Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rikshemvärnsrådet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > HV/Friv
Hans Engström
Ungefär som det är sagt i titeln. Nu har jag klagat på rikshemvärnsrådet i snart 5 år. Kanske dags att ta ansvar och faktiskt andidera till rådet. Är det någon annan som har sådana tankar?

Det som i princip fällde avgörandet var att AG TOEM verkar vilja genomföra sitt arbete i ett totalt mörker...

Sedan detta citat som gjorde mig lite småpurken också (från http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/inde...&id=35647);

Missade ombuden
Trots att hemvärnsombudsmannen gjort allt för att informera om det nya medinflytandet finns osäkerhet. Jan-Olof Liljedahl, Norra Smålandsgruppen:
- Vi sitter som på nålar när det gäller dagordningen för hemvärnsrådet och vi missade först att också bataljonerna ska skicka ombud direkt till tinget.

För att undvika dylika tabbar har Ronnie Nilsson, Blekinge konstruerat en mall för dagordningar som är anpassad till de nya bestämmelserna och även innehåller diverse nyttiga kommentarer. Det kan behövas, för bibeln i sammanhanget, hemvärnshandboken är helt föråldrad och ger ingen vägledning längre. Rikshemvärnschef Roland Ekenberg lovar dock att tryckunderlaget till medinflytandekapitlet ska ges ut i mars.

Någon som sett information från Ombudsmannen? Någon som sett tryckunderlaget?

[edit]Hatar att stava fel i topic titeln.[edit]
tinhead
Du får min röst! smile.gif Tror dessvärre att jag inte har någon rösträtt där...Dom skickar väl samma gubbar som förut..

Dessvärre är det väldigt dåligt med dom demokratiska bitarna i hemvärnet.

Jag hoppas inte att tinget är på samma sätt såsom vpl rådet var i början av 90-talet där "rätt" grupper lobbade ihop sig och såg till att vissa personer som dom ville ha med fick en plats.
JBP
Jag tycker du gör rätt i att försöka få in en fot där engström. Det behövs nytt blod i tinget.
SSN
Japp, Tycker lätt att du ska söka smile.gif
Hans Engström
Har nu vid LGGs ting meddelat min bataljonchef att jag avser kandidera (titta, stavade äntligen rätt).
Lfskbat
Jag är av samma åsikt som dig Hans! Jag har suttit och sitter i råd. Först i Komp råd sedan en tur som ersättare i region Skånes ting i Ystad, numer i Bat-råd. En sak är säker!!!! Demokratin funkar definitivt inte. I vår bat är det flera gamla gubbar "Byggdekompanichefer" som sitter och gör sig viktiga över Hv demokrati och lusläser alla paragrafer samt pekar finger till höger och vänster, samtidigt underlåter dessa "chefer" att informera sina soldatrepresentanter om att det är ett batråd. Resultatet blir att den demokratiska processen i bataljonen sköts utav kompaniledningarna och då utan insyn från oss dödliga (förutom mig och en till ur IK). Det roliga i detta är att det enda kompani som fullständigt skiter i Hv demokrati är det enda komp som har soldatrepresentanter närvarande på alla batråd. salute.gif

Demokratin kanske börjar fungera när vi får in sådana som dig Hans Engström (du har min röst!). Men det är väl två tisdagar i samma vecka då de gamla uvarna ställer sin plats till förfogande.
Har ni för övrigt tittat på bilder från RiksHvting? Bara en massa gamla gubbar (ser ut som Politbyrån), där rök den medbestämmanderätten ut genom fönstret! Ja herre jävlar! Mer medaljer åt 60+, skit i övningarna, mer medaljer för tusan hakar!!!

@tinhead
Jodå! det "lobbas" för fullt ute i byggdekompanierna, jag var själv framröstad som soldaternas representant i mitt fd komp, då skrek min dåvarande Komp C "-Då lägger jag en motkandidat!" (Komp C visste att jag inte skulle rösta som han ville) Det var stf bat instr som Komp C ville ha som soldatrepresentant... gissa vem det blev? Inte jag i alla fall. Demokrati YEA RIGHT!
Uttern
@Lfskbat: Om det är en massa gamla gubbar som styr beror det på att ingen kommer och röstar bort dem. Om soldaterna inte känner till stämman kan det bero på att den inte är kallad på rätt sätt. I så fall är den stämman ogiltig och skall tas om om någon begär detta.

Min åsikt är att ingen kan skylla på "gubbarna", för de sitter där de sitter för att övriga skiter i demokratiprocessen. Det är alltså inte gubbarna som gör fel - det är den "tysta majoriteten" som låter de sitta kvar.

Så: gör något åt saken om du är missnöjd med den nuvarande situationen.

Ola
Lfskbat
QUOTE (Uttern @ Apr 22 2007, 12:07 ) *
@Lfskbat: Om det är en massa gamla gubbar som styr beror det på att ingen kommer och röstar bort dem. Om soldaterna inte känner till stämman kan det bero på att den inte är kallad på rätt sätt. I så fall är den stämman ogiltig och skall tas om om någon begär detta.

Min åsikt är att ingen kan skylla på "gubbarna", för de sitter där de sitter för att övriga skiter i demokratiprocessen. Det är alltså inte gubbarna som gör fel - det är den "tysta majoriteten" som låter de sitta kvar.

Ola

Tjipp! Joddå jag har försökt men det var nära att jag blev utslängd ur Hv för gammelrävarna kallade nya kandidater för att det var en komplott. Jag har gett upp den demokratiska biten i Hv och tillhör numer IK... där är det raka puckar och inget jidder. 7 år i Hv demokratins tjänst räckte... det finns ju ingen demokrati i Hv.
Fu Dahlberg
QUOTE (Lfskbat @ Apr 22 2007, 20:32 ) *

Ola

Tjipp! Joddå jag har försökt men det var nära att jag blev utslängd ur Hv för gammelrävarna kallade nya kandidater för att det var en komplott. Jag har gett upp den demokratiska biten i Hv och tillhör numer IK... där är det raka puckar och inget jidder. 7 år i Hv demokratins tjänst räckte... det finns ju ingen demokrati i Hv.

Insats är väl en lika stor del av HV-demokratin som allt annars?
Lfskbat
QUOTE (Fu Dahlberg @ Apr 25 2007, 16:59 ) *
QUOTE (Lfskbat @ Apr 22 2007, 20:32 ) *

Ola

Insats är väl en lika stor del av HV-demokratin som allt annars?

Jo visst är det demokrati i IK... det enda stället det funkar tycker jag
23:e komp.
QUOTE (Hans Engström @ Apr 16 2007, 22:44 ) *
Ungefär som det är sagt i titeln. Nu har jag klagat på rikshemvärnsrådet i snart 5 år. Kanske dags att ta ansvar och faktiskt andidera till rådet. Är det någon annan som har sådana tankar?

Var inne på tidningen Hemvärnet NS och fluktade. Bild på det nyvalda rådet. Är Du under 55 år kan Du räkna med min röst Hans. smile.gif

Känns riktigt medinflytandeputtinuttigt att vi har en fin åldersspridning i det nyvalda rådet(45-75 ?) Eftersom medelåldern i leden är mellan 30-40 år så är det inget snack om att rådet är representativt. Likaså måste det ses som en framgång för FM och Hemvärnets jämställdhetsarbete. Bakom varje framgångsrik man står en kvinna, heter det! Förmodar att resten står där bakom någonstans.
Kanske har man koncentrerat sig på HBT frågorna i år, och vad rådets medlemmar har för sexuell läggning framgår ju inte av utseendet, så möjligtvis är det här man hoppats på att spridningen slumpmässigt fallit väl ut. smile.gif
Om man läser valda representanters efternamn baklänges så får man dem att klinga tämligen utländskt. Alltså får man väl anse att alla Hemvärnssoldater med utländsk härkomst är väl representerade i rådet även denna mandatperiod.

Tänk att t.o.m Hemvärnets medinflytandeorgan utgör ett tvärsnitt av organisationen. Bra jobbat tinget!
Kvm
QUOTE (Lfskbat @ Apr 22 2007, 19:32 ) *

Men vänta nu?
Är inte insatskompanierna en del av hemvärnet?
Eller har jag missat något under mina 14 år i uniform?

Goder Morgon Chefen Uttern!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.