Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kampsportare
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2
Filuren
Har vi många kampsportare här på forumet? Vad tränar ni och hur många pass i veckan blir det?

Själv kör jag Thaiboxning 3 ggr i veckan. Komditionen förbättras nå jävulskt måste jag säga! Riktigt kul är det också. Blir MMA efter sommaren då en nybörjargrupp startas då, ska bli riktigt roligt laugh.gif
BuddhaSWE
Tränar Kickboxning 2 dagar i veckan @90 minuter, har bara tränat i nån månad men de är riktigt skoj, mycket allround träning! Hade egentligen hellre tränat Muay Thai, men utbudet i närheten är minst sagt begränsat =P
DaRaven
Körde mycket ju-justsu (2:a kyu) förut, även karate och lite judo.. Inte mycket tid för det längre =(
rnc
MMA 3 år.
BuddhaSWE
@rnc:
Vad jag har förstått tränar vissa mer stående fight ( Typ Kickboxning/ Thaiboxning) och vissa mer "brottning", hur tränar du?
sportdykare
Själv har jag tränat karate i snart två år. Just nu har jag gult bälte (i karate kommer vitt först, sen rött, orange, glut, blått, brunt och sist svart).
Karate är en kamsport med mestadels slag, sparkar och blockeringar, med andra ord försöker man hålla sig på benen så långt som möjligt.

Kondition, snabbhet och muskelstyrka (i hela kroppen, men främst i benen) är saker som definitivt tränas up av karate (gäller säkert de flesta kamsporter), en till sak är att man får tjockar hur under fötterna (och en del skavsår rolleyes.gif) pga att man hoppar omkring barfota så pass mycket. Nuförtiden får jag nästan aldrig skavsår! banan_rock.gif
<dS>
Boxning 4x90 min i veckan. Ger kondition och träning för hela kroppen. Jag tror också på att kampsport kan ge mycket psykiskt, iallafall om man går matcher.
rnc
QUOTE (BuddhaSWE @ Apr 12 2007, 11:56 ) *
@rnc:
Vad jag har förstått tränar vissa mer stående fight ( Typ Kickboxning/ Thaiboxning) och vissa mer "brottning", hur tränar du?

Mer brottning.
Airborne_87
Jag tränade thaiboxning under några år tills jag ryckte in. Börjar dock sakna det så jag tror bestämt jag ska fortsätta efter muck.
Bushi LG
Ju-jutsu (3:e kyu), 2 pass i vekan á 1,5 timme
FireFist
Karate - wadoryu - sen snart 20 år tillbaks (huga vad tiden flyger...) 4 dar i veckan. Det blir mest instruerande och inte alltför mycket egen träning tyvärr men jag hoppas det blir ändring på det framöver.
GC1
Tidigare Wing Tsun och sen påtvingad Krav Maga (plutch FMinstr)

Numera mest videovåld i brist på fotbollskravaller........ rolleyes.gif
Neemo
Tummbrottning laugh.gif
Dr. T-68
Jag har tidigare tränat jiujitsun under några år, även om det nu är en del år sedan. Nu saknar jag smidigheten och skulle vilja börja med något igen. Efter att ha kikat lite vad det finns för utbud så har jag hittat Krav Maga på en militärklubb i närheten.
Min fråga är helt enkelt. Bygger KM på smidighet eller bara på styrka? Fungerar det för att träna smidighet och koordination?
GC1
QUOTE (Dr. T-68 @ Apr 14 2007, 00:44 ) *
Jag har tidigare tränat jiujitsun under några år, även om det nu är en del år sedan. Nu saknar jag smidigheten och skulle vilja börja med något igen. Efter att ha kikat lite vad det finns för utbud så har jag hittat Krav Maga på en militärklubb i närheten.
Min fråga är helt enkelt. Bygger KM på smidighet eller bara på styrka? Fungerar det för att träna smidighet och koordination?

vill man bara träna smidighet och koordination rekomenderar jag någon form av aerobics, vill man lära sig slåss rekomenderar jag Krav Maga eller wing Tsun.
Båda senare är bra träning men de jag tränat med har fokuserat på fighten, att vara smidig har inte varit ett självändamål....
Det gör iofs inte lika ont att åka i backen om man är smidig men det verkar vara att lösa fel problem rolleyes.gif
Dr. T-68
QUOTE (GC1 @ Apr 14 2007, 01:02 ) *
QUOTE (Dr. T-68 @ Apr 14 2007, 00:44 ) *

vill man bara träna smidighet och koordination rekomenderar jag någon form av aerobics, vill man lära sig slåss rekomenderar jag Krav Maga eller wing Tsun.
Båda senare är bra träning men de jag tränat med har fokuserat på fighten, att vara smidig har inte varit ett självändamål....
Det gör iofs inte lika ont att åka i backen om man är smidig men det verkar vara att lösa fel problem rolleyes.gif

Iofs är väl tillgången till fighten inte fel om man bor i en stad där man kan bli rånad, nedslagen, skjuten, när som hest, var som helst.
(ett klassiskt rån bash.gif )
BuddhaSWE
Jag tycker att kickboxning (och även säkert Thaiboxning) ger mycket god kordination och smidighet, dock har jag ingen annan kampsport att jämföra med.
losec
Tränar MMA. Träningens inriktning beror mkt på vad folk ska tävla i, men grunden är mestadels markkamp. Numera har jag dragit ner på detta till 3-4 90 min pass i veckan. Försöker få in ett par löppass också.
Klinken
79-89 Kung Fu
89-95 Jiu Jitsu
95-96 Sambo
97 och framöver Brazilian Jiu Jitsu

Nu för tiden är jag gammal och trasig så det blir ca 2-3 pass i veckan.
joppe
Jsg tränar M.S.D 2 gånger i veckan
jag har tränat kravmaga i 2 år innan jag bytade stil
losec
QUOTE (joppe @ Apr 14 2007, 18:25 ) *

M.S.D?
joppe
QUOTE (losec @ Apr 14 2007, 18:41 ) *
QUOTE (joppe @ Apr 14 2007, 18:25 ) *

M.S.D?

Modern Self Defence
http://modern-self-defence.com/
Fästningstrollet
Jag började med Karate som 8-åring, har sedan hållit på med olika kampsporter till och från. Tyvärr så har det varit svårt att hålla på med all typ av idrott som har bestämda träningstider när man de senaste 5 åren har slösat bort sitt liv i ett säkerhetsföretag (konstant obekväm arbetstid).
Moodo
2 dan i taekwondo, instruerar barn- och nybörjargrupp två gånger i veckan samt tränar själv tre- fyra gånger i veckan. Fuskar även lite med hapkido (rött bälte) och ska börja köra närstridsträning på mitt hemvärnskompani så fort tillfälle ges. Har tränat kampsport sedan nio års ålder, är trettioett idag, och har provat på allt från aikido till wing chun och ninjutsu (bujinkan). Har dock faktiskt aldrig testat på MMA, men tänkte smita ner någon dag och testa på.
jake the snake
QUOTE (Dr. T-68 @ Apr 13 2007, 23:44 ) *
att ha kikat lite vad det finns för utbud så har jag hittat Krav Maga på en militärklubb i närheten.

Vad är en militärklubb?
ULv_Westman
Jag kör judo 2 ggr i veckan
Kristoffer_
Jag tränar judo 2-3 gånger i veckan. Har tränat i 5 år nu.
Mr_Confused
Tränat Krav Maga i snart två år (sport och sport, men jaja...)
Naz
Har tränat TaeKwondo, Aikido, Jujutsu och Bujinkan

Tränar nu WingTsun
Jonsson8
Har tränat Kendo (japansk fäktning) tidigare. Även om det inte innehåller hopp och sparkar så räknas det ju som en kampsport med. Riktigt kul, dock lite av en materialsport då rustningen kan vara lite dyr.
BuddhaSWE
Ni som tränat många olika kampsporter: Vilken/vilka är era favoriter och varför?
Holmlund K4 97/98
Tränade samt tävlade Thaiboxning för 11 år (och 25 kg) sedan. Började träna Thai igen för ca 2 år sedan och kör nu även MMA. Beroende på hur jag jobbar så blir det runt 0-4 pass i veckan.

Vem vet, vore kul att göra en "comeback" och kanske gå en match eller två..... banan_rock.gif
combat
Tränat Judo i 16 år och tävlat ca 10 år.
Taekwando sen jag var 6 år gammal
MMA 2 år
Thaiboxning 2 år

Tränar
Måndag - styrke - Judo
Tis -. MMA 2 h och sedan direkt på Thai i 1,5 h
Ons - styrke - Judo
Tors samma som tis
Fre gå till MC o äta
Lör samma som tis o tors.
Sön ångra allt jag har gjort.
g3space
QUOTE (BuddhaSWE @ May 13 2007, 10:07 ) *
Ni som tränat många olika kampsporter: Vilken/vilka är era favoriter och varför?

Min erfarenhet är att det beror mer på tränare och klubb. Det finns på tok för många människor i kampsportsvärlden som bryr sig mer om självhävdelse än om själva verksamheten. Numera går man ju vilse bland alla utbrytarorganisationer och bokstavskombinationer.
Krizan
Judo 3-4 ggr/vecka á 75-90 minuter + fys under tävlingssäsong, 1-2 ggr/vecka á 90 minuter + fys under sommaren. Tävlar även så snart jag får tillfälle. Har hållit på i knappt 3 år (sen 14 års ålder), har snart 3 kyu (grönt bälte).'

edit: "kan du precisera lite..."
Krizan
För övrigt, vad sjutton är MMA???
Fästningstrollet
QUOTE (Krizan @ Jun 4 2007, 15:41 ) *
För övrigt, vad sjutton är MMA???

Mixed Martial Arts.

Lite info: http://www.k3fightteam.se/mma.htm
LoveMachine
Jag har tränat Kendo 2-3 ggr i veckan i fem år och prövat på Kyudo (bågskytte) samt Jukendo (bajonettfäktning). Alla är roliga men det är bara kendo dels det jag fastnat mest för och dessutom det enda som går att träna där jag bor, jukendo finns inte alls i Sverige och Kyudo har nog bara en eller två klubbar i Sverige.
FRO:aren
Kör Kosen Judo och Submission Wrestling. Tycker dom kompletterar varandra väldigt bra.
Krizan
Tog grönt bälte för evigheter sen...
Lange
BJJ 4-7 gånger i veckan.
The Swede
Jag har nu kört mitt tredje ju jutsu-pass, varför började jag inte med det här för 20 år sedan?
Riktigt kul och något som verkar passa mig riktigt bra.

Tränar i en liten lokal klubb här i Mullsjö så vi är inte så många men vi har en väldigt bra stämning.
Det är faktiskt grabbens förtjänst att jag börjat träna, han har kört 2 år och man har ju varit med på en och annan träning, velade rätt rejält innan jag gjorde slag i saken, skyllde på dåliga knän och allt möjligt.
Ska nog funka rätt bra ändå känner jag då jag endast kör detta som motion och för mitt eget välbefinnande utan någon som helst intention att tävla.

The Swede pansar2.png
JAS
Började träna Krav Maga i måndags i Malmö. Gillar det skarpt fun_icon_nana.gif
TomS
å jag började i den lokala MMA-klubben jag med, det blir väl 90 minuter 3 ggr i veckan framöver nu då horny.gif
joppe
har tagit upp krav maga träningen igen så nu är det två olika kampsporter som utövas. härligt med 4 fighting sessioner i veckan
HvPrsk
QUOTE (The Swede @ Jan 24 2008, 21:18 ) *
Jag har nu kört mitt tredje ju jutsu-pass, varför började jag inte med det här för 20 år sedan?
Riktigt kul och något som verkar passa mig riktigt bra.

Se där, det finns fler gammla hundar som lär sig sitta på nytt! ;)
Har efter 14 års uppehåll med trasiga knän tagit tag i kampsportandet på nytt. Två pass i veckan är det som gäller så ofta som jobbet medger det. Fick nytändningen när småkillarna började träna Taekwon-do (ITF) och jag kände att jag var tvungen att testa om kroppen håller. Än så länge känns allt som det ska...

Någon som ska besöka eller deltaga i Viking Cup i Skövde?
The Swede
Jo, sent ska syndaren vakna säger man ju.....
Har ju fått en del gliringar på jobbet om gamla gubbar och idrott men....

Har faktiskt börjat fuska som hjälpinstruktör i barngruppen, så nybörjare jag är och nästa helg ska jag åka med grabbarna på ungdomsläger i Nybro.

Det är förövrigt lika roligt nu som senast jag skrev i tråden.

The Swede pansar2.png
JoelFfs
Körde boxning en kortare tid. Sen Muay Thai ett halvår, och nu MMA 2x 90 min i veckan plus ett par thai-pass i månaden för lite extra standup.

MMA är klara favoriten bland dessa!
The Swede
Jaha, då har jag snart kört min första termin, gradering om två veckor.
Jag måste säga att jag är helsåld, både när det gäller Ju Jutsu och när det gäller att vara barninstruktör.

Mitt mål nu, förutom att klara graderingen till gult bälte, är att ta grönt bälte samt en D-instruktörslicens till nästa sommar.
Mitt närmsta mål är dock att överleva klubbmästerskapet i Ne wasa nästa vecka. rolleyes.gif

The Swede pansar2.png
http://www.och.nu/yoi/
losec
QUOTE (The Swede @ May 16 2008, 14:53 ) *
Jaha, då har jag snart kört min första termin, gradering om två veckor.
Jag måste säga att jag är helsåld, både när det gäller Ju Jutsu och när det gäller att vara barninstruktör.

Mitt mål nu, förutom att klara graderingen till gult bälte, är att ta grönt bälte samt en D-instruktörslicens till nästa sommar.
Mitt närmsta mål är dock att överleva klubbmästerskapet i Ne wasa nästa vecka. rolleyes.gif

The Swede pansar2.png
http://www.och.nu/yoi/

Egentligen är det ganska ociviliserat att brottas och slåss med någon. Men samtidigt måste det vara världens äldsta sport/kraftmätning. Tycker det är hysteriskt kul själv!
Jättekul att se någon upptäckt tjusningen. Det är jättebra att ha mål att träna för, framförallt när idrotten kräver jobbig fysisk träning. Lycka till i klubbmästerskapen, hoppas det rinner till adrenalin bra och att du kan hålla dig koncentrerad!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.