QUOTE (Yohn @ Apr 25 2007, 08:14 )

QUOTE (Raptor @ Apr 24 2007, 21:05 )

Hmm, det här med HK416 känns bekant på något sätt. Jag såg exakt samma uppvisningar med XM8:an och den ratades av amerikanska försvaret lik förbannat. Den största skillnaden är förstås att HK416 är lik M4/M16 serien att man slipper tunga övergångar när det gäller utbildningen.
"Amerikaner är amerikaner" du vet... De har haft samma skit i ca 40 år och den "duger" fortfarande inte för hårdare användning.
QUOTE (Raptor @ Apr 24 2007, 21:05 )

"...tunga övergångar när det gäller utbildningen."
Som jag från ak4 till ak5... Tog ju inte alls för lång tid. Några timmar teori, sen en dags praktiskt övande med den så var man igång.
De måste ju klassas som en rätt så tung övergång. Hur svårt skulle de vara för amerikanarna om de helt plötsligt fick G36 tex?
En vecka med den och man är uppe och rullar!
Jodå, en M4XX håller absolut för hård användning. Vissa detaljer är kanske inte helt lyckade, ex: att den blåser in skit i lådan direkt, vilket 416 löser med sin pistong.
Den typen av låsklackar är inte heller helt lyckat kanske. Att det är skit är väl kanske lite väl hårt...
De gamla klagomålen om "M16" är ju kraftigt fixade i dagens vapen. Men du kanske har stor erfarenhet från Ar15/m16 famljen som du kan delge?
Den tunga övergången är kanske inte bara hanteringsmässig, men alla reservdelar skall bytas ut, service personal skall omutbildas etc. det är ingen liten apparat.
Precisionen kan man absolut behålla i en kort pipa, oftast minskar precisonen för att visirlinjen kortas, inte pipan, med ett optiskt riktmedel är det inga bekymmer.
Dock tappar du ju utgångshastighet med en kortare pipa, det påverkar anslagsenergin negativt, förutsatt att det är samma patron vi snackar om. (som normalt nyttjas till ett vapen med längre pipa)
Jag vill gärna ha en 416... ;)