QUOTE (Psilander @ Oct 19 2007, 10:58 )

(---)
Det dummaste jag har hört, snygg och prydlig uniform är en del av den militära identiten, att bära fältuniform civilt är inte passande. Dessutom bör ju beväringen åka hem i permissuniform.
Frisyrerna bör faktiskt skärpas till, mycket av vplfrisyrerna ser ut som nån behemisk moncici.
QUOTE (Psilander @ Oct 19 2007, 19:02 )

Fältuniform har man i skogen, dess syfte är att bli skitig och lukta illa och skydda soldaten möt allsköns saker.
Men syns man inte, finns man inte, därför bör de få som gör lumpen även vara ambassadörer för FM och resa hem i i en snygg permisuniform, gärna m/ä på alla regementen.
Visar FM lite mer närvaro i samhället så väcker man folks intresse, som oftast är till försvar för FM.
PErsonligen tycker jag bara det daltas lite för mycket, det ställs inga krav.
(Jag skall påpeka att jag editerat bort blankraderna i Psilanders inlägg, utan att för den skull markera detta med det sedvanliga (---). )
Men om den värnpliktige inte vill vara en del av den militära identiteten då? För riktigt länge sedan var soldaterna tvungna att bära uniform ända till dess att de kom hem till bostaden. Men blev det bättre av detta? Sedan följde en period när de värnpliktiga måste bära uniform tills de kom utanför kasernområden vilket ofelbart (enligt uppgift) ledde till att permisuniformen stampades ned i bagageutrymmet på den egna bilen på vpl-parkeringen (för de som hade denna möjlighet). Men blev det bättre av detta? Och vad gäller frisyrerna; vad i hela friden är det som gör att det blir så mycket bättre av välansade kalufser? Säkerheten förbättras förvisso något lite grann om alla frisyrer slutar ovanför kragen jämfört med om man måste lita till hårnät. Men sen då? Och vem skall avgöra vad som är en välansad frisyr?
Nu är jag förvisso blott och bart en korkad lertrampare som gjorde lumpen på ett bygderegemente men jag vågar påstå att Försvarsmaktens anseende på orten beror mindre på uniformens snitt än på hur de värnpliktiga förhåller sig till infödingarna.
Ett alternativ till Psilanders förslag till likriktning kunde vara att lyfta lite på båtmössan och släppa fram en gnutta syre och nutid till den gamla rotknölen. Jag tror att dagens värnpliktiga är en produkt av det skolsystem de genomgått (No shit Sherlock?) och alltså uppfattar sig själva som unika individer på ett helt annat sätt än gårdagens värnpliktiga. För att få maximal effekt av dessa soldater bör de alltså bemötas just som sådana individer. Att tvinga in dem i ett system där de måste ha en viss frisyr och måste bära en viss uniform under hemfärd torde närmast hämma deras intresse av att bidra till förbandets utveckling. Det kommer ändå att finnas gott om situationer där de måste anpassa sig utan att vi behöver skapa ännu fler.
QUOTE (Naquaii @ Oct 27 2007, 10:36 )

Jag får väl ta och böja mig för övermakten, måste ha tänkt på denna paragraf:
1.2.15 Civil klädsel får bäras under enskild tjänsteresa om något annat inte har
beordrats. Då sådan tjänsteresaföretas med allmänna kommunikationer
och uniform utnyttjas skall i första hand daglig dräkt eller vardagsdräkt
bäras. Om tjänsten omedelbart efter resan kräver stridsuniform (motsv)
får fältuniform respektive sjöstridsuniform bäras.
(UniR FM 2003)
Denna är väl kanske lite svår att få att utsträckas till lunchbesök och liknande så jag får erkänna mig överbevisad!
Dock känner jag nästan som kadett att jag måste fortsätta att citera denna bibel lite mer!
1.2.4 Under fälttjänst/tjänst till sjöss/flygtjänst skall stridsuniformer i regel bäras.
Under stabs-/kontorstjänst samt vid skolor och besök vid civila inrätt-
ningar bör daglig dräkt eller vardagsdräkt med jacka bäras.
Detta på grund av att jag som kadett upptäckt att att den inte precis efterföljs, iaf inte vid MHS Halmstad. Själv tycker jag att det ser lite fel ut att knalla omkring på MHS eller civil högskola i M90/SSD 93. Är det någon som vet om MHS H har tillstånd att ändra reglementet så att detta är tillåtet? I vilket fall som helst så känns det som att den här paragrafen behöver blir mer "skarp" eller tas bort. Själv som kadett i den mer välklädda delen av vår organisation (

) hoppas jag att den skärps!

Det känns ärligt talat lite dumt att bära fältuniform när man deltar i normal skolundervisning. Om man absolut inte kan gå med på att eleverna får bära civila kläder så borde man åtminstone kunna tilldela rak byxa och lågskor. Tillknäppt fältbyxa med känga är knappast det optimala valet när man ska delta i civil undervisning 8 timmar per dag.