provat?
Krigsmakten
Vilken kul tråd!

Det där med hickoryspån har jag ju hört många gånger, men var får man tag på det?
(Man kan köpa ett yxskaft på ÖB, slipa bort lacken och börja tälja...)

Grillgurun Jonas Borssén tipsade om att det går nästan lika bra att använda kvistar från fruktträd istället för hickory.
RadaR
QUOTE (Krigsmakten @ Apr 18 2007, 15:10 ) *
Vilken kul tråd!

Det där med hickoryspån har jag ju hört många gånger, men var får man tag på det?

Grillgurun Jonas Borssén tipsade om att det går nästan lika bra att använda kvistar från fruktträd istället för hickory.

Kan vara bästa icke möptråden rolleyes.gif

Hickoryspån finns bland annat hos återförsäljare av Weber och Landmann. De senaste spånen jag köpte vara på Plantagen men jag har även sätt spån hos Bauhaus och jag har för mig att det funntis hos Silvan. Fruktträd funkar också, t.ex. körsbär och äpple. Men jag inbillar mig att det är lite mer smak i hickory.

Ang. koka köttet först. Kan funka, men man får ingen grillwhiskey när man lagar mat på spisen.

Edit Tillägg
twintip
Tycker tråden blivit riktigt trevlig. När det grillas hemma hos oss brukar det oftast marineras i kinesiska såser som blandas med soja, sweet chili-sås. Blir riktigt gött. Bra som variation på barbeque, chili och liknande smaker.

Har inget lock till vår grill så burken kan jag iaf inte testa hemma. Får ta det när man är på besök hos någon... Eller så kanske man kan få päronen att investera i en ny grill smile.gif
Vysotskij
QUOTE (twintip @ Apr 18 2007, 16:05 ) *
Har inget lock till vår grill så burken kan jag iaf inte testa hemma. Får ta det när man är på besök hos någon... Eller så kanske man kan få päronen att investera i en ny grill smile.gif

Päronen fyller väl år någon gång? De skulle säkert uppskatta en ny grill, till och med en så billig som denna.
bomben77
Jag har inte alls gillat lock tills för alldeles nyligen. Att grilla med lock är ju oslagbart, smaken tränger in i köttet på ett sätt som inte går med andra grillar! Lutar åt en stor klotgrill från Weber i år!
bomben77
QUOTE (RadaR @ Apr 18 2007, 10:14 ) *
- Färsk annanas som skivas i halvcentimeter tjocka skivor. Penslas med olja och sweetchilisås och läggs sedan på grillen. Tar nästan lika lång som ett köttbit av samma storlek

[

Ananasen ska jag testa ikväll! Återkommer med betyg när det är klart!
twintip
QUOTE (Vysotskij @ Apr 18 2007, 16:15 ) *
Päronen fyller väl år någon gång? De skulle säkert uppskatta en ny grill, till och med en så billig som denna.

Bra presenttips! Tackar. På vilket vis skiljer sig en webergrill från dessa? Hur grillar man utanför glöden egentligen?

Ett fel med lockgrillar är väl att man inte kan justera gallrets höjd och på så sätt kanske bränner käket?
EO4
Nu har jag genomfört mitt kvällsprojekt - Beer Can Chicken. Det blev verkligen gudabenådat gott! Tack för tipset!!!

Några kommentarer för den hugade:

En vanlig ölburk är för stor för en ynklig svensk kyckling. Jag löste det genom att använda en redbull-burk vilken passade perfekt till en 1100 grams fågel.

Jag tog av skinnet och sköljde ur fågeln. Sprayade med olja invändigt och utvändigt. "Rubbade" rejält invändigt och utvändigt med Santa Marias Chicken & Steak kryddblanding. Det är de "lyxiga" genomskinliga burkarna med kvarn på. (Jag använder dock inte kvarnen utan mal kryddorna i kaffekvarn). I princip är det peppar, paprikapulver, koriander, senapsfrö och vitlök.

Ställde så anrättningen på grillen. Kunde inte ha locket helt stängt utan fick palla upp det något. Grillade fågeln i 1h och 20 min. Öste med grillolja varje kvart sista 45 minuterna. Jag hade nog kunnat ta av fågeln lite tidigare, skulle gissa på 1:10 men jag var lite osäker på vilken temperatur kycklingen skulle ha innan den var färdig (frugan borta rolleyes.gif ).

Så nu lägger jag en skivad file på en skiva grillat bröd med sallad och lite kryddad creme fraiche. Till det en kall carlsberg. Ahh... horny.gif
twintip
EO4, fotografera käket! Vore kul att se hur det ser ut.
EO4
Twintip: Hade tveklöst publicerat bildbevis om det inte var så att frugan har kameran.
Rune Frunkh
QUOTE (Krigsmakten @ Apr 18 2007, 15:10 ) *

OT

En som farsan känner berättade att han köpt några gamla ekdörrar som han hyvlade ned och sålde på marknader, fint förpackade i små zippåsar, som "whisky-spån". (De skulle läggas i "ren sprit av sädeskaraktär, t.ex. Absolut Vodka" (läs: hemkört), och skulle efter någon tid transmogrifieras till finaste whisky.) laugh.gif

Samma person kom också över (billigt!) ett parti med feltillverkade korvar (köttblandningen var sådan att de inte gick att sälja som varken älg-, ren-, ko- eller grävlingskorv). Den företagsamme knallen uppfann raskt begreppet "starkölskorv" och korvarna gick som glass i solsken.

/OT
RadaR
QUOTE (twintip @ Apr 18 2007, 17:03 ) *
Bra presenttips! Tackar. På vilket vis skiljer sig en webergrill från dessa? Hur grillar man utanför glöden egentligen?

Ett fel med lockgrillar är väl att man inte kan justera gallrets höjd och på så sätt kanske bränner käket?

På Webergrillen jag har finns det två lodräta galler cirka 3-4 centimer höga. Dessa kan enkelt flyttas på det vågrätta gallret där briketterna ligger. På så sätt kan bredden på glöden varieras vilket skapar utrymme utanför glödbedden

Weber och Landmann är dyrare men jag har tidigare haft grillar från typ OKQ8 som är betydligt mycket billigare. Men man får vad man betalar för. En dyr grill är stadigare, håller bättre - Weber har 10 års garanti på grillar... Min webergrill går att använda även vid rätt många minusgrader medan mina föräldras liknade grill från OK kunde inte hålla värmen i vintras när jag skulle grilla där utan det fick bli stekpannan på slutet.

På en klotgrill behöver du inte höja och sänka locket. Blir det för varmt flyttar du ut det du grillar utanför glöden och eller stänger spjällen i botten och locket. Blir glöden för svag ser du till att spjällen är öppna helt och i värsta fall lyfter locket ett tag.
RadaR
QUOTE (EO4 @ Apr 18 2007, 21:21 ) *
Nu har jag genomfört mitt kvällsprojekt - Beer Can Chicken. Det blev verkligen gudabenådat gott! Tack för tipset!!!

Nu skull man kanske tror att jag jobbar på Weber men så är inte fallet
Weber har en stadig lite spetsig burk just för detta. Jag har tittat då den några gånger men inte köpt den ännu. Fast det var en bra idé med en Redbull burk iof.
olaevil
QUOTE (EO4 @ Apr 18 2007, 12:21 ) *

Några kommentarer för den hugade:

En vanlig ölburk är för stor för en ynklig svensk kyckling. Jag löste det genom att använda en redbull-burk vilken passade perfekt till en 1100 grams fågel.

Jag tog av skinnet och sköljde ur fågeln. Sprayade med olja invändigt och utvändigt. "Rubbade" rejält invändigt och utvändigt med Santa Marias Chicken & Steak kryddblanding. Det är de "lyxiga" genomskinliga burkarna med kvarn på. (Jag använder dock inte kvarnen utan mal kryddorna i kaffekvarn). I princip är det peppar, paprikapulver, koriander, senapsfrö och vitlök.

Ställde så anrättningen på grillen. Kunde inte ha locket helt stängt utan fick palla upp det något. Grillade fågeln i 1h och 20 min. Öste med grillolja varje kvart sista 45 minuterna. Jag hade nog kunnat ta av fågeln lite tidigare, skulle gissa på 1:10 men jag var lite osäker på vilken temperatur kycklingen skulle ha innan den var färdig (frugan borta rolleyes.gif ).

Så nu lägger jag en skivad file på en skiva grillat bröd med sallad och lite kryddad creme fraiche. Till det en kall carlsberg. Ahh... horny.gif

Fantastiskt gott det vet jag av efarenhet.Något som jag kan tipsa om med god smak är Sweet thai sås som finns på flaska om man vill pensla kött lite.
Lite av såsen soja och om man vill har lite extra bett chili, Glöm aldrig något surt som citron eller limé, vinäger går också men va försiktig.
Revben från Svin alltså Spareribs är en höjdare också en av mina specialiteter.

Man börjar med att dra hinnorna av köttet på insidan av revbenen,MYCKE VIKTIGT
Sen kör man en rub med olja,vitlök,citronsaft/lime,chili och lite av min KRYDDBLANDNING som är Hemlig.
Fina färska örter är gott också men ger inte mycke smak efter 3-4 timmar i värmen.
Man plastar sen in eller lägger i påse ett par timmar så köttet drar åt sig I RUMSTEMPERATUR.
Eldar upp BBQmaskinen.Vilken som helst och ser till att man får en HET yta till att börja med.
Sluter köttet fort genom grillning under några minuter sen så läggs köttet i typ 110 grader på BBQsätt.
Fixar till trä alltså blötlägger träbitar och lägger dessa i en smokebox(Metallåda med hål i) och ställer över den varma delen.
Trädbitarna kan va Hick,moscit,Äppleträ eller i staterna finns det Pecannötsträ.
Öppnar 4:e ölen och sätter sig ner banan_rock.gif
Sen öppnar man 5:e,6:e och 7:an under övervakning av Värme och en koll på köttet inte får för mycke rök eller värme
När det ser bra ut lägger man revbenen i Folie för skydda ytan på köttet.
detta efter 2 tim ungefär.
Ska man då grilla annat har man nu tid för detta under 1 timma.
Man smakar såklar en bit och ser om man behöver pensla det men oftast är det skitgutt.
Har man gjort rätt kan man nu innan man servera dra ut Benen ur köttet utan verktyg och servera banan_rock.gif
Detta ÄR BBQ Detta är en heldag i vänners sällskap med barn runtikring.
Mer som brukar serveras är korv,hamburgare, Bakad potatis(Som funkar bra om dom är i folie under samma tid som revbenen håller på),Grillade räkor(oskalade grillas på 2 min),Oskalade Majskolvar som varit blötlagda i Saltvatten och MER ÖL
Sen brukar det bli mycke annat vid sidan om.
mvh
Olaevil
EO4
Ola: du penslar alltså inte ribsen under tiden de grillas?

Kom igen nu, hemlig kryddblandning! Har du inrättat skyddsområde kring kryddhyllan? Om du inte avslöjar hemligheten kommer det att börja smyga tavelförsäljare med slavisk brytning i Jönköping. vissel.gif salute.gif

EDIT: fel grupperingsplats för "ambulerande slavisk konst HB".
BJK
Så man bör grilla köttet med locket på i en klotgrill alltså?!?
EO4
QUOTE (BJK @ Apr 19 2007, 15:47 ) *
Så man bör grilla köttet med locket på i en klotgrill alltså?!?

Vid "direkt grillning", dvs vad vi svenskar vanligtvis menar med grillning, har det kanske mindre betydelse om locket är på eller inte. Man grillar med direkt glödvärme och stark hetta under relativt kort period. Men jag tycker/tror det blir bättre med lock på även här.

Vid "indirekt girllning", dvs vad en jänkare åsyftar med "barbeque" krävs lock. Då grillar man under lång tid (flera timmar ibland) på svag värme och med varierande inslag av rökarom. Att jämföra med "långkok.
Sir Vival
Recyklar mitt standardrecept på "BBQ-sauce"/marinad från ett annat forum:
~3dl tomatketchup
~3dl matolja (inte oliv)
~3dl vatten
~1dl whiskey, calvados, tequila, motsv.
½ vitlök av rang
½ liten burk oregano (dvs mycket!)
3-4 msk anjo chilli
svartpeppar
salt

Mixa ordentligt med stavmixer och smaka av med salt och svartpeppar.

+ 1kg KÖTT biggrin.gif

Lägg i plastpåsar och tryck ut luften, låt ligga i minst 2 timmar, gärna 12.

Receptet ovan är ungefär beräknat till två pers! tongue.gif

Har man klotgrill så kan man med fördel testa att slänga på några kvistar/knippen kungsmynta (oregano), rosmarin eller timjan från kryddlandet, eller varför inte lavendel.... Man skall bara vara beredd på att grannar (och ordningsmakten) kommer att tro att det försiggår ett rastafarikonvent på tomten!
RadaR
Ett måste i en marinad och även i en god hemlagad chilisås: Eldprovet
I liten tillverkare, finns främst i Stockholmsområdet, mer info på www.eldprovet.se
Sjukt stark men också sjukt gott om du inte överdoserar
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.