Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Grillguide!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3
martinator
Bästa grilltipset för helgrillad gris:
2 påsar chips, 2x6 folköl, En väldig massa tid biggrin.gif
Vänd och pensal varje kvart.
Om svålen på grisen tar eld, försök släcka utan att spruta vatten....

Börja med att tända två rejäla eldar. Den ena låter man brinna
ner till glöd, den andra underhåller man med ved hela tiden.
Det går åt en sjujäkla massa ved så stockar är att föredra.
Runt den nedbrunna elden sätter man bitar av stockar, strlk
ungefär som huggkubbar, på tre sidor, schysst eldspegel.
Efterhand öse man glöd från underhållsbrasan med schyffel
in under grisen.

eftersom hela alltet tar ca 9-10 timmar från det man tänder på
och det är ganska varmt, så förstår ni mängden öl i början.
Några stolar och ett par polare lättar upp stämninge

OBS! Ha arbetskläder på er, en grillröksdoftande kavaj/smoking
är ingen höjdare

/martinator
BJK
QUOTE (Sir Vival @ Apr 19 2007, 16:09 ) *
Recyklar mitt standardrecept på "BBQ-sauce"/marinad från ett annat forum:
~3dl tomatketchup
~3dl matolja (inte oliv)
~3dl vatten
~1dl whiskey, calvados, tequila, motsv.
½ vitlök av rang
½ liten burk oregano (dvs mycket!)
3-4 msk anjo chilli
svartpeppar
salt

Mixa ordentligt med stavmixer och smaka av med salt och svartpeppar.

+ 1kg KÖTT biggrin.gif

Lägg i plastpåsar och tryck ut luften, låt ligga i minst 2 timmar, gärna 12.

Receptet ovan är ungefär beräknat till två pers! tongue.gif

Har man klotgrill så kan man med fördel testa att slänga på några kvistar/knippen kungsmynta (oregano), rosmarin eller timjan från kryddlandet, eller varför inte lavendel.... Man skall bara vara beredd på att grannar (och ordningsmakten) kommer att tro att det försiggår ett rastafarikonvent på tomten!

Vad är det för chilli? Och vart köper man sånt?
olaevil
QUOTE (EO4 @ Apr 19 2007, 06:17 ) *
Ola: du penslar alltså inte ribsen under tiden de grillas?

Kom igen nu, hemlig kryddblandning! Har du inrättat skyddsområde kring kryddhyllan? Om du inte avslöjar hemligheten kommer det att börja smyga tavelförsäljare med slavisk brytning i Jönköping. vissel.gif salute.gif

EDIT: fel grupperingsplats för "ambulerande slavisk konst HB".

Ingen pensling om det smakar bra nej.Men ibland behövs det lite om man inte har lyckats med marineringen.
såklart köttets kvalitet är viktigt och bra kött är svårt att få tag på i Sverige.

Och kryddblandingen är Absolut superninjassg hemlig.

Avslöjar inte min chili heller banan_rock.gif Den tar 8 tim.

du får väl komma hit å smaka framåt sommarn ;)

mvh
Olaevil

edit....Försvann en halv rad
bomben77
QUOTE (bomben77 @ Apr 18 2007, 16:29 ) *
QUOTE (RadaR @ Apr 18 2007, 10:14 ) *
- Färsk annanas som skivas i halvcentimeter tjocka skivor. Penslas med olja och sweetchilisås och läggs sedan på grillen. Tar nästan lika lång som ett köttbit av samma storlek

[

Ananasen ska jag testa ikväll! Återkommer med betyg när det är klart!

worthy.gif Ni som inte testat, do it! worthy.gif
Schalldämpfer
QUOTE (BJK @ Apr 19 2007, 18:50 ) *
Recyklar mitt standardrecept på "BBQ-sauce"/marinad från
3-4 msk anjo chilli

Det är en något mer mustig och något mindre eldig chilli. Santa Maria har den. Kallas där Ancho och burken ser ut precis om en valig kryddburk med texten Chilli och med mindre text "Ancho style" Kanonbra. Jag har har inte något emot stark mat, men störs ibland av att styrkan tar överhand på bekostnad av smaken. det slipper man med den här chillin
olaevil
QUOTE (Schalldämpfer @ Apr 20 2007, 01:48 ) *
3-4 msk anjo chilli

Det är en något mer mustig och något mindre eldig chilli. Santa Maria har den. Kallas där Ancho och burken ser ut precis om en valig kryddburk med texten Chilli och med mindre text "Ancho style" Kanonbra. Jag har har inte något emot stark mat, men störs ibland av att styrkan tar överhand på bekostnad av smaken. det slipper man med den här chillin

Absolut rätt där.Är själv mer glad i Jalapeno pepparn men den kan bli rätt het också.

Brukar köpa färsk och dela den på längden skrapa ut fröna och det vita köttet fylla dom med en blandning av philly-ost och vanlig vira bacon om dom och grilla först sen köra vid sidan om en stund ett perfekt tilltugg som inte blir för hett.Har man otur så är en av dom 1/1000 då kan det bli hett dribble.gif

Passar såklart till allt framförallt ÖL

mvh
Olaevil
bomben77
QUOTE (olaevil @ Apr 20 2007, 11:25 ) *
QUOTE (Schalldämpfer @ Apr 20 2007, 01:48 ) *
3-4 msk anjo chilli

Absolut rätt där.Är själv mer glad i Jalapeno pepparn men den kan bli rätt het också.

Brukar köpa färsk och dela den på längden skrapa ut fröna och det vita köttet fylla dom med en blandning av philly-ost och vanlig vira bacon om dom och grilla först sen köra vid sidan om en stund ett perfekt tilltugg som inte blir för hett.Har man otur så är en av dom 1/1000 då kan det bli hett dribble.gif

Passar såklart till allt framförallt ÖL

mvh
Olaevil

Jag vill bara åka hem och tända grillen nu... dribble.gif
Detsl
Jag har hört talas om att man kan nyttja sin klotgrill som rök. Det vore laj att testa att röka abborre. Och kom nu inte med några lustiga skämt om att det är nyttigare att snusa. Ni kommer aldrig att få mig att snusa abborre. Så alltså: vet någon om, och i så fall hur, man kan nyttja sin klotgrill för att röka fisk. Jag förstår att det är frågan om att varmröka firrarna, kallrökning tar ju flera dagar.
kronvrak
Det går utmärkt att grilla på vintern i en klotgrill för 150 kr om man inte har lust att lägga ut mycket pengar för att få den möjligheten, det går åt mer kol/briketter än på sommaren men det är ju inte så konstigt eftersom det kan skilja 30-50 grader i lufttemperatur.

Däremot är jag tveksam till att ställa en aluminiumburk på grillen eftersom aluminium inte är så nyttigt att få i sig och även om man har vätska i den så blir det ju en del av burken som inte kyls på samma sätt som kanske avger mer än vad man vill?
EO4
@Detsl: Smoking basics
Detsl
QUOTE (EO4 @ May 10 2007, 09:31 ) *

Det var en himla bra sida. Fast det står inte att man kan använda enris när man röker. Finns det inte en i Förenta staterna? Tackar så hjärtinnerligast för länken! Nån gång måste vi mobilsera den där cykelskyttebataljonen!
EO4
QUOTE (Detsl @ May 10 2007, 10:29 ) *
Nån gång måste vi mobilsera den där cykelskyttebataljonen!

Ja, fast det blir jobbigt efter mob. Stofiler som vi har ju lärt oss att "varje meddelande om att mobiliseringen ska upphöra är falskt". De kommer att hitta oss i Tivedenskogarna om 30 år, ungefär som de där japanerna som dök upp en gång varje decennium i stilla havet.
Vysotskij
QUOTE (EO4 @ May 10 2007, 11:22 ) *
QUOTE (Detsl @ May 10 2007, 10:29 ) *
Nån gång måste vi mobilsera den där cykelskyttebataljonen!

Ja, fast det blir jobbigt efter mob. Stofiler som vi har ju lärt oss att "varje meddelande om att mobiliseringen ska upphöra är falskt". De kommer att hitta oss i Tivedenskogarna om 30 år, ungefär som de där japanerna som dök upp en gång varje decennium i stilla havet.

Men det var ju dem marinkåren inte lyckats röka eller grilla ut ur sina grottor...
LoveMachine
Kul med en tråd om grillning, det kan man aldrig få nog av. Under sommaren brukar vi grilla varanna dag ungefär, fast oftare om jag få bestämma, allt smakar bättre grillat. Ett tips jag har är grillade jätteräkor (jag vet att dom skövlar mangrovetränsk bla bla bla) som förrätt, det blir inte så mycket mat. Manb marinerar räkorna i lite sweet-chili och olja och serverar dom med en aioli gjord med limeskal och -juice. Dom milda lite söta räkorna kompletteras perfekt av den starka/syrliga/salta aiolin. Men det bästa jag någon sin grillat var kobebiff. Under mina äventyr i Japan så fick jag och några kompisar två lådor kobebiff av en av skolan judotränare. Det blev 4-5 rejäla biffar var som vi grillade, vilket kanske motsvarade 600-700 kr kött/pers. Köttet är så mört och saftigt att man egentligen inte bör marienera det, lite glaze/grillolja räcker. Vi kom fram till att köttet inte skulle vara lika gott dagen efter så vi satte i oss allt och däckade sedan mätta och belåtna invid grillen utan att ens ha orkat öppna någon öl..
Vildmannen
QUOTE (RadaR @ Apr 18 2007, 15:38 ) *
QUOTE (Krigsmakten @ Apr 18 2007, 15:10 ) *
Vilken kul tråd!

Det där med hickoryspån har jag ju hört många gånger, men var får man tag på det?
(Man kan köpa ett yxskaft på ÖB, slipa bort lacken och börja tälja...)

Grillgurun Jonas Borssén tipsade om att det går nästan lika bra att använda kvistar från fruktträd istället för hickory.

Kan vara bästa icke möptråden rolleyes.gif

Hickoryspån finns bland annat hos återförsäljare av Weber och Landmann. De senaste spånen jag köpte vara på Plantagen men jag har även sätt spån hos Bauhaus och jag har för mig att det funntis hos Silvan. Fruktträd funkar också, t.ex. körsbär och äpple. Men jag inbillar mig att det är lite mer smak i hickory.

Ang. koka köttet först. Kan funka, men man får ingen grillwhiskey när man lagar mat på spisen.

Edit Tillägg

Jag fick ett reklamblad från Inspiration med posten idag. Dom säljer träspån med doft av Jack Daniels för 219:-/frp. Låter lite dyrt men kanske värt att testa?
Sljivovica
Jag fick ett reklamblad från Inspiration med posten idag. Dom säljer träspån med doft av Jack Daniels för 219:-/frp. Låter lite dyrt men kanske värt att testa?

Jag kan bjuda på en säck med sågspån från sågverket. Kanske funkar om
man tömmer en flarra wirre i den.. blink.gif wink.gif
II63
QUOTE (Detsl @ May 9 2007, 22:25 ) *
Jag har hört talas om att man kan nyttja sin klotgrill som rök. Det vore laj att testa att röka abborre. Och kom nu inte med några lustiga skämt om att det är nyttigare att snusa. Ni kommer aldrig att få mig att snusa abborre. Så alltså: vet någon om, och i så fall hur, man kan nyttja sin klotgrill för att röka fisk. Jag förstår att det är frågan om att varmröka firrarna, kallrökning tar ju flera dagar.

@Detsl
Ska man tillaga fisk i grill är det nästan ett måste att ha klotgrill av nåot slag.
Jag brukar grilla öring/lax i klotgrill och till det gör jag en marinad bestående av

0,5 dl olja (inte olivolja)
0,5 dl soja
0,5 dl citronsaft
salt och peppar

Romsås
1 burk röd kaviar
1 burk crem freich
2 msk finhackad lök
1 msk finhackad dill
salt och pepper

pensla på fiskarna när du påbörjar grillningen och man ska ha låg värme i grillen sedan på med locket och låt stå i några minuter. Vänd sedan och pensla på mer marinad.
När ryggfenan lossnar är fisken färdig (ska precis ha "stannat" i köttet) servera med pressad potatis, grillade grönsaker och romsås, till det dricker man ett kraftigare vitt vin.

Vanligaste felet många gör när man ska tillaga fisk är att man tillagar dem för länge och att de då blir torra och tråkiga. Om man tillagar dem i klotgrill så minskar risken för det då temperaturen inte är så hög.
II63
Vildmannen
Grill för den sanne entusiasten smile.gif
http://www.e24.se/dynamiskt/dyrkultur/did_15460460.asp
martinator
SLRK distrik Skåne hade träff med grillning igår.
Som tydligt framgår av bilden så kanske någon
här kunde förbarma sig över oss och hålla en
grillkurs..... Var något fel på briketterna, blev
alldeles för varma! Glest galler var det också.

/martinator
Rickard N
Ser ut som det brukar göra när bataljonsgrillen är framme biggrin.gif
Korpral Sundström
Under dagens grillning provade jag att stoppa en bit alufolie precis under grillspetet och det funkade jättebra man slipper nästan all rök banan_rock.gif

Sen har jag investerat i en eltändare för 99kr på Coop, den funkade klockrent på 20minuter vart det helt perfekt glöd
olaevil
Skulle bara lägga in att jag idag har fått mig levererat en Rostfri Gasgrill med 6 brännare och 97x87 grillyta.Finns även en Isbox och 2 lådor på denna och vikten är 125KG.
Kommer vara perfekt i Inglasade altanen i vinter.Mitt nya Ånglok "BBQ-pit med skorsten" är på väg att lastas i Texas också.
Glömde å lägga in att gasgrillen har en Smokebox inbyggd för tillförande av god rök.
Nu fattas bara lite smågrejor som ölkyl och vinkällare.
Ska idag Grilla Fläskfilé som marinerat över natten och till detta blir det ungstekt potatis och massa Hostmedicin och kalla öl.som tillbehör blir det lite grönsaker och Majkolvar som har legat nerfrusna i Vakummförpackning sen dom plockades förra året. banan_rock.gif
Läggs i Saltvatten och Grillas med blasten på i 20-25 min.

MVH
Olaevil
twintip
Hur fungerar det med gasgrill? Har man gas för att tända på kolen eller är det helt enkelt gasdrivet?

TT
Fu Dahlberg
Lågan är gasoldriven. För bäst resultat skall man ha lavastenar också
EO4
QUOTE (olaevil @ Jun 8 2007, 13:14 ) *
Skulle bara lägga in att jag idag har fått mig levererat en Rostfri Gasgrill med 6 brännare och 97x87 grillyta.Finns även en Isbox och 2 lådor på denna och vikten är 125KG.

Glömde å lägga in att gasgrillen har en Smokebox inbyggd för tillförande av god rök.

MVH
Olaevil

Du vet att man kan bli släpad till FN-tribunalen i Haag för sådana uttalanden? worthy.gif banghead.gif surprise.gif

För att det skall svida extra i skinnet kan du lägga upp en bild också...
Vildmannen
QUOTE (olaevil @ Jun 8 2007, 13:14 ) *
Kommer vara perfekt i Inglasade altanen i vinter.Mitt nya Ånglok "BBQ-pit med skorsten" är på väg att lastas i Texas också.
Nu fattas bara lite smågrejor som ölkyl och vinkällare.
Ska idag Grilla Fläskfilé som marinerat över natten och till detta blir det ungstekt potatis och massa Hostmedicin och kalla öl.som tillbehör blir det lite grönsaker och Majkolvar som har legat nerfrusna i Vakummförpackning sen dom plockades förra året. banan_rock.gif
Läggs i Saltvatten och Grillas med blasten på i 20-25 min.

MVH
Olaevil

Nämenvafan, du måste ju köpa utsläppsrätter för att få använda det där monstret. tveka.gif
twintip
Olaevil, upp med bilderna....
6n.gif

TT
olaevil
Ligger på hotel i Göteborg just nu och ska på Monsterjam under dagen.Barna är helgalna.
Men jag vet att polarn har flera bilder på alla modeller han har till salu
Jönköpingsområdet på Blocket.... min modell är inte med p.g.a att vi specialbeställde till han och mig... banan_rock.gif¨

Jag har ju inte flyttat in i huset så grillen är inte monterad än....Blir nog det under nästa vecka.

Och ja va gott det blev igårkväll frugan fick köra hit igår....Jag gillar att ha en fru som inte dricker banan_rock.gif

Nä fan dags å duscha och mysa lite med tanten klockan är ju redan mycke .

mvh
Olaevil
Erik_G
Jag vill bara som EO4 gjort tidigare i tråden, slå ett slag för gasolgrillen..

Vi har Webers minsta gasolgrill, Q100. Den räcker bra för en liten familj på två vuxna och två barn, och fungerar också när man har folk på middag.

Att grilla blir inte mer komplicerat än att slänga maten i stekpannan. Man till och med slipper stekpannan..
På med gasen, vänta någon minut tills gallret är varmt, grilla, stäng av. Grillen är brännskadesäker igen efter en kvart. Skitsmidigt.
Man kan dessutom stå på balkongen och grilla, man slipper plågan med att ta hand om kolen efteråt, och eftersom man kan ta in grillen (ganska kompakt sak) efteråt står den inte ute i ur och skur och rostar (den är dessutom av aluminium).

Ok, jag vet att det inte är samma sak som att grilla "på riktigt".. men vissa av oss har släppt grottmänniskestadiet och gått vidare biggrin.gif

/E
Som precis ätit grilad lax.
Bertil Ludvig 1
För den late kan jag rekomendera en butik som heter Grace American Foodstore (finns i Malmö och Stockholm) Där finns det ett stort utbud av diverse marinader och såser till grillat och BBQ.
Favoritsåsen just nu är STUBBS.
Samt att de även har något som kallas Liquide Smoke som man kan ha i marinaden eller direkt i köttfärsen.

/BL1
EO4
QUOTE (Erik_G @ Jun 9 2007, 21:06 ) *
Vi har Webers minsta gasolgrill, Q100. Den räcker bra för en liten familj på två vuxna och två barn, och fungerar också när man har folk på middag.

Erik, kör du Q100 på "stora" gasoltuber (P11 et al) eller små "friluftsköks"-tuber ?.
Erik_G
QUOTE (EO4 @ Jul 2 2007, 10:20 ) *
Erik, kör du Q100 på "stora" gasoltuber (P11 et al) eller små "friluftsköks"-tuber ?.

Jag kör på småtuber á 65:-.. har inte blivit av att jag köpt nån större tub. En sån tub räcker en handfull grillkvällar. Men är man seriös grillare ska man nog ha en större tub, annars får man springa till järnhandlarn ofta. Är man seriös grillare har man nog en större grill i och för sig.
Grillade för övrigt mat för 8 pers i helgen. No probs. Dags att göra vård på grillen dock.. den är.. "infettad"..

/E
EO4
Erik: OK. Är din Q100 standardkittad för bara småtuber eller kan du köra på båda? Min Q200 är kittad för stora tuber endast, men jag funderar lite på att skaffa adapter för att kunna köra på småtuber. Kunde vara smidigt om man tar med sig grillen på picknick eller så. Men du får ut runt en timmes effektiv grilltid eller så ur en liten tub?
Erik_G
QUOTE (EO4 @ Jul 2 2007, 11:08 ) *
Erik: OK. Är din Q100 standardkittad för bara småtuber eller kan du köra på båda? Min Q200 är kittad för stora tuber endast, men jag funderar lite på att skaffa adapter för att kunna köra på småtuber. Kunde vara smidigt om man tar med sig grillen på picknick eller så. Men du får ut runt en timmes effektiv grilltid eller så ur en liten tub?

Den är standardkittad för småtuber, så jag mistänker att jag måste skaffa en adapter för större tuber.
En timmes grill eller mer får du nog ut på en liten tub, det tror jag.. eller, tja, med en Q100 får man nog det iallafall. Ska man grilla länge så kör man väl inte på fullt hela tiden heller, vilket borde göra att gasen räcker lite längre.

/E
tinhead
QUOTE (Bertil Ludvig 1 @ Jul 1 2007, 20:23 ) *
Samt att de även har något som kallas Liquide Smoke som man kan ha i marinaden eller direkt i köttfärsen.
/BL1

Liquid Smoke är en formidabel krydda dribble.gif Egentligen bara hickoryrök som dom kört genom vatten så att smaken fastnat =)
Man kan göra mycket med den, finns i flertalet större ICA butiker.
Det är Risberg import som tar in dom i sverige, http://www.risbergimport.se/ Om nu inte grace american foodstore har någon egen import.
Iaf...
En väldans god sak man kan göra är att grilla kycklingfilé. (det går med revbenspjäll oxå men tar lite längre tid)
2kg kycklingfilé
1flaska Liquid smoke
2flaskor Tiger Sauce
1-2gula lökar
6dl Creme Frachie
3-4vitlöksklyftor..
Kvällen innan pressa vitlök blanda med 6msk Tiger Sauce och 6dl Creme Frachie, låt stå över natten.
Det går att göra samma dag men det blir inte riktigt samma smak.

koka ca 2liter vatten, häll i en flaska Liquid Smoke, skala lök och dela dom på 4delar.
Koka kycklingen i detta nåra minuter så att dom är nästan klara.
Lägg sen upp dom på fat och pensla på med tiger sauce.
Låt det stå någon timme.
Sedan på med dom på grillen, grilla dom klara och servera.

OM ni blandar till med dip och liquid smoke, ta inte mer än ½kryddmått...annars blir det fööör starkt (vet av erfarenhet)
Bertil Ludvig 1
Hmmm jag var och kollade på Grace AM Food Store och dom hadde endast stoooora flaskor för 99 pix. Tror jag skall börja med en mindre för att testa det först rolleyes.gif .

Fråga ang gasolgrillar: Kan man ha en burk med hickory spån i dem utan att paja något?

EDIT:
Kom på en kanon god sak som jag provade i helgen. Tag vattenkastanjer och linda med bacon och trä upp på ett grillspett. Grillas och avnjutes till maten.
:SLUT EDIT

EDIT2:
Kom på att jag såg en kock som använde ett extra nät som han lade ovanpå grillgallert när han grillade pilgrimsmusslor t.ex.
Tror att jag hittade det på denna länken Grill nät kolla på grillgaller.
:SLUT EDIT2

/BL1
tinhead
QUOTE (Bertil Ludvig 1 @ Jul 2 2007, 19:52 ) *
Hmmm jag var och kollade på Grace AM Food Store och dom hadde endast stoooora flaskor för 99 pix. Tror jag skall börja med en mindre för att testa det först rolleyes.gif .

Fråga ang gasolgrillar: Kan man ha en burk med hickory spån i dem utan att paja något?
/BL1

Weber hade nått som liknar en plåthållare som man sätter på kanten..
Flisen blötlägger man innan, och bara man får lite ryk/rök på det så ska det gå.

Har provat med att sätta det i en aluminiumform..men en gasollåga är liite för varm för det så om du inte vill plocka upp hickoryflisen så kan det kanske gå.
BJK
QUOTE (Bertil Ludvig 1 @ Jul 2 2007, 19:52 ) *

EDIT:
Kom på en kanon god sak som jag provade i helgen. Tag vattenkastanjer och linda med bacon och trä upp på ett grillspett. Grillas och avnjutes till maten.
:SLUT EDIT

EDIT2:
Kom på att jag såg en kock som använde ett extra nät som han lade ovanpå grillgallert när han grillade pilgrimsmusslor t.ex.
Tror att jag hittade det på denna länken Grill nät kolla på grillgaller.
:SLUT EDIT2

/BL1

Jag har ett sånt galler i teflon och det funkar klockrent när man grillar t ex lax eller hemmagjorda burgers! smile.gif
Rune Frunkh
QUOTE (BJK @ Jul 3 2007, 06:43 ) *
Jag har ett sånt galler i teflon och det funkar klockrent när man grillar t ex lax eller hemmagjorda burgers! smile.gif

Min sambo tyckte vi skulle köpa ett sådant - jag tyckte det var onödigt och såg inte nyttan med det! banghead.gif

Under en tjänsteresa i USA för någon vecka sedan inhandlade jag en påse träflisspån att användas i rök-/smaksyfte: Uppflisade f.d. whiskey-tunnor från Jack Daniels. $6.99 för en påse stor som en liten säck grillkol. Skall provas under veckan.
RadaR
QUOTE (Rune Frunkh @ Jul 3 2007, 09:53 ) *
Under en tjänsteresa i USA för någon vecka sedan inhandlade jag en påse träflisspån att användas i rök-/smaksyfte: Uppflisade f.d. whiskey-tunnor från Jack Daniels. $6.99 för en påse stor som en liten säck grillkol. Skall provas under veckan.

Finns även på Silvan för nästan samma pris. Funkar bra men jag gillar hickory bättre, Jack Daniels röksån tyckte jag gav en lite besk smak medan hickory ger en något rundare smak. Ett sniktips är tallkottar, när jag inte har rökspån hemma åker kottarna i grillen istället.
Bertil Ludvig 1
QUOTE (RadaR @ Jul 3 2007, 10:10 ) *
QUOTE (Rune Frunkh @ Jul 3 2007, 09:53 ) *

Finns även på Silvan för nästan samma pris. Funkar bra men jag gillar hickory bättre, Jack Daniels röksån tyckte jag gav en lite besk smak medan hickory ger en något rundare smak. Ett sniktips är tallkottar, när jag inte har rökspån hemma åker kottarna i grillen istället.

Wooops, jag kan inte komma på vart de var jag läste det men just kottar var inte så bra att ha i grillen. Det utvecklades ett ämne som inte var riktigt bra för hälsan. Skall försöka komma på vart de var jag såg det.

/BL1
RadaR
QUOTE (Bertil Ludvig 1 @ Jul 3 2007, 14:06 ) *
Wooops, jag kan inte komma på vart de var jag läste det men just kottar var inte så bra att ha i grillen. Det utvecklades ett ämne som inte var riktigt bra för hälsan. Skall försöka komma på vart de var jag såg det.

/BL1

Ajdå. Kanske vara därför jag hade pannknack och mådde illa i söndags morse efter grillfesten jag var på rolleyes.gif
Allvarligt talat, det visste jag inte... No more kottar om det stämmer...
Bertil Ludvig 1
Här var det som jag läste om de farliga kottarna. De skall ge upphov till höga halter av PAH.

Länk till artikel

Hmmmm inte för att vara aspirant på någon doktorstitel så tror jag att din pannknack och illamående kan ha med dryck att göra rolleyes.gif

/BL1
Rune Frunkh
QUOTE (Bertil Ludvig 1 @ Jul 3 2007, 16:03 ) *
Hmmmm inte för att vara aspirant på någon doktorstitel så tror jag att din pannknack och illamående kan ha med dryck att göra rolleyes.gif

/BL1

Aldrig! Man tvättar sår och decinficerar kirurggrejjor i dryck/sprit! Tror du på fullaste allvar att dom skulle använda det om det vore farligt?!?!?

Klart att det är kottarna som ligger bakom illamåendet och pallknacket! Kottarna avger säkert några giftiga gaser som man andas in och mår pyton av. Jag var på en julfest en gång där det t.o.m. fanns en julgran inomhus. Jag mådde riktigt illa efteråt!

Kottarna - that's the shit!
102:an
Är det någon grillfantast som har koll på vart man kan köpa träflisor som man kan ha till rökpåsar? När man tittar på byggvaruhusen tycker jag mest att de säljer typ JackDaniels-spån, men jag är mer intresserad av fruktträd som typ äpple, eller körsbär. Finns det någon bra affär i Stockholmsområdet som saluför sådana varor?

Det är ju dags för att förbereda sig till grillsäsongen som snart börjar....
RadaR
QUOTE (102:an @ Mar 9 2008, 14:22 ) *

Snart börjar? I lördags grillade jag för tredje gången i år rolleyes.gif

Jack Daneiles spån tycker jag kan ge en lite besk röksmak. Förra året hittade jag andra spån på Bauhaus, tror det var hickory. Dessa var bättre än JD spånen tycker jag.
Schmutte
QUOTE (RadaR @ Mar 10 2008, 09:09 ) *
QUOTE (102:an @ Mar 9 2008, 14:22 ) *

Snart börjar? I lördags grillade jag för tredje gången i år rolleyes.gif

Jack Daneiles spån tycker jag kan ge en lite besk röksmak. Förra året hittade jag andra spån på Bauhaus, tror det var hickory. Dessa var bättre än JD spånen tycker jag.

Bara tre gånger?

Här i värmland börjar snart högsäsongen, som iofs varar i tre fyra månader biggrin.gif banan_rock.gif
RadaR
Igår köpte jag en marinadspruta. Ser ut som en lite kraftigare sjukhusspruta. Sprutan fylls med t.ex. whiskey eller marinad som sedan injiceras i köttet. Jag har sett detta på TV tidigare och letat efter sprutan och nu äntligen har jag en egen. Ska bli riktigt kul att testa. Tyvärr är jag bortrest både den här och nästa helg så rapport kan lämnas först efter påskhelgen. Men jag tror på att det blir en succé.
Tänk helstekt lammfilé på indirektgrillning med rökspån och whiskey inuti filén. Eller varför inte kycklingfilé med calvados... Kom gärna med tips!
Rune Frunkh
QUOTE (RadaR @ Mar 14 2008, 10:48 ) *
Igår köpte jag en marinadspruta. Ser ut som en lite kraftigare sjukhusspruta. Sprutan fylls med t.ex. whiskey eller marinad som sedan injiceras i köttet. Jag har sett detta på TV tidigare och letat efter sprutan och nu äntligen har jag en egen. Ska bli riktigt kul att testa. Tyvärr är jag bortrest både den här och nästa helg så rapport kan lämnas först efter påskhelgen. Men jag tror på att det blir en succé.
Tänk helstekt lammfilé på indirektgrillning med rökspån och whiskey inuti filén. Eller varför inte kycklingfilé med calvados... Kom gärna med tips!

Bäääver injicerad med geneeever biggrin.gif

Man kan väl inte behöva en specialspruta till detta? Det måste väl fungera med vanliga sprutor/kanyler? (Måste testas!) Jag tror det finns risk att marinaden/spriten tar över köttsmaken om man är lite för ambitiös med sprutan - bäst att prova sig fram!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.