Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nån som saknar ett GRG?!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
rhdf
WTF blink.gif

Hur i H**te kan man inte sakna ett GRG i ett år?
DaRaven
Borde väl vara en rätt snabb affär att kolla vapennummer och se var det ska bo någonstans?
Schalldämpfer
Man kan bli förvånad... Fast när jag var liten möp så hittade en bekant till familjen en kvarglömd lv-akan 40/48 på sin mark. Det var efter någon av de större ostkustövningarna i slutet av 80-talet. "Militären" blev glada när han ringde och berättade det
lucky luke
Helskumt! Under slutövningen 2005 tappade en snubbe i plutonen sin AK5, shit vilket pådrag det blev... Tycker det borde märkas om man tappar ett GRG också.
Schalldämpfer
Och varifrån kommer bilden? Om inte SoldF.com....
Furir Razer
Under en övning i lumpen 99-00 hade vi förläggning i en gamal byggnad (tror de var på p4as övnings omr) där våran skytt på vagnen glömde sin ksp 58. Ingen på vagnen tänkte på att de saknades nåt på kanonen (pbv 302) utan vi åkte iväg. Men vi kom inte långt innan de hördes på radion att nån idiot glömt en ksp. De blev språngmarch för skytten alla 5 km tillbaka till huset och sen tillbax till vagnen. Han gjorde inte om de igen....
Kimster
QUOTE (Schalldämpfer @ Apr 10 2007, 15:32 ) *

Nej den behöver inte komma från SoldF.com
tinhead
Undra vad det är för ammnution dom pratade om ?

Jopp det är soldf bilden...lite annan färg men annars identisk med bilden på soldf.
Färgsättningen har säkert någon webbredaktör klantat till när dom ändrade formatet på bilden..
Borde väl blir en bra slant till soldf? ;)
rhdf
<ot>
Jämför man bilderna så ser det ut att vara samma bild från början
men det innebär ju möjligen bara att soldf o aftonblandet har samma källa
</ot>
Knekt
QUOTE (tinhead @ Apr 10 2007, 15:42 ) *
Undra vad det är för ammnution dom pratade om ?

Jopp det är soldf bilden...lite annan färg men annars identisk med bilden på soldf.
Färgsättningen har säkert någon webbredaktör klantat till när dom ändrade formatet på bilden..
Borde väl blir en bra slant till soldf? ;)

Det förutsätter ju att det är SoldF som äger bilden. Men är det så, så blir det helt klart klirr i kassan.
Lt.E
Eftersom det är allmän vapenamnesti till 31/5 så hade det varit kul att se minen när man slänger upp granatgeväret över disk på närmsta polisstation och säger att det här vill jag lämna in.
stolpskottet
hur fasen kan man tappa bort 14 kg kilo otympligt vapen? banan_rock.gif
om man är skytt så borde man märka att det blir ovanligt lätt att röra sig, man slår sig inte på något etc, etc!

stackars den beväringen som tappat bort, måste ha renderat i många ramböj! ph34r.gif
TeLu
Kan ju vara en lokal mc klubb som övat men dom fick brottom till en klädbutik för att klaga på en t-tröja så dom glömde kvar vapnet
bushman
iofs förra vapen amnestin lämnades det på min lokala polis-stn in en a-kan av den typ som numer sitter på ptgb 203.
dvs en som kom från tunnan från början.(jaktflygplanet alltså ungdommar)
inget är omöjligt....
Philip_88
QUOTE (TeLu @ Apr 10 2007, 17:44 ) *
Kan ju vara en lokal mc klubb som övat men dom fick brottom till en klädbutik för att klaga på en t-tröja så dom glömde kvar vapnet

haha jaaa måste helt klart vara så tongue.gif
Lt P
Under min GU så fick en av mina grk-vagnar punka under enskild förflyttning från skjutfältet. Gruppchefen hakade av pjäsen vid en parkeringsficka på E18 och åkte till närmaste mack med 13-bilen. Lustigt nog fick aldrig varken fredsplutoncheferna eller kompaniledningen reda på det...
SERG. B
Ja det kan väl inte vara så svårt att se vems vapnet är då det finns vapennummer och dessutom ofta en streckkod om jag minns rätt.

Hur fasen kan detta gå till egentligen? Någon måste väl ha kvitterat ut vapnet samt haft det som personligt vapen under övningen? Mycket förbryllande, alla som gjort lumpen vet ju vilken noggrannhet det är vad gäller utkvittering och inräkning av vapen.
rhdf
Nä men förhoppningsvis hämtades grkvagnen upp igen inom rimlig tid ;)
inte som här attt någon tipsar polisen om att det ligger ett grg o skräpar

sen börjar jag bli tveksam till huruvida det är FM som glömt det där
dxl
Jag kan inte dra mig till minnes något nummer på de GRG jag har fått ut. En streckkod kan jag nog svagt minnas dock nu när det näms här.
Koskela
QUOTE (dxl @ Apr 10 2007, 19:16 ) *
Jag kan inte dra mig till minnes något nummer på de GRG jag har fått ut. En streckkod kan jag nog svagt minnas dock nu när det näms här.

Om du tittar på ovansidan vid eldrörets slut, precis vid slutstycket, hittar du det . Där sitter nummret instansat.

/K
H0lK
Antar att P4 har drällt med sin materiell igen, när ska pansarpojkarna lära sig att fickor hålls stängda?
J-Star
QUOTE (Kimster @ Apr 10 2007, 15:36 ) *

Remmen hänger identiskt. Bilderna är ifrån samma källa. Vad har SoldF.com för källa på den bilden?

EDIT: Inget att hänga upp sig på... bilden ifrån Aftonbladet visar sig vid närmare analys vara av bättre kvalisort än den på SoldF.

/J
rhdf
QUOTE (H0lK @ Apr 10 2007, 19:42 ) *
Antar att P4 har drällt med sin materiell igen, när ska pansarpojkarna lära sig att fickor hålls stängda?

Även om Pansargyttje från den lilla hålan i väst drällt med sina stuprör så _borde_ kanske nån högre upp i näringskedjan noterat bristen på 1,0 GRG ;)
RaVeN
QUOTE (Lt.E @ Apr 10 2007, 15:55 ) *
Eftersom det är allmän vapenamnesti till 31/5 så hade det varit kul att se minen när man slänger upp granatgeväret över disk på närmsta polisstation och säger att det här vill jag lämna in.

banan_rock.gif

Tycker det är märkligt att ingen saknar vapnet efter den ev övningen????
mrfetto
kan det inte vara så att nån brytit sig in i nått förråd och "lånat" ett grg då? Den kan ju isf varit på vift i flera år?
Vildmannen
Skulle gärna vilja veta mer om vapnets skick. Var det infettat för förrådsförvaring eller var det urdraget? Var tillbehörsväskorna med, var siktet monterat?

Utifrån detta går det ju att spekulera vidare om det försvunnit under övning eller snotts från nåt mobförråd.
Assar
QUOTE (TeLu @ Apr 10 2007, 17:44 ) *

Inte helt omöjligt att motorburen ungdom har varit i farten, mest troligt med tanke på den jävla koll det är på åskkäppar borde ju annars ha upptäckts omedelbart och senare gjort någons ansvarigs liv till ett helvete.
SERG. B
Detta är bara så märkligt. Det är flera personer som måste ha begått misstag för att detta ska kunna skett. Skytten som totalt glömmer att han burit runt på 14 extrakilo under en hel övning, laddaren som också verkar ha glömt det. Befälet som räknar fel vid inräkningen av vapen och förmodligen ett högre befäl som har ansvar för att förbandets vapen finns på plats och är inlåsta missar att det saknas ett GRG. Låter lite väl osannolikt
dxl
QUOTE (Koskela @ Apr 10 2007, 19:21 ) *
QUOTE (dxl @ Apr 10 2007, 19:16 ) *

Om du tittar på ovansidan vid eldrörets slut, precis vid slutstycket, hittar du det . Där sitter nummret instansat.
/K

Tackar för informationen.. Borde ju ha sett det tycker jag, laddare som jag är.
Hur som haver låt oss återgå till topic och fortsätta spekulera.
Darkwand
Hur mycket skiljer sig vapenhanteringen för en Officer jämfört med en VPL?
Men hela situationen är ju absurd en GRG tappas bara inte bort sådär det intressanta är ju att det hade ammunition vilket är ganska läskigt.
Den troligaste situationen om aftonbladet inte överdriver att dom har svårt med identifieringen är att det är ett utlänskt vapen som aldrig varit i Svenska Arméns ägo.
Knekt
Jag tror det är betydligt lättare att stora saker glöms än små (ex pistol eller ak). Den lilla saken är du personligt ansvarig för, och lämnar förmodligen heller inte ifrån dig under övningen. Små saker räknas under förstoringsglas och hanteras extra varsamt, för de är ju så lätta att tappa bort, tycker man.

Den stora saken (grg, akan...) kan för det första vara inlånad från nån annan enhet/förband utan någon större pappersexcercis. Sedan, under pågående övning, flyttas den över till någon annan, som i slutändan missuppfattar något och tror att den stora saken antingen redan är återlämnad, eller ska återlämnas av nån annan.

Efter övningen är det lite mer plats än vanligt i någons kassun. Nån kvm har kanske tänkt att "visst fan, jag måste be NN lämna tillbaka den där stora saken, får ta det efter helgen". Och så går veckorna.
eskil
QUOTE (J-Star @ Apr 10 2007, 19:45 ) *
QUOTE (Kimster @ Apr 10 2007, 15:36 ) *

Remmen hänger identiskt. Bilderna är ifrån samma källa. Vad har SoldF.com för källa på den bilden?

EDIT: Inget att hänga upp sig på... bilden ifrån Aftonbladet visar sig vid närmare analys vara av bättre kvalisort än den på SoldF.

Jag tycker mig känna igen bilden ifrån SoldF . . . boken alltså.
rhdf
Vid närmare eftertanke så vid de 2 övningar som hölls i norrköping för ca 1 år sedan , bla CC06 så användes ju BT-varianten på GRG och dessa är det tydligen extra koll på, detta kan dessutom förklara att det fanns ammo i den , dvs "BT-granaten"
SERG. B
QUOTE (Knekt @ Apr 11 2007, 09:18 ) *
Efter övningen är det lite mer plats än vanligt i någons kassun. Nån kvm har kanske tänkt att "visst fan, jag måste be NN lämna tillbaka den där stora saken, får ta det efter helgen". Och så går veckorna.

Detta ser jag som mycket otroligt, vilket befäl vill ta den risken. Att man är så benhårda med soldaternas personliga vapen är ju för att de själva är ytterst ansvariga för dem. Tror inte det finns något befäl som vill gå på helgledigt utan att säkert veta var det saknade vapnet är.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.