QUOTE (EO4 @ Apr 18 2007, 12:21 )

Nu har jag genomfört mitt kvällsprojekt - Beer Can Chicken. Det blev verkligen gudabenådat gott! Tack för tipset!!!
Några kommentarer för den hugade:
En vanlig ölburk är för stor för en ynklig svensk kyckling. Jag löste det genom att använda en redbull-burk vilken passade perfekt till en 1100 grams fågel.
Jag tog av skinnet och sköljde ur fågeln. Sprayade med olja invändigt och utvändigt. "Rubbade" rejält invändigt och utvändigt med Santa Marias Chicken & Steak kryddblanding. Det är de "lyxiga" genomskinliga burkarna med kvarn på. (Jag använder dock inte kvarnen utan mal kryddorna i kaffekvarn). I princip är det peppar, paprikapulver, koriander, senapsfrö och vitlök.
Ställde så anrättningen på grillen. Kunde inte ha locket helt stängt utan fick palla upp det något. Grillade fågeln i 1h och 20 min. Öste med grillolja varje kvart sista 45 minuterna. Jag hade nog kunnat ta av fågeln lite tidigare, skulle gissa på 1:10 men jag var lite osäker på vilken temperatur kycklingen skulle ha innan den var färdig (frugan borta

).
Så nu lägger jag en skivad file på en skiva grillat bröd med sallad och lite kryddad creme fraiche. Till det en kall carlsberg. Ahh...

Fantastiskt gott det vet jag av efarenhet.Något som jag kan tipsa om med god smak är Sweet thai sås som finns på flaska om man vill pensla kött lite.
Lite av såsen soja och om man vill har lite extra bett chili, Glöm aldrig något surt som citron eller limé, vinäger går också men va försiktig.
Revben från Svin alltså Spareribs är en höjdare också en av mina specialiteter.
Man börjar med att dra hinnorna av köttet på insidan av revbenen,MYCKE VIKTIGT
Sen kör man en rub med olja,vitlök,citronsaft/lime,chili och lite av min KRYDDBLANDNING som är Hemlig.
Fina färska örter är gott också men ger inte mycke smak efter 3-4 timmar i värmen.
Man plastar sen in eller lägger i påse ett par timmar så köttet drar åt sig I RUMSTEMPERATUR.
Eldar upp BBQmaskinen.Vilken som helst och ser till att man får en HET yta till att börja med.
Sluter köttet fort genom grillning under några minuter sen så läggs köttet i typ 110 grader på BBQsätt.
Fixar till trä alltså blötlägger träbitar och lägger dessa i en smokebox(Metallåda med hål i) och ställer över den varma delen.
Trädbitarna kan va Hick,moscit,Äppleträ eller i staterna finns det Pecannötsträ.
Öppnar 4:e ölen och sätter sig ner
Sen öppnar man 5:e,6:e och 7:an under övervakning av Värme och en koll på köttet inte får för mycke rök eller värme
När det ser bra ut lägger man revbenen i Folie för skydda ytan på köttet.
detta efter 2 tim ungefär.
Ska man då grilla annat har man nu tid för detta under 1 timma.
Man smakar såklar en bit och ser om man behöver pensla det men oftast är det skitgutt.
Har man gjort rätt kan man nu innan man servera dra ut Benen ur köttet utan verktyg och servera
Detta ÄR BBQ Detta är en heldag i vänners sällskap med barn runtikring.
Mer som brukar serveras är korv,hamburgare, Bakad potatis(Som funkar bra om dom är i folie under samma tid som revbenen håller på),Grillade räkor(oskalade grillas på 2 min),Oskalade Majskolvar som varit blötlagda i Saltvatten och MER ÖL
Sen brukar det bli mycke annat vid sidan om.
mvh
Olaevil