Beror ju på hur tjock kanylen och marinaden är ;)
QUOTE (Rune Frunkh @ Mar 14 2008, 11:24 )

Man kan väl inte behöva en specialspruta till detta? Det måste väl fungera med vanliga sprutor/kanyler? (Måste testas!) Jag tror det finns risk att marinaden/spriten tar över köttsmaken om man är lite för ambitiös med sprutan - bäst att prova sig fram!
Funkar säkert lika bra med en vanlig spruta men det är inget jag har kommit över... Dessutom tror jag att den jag har köpt är lättare att diska efteråt då nålen är något grövre än på en vanlig spruta.
Sedan tänkte jag nog inte ta så väldigt mycket sprit i köttet då jag hellre dricker den själv.

Har även fått tipset att, Gud förbjude, först koka whiskeyn för att få bort spritsmaken och bara behålla whiskeysmaken. Men som du säger, risken finns att det blir för mycket av det goda i köttet de första gångerna.
En uppdragningskanyl borde ju funka i 14G och större. Det finns ganska obehagligt sora nålar för veterinärbruk
102:an
Mar 17 2008, 09:05
QUOTE (RadaR @ Mar 14 2008, 10:48 )

Igår köpte jag en marinadspruta. Ser ut som en lite kraftigare sjukhusspruta. Sprutan fylls med t.ex. whiskey eller marinad som sedan injiceras i köttet.
Och den har du köpt var? Och hur mycket kostade den?
QUOTE (102:an @ Mar 17 2008, 09:05 )

QUOTE (RadaR @ Mar 14 2008, 10:48 )

Igår köpte jag en marinadspruta. Ser ut som en lite kraftigare sjukhusspruta. Sprutan fylls med t.ex. whiskey eller marinad som sedan injiceras i köttet.
Och den har du köpt var? Och hur mycket kostade den?
Silvan, 170:- om jg inte minns fel
QUOTE (Lt P @ Mar 14 2008, 16:02 )

En uppdragningskanyl borde ju funka i 14G och större. Det finns ganska obehagligt sora nålar för veterinärbruk
Diameter i mm?
odenmedic
Mar 17 2008, 16:18
QUOTE (Berg @ Mar 17 2008, 08:59 )

QUOTE (Lt P @ Mar 14 2008, 16:02 )

Diameter i mm?
14G = 1.62mm
traktorspaning
Mar 29 2008, 16:31
Har WEBER 57a sedan två år tillbaka, har bara ångrat en sak - att jag inte köpte den långt tidigare. Men den gamla grillen var i rostfritt och gick inte att köra slut på (hade inte lock för grillning bara förvaring) men tillslut blev habegäret överlägset. Jag kör alltid med briketter som ger en jämnare och längre glöd. Kol har en värmepeak (högre än brickett) men falnar sedan ganska snabbt.
Kan tipsa om ett tillbehör som är mycket bra - Skorstenständare: Ger en kanonglöd på bricketterna efter 30 minuter VARJE gång, startas med två urrivna sidor tidningspapper.
Jag har en WEBER (typ 229

och den har ett något svalare handtag än en del andra jag stött på.
Provkörde igårkväll även WEBER tilläggsbord till grillen, med en bordsskiva i plåt som är urtagen motsvarande konturen på grillen. Får bra betyg, planen på att göra något med en diskbänk med uttag för grillen är nu begraven.
Grillade fläskfilé i gårkväll, serverades med grillad potatis/morot/lök (i folie) och en gräddfilsröra med paprika/tortilla stuk. MUMS!
Då har jag testat sprutan som jag berättade om tidigare. Igår grillade jag fläskfilé som jag först marinerat i vanlig marinad, lite uppiffad med extra kryddor. Strax innan jag la köttet på grillen fylle jag sprutan med min hemlagade marinad gjorda av färsk basilika, vitlök, salt, äppeljuice och
Eldprovet (en sjukt stark chilisås som är otroligt god om man inte tar för mycket)
Sprutan rymmer en halv deciliter och jag fyllde fläskfilén med cirka fyra sprutor. Blev riktigt bra! Ett tips är dock att göra så få spruthål som möjligt. Jag stack filén rätt många gånger och efter ett tag såg det ut som en fontän vid varje ny spruta. Min hemlagade marinad hade jag kört med en stavmixer och sedan silat i en tesil för att få så fin som möjligt så det inte skulle fasta i nålen.
Så ni som inte har en spruta, köp! Jag vill återigen slå ett slag för indirekt grillning. Dvs. grilla i en klotgrill och inte lägga köttet ovanför glödbädden utan låta den ligga bredvid. Mycket mer smak och betydligt saftigare. Och självklart får köttet stekyta och färg ändå, men det tar lite längre tid. För att göra det ytterligare saftigare har jag en eldfast burk, stor som en ölburk. Den fyller jag med färska kryddor, t.ex. rosmarin som jag hackar. Därefter fyller jag på med någon deciliter öl, vin eller whiskey och placerar burken ovanför glöden. När vätskan börjar koka är det dags att lägga på köttet och locket på grillen så klart. Detta bidrar till att det blir ännu fuktigare i grillen, köttet blir saftigare och får en härlig smak!
olaevil
Apr 4 2008, 12:22
Ölen ligger på kylning köttet marinerat.
Blir ikväll Rådjursadel bakad potatis och lite vitlökssmör och en kall sås.
Har inte haft igång grillen sedan 8:e feb.
Så nu ska den flyttas ut från det inglasade till altanen.
Har fått en bra kontakt på Spädgris så när jag får till det framåt sommarn så blir det bildspel
En sådandäringa spruta kanske skulle va nått.
mvh
Olaevil
traktorspaning
Apr 4 2008, 13:28
Rådjurssadel, jo ja tackar jag, det var inte illa.
Själv har jag marinerat lår från "majskyckling" till det grillade majskolvar samt grönsaker som dippas i gräddfilsröra
Har också planerat att hjälpa några pilsner, som står i kylen och blir kalla om magen, ur sitt lidande!
Går det att förbättra resultatet och smaken i en gasolgrill med lavastenar på något vis?
Med kol blir det ju bra smak när man grillar med sånt, men min fundering var om det finns något stalltips för att piffa upp resultatet lite om jag ändå vill ha en gasolgrill?
Rickard N
Apr 6 2008, 23:01
Röksmaksgeck borde generera någon form av smak som du är ute efter
QUOTE (BJK @ Apr 6 2008, 21:36 )

Går det att förbättra resultatet och smaken i en gasolgrill med lavastenar på något vis?
Med kol blir det ju bra smak när man grillar med sånt, men min fundering var om det finns något stalltips för att piffa upp resultatet lite om jag ändå vill ha en gasolgrill?
Det går att använda rökspån. Men till skillnad från en kolgrill där spånen läggs på glöden så ställer du en aluminiumform med rökspån i ovanpå gallret. Du kan även testa att fylla formen med någon vätska, tex. öl samt färska kryddor. När detta sedan börjar koka sprider sig smaken även till det du grillar.
olaevil
Apr 8 2008, 18:46
Jag blötlägger lite trä i vatten sen så folie som man sticker hål i ....
Trä finns av olika sorter mosqit tycker jag är gott...gammal vana från Södra Texas tror jag
Kan blötas i annat men jag vill ha röklukten från trät inte ÖL
kör ju med kolgrill också men just nu står den på annan plats.
Mitt LOK flyttades till Haverdal över sensommarn och blev stulen i vinter någongång.
Så nu jagar jag ett lok igen.
mvh
Olaevil
traktorspaning
Apr 11 2008, 15:39
Skorstenständaren är fjuttad- I kväll skall jag prova en Svensk mörad och välhängd entrecote som jag hittade i en köttaffär jag blivit rekomenderad.
Har för avsikt att göra klyftpotatis till anrättningen.
Vill tipsa om tillbehör - till det lite mer "stående" grilleventet. Lite sallad på sidan och ta sedan Ciabata och grilla (ev med lite olivolja på innan) lätt på med en laddning Camenbert eller Cambonzola.
Bra glöd!
traktorspaning
Apr 17 2008, 23:37
Fredag igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vad tänker ni grilla i helgen?
Själv lutar jag att grilla fläskfilé och servera med råstekt potatis i kväll (Hvövning lördag, vet aldrig när man avvecklat allt, brukar kunna bli sent)
Edit:Slutar spara in på bokstäverna i vissa ord
Schmutte
Apr 18 2008, 00:46
Idag (=igår

) grillade vi kottletter marinerade i marinad och honung, en smaskig svamp-, vitlöksås och potatisgratäng.
Mums mums och en bra start på ledigheten.
Grill hela helgen
Vart kan man hitta olika smakförstärkare typ träslag för grillen då? Någon specialbutik?
traktorspaning
Apr 18 2008, 12:42
Jag har hittat Hickory och annat spån (jag köpte en påse hickory) på grill avdelningen på Krauta, Bauhaus samt Plantagen. Kan även finnas hos Järnia eller någon Webhandlare på nätet.
traktorspaning
Jun 6 2008, 19:25
Grillat flintastek som sedan serverades med kryddsmör i Tortillabröd toppat med dom vanliga Texmex gränsaker och tillbehör (GOTT)
Till detta var det hyper kall Norrlands (Limonade för stora pojkar)
Nu är det snart dax att kolla att grannarna plockar ned sina flaggor i tid (21:00)
Ok, här kommer en sak som låter lite konstig men faktiskt funkar riktigt bra:
Kyckling (hel eller delar) marineras i... vanlig billig j-a Felix italiensk salladsdressing, e motsv. Man bara köper en flaska ur hyllan, lägger kyckling i påse, häller på, knyter ihop och låter dra i kylen. Godast blir det om den får dra 2 dygn och jag skulle säga minimum 12 timmar.
Efter det tar man upp kycklingen och rubbar (under skinnet såklart) med lämplig BBQ-rub. Om inte hemmagjord så Fiddes Payne eller motsvarande "riktig" Rub.
Därefter indirekt grillning, gärna med blötlagd hickory som rökämne. Saftigt och smakligt!
Rune Frunkh
Jun 16 2008, 06:28
QUOTE (EO4 @ Jun 15 2008, 20:25 )

Ok, här kommer en sak som låter lite konstig men faktiskt funkar riktigt bra:
Kyckling (hel eller delar) marineras i... vanlig billig j-a Felix italiensk salladsdressing, e motsv. Man bara köper en flaska ur hyllan, lägger kyckling i påse, häller på, knyter ihop och låter dra i kylen. Godast blir det om den får dra 2 dygn och jag skulle säga minimum 12 timmar.
Efter det tar man upp kycklingen och rubbar (under skinnet såklart) med lämplig BBQ-rub. Om inte hemmagjord så Fiddes Payne eller motsvarande "riktig" Rub.
Därefter indirekt grillning, gärna med blötlagd hickory som rökämne. Saftigt och smakligt!
Intressant, hoppas det inte smakar som "Mor Stinas Örtkyckling" bara...
En grej jag provade med just kyckling var att förkoka den (30-45 sek) i (höns-) buljong innan grillning. Under koket/doppet stängs porerna igen varpå saftigheten behålls under grillningen. Rekomenderas.
Väcker en fin fjolårstråd ur vintervilan: jag har nu testat flera av grilltipsen här, och har gått upp mycket och blivit lokal grillkung i stora delar av socknen. Att grilla kyckling genom ölburksmodellen är gudagott. Fast jag använde en foliebytta i stället för ölburk: ett par deciliter öl, kryddor etc som kycklingspadet får droppa i. Blir fin sky.
Alltså: färsk kyckling, dra av skinnet, gnugga in lämpliga kycklingkryddor, helst direkt ur trädgården. Grilla på indirekt glöd i en klotgrill med öl eller vatten och lite kryddor i droppkaret. Grillas bra länge: jag grillade den här kycklingen på 1,2 kilo en och en halv timme. Under tiden kan man sno i hop lite såser och tilltugg.
Kryddorna ur trädgården i mitt fall var: curryört, oregano, timjan, mejram, vitlök, olivolja. Fast olivoljan har jag inte odlat själv, bör jag kanske förtydliga.
Fortsätter störa fjolårstrådens vila. Jag har nu testat att röka fisk i en vanlig weber-grill, och det funkade alldeles utmärkt! Jag tog enrisflis (ungefär en halvliter) och några små grenar färskt enris och lät blöta upp i en halvtimme, medan grillbriketterna blir fina. Briketterna makas åt sidan. Grenarna och fliset strös ovanpå glöden (fliset ovanpå riset, annars riskerar det våta fliset kväva elden.)
Jag grillade lax. En rejäl bit färsk laxfile. Gnugga in salt och peppar på laxen och lägg den med skinnsidan nedåt på grillgallret, men inte ovanpå glöden. Lägg på locket. Låt hela köret ligga och pyra i minst en timme.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.