Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FV uniform
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
colt
Bild(er) på FVs permisuniform för vpl efterfrågas.
Kimster
De använder M/87 som många andra

Bild från UnirFM 2003 Remiss

Enda skillnaden är att Vpl har båtmössa och inte så mycket guld på axlarna.
Edit: Och på armarna...
klerty
armen då?
SFC
QUOTE (klerty @ Jan 19 2003, 16:10 )
armen då?

Även denna bild från UniR FM 2003 Remiss

klerty
får alla en sån?
SFC
QUOTE (klerty @ Jan 19 2003, 23:48 )
får alla en sån?

JA!

Ibland kan det vara läge att använda den utomordentliga funktionen "Sök". Detta i syfte att inte ställa samma frågor om och om igen... B)
Lt P
Vad är det för lökiga foton de tagit egentligen? Människorna kan ju inte klä sig ordentligt. Uniformsbyxorna är alldeles för långa för att sitta snyggt. Det är ingen civil kostym!
fairfax
När ämnet ändå är uppe, har inte vissa delar av Armén grå permis uniform av tidigare modell? eller har samtliga M/87?
Fu Dahlberg
När jag muckade hadde T2 och P4 fortfarande M/60ian... förhoppningsvis har dom bytt.Kan ju tilläga att jag muckade Våren 02
The Swede
Senast 030701 ska alla vpl tilldelas uniform m/87A
Till dess finns uniform m/60 (m/95) kvar, bl.a för högvaktsförband som inte har m/87 att tilldela soldaterna.

The Swede
SFC
QUOTE (fairfax @ Jan 20 2003, 21:14 )
När ämnet ändå är uppe, har inte vissa delar av Armén grå permis uniform av tidigare modell? eller har samtliga M/87?

Det kanske inte riktigt framgår av den halvkassa bilden här ovan, men m/87 A är faktiskt grå den också liksom m/60. Flygvapnets är däremot mörkblå.
fairfax
Så M/87A innebär mörkgrå M/87 är mrinblå?
SFC
QUOTE (fairfax @ Jan 20 2003, 21:39 )
Så M/87A innebär mörkgrå M/87 är mrinblå?

m/87 - mörkblå
m/87 A - stålgrå
m/87 K - kaki
m/87 VIT - vit...

Så är det, ett tips är att ladda ner UniR FM från FMLOG Publikationer för att få svar på uniformsfrågor.
Lt P
Personligen tycker jag att Armén bör återgå till mörkblått tyg i sina uniformer. Det tillsattes en utredning på HKV för några år sedan eftersom det tydligen skulle vara billigare. Företrädarna för det gråa ansåg att traditionen med grått tyg skulle behållas. Den första gråa enhetsuniformen uniformen var m/10. Långt innan dess var färgen blå, först på den karolinska enhetsuniformen och sedan vidare ända fram till m/1886 (m/ä). Snittet på m/23 skulle göra sig riktigt snyggt i mörkblått!

Musikuniform m/1886.
mjukis
Även jag är böjd att hålla med. Den blå färgen har en stark tradition i svensk uniformshistoria. Men sen är jag stark företrädare för återinförandet av ståndkragen, så jag kanske borde moderniseras.
Lt P
Attans att inte passagenbilder går att länka ut. Jag som har så fina bilder på m/ä och m/23 på datorn.

Ståndkrage är ståndsmässigt! En moderniserad m/23 i blått skulle t.o.m. vara snyggare än USMC paraduniform!

Jag måste nog dela med mig av mina perverterade fantasier så fort jag kommit hem till burken smile.gif
Axial
QUOTE (Lt P @ Jan 20 2003, 05:50 )
Vad är det för lökiga foton de tagit egentligen? Människorna kan ju inte klä sig ordentligt. Uniformsbyxorna är alldeles för långa för att sitta snyggt. Det är ingen civil kostym!

Om man hämtar ut uniform 87 på förrådet, vilket jag gjorde härförleden, så rekommenderas man ta en sådan längd på byxorna att man får det "civila" stuket på dem, för även FM kan understundom influeras av civila trender.
Själv tycker jag att det är snyggare med lite fall på byxorna istället för att byxor som är precis lagom långa, för jag vill inte blotta mina bleka, feta vader såfort jag sätter mig ned B)
Lt P
QUOTE (Axial @ Jan 21 2003, 12:29 )
QUOTE (Lt P @ Jan 20 2003, 05:50 )

Om man hämtar ut uniform 87 på förrådet, vilket jag gjorde härförleden, så rekommenderas man ta en sådan längd på byxorna att man får det "civila" stuket på dem, för även FM kan understundom influeras av civila trender.
Själv tycker jag att det är snyggare med lite fall på byxorna istället för att byxor som är precis lagom långa, för jag vill inte blotta mina bleka, feta vader såfort jag sätter mig ned B)

Javisst, med civila mått är det korrekt. Men för militära byxor hävdar jag med en dåres envishet att de skall vara kortare. Antag att byxan har en revär, då skall denna vara rak och inte ha ett veck vid skon och detta skall gälla även byxor utan revär. Byxorna skall när man står upp vara raka som stuprör och om de är aningen för långa korvar de sig omedelbart. Se bild nedan dä mannen till höger har aningen för långa byxor emedan den vänsta har väl anpassad längd.

http://hem.passagen.se/gardesmusik/felpatutan.jpg

Jag vet att jag är petig, men det är också min uppgift.

Dessutom skall en soldat inte sitta i onödan smile.gif
Axial
Jag köper argumentet om byxor med revär smile.gif
Om en soldat ska sitta eller inte...det är inte så ofta jag använder m/87 utan mest m/90 men det finns, tro det eller ej, fullt legitima skäl för en soldat att sitta ned utan att för den skull slöa biggrin.gif och om jag då bär m/87 så vill jag inte blotta vaden smile.gif

Vi har nog bara olika åsikter.
A2Keltainen
QUOTE (Lt P @ Jan 21 2003, 14:27 )
... Se bild nedan dä mannen till höger har aningen för långa byxor emedan den vänsta har väl anpassad längd.

Vad är det för uniform soldaterna bär? Är det Musikuniform m/1886 som du nämnde tidigare? Bortsett hjälmen så är uniformen i bilden väldigt stilren.
A2Keltainen
QUOTE (Axial @ Jan 21 2003, 16:46 )
... det finns, tro det eller ej, fullt legitima skäl för en soldat att sitta ned utan att för den skull slöa :D  och om jag då bär m/87 så vill jag inte blotta vaden  :)

Har aldrig tidigare hört att någon brukar sitta i jägarvila iklädd m/87. :-)
Lt P
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 21 2003, 16:57 )
QUOTE (Lt P @ Jan 21 2003, 14:27 )
... Se bild nedan dä mannen till höger har aningen för långa byxor emedan den vänsta har väl anpassad längd.

Vad är det för uniform soldaterna bär? Är det Musikuniform m/1886 som du nämnde tidigare? Bortsett hjälmen så är uniformen i bilden väldigt stilren.

Det där är vanliga modell ä (m/1886) för livgardet. Musikuniformen har "piprensare" och eventuellt även trumslagarvinklar.

Man kan även bär LG båtmössa eller mössa m/1865 till den.

Lt P
QUOTE (Axial @ Jan 21 2003, 15:46 )
Jag köper argumentet om byxor med revär  :)
Om en soldat ska sitta eller inte...det är inte så ofta jag använder m/87 utan mest m/90 men det finns, tro det eller ej, fullt legitima skäl för en soldat att sitta ned utan att för den skull slöa biggrin.gif  och om jag då bär m/87 så vill jag inte blotta vaden  :)

Skaffa längre strumpor biggrin.gif
Lt P
QUOTE (Axial @ Jan 21 2003, 15:46 )
Jag köper argumentet om byxor med revär  smile.gif
Om en soldat ska sitta eller inte...det är inte så ofta jag använder m/87 utan mest m/90 men det finns, tro det eller ej, fullt legitima skäl för en soldat att sitta ned utan att för den skull slöa biggrin.gif  och om jag då bär m/87 så vill jag inte blotta vaden  smile.gif

Förresten, har hört en vidareutveckling av ditt citat;

"Ner i stresskonen genom dumstruten och direkt ut i fåntratten" Delgav det på en UGL-kurs för ett tag sedan och ledaren såg mycket förvånad ut.
Axial
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 21 2003, 17:00 )
QUOTE (Axial @ Jan 21 2003, 16:46 )
... det finns, tro det eller ej, fullt legitima skäl för en soldat att sitta ned utan att för den skull slöa biggrin.gif  och om jag då bär m/87 så vill jag inte blotta vaden  smile.gif

Har aldrig tidigare hört att någon brukar sitta i jägarvila iklädd m/87. smile.gif

Inte så mycket att välja på när stolarna tar slut på staben B)
Axial
Lt P:

Du kanske inte har det problemet med för korta byxor alls, eftersom lötjnanter vid Lifgardet till häst lämpligen bär ridstövlar och dito byxor ? biggrin.gif
Jag hävdar fortfarande att byxa m/87 må bäras med något fall.

Jag ska ta vara på ditt utvecklande av citatet, ska gå UGL-kurs i Ånn vecka 310, får se om inte det blir läge för detta.

För att hjälpligt knyta an till tråden som sådan så tycker jag nog att man borde använda den äldre FV-uniformen med graderna på ärmen, jag tycker det ser bättre ut än axelklaffar.
Lt P
QUOTE (Axial @ Jan 24 2003, 18:16 )
Lt P:

Du kanske inte har det problemet med för korta byxor alls, eftersom lötjnanter vid Lifgardet till häst lämpligen bär ridstövlar och dito byxor ?  biggrin.gif
Jag hävdar fortfarande att byxa m/87 må bäras med något fall.

Jag ska ta vara på ditt utvecklande av citatet, ska gå UGL-kurs i Ånn vecka 310, får se om inte det blir läge för detta.

För att hjälpligt knyta an till tråden som sådan så tycker jag nog att man borde använda den äldre FV-uniformen med graderna på ärmen, jag tycker det ser bättre ut än axelklaffar.

Definitivt!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.