QUOTE (Axial @ Jan 21 2003, 12:29 )
QUOTE (Lt P @ Jan 20 2003, 05:50 )
Vad är det för lökiga foton de tagit egentligen? Människorna kan ju inte klä sig ordentligt. Uniformsbyxorna är alldeles för långa för att sitta snyggt. Det är ingen civil kostym!
Om man hämtar ut uniform 87 på förrådet, vilket jag gjorde härförleden, så rekommenderas man ta en sådan längd på byxorna att man får det "civila" stuket på dem, för även FM kan understundom influeras av civila trender.
Själv tycker jag att det är snyggare med lite fall på byxorna istället för att byxor som är precis lagom långa, för jag vill inte blotta mina bleka, feta vader såfort jag sätter mig ned B)
Javisst, med civila mått är det korrekt. Men för militära byxor hävdar jag med en dåres envishet att de skall vara kortare. Antag att byxan har en revär, då skall denna vara rak och inte ha ett veck vid skon och detta skall gälla även byxor utan revär. Byxorna skall när man står upp vara raka som stuprör och om de är aningen för långa korvar de sig omedelbart. Se bild nedan dä mannen till höger har aningen för långa byxor emedan den vänsta har väl anpassad längd.
http://hem.passagen.se/gardesmusik/felpatutan.jpgJag vet att jag är petig, men det är också min uppgift.
Dessutom skall en soldat inte sitta i onödan