Jeromir
Apr 25 2007, 19:31
Jag ringde LedR idag och tydligen skulle det inte utbildas några televapen överhuvudtaget med inryck jan 08.
Fick då ett nummer till en kille på pliktverket i stockholm och jag förklarade läget för honom. Han började då rabbla upp en hel hög olika tjänster som jag kunde välja bland. Till slut valde jag Amfibieledningstekniker (up730) med inryck 30 juli
Jag blev mycket förvånad över det stora utbudet de fortfarande verka kunna erbjuda. Han räknade säkert upp runt 10 tjänster.
Vad var det för tjänster då?
Då torde det väl vara så att några kan byta tjänst istället för att bli av med sin värnplikt helt.
Nu börjar den riktiga spänningen! Det var väl i maj månad det definitiva beslutet skulle komma?
Maj månad har många dagar, och det känns som om det kommer gå väääldigt segt i år.
Philip_88
May 3 2007, 16:45
wihooooo fastän "det inte fanns några platser kvar" för att rycka in nu 2007 så lyckades jag knipa en. skulle antagligen inte få göra som kabelgruppschef i enköping jan 2008 pga nedskärningarna så jag fick bli bevakningsgruppchef i boden på i19 nu iställeT!!!!!

:D:D DET ÄR JU JÄTTESNAAART usch fy tusan va taggad jag är!
Christer
May 3 2007, 20:22
Varför tar man bort så många värnpliktiga från Livgardet när gardet inte har en så stor del i NBG. Alltså borde inte så många befäl försvinna till NBG. Eller har jag missuppfattat att neddragningarna skulle bero på personalbrist iom NBG?
QUOTE (Christer @ May 3 2007, 21:22 )

Varför tar man bort så många värnpliktiga från Livgardet när gardet inte har en så stor del i NBG. Alltså borde inte så många befäl försvinna till NBG. Eller har jag missuppfattat att neddragningarna skulle bero på personalbrist iom NBG?
Livgardet ska ansvara för KS17 tror jag det var, under våren, sommaren, hösten 2008.
QUOTE (Christer @ May 3 2007, 21:22 )

1. Personalbristen beror inte enbart på NBG utan lika mycket på två inställda officerskullar samt att officerare lämnat yrket i större utsträckning än vad ÖB hoppades på efter FB04.
2. Officerare rekryteras inte bara från de förband som ansvarar för delar av NBG utan från hela FM. Det är alltså möjligt för en officer från Livgardet att tjänstgöra vid t ex P4s stab/grkkompani.
3. Livgardet har efter att ha anställt cirka 50 BFA fortfarande stor brist på befäl...
Dizzy_keys
May 4 2007, 18:25
”Hela mitt liv beror på det här” (vplnytt)QUOTE
SVERIGE Nu vet försvaret vad de ska göra för att spara, bland annat minskas nästa års värnpliktskull kraftigt. Erik Holmer är en av de som kan drabbas.
Nån som fått något brev ännu?, själv sitter man fortfarande och håller tummarna och hoppas att månaden ska ta slut
PingisÖga
May 21 2007, 23:35
Har hört att utskick kommer ske runt Midsommar, så att ni får något besked den här månaden finner jag rätt osannolikt..
Men som sagt det är bara vad jag har hört
Hoppas det löser sig för alla eder drabbade
mvh//Anders
Brandten
May 22 2007, 14:19
QUOTE (PingisÖga @ May 22 2007, 00:35 )

Har hört att utskick kommer ske runt Midsommar, så att ni får något besked den här månaden finner jag rätt osannolikt..
Men som sagt det är bara vad jag har hört
Hoppas det löser sig för alla eder drabbade
mvh//Anders
Citerat från Lumpen.nu "Pliktverkets ambitionen är att du som berörs ska få ett besked via brev i maj månad."
Jag har fortfarande inte fått något brev, hoppas jag inte får det heller.
Någon som har fått något?
Hornet
May 22 2007, 14:29
en kille på skolan fick ett brev för ca 2 veckor sedan där hans tjänst ändrats från fordonsförare till uttbildningsreserven övriga på grund av nerskärningar.
Han skulle dock ligga på F17, med inryk juli i år...
Nepp. Iofs bara 35 som ryker från Eksjö + så skrevs jag in extra tidigt pga gick ut gymnasiet 1 år tidigt, så förväntar mig inte ett..
grodan_boll
Jun 9 2007, 18:39
Är det någon som hört något nytt i ämnet. Speciellt om någon hört någon från P7, vilka tjänster som drabbas osv?
Marmoth
Jun 19 2007, 17:31
Pliktverket skrev detta till mig idag när jag frågade om de visste något nu.
Tyvärr vet vi inte någonting ännu.
Det har varit ett möte mellan Pliktverket och Försvarsmakten men inget blev bestämt den gången.
Ju längre det drar ut på tiden ju mer ökar det åt att inga förändringar kommer att ske.
Ska de komma med beslutet 1 dag innan man ska acceptera sin högskole/universitetsplats nu eller? Skandal om fallet blir så, eller om det blir ännu senare.
grodan_boll
Jun 19 2007, 18:17
Det är väl närmare skandal redan som det är!
Vikström
Jun 20 2007, 20:01
QUOTE (Marmoth @ Jun 19 2007, 18:31 )

Pliktverket skrev detta till mig idag när jag frågade om de visste något nu.
Tyvärr vet vi inte någonting ännu.
Det har varit ett möte mellan Pliktverket och Försvarsmakten men inget blev bestämt den gången.
Ju längre det drar ut på tiden ju mer ökar det åt att inga förändringar kommer att ske.
Ska de komma med beslutet 1 dag innan man ska acceptera sin högskole/universitetsplats nu eller? Skandal om fallet blir så, eller om det blir ännu senare.
Är väl inga problem att börja plugga i höst och sen ta studieuppehåll till inryck? Men i vilket fall kasst av FM att dra ut på det.
fogel02
Jun 21 2007, 07:12
Alltså varför tar det alltid sju svåra år för försvarsmakten att ge besked i olika frågor. Börjar få en bunt exempel i huvudet på frågor som skall ta 1 månad att få besked i och besked dyker upp efter 1 halvår
marmoth Mitt råd är att börja plugga, skulle du få beskedet att du ska rycka in så rycker du in, annars så är det ju bara fortsätta.
Såg nu på morgonen att Rapport rapporterade om detta problem. Enligt dem är det nära 6000 som väntar slutgiltigt besked.
DaRaven
Jul 2 2007, 07:59
Nya siffror om var värnpliktiga tas bort...
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16038297.asphttp://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=37919 
Totalt rycker 8 260 värnpliktiga in i januari nästa år. Omkring 2 000 av dem får sin inkallelseorder i dagarna, som planerat. Övriga får vänta till augusti, då de 600 som inte kallas in först måste ta ställning till de tre alternativ de erbjuds.
hoppashoppashoppas.........
Detta var i alla fall lite bättre än vad jag hade trott.
Jag kan tänka mig att påbörja utbildningen ett år senare, om jag berörs.
MarcusF
Jul 2 2007, 17:17
Enligt äldre siffror:
317 - S 1 Enköping
227 - Livgardet Kungsängen
100 P 7- Lund
71 - Lv 6 Halmstad
82 Skyddscentrum Umeå
40 - A 9 Boden
35 Ing 2 Eksjö
12 P4 Skövde
Enligt dagens siffror:
250 - Ledningsregementet Enköping
92 - I 19 Boden
70 - Livgardet Kungsängen
70 - P7 Lund
66 - Lv 6 Halmstad
39 - Ing 2 Eksjö
18 - A9 Boden
9 - ytterligare på spridda förband
Från att inte ens varit berört har I19 blivit ett av de värst drabbade regementena:P kul jul med mera strul. FAN att jag inte valde ett annat regemente.
Visste inte Försvarsmakten redan från början att det behövdes mer personal om man ska utbilda Nordic Battlegroup samtidigt som värnpliktiga eller? verkar fan inte bättre än så....
Marmoth
Jul 2 2007, 17:19
Ja, nu är det dags att se om man är bland de 600 eller ej. I värsta fall hoppas jag att jag är bland de 40 som kan omplaceras :P
MarcusF
Jul 2 2007, 17:40
Gammalt citat:
"Pliktverkets ambitionen är att du som berörs ska få ett besked via brev i maj månad."
Nu säger de: Pliktverket kommer inom kort (augusti) att meddela de värnpliktiga som berörs. Så vi kan vänta oss ett brev i slutet av juli 2009 då kanske...om brevsnigeln inte blir ihjältrampad.
Stratoknaster
Jul 2 2007, 19:32
–Försvarsmakten kan inte beordra oss. Vi har att slå vakt om de enskildas rättigheter. De värnpliktiga kan inte skyfflas hur som helst. Vi kan inte gå med på detta om inte den enskilde accepterar det, säger generaldirektör Björn Körlof vid Pliktverket
O RLY?
Vad hände med denna ambition?
De (PV) kunde inte komma överens med FM. Därför fick vi vänta lite längre.
Idag är jag glad för att jag valde P4.
Dizzy_keys
Jul 2 2007, 20:59
Kommer marinens pliktiga få ut sina inkallelseordrar som normalt? Jag har redan en, men får eventuellt en ny med lite tur.
Stratoknaster
Jul 2 2007, 21:27
QUOTE (Tikkanen @ Jul 2 2007, 21:59 )

Kommer marinens pliktiga få ut sina inkallelseordrar som normalt? Jag har redan en, men får eventuellt en ny med lite tur.
Oh, just rub it in, will ya?
Inskrivningsförättaren du-vet-vem i Kristianstad hävdade att de skulle skicka ut inkallelserna för Januariinrycken nu i Juli, så jag antar det.
Vikström
Jul 2 2007, 22:03
QUOTE (Stratoknaster @ Jul 2 2007, 20:32 )

–Försvarsmakten kan inte beordra oss. Vi har att slå vakt om de enskildas rättigheter. De värnpliktiga kan inte skyfflas hur som helst. Vi kan inte gå med på detta om inte den enskilde accepterar det, säger generaldirektör Björn Körlof vid Pliktverket
O RLY?
Vad hände med denna ambition?
Dom fick rätta sig efter verkligheten?
lovikavantar
Jul 2 2007, 22:20
Verkligheten är den att eftersom politikerna gör värnplikten nästan helt frivillig så kommer inte folk med ambitioner att få jobb eller plugga välja att göra värnplikt eftersom man inte kan vara säker på vad som händer om man riskerar att sättas på bar backe.
Kaliber600
Jul 2 2007, 22:46
Men för bövelen, kan inte FM och PV lägga av med allt runtkladdande och fippkande med siffrorna och bestämma sig i tid för vad de vill! Det är ju rena högstadieadministrationen! Känner med de som blir utslängda nu i sista sekunden och hoppas vid allt heligt att det inte blir samma karusell nästa år.
EDIT: Tog bort lite väl valda ord...
Frågan är hur många som blir utkastade nu som väljer att göra lumpen 2009 istället. Vad finns det för garantier att samma scenario inte upprepar sig av någon annan anledning? Är rätt säker att FM inte kan ge några garantier med deras inkompetenta administration. En sak som är säker är att MÅNGA kompetenta garanterat väljer bort lumpen nu till förmån för studier osv, vilket kommer leda till officersbrist om x år också.
Kaliber600
Jul 3 2007, 13:25
För att inte tala om dominoeffekten, vilken du ju nämner. Om en massa människor väljer att försöka göra lumpen nästa år istället, och har halvschyssta betyg, så kommer ju i sin tur en mängd 89or att bli utkastade och kanske tvingas göra lumpen 20010, vilket i sin tur leder till ytterligare utkastningar, osv.
Detta i sig också helt oaktat eventuella ytterliggare idiotier och inkompetenta dumheter de hittar på...
lanrezac
Jul 3 2007, 22:16
QUOTE (Kaliber600 @ Jul 3 2007, 14:25 )

Detta i sig också helt oaktat eventuella ytterliggare idiotier och inkompetenta dumheter de hittar på...
Då antar jag att du menar våra politiker som har tagit besluten som ger effekterna som ni drabbas av??
Kingecho1
Jul 4 2007, 00:36

För att inte tala om dominoeffekten, vilken du ju nämner. Om en massa människor väljer att försöka göra lumpen nästa år istället, och har halvschyssta betyg, så kommer ju i sin tur en mängd 89or att bli utkastade och kanske tvingas göra lumpen 20010, vilket i sin tur leder till ytterligare utkastningar, osv.
Oj men riktigt så långt fram behöver man väl inte planera, pratar vi om årskull 19989 då
Jag tror nog att det är för tidigt att se detta som ett stort problem. Självklart är det tråkigt för de individer som blir drabbade utav detta men att just denna sak är så extremt kritisk för FM tror jag inte. Men visst är det viktigt att se vad som händer men som solitär händelse så tror inte jag att det kommer bli så mycket av den. Dock tror jag att redan om ca 5 år så kommer systemet vara ändrat av andra anledningar.
Ytterligare 172 värnpliktiga tjänster kommer att dras in på LedR under 2008.
Källa: LedR via dagens lokalblad.
Korrigering: 160 sedan tidigare + 172 nu = 332
QUOTE (Munin @ Jul 6 2007, 10:40 )

Ytterligare 172 värnpliktiga tjänster kommer att dras in på LedR under 2008.
Källa: LedR via dagens lokalblad.
Korrigering: 160 sedan tidigare + 172 nu = 332
Vad menar du? Det var väl tänkt att 250 skulle bort. +72 blir väl 422 tjänster?
Fick det fruktade brevet idag. Som tur va var jag tidigt ute när jag ringde nyss och fick en ny tjänst på samma ställe med samma inryck. Skitnöjd nu efteråt.
Marmoth
Jul 12 2007, 17:53
QUOTE (nexs @ Jul 12 2007, 13:26 )

Fick det fruktade brevet idag. Som tur va var jag tidigt ute när jag ringde nyss och fick en ny tjänst på samma ställe med samma inryck. Skitnöjd nu efteråt.
Vad hade du för tjänst innan och vad bytte du till, samt var?
QUOTE (Marmoth @ Jul 12 2007, 18:53 )

QUOTE (nexs @ Jul 12 2007, 13:26 )

Vad hade du för tjänst innan och vad bytte du till, samt var?

Fältarbetssoldat var jag inskriven som från början, vid Eksjö. Fick bli bevakningssoldat/bilförare istället nu. Har C i syn så är glad jag får göra lumpen ens
Ni som fått brevet, var ni positiva till utlandstjänst under mönstringen?
QUOTE (J1mmy @ Jul 21 2007, 19:46 )

Ni som fått brevet, var ni positiva till utlandstjänst under mönstringen?
Jag var.
Var ett längre inslag på Aktuellt kl 9 idag. För den som missade inslaget kan programmet ses
här, börjar efter tre minuter ungefär.
QUOTE (Hedin @ Aug 4 2007, 03:01 )

Var ett längre inslag på Aktuellt kl 9 idag. För den som missade inslaget kan programmet ses
här, börjar efter tre minuter ungefär.
Kan man kanske tro att alla som drabbats har fått sina brev vid dethär laget eller är det för tidigt för att ropa hej?
QUOTE (lanrezac @ Jul 3 2007, 23:16 )

Då antar jag att du menar våra politiker som har tagit besluten som ger effekterna som ni drabbas av??
Tack för det! Äntligen någon som sa det.
Är det befälsbrist så är det. Det går liksom inte att trolla fram yrkesofficerare. Bättre att ställa utbildning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.