Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 800 värnpliktiga får inte rycka in!
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Meanandkean
inget inryck

Det va synd för de som berörs... skulle bli lagom förbannad om dom drog in min!
lanrezac
Är jag förvånad.. Tacka ÖB som skött personalfrågorna så bra vid nerdragningarna

Orsaken är att försvaret sparar pengar på att inte utbilda cirka 500 soldater. För övriga cirka 300 saknas befäl, vilket beror på att EU-styrkan Nordic Battle Group ska rycka ut 2008. Dessutom byter försvaret utbildningssystem – och de värnpliktiga hamnar i kläm.
Freeman
Känns som man skjuter sig själv i foten. Det har redan innan varit osäkert huruvida man kan få det antal värnpliktiga man önskar att fortsätta inom FM (utlandstjänst). Genom att nu ta bort 800 platser så blir det ju inte direkt lättare att uppnå sin målsättning.

Det är oroväckande att man inte kan trygga återväxten samtidigt som man sköter NBG m m.

Det är inte rätt att spara sig ur problemet. Det behövs uppenbarligen mer resurser.
Meanandkean
vilka kommer dom dra in tro?
Stridsbefattningar eller någon annan form av befattningar?..
Kan tänka mig att det blir svårt att lösa högvakstuppgiften om man tex. bestämmer sig för att inte utbilda livkompaniet på LG .
G..
Enligt en artikel i DN så är följande regementen berörda:

Om Försvarsmakten får sin vilja igenom kommer Ledningsregementet i Enköping vara det regemente som minskar sin värnpliktsutbildning mest, den mer än halveras. Livgardet i Kungsängen, och P7 på Revingehed kommer också att lämna återbud till många som redan kallats in. Försvarsmaktens kunskapscentrum för skydd mot kemiska, biologiska, radiologiska och nukleära händelser, som ligger i Umeå, kommer också nästan att halvera värnpliktsutbildningen. Marinen och flygvapnet berörs inte alls.
Fu Dahlberg
QUOTE (Freeman @ Apr 14 2007, 10:04 ) *
Känns som man skjuter sig själv i foten. Det har redan innan varit osäkert huruvida man kan få det antal värnpliktiga man önskar att fortsätta inom FM (utlandstjänst). Genom att nu ta bort 800 platser så blir det ju inte direkt lättare att uppnå sin målsättning.

Det är oroväckande att man inte kan trygga återväxten samtidigt som man sköter NBG m m.

Det är inte rätt att spara sig ur problemet. Det behövs uppenbarligen mer resurser.

Frågan är hu rdet kommer bli redan nu. Intresset för tredje termin verkar svagt bland de värnpliktiga

Väldigt ovetenskapligtm men igår pratade jag inför en grupp vpl från P4 om Hemvärnet, och det frågades i förbifarten om deras intresse för tredjeterminen. Vi fick mer intresseanmälninger till HV än folk som uppgav att de var intresserade av tredjeterminen.
Spm sagt, ovetneskaplig med icke statiskt säkerställt underlag, men inte första gången jag ser sådana tendenser
Freeman
QUOTE (Fu Dahlberg @ Apr 14 2007, 10:59 ) *
Frågan är hu rdet kommer bli redan nu. Intresset för tredje termin verkar svagt bland de värnpliktiga

Väldigt ovetenskapligtm men igår pratade jag inför en grupp vpl från P4 om Hemvärnet, och det frågades i förbifarten om deras intresse för tredjeterminen. Vi fick mer intresseanmälninger till HV än folk som uppgav att de var intresserade av tredjeterminen.
Spm sagt, ovetneskaplig med icke statiskt säkerställt underlag, men inte första gången jag ser sådana tendenser

Jo intresset för US går inte att göra så mycket åt mer än att aktivt informera. Däremot så lär det ju finnas ett antal bland dem som nu blir hemförlovade som faktiskt vill göra utlandstjänst, vilket blir ytterligare ett slag mot rekryteringen.
Marmoth
Jahapp. Här har man gått och längtat bra länge, och nu verkar det som om de kommer dra in 100 platser på mitt kompani på P7.

Roligt! Och idag går ansökningstiden för universiteten ut, och jag har inte ägnat mig en tanke åt saken just pga värnplikten.......
Mattan
Frågan är vad som händer i "mellanåren" när vi inte ska vara med i NBG, kommer det då gå och drälla en massa överflödiga officerare eftersom fler kadetter har antagits till MHS för att fylla vakumet efter de som åkt ut....
sgt_filur
QUOTE (Marmoth @ Apr 14 2007, 11:33 ) *
Jahapp. Här har man gått och längtat bra länge, och nu verkar det som om de kommer dra in 100 platser på mitt kompani på P7.

Roligt! Och idag går ansökningstiden för universiteten ut, och jag har inte ägnat mig en tanke åt saken just pga värnplikten.......

Nja, sista ansökningsdagen till högskola/universitet är väl nu på måndag den 16e. Men får beklaga om de drar in din tjänst dry.gif.
KD803
QUOTE (Mattan @ Apr 14 2007, 11:33 ) *
Frågan är vad som händer i "mellanåren" när vi inte ska vara med i NBG, kommer det då gå och drälla en massa överflödiga officerare eftersom fler kadetter har antagits till MHS för att fylla vakumet efter de som åkt ut....

Du behöver nog inte oroa dig. Det kommer att ta åratal att fylla upp de vakanser som uppstått efter FB04. Dessutom tror jag inte att officerare kommer att sluta att säga upp sig själva...

Exempelvis Livgardet som är ett av de förband som nu minskar antalet värnpliktiga har ett 50-tal BFA anställda och har ändå befälsbrist... Hur många år tar det att anställa 50 nya officerare tro?
Vic
QUOTE (SvD)
Stoppade värnpliktiga:

317 - S 1 Enköping
227 - Livgardet Kungsängen
100 P 7- Lund
71 - Lv 6 Halmstad
82 Skyddscentrum Umeå
40 - A 9 Boden
35 Ing 2 Eksjö
12 P4 Skövde
Stratoknaster
Det förklarar brevet om att extramönstringen till telekrigmänniska dragits in.

Tycker det är vansinnigt det här! Förstår inte varför man skall prioritera någon sorts fancy insatsstyrka över försvaret av Sverige...
Dizzy_keys
oh, Jäklar vad rädd jag blev när jag såg nyheten på text tv. Eftersom marinen verkar ha den största bristen på befäl rent generellt.
så var jag rädd att just min plats skulle dras in, men just nu verkar det som om jag inte behöver oroa mig.
För ett par veckor sen fick en klasskompis ett brev om att man skulle dra in på typ 600 skyttetjänster, och hans plats försvann på hkpflj.
Räknas dom 600 in på dessa 800?

Undra hur det hela kommer lösa sig om pliktverket vägrar att skriva ut dom värnpliktiga?
Marmoth
Nja, sista ansökningsdagen till högskola/universitet är väl nu på måndag den 16e. Men får beklaga om de drar in din tjänst dry.gif.

Kan de verkligen göra så med såhär kort varsel? Och om man nu får det där brevet, finns det något man kan göra? Det verkar ju som att pliktverket vägrar och kommer inte säga emot om den enskilde individen inte godkänner det, men frågan är hur länge de kommer ha den åsikten..
Liquid
Fan, massor från LG... Undrar när man får reda på om man fått dissen.
Hornet
Pliktis brukar lägga till följande

"Detta beslutet kan ej överklagas"

Så det blir nog svårt om man får frisedel.
Spartacus
Den här jävla befälsbristen alltså...
Waba
Helt jävla otroligt.
Vart helt kall när jag stod och hörde det på radion, vart ännu värre när de basunerade ut att SkyddC skulle minska sitt antal värnpliktiga med hälften. Jag har avstått från att både söka till högskola och universitet samt ta jobb som hade sträckt sig över min värnpliktstid. Jag håller tummarna hårt för att jag ska få ha kvar min plats uppe i Umeå. tveka.gif
Marmoth
QUOTE (Waba @ Apr 14 2007, 12:15 ) *
Helt jävla otroligt.
Vart helt kall när jag stod och hörde det på radion, vart ännu värre när de basunerade ut att SkyddC skulle minska sitt antal värnpliktiga med hälften. Jag har avstått från att både söka till högskola och universitet samt ta jobb som hade sträckt sig över min värnpliktstid. Jag håller tummarna hårt för att jag ska få ha kvar min plats uppe i Umeå. tveka.gif

Samma här, men de har väl någon baktanke med att de smäller ut nyheten 2 dagar innan anmälningstiden går ut. De vill väl kunna säga att man hade 2 dagar på sig att "bestämma sig". Kul....

Blir väl att man söker in till jänkarna om nu inte Sverige vill ha en unsure.gif
DaRaven
Det enda sådana här beslut kommer leda till är att folk kommer att dra sig för att göra värnplikten om man känner att t.ex. högre studier är något som stundar. Om man inte kan vara säker på att få sin plats så kommer man undvika värnplikten istället - vilket gör att vi kommer få ytterligare ett stort tapp på kompetenta människor som vi faktiskt vill ha in i grönkläder. Suck.

Egentligen.. Hur svårt kan det vara att lösa problem. BFA i massor.. Spar in på något som inte blir lika kontraproduktivt i längden istället.
KD803
QUOTE (DaRaven @ Apr 14 2007, 12:24 ) *
Egentligen.. Hur svårt kan det vara att lösa problem. BFA i massor.. Spar in på något som inte blir lika kontraproduktivt i längden istället.

Bra idé. Problemet är bara att det inte längre finns något kvar att spara på som inte blir kontraproduktivt i längden.
DaRaven
QUOTE (KD803 @ Apr 14 2007, 12:28 ) *
QUOTE (DaRaven @ Apr 14 2007, 12:24 ) *

Bra idé. Problemet är bara att det inte längre finns något kvar att spara på som inte blir kontraproduktivt i längden.

Finns ju, som man brukar säga, grader i helvetet ;) Jag känner att just vpl-utbildningen är något som bara inte får gå snett - om man ska lyckas rekrytera folk till alla insatser och insatsförband.
Psk-jevel
Till er som funderar på universitet/högskola:

Sök nu, det är en order! Ni har t.o.m mån 16/4. Har ni sen tur och får göra lumpen så tacka nej till skolan.
T-bone
Någon som vet vilket kompani som dom drar 12 platser ifrån på P4 är?
Visst det är 12 platser men man blir nojjig ändå sad.gif
Charlie/Foxtrot
QUOTE (Psk-jevel @ Apr 14 2007, 13:25 ) *
Till er som funderar på universitet/högskola:

Sök nu, det är en order! Ni har t.o.m mån 16/4. Har ni sen tur och får göra lumpen så tacka nej till skolan.

Precis, Sök!!
Man får göra typ 16 olika ansökningar, det är jättelätt och man får anstånd för lumpen (om man gör militärtjänst så får man skjuta upp sin antagning till nästa år =man är garanterad den platsen till nästa år)
Och om man inte vill så kan man ju alltid tacka nej, närsomhelst under antagningarna osv.

https://www.studera.nu/

Edit: Länk...
T-bone
QUOTE (Charlie/Foxtrot @ Apr 14 2007, 13:31 ) *
Precis, Sök!!
Man får göra typ 16 olika ansökningar, det är jättelätt och man får anstånd för lumpen (om man gör militärtjänst så får man skjuta upp sin antagning till nästa år =man är garanterad den platsen till nästa år)
Och om man inte vill så kan man ju alltid tacka nej, närsomhelst under antagningarna osv.

30 sökningar tror jag det är tom, jäkligt svårt att rangordna.
nexs
35 Ing 2 Eksjö ska bort... inte många, men det gör en ändå inte direkt mindre orolig...
Maggsork5
QUOTE (T-bone @ Apr 14 2007, 13:26 ) *
Någon som vet vilket kompani som dom drar 12 platser ifrån på P4 är?
Visst det är 12 platser men man blir nojjig ändå sad.gif

Var det fyra platser från p4 me? Enligt SvD så är det ju, S1 Enköping, Livgardet Kungsängen , P7 Lund, Lv6 Halmstad , SKyddC Umeå. Står inget i min tidning om P4 Skövde, eller har jag missat något? Tråkigt i vilket fall för de drabbade
T-bone
QUOTE (Maggsork5 @ Apr 14 2007, 14:35 ) *
Var det fyra platser från p4 me? Enligt SvD så är det ju, S1 Enköping, Livgardet Kungsängen , P7 Lund, Lv6 Halmstad , SKyddC Umeå. Står inget i min tidning om P4 Skövde, eller har jag missat något? Tråkigt i vilket fall för de drabbade

QUOTE (Vic @ Apr 14 2007, 11:53 ) *
QUOTE (SvD)
Stoppade värnpliktiga:

317 - S 1 Enköping
227 - Livgardet Kungsängen
100 P 7- Lund
71 - Lv 6 Halmstad
82 Skyddscentrum Umeå
40 - A 9 Boden
35 Ing 2 Eksjö
12 P4 Skövde

12 st, jag har mailat P4 men lär väll knappast få ett svar inom en snar framtid.
Känns som sagt tråkigt, har skickat in min ansökan till högskolan som tur är.
Snooz
Dela med dig av svaret från P4 så fort du fått det är du snäll. mellow.gif
Kingecho1
QUOTE (Stratoknaster @ Apr 14 2007, 11:54 ) *

Tycker det är vansinnigt det här! Förstår inte varför man skall prioritera någon sorts fancy insatsstyrka över försvaret av Sverige...

Eftersom vi troligen kommer att behöva EU som försvarshjälp vid en invasion av Sverige (något som inte känns så realistiskt just nu och i den närmaste framtiden) så är det väl inte så konstigt att vi prioriterar att ge något tillbaka dit?

För övrigt så tror jag inte att dessa platser påverkar Sveriges försvar nämnvärt! Eller kanske står vi om 1 år o säger fan X-männen är redan vid Jönköping! Nu skulle vi haft några till o sätta in???

Se det som en utmärkt spark i stjärten att ta tag i era civila liv!! Möjligheter istället för problem!! cool.gif
MarcusF
Historien upprepar sig. Ja förutom dessa platser kommer 100-200 platser ryka på Pansarbataljonen i Boden pga utbildning av Nordic Battlegroup. Där kan jag hamna i kläm blyg.gif
nahoj84
QUOTE (Tikkanen @ Apr 14 2007, 11:54 ) *
För ett par veckor sen fick en klasskompis ett brev om att man skulle dra in på typ 600 skyttetjänster, och hans plats försvann på hkpflj.
Räknas dom 600 in på dessa 800?

Platserna på hkpflj som dras in (c:a 30 st) räknas troligvis inte in då vi har andra anledningar än armén att skära (material brist bl.a.)
Dizzy_keys
QUOTE (Kingecho1 @ Apr 14 2007, 15:37 ) *
QUOTE (Stratoknaster @ Apr 14 2007, 11:54 ) *

Eftersom vi troligen kommer att behöva EU som försvarshjälp vid en invasion av Sverige (något som inte känns så realistiskt just nu och i den närmaste framtiden) så är det väl inte så konstigt att vi prioriterar att ge något tillbaka dit?

För övrigt så tror jag inte att dessa platser påverkar Sveriges försvar nämnvärt! Eller kanske står vi om 1 år o säger fan X-männen är redan vid Jönköping! Nu skulle vi haft några till o sätta in???

Se det som en utmärkt spark i stjärten att ta tag i era civila liv!! Möjligheter istället för problem!! cool.gif

Nog för att det inte föreligger några hot mot oss just nu "Peace in our time!" Men det är enormt korkat att komma ut med det här två dagar innan sista ansökningsdagen till högskolan. Hur fanken ska man hinna ta reda på vilka utbildningar som finns, och vart dom finns, ställa sig i bostadsköer och sånt under en helg. Tänk på dom som inte hinner ta del av informationen i helgen, som skulle gjort värnplikten istället för att plugga, nu förlorar dom ett år.

Man måste ju kunna räkna med att FM åtminstånde kan hålla sina åttaganden mot dom pliktiga.
Nog för att FM inte är till för dom värnpliktiga, men något förbannat ansvar måste man ju visa!
Hela situationen kan ju inte ha uppstått under en natt.

Framförhållningen är under all kritik.
Jocha
Riktigt tråkigt att höra att höra detta, men inte förvånande. FM är inte direkt kända för att ta beslut i god tid eller bra beslut. Jag tror att alla regementen har panik nu då de har brist på befäl och har ett sparkrav som kommer att komma snart. Inte officiellt bestämt ännu men jag kan lova att det kommer snart ett beslut om att de ska förverkliga de sparplaner de varit tvugna att ta fram på regementena.

Sedan kan det finnas en möjlighet för de som kommer att bli nekade värnplikten att komma ut i US. Hoppa på hemvärnets tre månadersutb (om den får vara kvar vill säga). Inte kanske att för lockande när man blivit nekad sin ordinarie plats men en möjlighet för de som fortfarande vill göra värnplikt (ja, den i Falun var bemannad med värnpliktiga). Med denna utb blir man behörig till US + att befälen kan rekommendera dig om du gjort ett gott intryck.
Marmoth
Men vad tror ni om pliktverkets aggerande? Vad händer om de vägrar genomföra "ordern" som det står.
De har ju faktiskt rätt i att det är som ett slag i ansiktet med tanke på att vissa kanske har förberett sig för detta i mer än ett år.

Har pliktverket något att säga till om i detta fallet? Och tror ni att FM kan ändra beslutet?
Jonas88
Någon som vet vad som händer med de som blir kickade? Kommer man få en chans att komma in på sina andra- och tredjehandsval eller något liknande, eller blir man utkickad?

Är riktigt orolig över detta! banghead.gif
Waba
QUOTE (Marmoth @ Apr 14 2007, 16:30 ) *
Har pliktverket något att säga till om i detta fallet? Och tror ni att FM kan ändra beslutet?

Försvarsmakten kan ju inte styra över Pliktverket men det lär säkert bli påtryckningar från annat håll om man inte hittar en lösning.
Dizzy_keys
QUOTE (Jonas88 @ Apr 14 2007, 16:30 ) *
Någon som vet vad som händer med de som blir kickade? Kommer man få en chans att komma in på sina andra- och tredjehandsval eller något liknande, eller blir man utkickad?

Är riktigt orolig över detta! banghead.gif

Jag tror inte att dom kommer få några andra och tredjehandsval. dom platserna är redan upptagna av andra som fått befattningen av pliktverket.
T-bone
QUOTE (Snooz @ Apr 14 2007, 15:28 ) *
Dela med dig av svaret från P4 så fort du fått det är du snäll. mellow.gif

Råger.

Någon som vet vad det i genomsnitt kostar att utbilda en värnpliktig?
Nestor
Varföt får jag en känsla av att trossen på P4 kommer att bli de som drabbas...
T-bone
Alla har nog den känslan att det är dom själva som kommer bli drabbade.
GC1
Jag är uppriktigt ledsen för de som sett fram mot sin GU och nu verkar gå en civil tillvaro tillmötes.

Däremot så har jag mfl bara väntat på det här....
Det som stör mig mer än någonting just nu är att våran ÖB fortfarande går i uniform!
Hur kan man med någon som helst ryggrad gå med på att vara högsta chef i en organisation som missköts så totalt?
Den största upgiften för FM är att sätta upp internationella insatsförband, och det gör man på ett sätt som näst intill säkerställer att personalförsörjningen till de förbanden skärs av, både vad gäller Yoff (försvarsbeslutet med indragen YOP och anställningsstopp) och vpl.
Se för fasiken till att anställa i första hand nån som kan räkna på HKV och sedan en chef som ser till att klargöra för uppdragsgivaren vad som krävs för att upprätthålla det uppdrag som tilldelats.

Sen ser man till att köpa ut all dött kött på en gång! Det blir stora engångskostnader men det skapar förutsättningar att faktist bygga en organisation som är anpassad för de givna upgifterna.
Nestor
QUOTE (T-bone @ Apr 14 2007, 17:02 ) *

Jo. Du har nog rätt.
Men med tanke på allt snack om NGB och sådant, så kännsdet ändå som att trossen kommer att "råka illa ut" mellow.gif

Men men, vi får se vad framtiden utvisar.
Marmoth
QUOTE (Nestor @ Apr 14 2007, 17:07 ) *
QUOTE (T-bone @ Apr 14 2007, 17:02 ) *

Jo. Du har nog rätt.
Men med tanke på allt snack om NGB och sådant, så kännsdet ändå som att trossen kommer att "råka illa ut" mellow.gif

Men men, vi får se vad framtiden utvisar.

Precis, inte en chans att de till exempel kommer röra 67e komanpiet på P7..
G..
Det borde väll inte vara helt omöjligt att räkna ut hur många officerare som behövs i NBG (ca 2100 soldater totalt) och utlandsstyrkan (ca 1000 soldater totalt). Sen hur många officerare det behövs för att utbilda X antal värnplitiga. Men nån stans har det gått fel, väldigt fel..

Övrig Reflektion:
Men i alla fall NBG -08 borde med facit i hand ha varit NBG -11 istället. Känns som FM stirrar sig blind på NBG och glömmer bort övriga delar.
En polare ligger inne på P4 nu och enligt honom låg P4 back med en 60 miljoner (någon bekräfta/dementera?). Och enligt han som så hängde slutövningen väldigt löst..
KD803
QUOTE (DaRaven @ Apr 14 2007, 13:03 ) *
Finns ju, som man brukar säga, grader i helvetet ;) Jag känner att just vpl-utbildningen är något som bara inte får gå snett - om man ska lyckas rekrytera folk till alla insatser och insatsförband.

Man skulle kunna säga att den här situationen är resultatet av att man för några år sedan prioriterade just värnpliktsutbildningen och istället valde att utlysa arbetsbrist, säga upp officerare och ställa in två kullar på YOP. För övrigt så torde en kass vplutbildning vara ännu värre än en utebliven vplutbildning.
Fk Satan
QUOTE (G.. @ Apr 14 2007, 17:35 ) *
Det borde väll inte vara helt omöjligt att räkna ut hur många officerare som behövs i NBG (ca 2100 soldater totalt) och utlandsstyrkan (ca 1000 soldater totalt). Sen hur många officerare det behövs för att utbilda X antal värnplitiga. Men nån stans har det gått fel, väldigt fel..

Övrig Reflektion:
Men i alla fall NBG -08 borde med facit i hand ha varit NBG -11 istället. Känns som FM stirrar sig blind på NBG och glömmer bort övriga delar.
En polare ligger inne på P4 nu och enligt honom låg P4 back med en 60 miljoner (någon bekräfta/dementera?). Och enligt han som så hängde slutövningen väldigt löst..

jag gissar att det behövs officerare även till annat änn att utbilda vpl. Det finns ett hemvärn som behöver stöd, det finns officerare som ska utbildas själva, det finns officerare som ska vara VB tvärs och kors... det finns de som ska jobba med utveckling, det finns de som ska sitta på staber för sammordning osv.... officerare gör lite mer än att utbilda vpl, ingå i NBG och i US... Det är inte alla officerare som är ute på trupp...
Nestor
Varför känns "allmän vårnplikt" mer urvattnat än någonsin?
Jag börjar tycka det är läge att skrota värnplikten helt, och införa yrkesförsvar fullt ut.

/nestor - lite småtrött på den här cirkusen...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.