Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tänk att få storma en kulle
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
roninn
Minns ni förr i tiden när alla gjorde lumpen och alla hånade den med orden "jättekul idag fick vi lära oss storma en kulle på tre sätt" eller de (få) som fick frisedel som med krökt rygg och ett stammande läspande talfel sa "jjjag har viktigggare sjaker för mig än att llllära mmmmmig sjtorma en kkkkkulle"

Tänk idag får nästan inga lära sig storma kullar. Nästan inga gör värnplikten längre och dom som gör den åker antingen i pansarfordon eller smyger de runt i patruller och uträttar hemliga saker. Inga verkar längre lära sig stridens absoluta grund: att under eld och rörelse TA en kulle! Inget löjligt smygande eller slött fordonsåkande utan att under skjutandes med ak (eller motsvarande) och springades och krypandes se fienden i vitögat, skjuta honom i tidigare nämnda öga och ta kullen och därefter försvara den.

Få som har gjort dagens värnplikt kan stolt ställa sig upp och säga " Ja, jag kan storma en kulle, inte bara på ett eller två sätt utan på TRE olika sätt!"

Sorgligt att ett gammalt klassiskt stridsmoment utgått trots att terrängen ser likadan ut som för 500 år sedan ;) Det var bättre förr, ju förr dess bättre
Limp
biggrin.gif

Vi övade stormning av kulle!

Nästan iaf, vi övade gruppvis växelvis framryckning samt omfattning med två grupper och den tredje skulle försöka försvara sig vilket den gjorde på en kulle.
Fu Frippe
JAG har däremot stormat kullar!! smile.gif Jojomen, en hel dag sprang vi uppför den branta backen vid förråden på Galgberget i Halmstad. Upp och ner, vilt skjutande och flåsande, Mjölksyran brände i låren och man spottade och svor och avskydde allt vad löjtnanter och granatgevär hette. Senare i lumpen sprang man på Mästocka och tog "limphöjder", försvarade dessa, understödde andra gruppers tagande av andra små höjder, fortfarande spottandes och svärandes! smile.gif

Konstigt nog så tycker man nu i efterhand att det var och Är kul! Tur att hemvärnets insatsplutoner finns, för det är väl så nära infanteristrid man komma i dagens Sverige... gasmask.gif

Annars är det bara att hålla med, de som inte får göra lumpen missar mycket...
Bad Karma
på amf tar man inte särskilt mycket kullar
2Sharp
Så nostalgiskt smile.gif

GÅ PÅ MARSCH!!!!!!!!!!!!

biggrin.gif
Doyle
Kan det vara så att storma kulle á la Hamburger Hill är förlegat?? 2.gif
EO4
QUOTE (Bad Karma @ Jan 19 2003, 14:43 )
på amf tar man inte särskilt mycket kullar

jo, det är bara det att de sticker upp ur vattnet istället för på land B)

Roninn: det fanns nog ett antal miljoner då unga män som har provat på "tagande av kulle" i praktiken och skulle byta den kunskapen mot pansar vilken dag som helst
blink.gif

Frågan är om man lär sig ta en kulle eller om man lär sig hur man blir sårad eller dör medan man försöker? Som gammal amfare har jag efter mycket övning blivit klart skeptisk till stormning, våldsam landstigning och gå-på-marsch.
roninn
Min tanke var att vara lite nostalgisk och inte helt seriös. Det kanske inte gick hem fullständigt. Det hela var ett skämt. En åsyftan på den tiden ALLA gjorde lumpen och alla pacifister klagade på alla som då gjorde lumpen med just "har ni inget bättre för er än storma kullar". Detta med tanke på att nuförtiden får väldigt få göra lumpen och det knappt finns några pacifister kvar som hackar på dom. Samt att man inte längre strider på det sättet. En lätt rödvinsberusad pacifist som läspar fram "lumpen är sskit ni lär er bara IT sssyssstem eller köra tunga fordon" är inte lika roligt som den gamla typen av hackning.

Min tanke var mer ett skoj, antingen har ni lite långsam humor eller så är ni för unga för att förstå hur det var på 70-80 talet.
SFC
QUOTE (roninn @ Jan 19 2003, 11:20 )
...Nästan inga gör värnplikten längre och dom som gör den åker antingen i pansarfordon eller smyger de runt i patruller och uträttar hemliga saker. Inga verkar längre lära sig stridens absoluta grund: att under eld och rörelse TA en kulle!

Även om jag förstod det inte helt allvarliga i ditt inlägg så har du faktiskt helt rätt i det ovanstående... Tyvärr glöms stridens grunder bort i den allmänna high-tech spec-ops hysterin!

NU SKA VI TA TERRÄNG!
Axial
Jag har lärt mig storma kullar, både framlänges, bakänges och åt sidan och det var inte så roligt då men det kanske behövs sådan kunskap fortfarande ?
Jag tror att det spelar ingen roll hur många IT- eller pansarsoldater det finns, eller hur många JAS-plan som flyger för om det inte finns infanterister (små grå män) som kan hålla kullarna pansar erövrat så är det inte så stor mening pansar att susa runt på fälten.
Sen är det nog så (tror jag) att norr om dalälven finns det både djupa och stora skogar som kanske inte är så bra för pansar att verka i, och då är det bra med norrlandsskytte. Fast sådana scenarion finns ju inte längre med i hotbilden.
Kalla mig bakåtsträvare om ni vill... ph34r.gif
Fu Dahlberg
Klart man stormande kullen, men under simfirebskjutning, så mna fick komma på bästa sättet, efter ett par gångenr gick det riktigt bra..
Fk Fjellman
Vi övade stormning fullskarpt med EHV och KSP... Det var bland det tuffaste jag varit med om... Då har man koll på pipan ska jag säga.... Har dom slutat med sånt?

//Fjellman
Jonte11
Klockren reflektion, det är lätt att glömma grunderna i dagens mobila hi-tech krigsföring. Jag tror ändå att stridens grunder är viktigare och jag tror att det förr eller senare slutar med bajonett på...
LeadHead
QUOTE (Jonte11 @ Jan 19 2003, 21:08 )
Jag tror ändå att stridens grunder är viktigare och jag tror att det förr eller senare slutar med bajonett på...

Vilken bajonett? unsure.gif
Jonte11
Hehe, jag har bajonett till Ak4:an, det är inte klokt vad mycket skoj man kan hitta i antikvitetsaffärer.. \:)
Raffsec
Mig veterligen så lärs ERS ut till alla stridande förband.
Sen var 50-60 talet det bästa decennierna vad det gäller FM.
vi hade 4:e största FV
vi hade 3:e största Flotta(bla jagare)
vi hade 4:e eller 5: största Armén (osäker)
mjukis
Måste säga att en av de vackraste syner jag sett i hela mitt liv var från taket på betonghuset i Bockaby STRIBY-anläggning utanför Borås. På kvällen var det 40 "ryska soldater" som under skyl av rök tappert stormade över den knappt 3 meter breda bron, modell fyrkantsformation.

Taktiken var förvisso något förvånande, och deras argsinta stridsrop var onekligen imponerande, men... I slutändan var resultatet 40 nergjorda ryssar och ett stort gäng "svenskar" med barnsliga flin. laugh.gif
Bellum
Det stora problemet med att basera försvarsmakten på Counterstrike är ju att man missar det mest elementära delarna, som till exempel diverse frontsvinsaktiviteter.

Spec-ops i all ära: Det ser tufft ut på film, blir bra dataspel och har visat sig mycket användbart varje gång USA beger sig ut i krig mot diverse u-länder.
Men i ett "riktigt" krig, ett "fullskaligt" är ju spec-ops bara en droppe i havet. Visserligen en viktig droppe, men utan havet runt omkring skulle den ju inte göra mycket nytta!!!

Fler frontsvin åt folket!!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.