Verkade inte som om hon hade klarhet riktigt. Men alla berörda skulle få hem en skrivning från Pliktverket.
PingisÖga
Apr 16 2007, 16:41
Hon gav ingen information när denna utskickning skulle ske?
/A
T-bone
Apr 16 2007, 16:48
Kan kanske dröja då frågan fortfarande diskuteras?
PingisÖga
Apr 16 2007, 16:55
Sant, man känner sig bara så fruktansvärt frustrerad

, svårt o förklara för en möjligt blivande arbetsgivare, att jag inte vet fall jag ska göra värnplikten eller inte,
Skulle kännas fruktansvärt dumt o bli utan jobb för att det tar tid för försvarsmakten att gå ut med ett beslut.
För att sedan vänta med att säga vilka som kommer och inte kommer få göra värnplikten,
Tror ni att varje berört regemente har uppgifterna på vilka som klarar sig och vilka som åker ut? alltså fall det redan är bestämt?
//A
QUOTE (PingisÖga @ Apr 16 2007, 17:41 )

Hon gav ingen information när denna utskickning skulle ske?
Du anar svaret... Nej, hon visste inget om det.
PingisÖga
Apr 16 2007, 20:35
Okej, jag är inte direkt förvånad
Någon annan som har ringt och hört något om sina tjänster?
är enormt tacksam för all information jag kan få,
Tack på förhand
//A
Kryptörn
Apr 16 2007, 21:11
QUOTE (Krook @ Apr 14 2007, 18:27 )

"Vad var det jag sa", "Tagit sig vatten över huvudet", "Mitt dummaste beslut". Är det någon som har några fler floskler som besannats?
"En ond cirkel" är min favvis.

Man har inte officerare och pengar nog att utbilda värnpliktiga och hålla insatsstyrkor operativa samtidigt, varför värnpliktsutbildningen blir lidande, varpå rekryteringsunderlaget till insatsstyrkorna minskar och mer pengar måste tillföras insatsstyrkorna så att rekryteringen nödtorftigt hålls uppe av gammelyxor (jag lovar, bara en mission till, heders!), varpå värnpliktsutbildningen får mindre utrymme igen, et cetera, unt so weiter, and so on and so forth.

För de som verkligen vill göra lumpen kan man väl fortfarande överklaga ett beslut som fattats av pliktverket? Känner till en eller två personer som under tidigare nedskärningsrundor fått foten (placerats i utbildningsreserven hette det nog då) från sin tilldelade tjänst innan de hunnit rycka in, och då överklagat pliktverkets beslut och fått en ny tjänst. Visserligen något år senare, men den som väntar på något grönt.

Det är visserligen ganska många år sedan, men värt att kolla upp om man är ihärdig.
Jonas88
Apr 16 2007, 21:42
Enligt värnpliktshandläggaren på LG har beslut tagits gällande vpl på LG för flera veckor sedan. Hurvida andra berörda regementen tagit beslut ännu, vet jag ej
johansson_
Apr 16 2007, 22:09
men om LG nu tagit besluten för länge sedan, VARFÖR VÄNTA???
det känns ju lagom kul om lugnet hinner infinna sig igen, och sen dimper det ner ett brev i lådan där man får kalla handen
PingisÖga
Apr 16 2007, 22:13
Finns det en värnplikts handläggare vid varje regemente? eller är det någon/några som innefattar sig vid myndigheten Pliktverket?
//A
QUOTE (PingisÖga @ Apr 16 2007, 23:13 )

Finns det en värnplikts handläggare vid varje regemente? eller är det någon/några som innefattar sig vid myndigheten Pliktverket?
//A
Det finns vpl-handläggare på alla förband.
/K
Ignis nitidus
Apr 16 2007, 22:33
Åh gud. Stackars förband.
De är redan underbemannade och nu blir de fullständigt nerringda av blivande värnpliktiga också!
Det inte lätt när det är svårt.
QUOTE (Ignis nitidus @ Apr 16 2007, 23:33 )

Åh gud. Stackars förband.
De är redan underbemmanade och nu blir de fullständigt nerringda av blivande värnpliktiga också!
Det inte lätt när det är svårt.
Precis.
Ta det lite lugnt nu. Vpl-handläggarna på förbanden sitter inte med infon ni vill ha. Ge detta lite tid att verka ut så kommer ni få den information ni ska ha.
Tänk på att "inga nyheter är goda nyheter".
/K
T-bone
Apr 17 2007, 09:51
Skolinformatören på P4 är på arbetsresa så han får ni inte tag på iaf.
Men snackade med en på pliktverket som visste lite mer. Han sa att när det va så få som 12 st som ska bort så kollar dom nog på mönstringsvärden medan om det är många så kan det bli slumpen som avgör vem som ryker.
Han hade även svårt att tro att dom skulle plocka folk från skyttetjänster i dom fallen där det var få som skulle bort.
Sveddan
Apr 17 2007, 11:00
Pratade med en kapten på p4 och för min del var det lugnt (inskriven som bärgningsplutonbefäl), han sluddrade även nåt om att det inte var "den typen" tjänster som skulle bort, exakt vad han menade med det vet jag inte men kanske hjälper någon...
Han sa även att om man var drabbad så kan man överklaga och då förhoppningsvis få en ny tjänst.
Har mailat om de 35 platserna på Ing 2 och hoppas på svar snart..
PingisÖga
Apr 17 2007, 17:03
Jag finner ej någon adress där man kan mejla till ledningsregementet och fråga om hur det igentligen ligger till, vet någon vart man ska skriva? eller skriver man direkt till någon allmän adress som gäller hela försvarsmakten?
Känner att detta sätt kanske är bättre än att ringa ner vpl handläggarna som förmodligen inte sitter på någon information,
Någon som har en aning om vart man ska vända sig?
//A
Shades
Apr 17 2007, 17:15
Passus: Själv mönstrade jag i början av 90-talet och fick meddelandet att jag skulle göra 15 månader på I16. Strax efter jag fyllde 30 (eller 31,32... alltså ca 12-14år senare) fick jag ett brev om att jag inte längre behövdes inom försvaret. Det känns som om det fattas ett brev någonstans därimellan ;)
/S
Liquid
Apr 17 2007, 19:00
QUOTE (PingisÖga @ Apr 17 2007, 18:03 )

Jag finner ej någon adress där man kan mejla till ledningsregementet och fråga om hur det igentligen ligger till, vet någon vart man ska skriva? eller skriver man direkt till någon allmän adress som gäller hela försvarsmakten?
Känner att detta sätt kanske är bättre än att ringa ner vpl handläggarna som förmodligen inte sitter på någon information,
Någon som har en aning om vart man ska vända sig?
//A
Här
http://www.mil.se/article.php?id=364 finns många matnyttiga adresser och telefonnummer. Jag har inte fått svar på något mail jag skrivit, om olika saker och ting, men fick direkt svar när jag ringde handläggaren eller motsvarande. Tror det är bäst att ringa, alltså.
QUOTE (Jonas88 @ Apr 16 2007, 22:42 )

Enligt värnpliktshandläggaren på LG har beslut tagits gällande vpl på LG för flera veckor sedan. Hurvida andra berörda regementen tagit beslut ännu, vet jag ej
Lillebror rinde dom igår. Han ska iofs till gardesbat och inte till dragonbat. Då påstod den han pratade med att dom inte hade tagit något beslut gällande vilka som ska bort än?? Beslut väntades inom ca 4 veckor eller liknande. Så kanske gäller det inte hela LG utan som sagt bara dragonbat tagit beslut än?
Liquid
Apr 18 2007, 12:40
QUOTE (Jända @ Apr 18 2007, 11:04 )

QUOTE (Jonas88 @ Apr 16 2007, 22:42 )

Lillebror rinde dom igår. Han ska iofs till gardesbat och inte till dragonbat. Då påstod den han pratade med att dom inte hade tagit något beslut gällande vilka som ska bort än?? Beslut väntades inom ca 4 veckor eller liknande. Så kanske gäller det inte hela LG utan som sagt bara dragonbat tagit beslut än?
Men jag ringde också till LG och ska till 6. komp som väll tillhör gardesbat? Då sa iaf killen samma sak som till Jonas88. Äsch, detta är ett mysterium, man får helt enkelt vänta och se. Svar väntas under maj eller något.
Koskela
Apr 18 2007, 13:35
Om det lugnar er lite så skiver de detta på svt.se:
Överbefälhavaren säger också att planen på att stoppa inryckningen för 800 värnpliktiga kan omprövas. Planen har fått hård kritik av Pliktverket som har rätt att säga nej till den.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...s=rubrik_808776/Koskela
T-bone
Apr 18 2007, 14:01
QUOTE (Koskela @ Apr 18 2007, 14:35 )

Det var ju goda nyheter.
Är inte Mikael Tornvig reservofficier? Vore coolt att få han.

Här stod det mer än i SVTs artikel:
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=36731
Nestor
Apr 18 2007, 14:53
Lät om inte annat intressant det där om att eventuellt ta in civila tjänstemän inom olika specialområden.
Ignis nitidus
Apr 18 2007, 15:14
Därför vill ÖB omdisponera medel i Försvarsmaktens budget för att skapa utrymme för nyrekryteringar, uppskattningsvis ett par hundra miljoner kronor.
Ett par hundra miljoner till som försvinner bort. Undrar vad som stryks den här gången?
En del har ju redan tagits bort:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=28937/ignis
Marmoth
Apr 18 2007, 15:47
QUOTE (Koskela @ Apr 18 2007, 14:35 )

Om det lugnar er lite så skiver de detta på svt.se:
Överbefälhavaren säger också att planen på att stoppa inryckningen för 800 värnpliktiga kan omprövas. Planen har fått hård kritik av Pliktverket som har rätt att säga nej till den.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...s=rubrik_808776/Koskela
Väldigt fint! Nu känns det helt klart lite bättre måste jag säga. Men det finns tydligen pengabrist för 290 av de 800. Så vi får väl se hur det blir. Hoppas på omprövning
PingisÖga
Apr 18 2007, 17:08
Nu känner man sig lite lugnare
Nu är det väll bara o vänta o se hur det löser sig
//A
Jelzin
Apr 18 2007, 21:44
Som jag ser det är inte personalbrist det enda problemet. Det är många förband som skall ha personal förlagda i beredskap under första delen av 2008 så på vissa ställen finns det kanske inte plats.
Självklart är det bra om det kan lösas, men det känns som tillfälliga lösningar. Att anställa BFA/FA som det talas om här är ju redan nu ett flitigt nyttjat verktyg på många förband.
Philip_88
Apr 19 2007, 13:40
alltså om de ska hålla på och skära ner så mkt hela tiden så måste dom ju ta mig fan ta bort kravet att man ska ha gjort värnplikt för både US och MHS, annars kommer ju antalet sökande minska jättemkt och därav kvaliteten på dom sökande
Vikström
Apr 19 2007, 13:52
QUOTE (Philip_88 @ Apr 19 2007, 14:40 )

...ta bort kravet att man ska ha gjort värnplikt för... ...MHS...
Just detta genomför man i detta nu, och det är utmärkt smart och en skam att det inte gjorts tidigare.
QUOTE (Vikström @ Apr 19 2007, 14:52 )

Just detta genomför man i detta nu, och det är utmärkt smart och en skam att det inte gjorts tidigare.
Gör man?
Vikström
Apr 19 2007, 14:47
QUOTE (brahe @ Apr 19 2007, 14:56 )

QUOTE (Vikström @ Apr 19 2007, 14:52 )

Gör man?
Ja, man ser över i vilken form som man ska kunna erbjuda personer som inte fullgjort värnplikt en väg in till officersutbildningen.
QUOTE (Ignis nitidus @ Apr 18 2007, 16:14 )

Därför vill ÖB omdisponera medel i Försvarsmaktens budget för att skapa utrymme för nyrekryteringar, uppskattningsvis ett par hundra miljoner kronor.
Ett par hundra miljoner till som försvinner bort. Undrar vad som stryks den här gången?
En del har ju redan tagits bort:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=28937/ignis
Kanske man plockar lite av flygvapnets JAS, där 31 st ska uppgraderas till en kostnad av 4,1 miljarder, dvs mer än 10% av den totala budgeten. Eller vf inte från flottan, som ska få robotar för 1 miljard? Jag är inte på något sätt emot att man modifierar och uppgraderar, tvärtom, det behövs! Dock så anser jag att utbildningen av de få vpl som finns går före.
Andreas
Apr 19 2007, 15:29
QUOTE (Faers @ Apr 19 2007, 15:48 )

Kanske man plockar lite av flygvapnets JAS, där 31 st ska uppgraderas till en kostnad av 4,1 miljarder, dvs mer än 10% av den totala budgeten. Eller vf inte från flottan, som ska få robotar för 1 miljard? Jag är inte på något sätt emot att man modifierar och uppgraderar, tvärtom, det behövs! Dock så anser jag att utbildningen av de få vpl som finns går före.
Försvarseffekt bör väl vara det som prioriteras högst, om den sen främjas bäst av ~800 vpl (som nu ev inte får genomföra GU) eller av moderniserade fpl + ftg-baserade robotar är jag dock inte rätt person att avgöra.
Måhända lättare att tänka så efter MUCK...
QUOTE (Andreas @ Apr 19 2007, 16:29 )

QUOTE (Faers @ Apr 19 2007, 15:48 )

Försvarseffekt bör väl vara det som prioriteras högst, om den sen främjas bäst av ~800 vpl (som nu ev inte får genomföra GU) eller av moderniserade fpl + ftg-baserade robotar är jag dock inte rätt person att avgöra.
Måhända lättare att tänka så efter MUCK...

Men utan vpl inga soldater ;) men snabbt räknat, 4 100 000 000/31 = 132 miljoner (lite grovt tillyxat). Så räcker det inte med att modifiera 29 eller 30 st? Man sparar grymt mkt pengar på det!
QUOTE (Faers @ Apr 20 2007, 12:58 )

Men utan vpl inga soldater ;) men snabbt räknat, 4 100 000 000/31 = 132 miljoner (lite grovt tillyxat). Så räcker det inte med att modifiera 29 eller 30 st? Man sparar grymt mkt pengar på det!
Gripen ska vara i drift till 2040 som det ser ut nu. Hur länge kommer nästa års vpl att "vara i drift"? Så kan man också se det...
Veckans händelse visar ju på att det kan vara svårt att idag exakt säga hur många flygplan som krävs i ett 30-årsperspektiv.
larsev
Apr 20 2007, 14:18
QUOTE (KD803 @ Apr 20 2007, 13:54 )

QUOTE (Faers @ Apr 20 2007, 12:58 )

Gripen ska vara i drift till 2040 som det ser ut nu. Hur länge kommer nästa års vpl att "vara i drift"? Så kan man också se det...
Veckans händelse visar ju på att det kan vara svårt att idag exakt säga hur många flygplan som krävs i ett 30-årsperspektiv.
På 30-års sikt lär det inte stoppa med 4 mrd utan det brakar väl snarare iväg mot 20-30 mrd om alla JAS 39 Gripen skall uppdateras till C version.
För övrigt går ju utvecklingen framåt så även C-versionen kommer att uppdateras både 1, 2, 3 ggr innan de skrotas.
QUOTE (larsev @ Apr 20 2007, 15:18 )

På 30-års sikt lär det inte stoppa med 4 mrd utan det brakar väl snarare iväg mot 20-30 mrd om alla JAS 39 Gripen skall uppdateras till C version.
För övrigt går ju utvecklingen framåt så även C-versionen kommer att uppdateras både 1, 2, 3 ggr innan de skrotas.
Nej, uppgraderingen av 31 A/B till C/D ska ju kosta 4 miljarder. Därefter uppgraderas inga fler, utan återstående A/B avvecklas. Däremot kommer givetvis Gripensystemet inte att vara gratis under återstoden av sin livstid. Precis som värnpliktsutbildningen också kostar pengar.
Men för Försvarsmaktens förmåga under tiden från och med nu fram till 2040 så torde Gripensystemet vara viktigare än 800 vpl som utbildas nästa år.
PingisÖga
Apr 21 2007, 11:58
Jag har nu efter många vändor fram och tillbaka på telefon o mejl med mitt blivande regemente och pliktverket kommit fram till att det känns som ett ganska osäkert kort och satsa på att göra lumpen i Januari 2008.
Så med lite vilja och lite ihärdighet så lyckades jag byta tjänst så jag rycker in den 30e Juli 07 istället som Bevaknings Gruppchef. Så den möjligheten finns ju för dom som vill ta det säkra framför det osäkra.
Mvh//Anders
Philip_88
Apr 23 2007, 18:19
QUOTE (PingisÖga @ Apr 21 2007, 12:58 )

Jag har nu efter många vändor fram och tillbaka på telefon o mejl med mitt blivande regemente och pliktverket kommit fram till att det känns som ett ganska osäkert kort och satsa på att göra lumpen i Januari 2008.
Så med lite vilja och lite ihärdighet så lyckades jag byta tjänst så jag rycker in den 30e Juli 07 istället som Bevaknings Gruppchef. Så den möjligheten finns ju för dom som vill ta det säkra framför det osäkra.
Mvh//Anders
DET SKA JAG GÖRA

fan va schysst om man skulle få rycka in nu i juli istället

jag försöker ju lista ut vad jag ska göra i ett halvår annars ju :P
PingisÖga
Apr 23 2007, 19:12
Okej, inte för att vara en party cracker eller något.
Men efter samtal senast idag ( en nära kompis som ville byta pratade med dom idag ) Med Pliktverket så finns det ej några platser kvar för dom som skulle vilja ändra till Juli nu på Ledningsregementet, Jag knep nog den sista platsen,
Men det skadar garanterat inte att försöka! det kan ju ha öppnats en plats då någon kanske har lämmnat återbud.
Sorry=/
//A
Christer
Apr 23 2007, 19:36
Är det spikat vilka regementen som kommer beröras vid ett ev beslut?
Ignis nitidus
Apr 23 2007, 19:39
QUOTE (Christer @ Apr 23 2007, 20:36 )

Har du över huvud taget tittat i tråden?
Om inte så kan jag meddela att i första inlägget så finns en länk.. där finns lite matnyttig information.
Christer
Apr 23 2007, 20:31
QUOTE (Ignis nitidus @ Apr 23 2007, 20:39 )

QUOTE (Christer @ Apr 23 2007, 20:36 )

Har du över huvud taget tittat i tråden?
Om inte så kan jag meddela att i första inlägget så finns en länk.. där finns lite matnyttig information.
Tack. Dumt av mig att inte kolla ordentligt....
Philip_88
Apr 23 2007, 21:13
QUOTE (PingisÖga @ Apr 23 2007, 20:12 )

Okej, inte för att vara en party cracker eller något.
Men efter samtal senast idag ( en nära kompis som ville byta pratade med dom idag ) Med Pliktverket så finns det ej några platser kvar för dom som skulle vilja ändra till Juli nu på Ledningsregementet, Jag knep nog den sista platsen,
Men det skadar garanterat inte att försöka! det kan ju ha öppnats en plats då någon kanske har lämmnat återbud.
Sorry=/
//A

hehe åh nej :( att nån lämnat återbud låter ju inte mer troligt, isf mer troligt att dom sa så för att du inte ska säga till alla att gnälla över att dom vill göra lumpen i sommar istället :P men för mig är det viktigaste att få göra lumpen överhuvudtaget, ska ju in på ledningsregementet som lider störst av nedskärningen på 800 pers, så jag är skitorolig över att förlora min plats alltså
Dizzy_keys
Apr 24 2007, 18:42
Efter att ha talat med en kompis så fick jag reda på att LedR bara kommer att utbilda 3 kokgruppbefäl.
Kommer inte ihåg om det var 11 som skulle bli av med sina platser eller om det var 3 av 11 som skulle få vara kvar.
Brandten
Apr 24 2007, 21:30
Kommer detta beröra mig som ska rycka in som Skyttesoldat Stridsfordon i19?
QUOTE (Brandten @ Apr 24 2007, 22:30 )

Nej det kommer det inte göra.
QUOTE (Brandten @ Apr 24 2007, 22:30 )

Inte just detta, men detta är vad jag har läst på forumet här (rykten?). Kan drabba mig också då jag ska rycka in som Stridsfordonsbefäl på pansarskyttekomp.
QUOTE (MarcusF @ Apr 14 2007, 15:49 )

förutom dessa platser kommer 100-200 platser ryka på Pansarbataljonen i Boden pga utbildning av Nordic Battlegroup.
PingisÖga
Apr 25 2007, 11:29
Jag kommer i nästa nummer av värnpliktsnytt figurera i en intervju om ämmnet att 800 värnpliktiga inte kommer få rycka in, vart kontaktad igår och ska åka in till södertälje om 30 minuter för att möta reportern. Så då får dom av er som prenumererar se min fula nuna också
Hoppas att artikeln kanske har någon effekt för dom som rycker in i Januari 08,
Om journalisten har någon mer information som inte finns här så kommer jag och delge den till er ikväll.
Den som lever får se
Mvh//Anders
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.