Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vill låna en T-72:a
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Transportcentralen
Turboharry
Har blivit involverad som teknisk konsult (?) i ett filmprojekt på hög hobbynivå. Det hela gäller en fiktiv (vad annars? wink.gif ) rysk invasion av Sverige i nutid. Några scener ska involvera en rysk strv för att ge lite stämning åt filmen. Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen.

Det skulle dock vara betydligt bättre med en riktig vagn att interagera med/mot, så jag undrar om det finns någon på forumet som har försänkningar inom det regemente som har hand om den/de T-72:a(or) som finns i Sverige.

För hjälpsamma själar kan det anordnas plats i eftertexterna. laugh.gif
Arctic soldier
QUOTE(Turboharry @ Apr 14 2007, 18:28 ) *
Det skulle dock vara betydligt bättre med en riktig vagn att interagera med/mot, så jag undrar om det finns någon på forumet som har försänkningar inom det regemente som har hand om den/de T-72:a(or) som finns i Sverige.

sverige har vell inga T-72 or. aldrig hört om några eller sett någon på nått regemente.
Charlie/Foxtrot
[quote name='Turboharry' post='560494' date='Apr 14 2007, 18:28 ']Har blivit involverad som teknisk konsult (?) i ett filmprojekt på hög hobbynivå. Det hela gäller en fiktiv (vad annars? wink.gif ) rysk invasion av Sverige i nutid. Några scener ska involvera en rysk strv för att ge lite stämning åt filmen. Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen.

För hjälpsamma själar kan det anordnas plats i eftertexterna. laugh.gif[/quote]

Psst...

[quote]
[quote name='The Swede' post='560494' date='Jun 19 2003, 13:49 ']En T72 står på pansarmuseet i Axvall.
Där finns även en T54/55 som är uppskuren.
Dom har även en T34/85 som bl.a har använts av Bofors för skjutförsök med 40mm APFSDS till Strf90.
På P4 finns det ett T54/55 övningstorn uppställt.
Det är öppet på sidorna så att man ska kunna se alla detaljer.[/quote]

http://www.pansarmuseet.se/
Frantic
QUOTE(Arctic soldier @ Apr 14 2007, 19:26 ) *

sverige har vell inga T-72 or. aldrig hört om några eller sett någon på nått regemente.

På min tid som förrådsman på kvarn tyckte jag att det stod ett ryskt monster uppe vid garagen, ungefär vid kinabacken. Så det finns ryska strv i svenska händer iallafall. Används till b-styrkor ibland. Om det var en T-72 kan jag inte svara på då jag inte tagit en närmare titt
Hornet
Fins T72 på P4 eller MSS. Hur jag vet? jo jag har sprungit på den. SKYDD
Charlie/Foxtrot
QUOTE(Hornet @ Apr 14 2007, 20:49 ) *

Är det den som står i "Car-porten"/plåtskjulet mot järnvägen nära Fabianvakten?
Frantic
QUOTE(Charlie/Foxtrot @ Apr 14 2007, 21:22 ) *

Är det den som står i "Car-porten"/plåtskjulet mot järnvägen nära Fabianvakten?

Den står under en "car-port" ja. Ungefär vid Stridsfordongaragen
klarg carlsson
Finns en på mss kvarn.... hade hjälp av den på cc06
The Swede
Kontakta MSS och hör med dom.
FM har ju ställt upp i ett antal filmprojekt med både det ena och det andra.
Andersson
QUOTE(Arctic soldier @ Apr 14 2007, 19:26 ) *

Sverige har några T-72or och minst en pimpad östtysk T-55 nere vid P4/Kvarn/MSS vi skulle få titta och klämma lite på lede fi men den var på Kvarn då tror jag så vi fick nöja oss med T-55 och nån pansarbil. dribble.gif
Ekvall
Har blivit involverad som teknisk konsult (?) i ett filmprojekt på hög hobbynivå. Det hela gäller en fiktiv (vad annars? wink.gif ) rysk invasion av Sverige i nutid. Några scener ska involvera en rysk strv för att ge lite stämning åt filmen. Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen.

Låter spännande! Kan du berätta mer om projektet? Vilka ligger bakom och var håller ni hus? Hemsida?
Stocken
OT-fråga till Andersson: vad är en "pimpad" T-55 för något? Slut kom.

/Stocken
Andersson
QUOTE(Stocken @ Apr 15 2007, 16:23 ) *
OT-fråga till Andersson: vad är en "pimpad" T-55 för något? Slut kom.

/Stocken

En T-55 som genomgick en uppgradering på 80talet där de pimpade upp den med lite nya grejjer kommer inte ihåg allt men bla Laservarnare
Prizephitah
Fanns en på P10 vårvintern -05 iaf. Kan ha varit på lån. Vet inte vart den tog vägen sen. Stor, låg och högljud var den. Såg även en på Revingehed. Vet dock inte om det var samma.
627olsson

Japp!

2st tror jag, var av den ena står på pansarmuseet och ska tillhöra MSS.
Jag vet att de har provskjutit med vagnen som står på pansarmuseet på Kråks och har sett den själv i tvätthallen på P4...

Jag vet inte om T-80U leasades eller om de köpte vagnen. Där emot så vet jag att T-80U testades under 90-talet på MSS.
Olga-Belle
QUOTE(627olsson @ Apr 16 2007, 09:58 ) *

Japp!

2st tror jag, var av den ena står på pansarmuseet och ska tillhöra MSS.
Jag vet att de har provskjutit med vagnen som står på pansarmuseet på Kråks och har sett den själv i tvätthallen på P4...

Jag vet inte om T-80U leasades eller om de köpte vagnen. Där emot så vet jag att T-80U testades under 90-talet på MSS.

Våren 1993 testades två T-80U av FM, de lämnades tillbaka efter beslutet togs om inhyrning av begagnade leoparder.
GrodanBoll

Låter som ett intressant projekt!

Beroende på filmmakarnas budget kanske ni kunde åka över till Ryssland eller Ukraina och skjuta dom scener ni behöver? Där lär man mot betalning kunna få köra och till och med skjuta med stridsvagn (inkl T-72) vid "tillställningar" som anordnas av speciella event-företag. Kostar nog en slant dock...

En annan möjlighet: Finland håller, som jag förstått det, på att avveckla T-72 i sin stridsorganisation. Kanske kunnde ni få ta ett par bilder på en Fine-vagn innan den ska iväg till skroten? (Vissa rykten gör dock gällande att de inte alls ska till skroten utan säljas till Vietnam).
Darkwand
Ni kanske fål låna en brobandvagn av det svenska försvaret så länge ni filmar endast bandaggregatet så klarar ni er.
Täck upp med lite Pbv 501 & 401.
Morkaii
Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen.

Om det ändå skall datatrixas kan väll hela vagnen modelleras och animeras i 3D. Bara ett tips smile.gif
Turboharry
QUOTE(Ekvall @ Apr 15 2007, 13:58 ) *
Låter spännande! Kan du berätta mer om projektet? Vilka ligger bakom och var håller ni hus? Hemsida?

Har blivit involverad via kompisars kompisar så jag är inte insatt i alla detaljer men följande vet jag iallafall:

Synopsis: Sverige någon gång under 2010-talet, DSFK* har både utkämpats och förlorats. Sverige är ockuperat av Ryssland och en svensk motståndsrörelse växer fram men Quislinglar är inte förbehållet Norge... vissel.gif

Filmen är som sagt ett hobbyprojekt och mycket går ut på att testa vad som funkar ifråga om komposition, dramaturgi och specialeffekter. Inspelningen ska ske till sommaren vid västkusten. Vagnen ska vara med som rekvisita - inte som antagonist i en apokalyptisk slutstrid (ska försöka få dem att inse det fina i explosioner hehehe ) Ska finnas en hemsida med en filmsnutt av vagnen...nånstans... Malajn.gif

GrodanBoll:
Med begränsad budget så är det lite väl ambitiöst att satsa på solsemester med inslag av pansarstrid på bataljons nivå. wink.gif

Darkwand:
Var faktiskt inne på brobandvagn innan jag kom ihåg T-72:an.

*Det Stora Fosterländska Kriget
Ekvall
QUOTE(Turboharry @ Apr 20 2007, 19:51 ) *
QUOTE(Ekvall @ Apr 15 2007, 13:58 ) *

[...]Inspelningen ska ske till sommaren vid västkusten. [...]

Var någonstans? Behöver ni statister? vissel.gif
sgt Odh
Det finns ju någon i Uddevallatrakten som har en T55 och något annat monster med röd stjärna på. Kan ha varit en MAZ543-TEL (Scud-robotbärare).
PrinsProppmätt
http://www.p4.mil.se/photo.php?id=132525&nid=36903

Kan det va en T-72a?
The Swede
QUOTE(PrinsProppmätt @ May 2 2007, 01:35 ) *

Ja, det är den som är placerad på MSS Kvarn.
UAV
QUOTE(The Swede @ May 2 2007, 04:43 ) *

Kul namn vagnen har fått. Är det politiskt korrekt?
Pansardvärg
Att döpa namnet efter en man som stred på den tyska sidan under 2:a världskriget behöver ju inte förknippas med Adolf och kollegor...eller?

Han var ju bara en VC lixom.......
Erik_G
QUOTE(Pansardvärg @ May 5 2007, 22:59 ) *
Han var ju bara en VC lixom.......

Och officer i Waffen SS och en villig "posterboy" för den nazistiska propagandan. Dessutom var Otto Carius ett "större" ess med 150 "kills" och dessutom överlevde han kriget.

Jag tycker det känns "sådär" att se ett namn som Wittmans på svenska vagnar. Hellre då Guderian, som ju faktiskt har svenskanknytning...

/E
Jocha
QUOTE(sgt Odh @ Apr 20 2007, 21:39 ) *
Det finns ju någon i Uddevallatrakten som har en T55 och något annat monster med röd stjärna på. Kan ha varit en MAZ543-TEL (Scud-robotbärare).

Mannen som har denna T55 heter Michael Hultengren och har firman 4x4 HOGSTORP som finns belägen i Hogstorp ca 1,5 mil norr om Uddevalla. Hemsidan till denna firma är:
http://www.volvo4x4.se/index.asp
Turboharry
Försvaret sa att de skulle kika på hur policyn var ifråga om utlåning av mtrl till privata projekt - det var tre veckor sen. wacko.gif

Ska ta och ringa upp dem igen...vilken vecka som helst nu. wink.gif

Hursomhelst så har jag en kortare film som visar vilken nivå specialeffekterna kommer att ligga på, om nån är intresserad av se den så skicka ett PM.
Myran
Står en T72 Vid "carport garaget" vid Fabiansrondellsvakten, jao.. Ser den i princip varje dag där den står bredvid en BTR-60.. wink.gif (motsv)
E-Sign Andersson
Har stött på både T-72:or och BMP/501 i övningar i Kvarn/MSS. Det var lite spännande. "Du...vad är det där?....Hjälp, ryssar!" smile.gif
AdamAdam
Jag vet att FOI har disponerat en T-72 för signaturmätningar. Om det är deras egen eller en lånad känner jag dock inte till.
MiniHD
Vagnen vid skärmtaken vid Fabiansvakten i Skövde är nog FMV:s, FÖS i Skövde disponerar det garaget så vitt jag vet. Så dit kan man väl höra av sig antar jag?
darkjak
QUOTE(Arctic soldier @ Apr 14 2007, 18:26 ) *

P4 i Skövde har dom. Du må tro att jag blev skrämd då jag var och fyllde dunkar med fotogen o diesel och en T-72:a kom rullande mot mig. dribble.gif

Jag gjorde lumpen på T2, så tyvärr har jag inga kontakter där, men som sagt, T-72:or finns, det har mitt befäl bekräftat.
Fu Bodin
QUOTE(UAV @ May 5 2007, 20:05 ) *
QUOTE(The Swede @ May 2 2007, 04:43 ) *

Kul namn vagnen har fått. Är det politiskt korrekt?

Har själv åkt den vagnen på en provtur under CC06. Kompisen var "skytt" på den vagnen på B-sidan under CC06. De har Forsberg och Wittmann, men som vanligt blir ju alltid Foppa skadad (körde loss en oljeslang och skar en del av motorn), så Wittmann fick göra jobbet att slakta CV90:or på Kvarn.

Edit, bilderna från den nyheten är inte från 2007, utan faktiskt från CC06. Polarn står i tornet till höger, och "Gus" som VC.
darkjak
Har Sverige någon större mängd T-72:or?
Finns de på något förband i aktiv tjänst?
Jag har hört talas om svenska jägare som har AK47 för att få förenklad tillgång på ammunition vid krig.
2Sharp
QUOTE(darkjak @ Dec 31 2007, 18:46 ) *
Jag har hört talas om svenska jägare som har AK47 för att få förenklad tillgång på ammunition vid krig.

Kan nog säga att det är svammel, surt om motståndaren har 5.45 istället... mao lite för sub-optimerat.

Tanken är säkert inte helt dum, men att Svenska förband hade utrustats med vapen i främmande makts kaliber förefaller extremt märkligt.

Jag kan inte peka på några källor med det borde ha varit hyfsat känt, så jag borde ha hört om det då jag är bra på att tjuvlyssna.. särskilt när det gäller skjutvapen..
;)

Men jag kan ju ha fel...
Skuggan
och skulle det bli krig kan vi nog vara övertygade om att det kommer finnas god tillgång till "fiendens" vapen och även personal som är utbildad på dem, så det lär inte vara ett bekymmer...
altså inget som behöver slösas tid på i fred.
eskil
QUOTE(2Sharp @ Dec 31 2007, 21:06 ) *

Kan nog säga att det är svammel, surt om motståndaren har 5.45 istället... mao lite för sub-optimerat.

Tanken är säkert inte helt dum, men att Svenska förband hade utrustats med vapen i främmande makts kaliber förefaller extremt märkligt.

Kan man ta fiendens ammunution så kan man även ta hans vapen. Ingen idé att dra ut i krig med Kalashnikovs från början alltså.

Fast man kan ju fundera ett tag på varför finska försvarsmakten använder Valmets automatkarbiner i kaliber 7.62x39mm.
Skuggan
för att de tvingades till samarbete med sovjet efter vk2... annars hade de nog kört 5.56 som alla andra ;)
Olga-Belle
Har Sverige någon större mängd T-72:or?
Finns de på något förband i aktiv tjänst?

Nej och nej.
Det finns två- tre stycken som är körklara, används främst av MSS/Kvarn som B-styrka ibland.
De har även en Pbv 501 (BMP1) för samma syfte.

darkjak
QUOTE(eskil @ Jan 1 2008, 12:08 ) *

Kan man ta fiendens ammunution så kan man även ta hans vapen. Ingen idé att dra ut i krig med Kalashnikovs från början alltså.

Fast man kan ju fundera ett tag på varför finska försvarsmakten använder Valmets automatkarbiner i kaliber 7.62x39mm.

ETT fel i ditt resonemang.
Det är jobbigt att skottställa sitt vapen mitt under ett krig.
Skuggan
QUOTE(darkjak @ Jan 1 2008, 19:31 ) *

och varför skall man göra det? förhoppningsvis har fienden gjort det, annars får man anpassa sig efter vapnet (som tex finnarna gör, alla deras vapen är skottställda lika, sedan får skytten lära sig skjuta efter det, så kan man träffa med sitt vapen kan man träffa med alla andra likadana vapen)

och sedan finns det något som kallas återhämtning även i krig, och då kan man antingen skaffa fram ett nytt svenskt vapen eller skottställa det man hittat...
DaRaven

Skottställning är någon man absolut sysslar med i krig.. Antagligen i högre grad än vad man gör nu i fredtid.
darkjak
QUOTE(Skuggan @ Jan 1 2008, 19:34 ) *

och varför skall man göra det? förhoppningsvis har fienden gjort det, annars får man anpassa sig efter vapnet (som tex finnarna gör, alla deras vapen är skottställda lika, sedan får skytten lära sig skjuta efter det, så kan man träffa med sitt vapen kan man träffa med alla andra likadana vapen)

och sedan finns det något som kallas återhämtning även i krig, och då kan man antingen skaffa fram ett nytt svenskt vapen eller skottställa det man hittat...
Jo, fast under återhämtning får man väl oftast ammunition? Sen vet jag inte hur snabbt man vänjer sig vid ett annorlunda inställt vapen. Jag hade personligen standardinställningen på min AK5:a.

Men som sagt, uppenbarligen finns det ingen sån pluton.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.