Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Estlands AK4 uppgradering
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Hornet
http://www.mil.ee/~fotek/gallery/pildid/album286/aax.jpg

Dom kan men inte vi :(
Yohn
Lägg märke till en massa roligheter de har som vi inte har inom HV/IP/Friv

- Utskjutbart axelstöd
- Picatinny Rail
- Handtag med benstöd
- Fasta sikten
- Lampa
- De slipper pungen

Estland kan... vi kan säkert en massa mer... bara vi "vill" de typ ph34r.gif
Olsen
Menar du att dom kan uppgradera ett vapen utan att svetsa och fräsa sönder det? Det kan jag också men jag får inte...
The Swede
QUOTE (Yohn @ Apr 15 2007, 02:05 ) *

- Picatinny Rail

När kollade du en ak4B senast?
Den jag hade innan jag avrustade hade Picatinny rail och rödpunktsikte.
Hornet
RAS fronten gissar jag på att han menade :P dock ser den inte utt som någon jag sett på nätet. har dom tillverkat egen?
SISU
Är det inte en AK5 som ligger på bordet oxå ?
joppe
QUOTE (SISU @ Apr 15 2007, 02:44 ) *

det ser till och med ut som 2st om man kollar på siktena
2Sharp
QUOTE (joppe @ Apr 15 2007, 01:50 ) *
QUOTE (SISU @ Apr 15 2007, 02:44 ) *

det ser till och med ut som 2st om man kollar på siktena

Det närmsta vapnet är med stor sannolikhet en Galil, förstorar du bilden ser du bakdelen där man lyfter av kåpan samt det karaktäristiska manöverhandtaget. Det bortre vapnet är svårare att se men troligen är det samma typ. (man kan se lite av bakdelen, om än otydligt)

Är det bekräftat att modifieringen är antagen och på gång eller är det bara en presentation av en ev. möjlig uppdatering?

RAS handskyddet är troligen Brügger & Thomet. (BT-21676)
Yohn
QUOTE (2Sharp @ Apr 15 2007, 06:50 ) *
Det närmsta vapnet är med stor sannolikhet en Galil

Nu ser man de...
Om man är med i IP så vet man nog hur en Ak5b ser ut. Vi tackar hornet för att ha förståt mej till fullo.
Adam Wilhelm
Ekvall
Det där ser tungt ut. Någon som vet hur många kilo de bär?
hägle
QUOTE (Ekvall @ Apr 15 2007, 12:14 ) *

TUNGT?
Är väl inte tyngre än vad man normalt brukar bära? Syftar på utr, inte G3an.
Arctic soldier
väger nog inte så mycket. men de verkar rätt B. finns ju tup inga ficker till ammo och sånt.

benstödet som finns på första bilden verkar ju hur veka som helst och skulle nog gå av om man gav dom till en vanlig basse.
Ekvall
QUOTE (hägle @ Apr 15 2007, 12:40 ) *
QUOTE (Ekvall @ Apr 15 2007, 12:14 ) *

TUNGT?
Är väl inte tyngre än vad man normalt brukar bära? Syftar på utr, inte G3an.

Nä, det är det väl antagligen inte men jag tycker att utrustningen ser stor och klumpig ut (min egna högst personliga åsikt, dock). Finns det någon viktuppgift på G3:an med alla godsaker på?
Hornet
QUOTE (Arctic soldier @ Apr 15 2007, 13:20 ) *
väger nog inte så mycket. men de verkar rätt B. finns ju tup inga ficker till ammo och sånt.

benstödet som finns på första bilden verkar ju hur veka som helst och skulle nog gå av om man gav dom till en vanlig basse.

Fickor för ammo sitter på stridsbältet.
Benstödet är av SCAR model så det lär nog vara tillräkligt bastant.

SCAR Spring Eject Bipod RIS Foregrip
Yxa
Finns bild på en snubbe som ställer sig ovanpå en M249 som har sådant benstöd - skiten höll.
NDR
Esterna kör med Galil i bland annat Afghanistan. Kombinerat med gamla hederliga 1911 pistoler.
jadu
QUOTE (Yohn @ Apr 15 2007, 02:05 ) *

- Utskjutbart axelstöd
- Picatinny Rail
- Handtag med benstöd
- Fasta sikten
- Lampa
- De slipper pungen

Hmmm satt å kollade lite vad är det för skillnad på HV och IP??????

annars ser bössan optymplig ut AK4B är otymplig som den är tycker jag....
Johan Martin
QUOTE (jadu @ Jun 11 2007, 18:51 ) *

Sökfunktionen är din vän (IP=Insatspluton) HV.gif
jadu
QUOTE (Johan Martin @ Jun 14 2007, 23:04 ) *
QUOTE (jadu @ Jun 11 2007, 18:51 ) *

Sökfunktionen är din vän (IP=Insatspluton) HV.gif

Jo jag vet är bara lite petig för IP är en DEL av HV så varför skriva i sär de?
men det kanske bara är jag som är petig och då ber jag om ursäkt...
CP2
Det som slog mig när jag tittade på den ursprungliga bilden är att de skaffat en massa lull-lull men INTE bytt vapenremmen! Lite underligt....tycker jag.
201
Personligen tycker jag att det är lite av "kejsarens nya kläder" att klä up AK4 med en massa ateraljer som gör den utympligare och (misstänker jag) sämre balanserad.

Det som krävs för att uppgradera AK4 till att bli respktabel är att bättra på "helgkrigarnas prestanda" m h a gymkort, drillande av SARA samt omladdning på tid. Om detta blir för dyrt så kan vi byta vapen till något lättare och smidigare med bättre prestanda när det gäller kulor i magasinet.
Rune Frunkh
QUOTE (201 @ Jul 3 2007, 11:22 ) *
Personligen tycker jag att det är lite av "kejsarens nya kläder" att klä up AK4 med en massa ateraljer som gör den utympligare och (misstänker jag) sämre balanserad.

Det som krävs för att uppgradera AK4 till att bli respktabel är att bättra på "helgkrigarnas prestanda" m h a gymkort, drillande av SARA samt omladdning på tid . Om detta blir för dyrt så kan vi byta vapen till något lättare och smidigare med bättre prestanda när det gäller kulor i magasinet.

OT

Äntligen!

Kunde inte sagt det bättre själv. Vidare diskussion tar vi nog lämpligen i annan/andra trådar...

/OT
SERG. B
Måste säga det. Om man tittar igenom resten av bildgalleriet så får man ju en helt annan bild av vilken mtrl som estländarna förfogar över än vad jag trott tidigare. Man undrar ju vart all den mtrl som vi svenskar skeppade över tagit vägen. Det verkar ju inte gå någon nöd på soldaternas utrustning precis som alla verkar stoltsera med mycket ny personlig utrustning.
HoneyFresh
QUOTE (SERG. B @ Jul 3 2007, 22:26 ) *
Måste säga det. Om man tittar igenom resten av bildgalleriet så får man ju en helt annan bild av vilken mtrl som estländarna förfogar över än vad jag trott tidigare. Man undrar ju vart all den mtrl som vi svenskar skeppade över tagit vägen. Det verkar ju inte gå någon nöd på soldaternas utrustning precis som alla verkar stoltsera med mycket ny personlig utrustning.

Jo men sedan kan man undra i vilken utsträckning de används marksoldaterna. Man kan knappast säga att alla svenska soldater går under MARKUS...
tinhead
QUOTE (HoneyFresh @ Jul 30 2007, 21:54 ) *
Jo men sedan kan man undra i vilken utsträckning de används marksoldaterna. Man kan knappast säga att alla svenska soldater går under MARKUS...

Alla svenska soldater kommer vara MARKUS, idag är nog ingen det förutom försöks plutoner..
MARKUS är ett system av utrustning som skall vara modulärt. Man kan jämföra med en stationär dator.
Där man vet att om man stoppar in en pryl av en viss typ så funkar det.

Så du kommer inte heller hitta att alla soldater kommer vara likadana.
Allt beror på uppgift.
Opps råkade hitta en trevlig engelsk presentation..mer finns i MARKUS tråden..
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...8&hl=markus
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.