QUOTE (bomben77 @ Apr 17 2007, 11:43 )

Absolut, det finns folk som skjuter bättre än vissa poliser, men det räcker ju knappast som argument? Om gärningsmannen hade rätt eller inte att bära vapen, ingen aning. Om samhället görs farligare med lagliga vapen? Det tror iallafall jag, rent hypotetiskt skulle ju du kunna var en hyvens kille med vapenlicens och en mindre arsenal hemma. Din tjej har nyss gjort slut och du får en riktig snefylla som spårar ur och du plockar ut en utav dina puffror och tar livet av ditt ex och hennes föräldrar. Visst, långsökt men det hade inte hänt om du inte kunnat köpa den där pistolen lagligt.
Om man flippar ur så gör man, har man inte tillgång till skjutvapen tar man en kökskniv, har man inte det så tar man något annat, händer ju regelbundet i alla länder, vapenvänliga eller inte.
QUOTE (Yohn @ Apr 17 2007, 11:44 )

QUOTE (M00nStalker @ Apr 17 2007, 11:26 )

Vad är det som säger att man inte kan vara kapabel att använda vapnet då? Finns gott om folk som skjuter betydligt bättre än poliser och som övar oftare.
Nja en massa... finns säkert många många fler som skjuter mycket bättre än poliser men är de pålästa om lagen. Jag menar om alla sprang omkring med vapen så skulle såklart folk använda de så fort de blir "rädda". Då menar jag inte såklart att skjuta automat eld in i en människa men bara att mantla och rikta ett vapen mot en person är ett allvarligt brott.
Tror säkert att NRA sitter nu och försöker komma på nått bra försvar för vad som hände. Undra vvad de blir den här gången?

Och hur ordnar man upp det här? ja ni... Bowling for columbine anyone?
QUOTE (Ekvall @ Apr 17 2007, 11:51 )

Ja, vissa (måste vara ganska lätträknade) kanske kan hantera vapnet och skjuter bättre än polisen. Men vad är det som säger att de kan hantera vapnet ordentligt när skiten träffar fläkten? En polis har iaf träning och kunskaper om våldstrappan och hur den bör användas. Och framför allt lagen.
De som bär vapen SKA vara pålästa om lagen, och även om det kanske inte är ett krav så ligger det i deras intresse att göra det.
QUOTE (DaRaven @ Apr 17 2007, 12:08 )

Risken för vapenrelaterade våldsbrott torde vara tämligen proportionerlig mot mängden vapen i samhället. Ju fler vapen i omlopp - ju lättare att få tag i ett.
Att ha en väldigt hög vapenacceptans torde också innebära att fler människor lär sig att hantera vapen (vilket JAG inte anser vara direkt bra - om de inte är polis/militär/jägare/motsv - Svennson får gärna vara helt okunnig rörande vapen för min del).
När gemene man inte har tillgång till skjutvapen skulle jag TRO att den mentala gränsen för att använda ett skjutvpaen är mycket högre än när vapen är vardagsmat.
Givetvis är det så att fler vapen kan öka vapenanvändadet vid brott.
Här i Sverige har vi (tydligen, eftersom laglydigt folk inte får bära vapen) en bra vapenlag, det hindrar inte att folk är bättre beväpnade än polisen vid bankrån och värdetransportrån, hur kan det bli så, civila får ju inte ha vapen? Skulle fler personer begå brott enbart för att de har tillgång till vapen? Varför ser vi inte till att alla bilar utom polis, ambulans och räddningstjänstens fordon inte kan köra snabbare än 110 km/h, finns ju ALDRIG någon mening med att köra snabbare än så eftersom det är olagligt. Ett svar kan vara att vi inte vill begränsa medborgarnas möjligheter, men samtidigt får man ta ansvar för sina handlingar om man kör för fort.