The Swede
Nov 30 2002, 11:19
Jag och 9x19 pratade på chatten igår om man fick skjuta Tksp utan rekyldämpare.
I SoldR Mtrl Vapen Tksp 12,7 mm 2001 så står följande:
Den tunga kulsprutan är i regel fastsatt i rekyldämpare och används monterad på fartyg ellef fordon. Den kan markgrupperas på en trefotslavett.
I SÄKI ehv/pv utgåva 2 står däremot följande:
SäkI Ehv/Pv - 00 U2 51
Särskilda bestämmelser för vissa vapen 3
38. Rekyldämpare. – Det är förbjudet att skjuta med tung kulspruta utan rekyldämpare. Rekyldämparen skall vara försedd
med dumpningsbegränsning. Minsta tillåtna avstånd mellan
kärnlinje och materiel är 10 cm. Hylsavledare skall användas.
HKV skrivelse 1996-04-30 34 801:65188.
Datum för utdrag: 02-11-30 Giltigt till: 02-12-30
The Swede
75-1029524645
Nov 30 2002, 13:41
I mina ögon är det enkelt, SäkI gäller alltid.
Vad det sedan står i Mtrl bökerna går nog inte att lita på då det kan ha hänt saker efter deras publicerande, men däremot så är SäkI ett levande verk.
Jag har skjutit både med och utan rekyldämpare. Men det var några år sedan. Under utbildningen på vapnet togs ingen upp som talade för att man inte fick använda utan rekyldämpare. Efter några "misstag" så tror jag att dumpningsbegränsaren är en väldigt bra ide för vissa soldater.
"Glädjens fjärilar"
Jag har också skjutit både med och utan, men företrädelsevis utan när jag skjutit landgrupperat. Dumpningsbegränsningen kanske är en bra idé...själv har jag en gång lyckats sätta en kula i kanten på bergskrevan vi hade som skydd (mynningen var 5-10 cm från stenen). Det gav lite splitter.
66-1027419152
Dec 1 2002, 12:35
jag har hört att man tidigare ibland använde tksp utan rekyldämpare på stridsbåtarna men efter ett tag så visade det sig att skrovet vred sig efter mycket användande.
75-1028908616
Dec 5 2002, 00:11
..Vadå ..finns det några fördelar att skjuta utan rekyldämpare ? förutom känslan..
Den stora fördelen är att man slipper några kilon att släpa på, extra välkommet när man använder den gamla hederliga "Gjutjärns" lavetten.
"Aluminium är för kärringar och armen" Lt inför gruppering
Inte är det väl rekyldämpare på de fast monterade sprutorna på StrB? Har för mig att man pulade dit dem som de var...
Vi provade någon lv-lavettvariant utan rekyldämpare (satt ett tag på StrB 807). Märkte ingen större skillnad.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.