stolpskottet
Apr 4 2007, 09:25
Svt sänder dokumentären Dragon X på påskdagen 21.40.
Länk till programmet på SVT.seUpplägget känns lite märkligt. (saxat från svt.se)
Idag behövs flexiblare soldater med starkt psyke och psykisk uthållighet, menar kritikerna som vill införa olika krav på kvinnor och män i jägartjänst. Hela utbildnings- och kravsystemet till jägarbataljonen är nu under förändring.
I mina ögon är det samma krav som skall gälla oavsett kön för samma befattning/tjänst.
Antingen får man då sänka kraven så "alla" klarar dom eller får man själv se till att uppnå dom!
QUOTE (stolpskottet @ Apr 4 2007, 08:25 )

Länk till programmet på SVT.seUpplägget känns lite märkligt. (saxat från svt.se)
Idag behövs flexiblare soldater med starkt psyke och psykisk uthållighet, menar kritikerna som vill införa olika krav på kvinnor och män i jägartjänst. Hela utbildnings- och kravsystemet till jägarbataljonen är nu under förändring.
I mina ögon är det samma krav som skall gälla oavsett kön för samma befattning/tjänst.
Antingen får man då sänka kraven så "alla" klarar dom eller får man själv se till att uppnå dom!
Olika krav på män och kvinnor med samma tjänst, det är en diskussion som poppar upp ibland. Blir alltid lika upprörd, Tänk på följande scenario. Olika fyskrav på kvinnliga och manliga brandmän. En kvinnlig och manlig rökdykare arbetar, något händer med den manliga rökdykaren, men tyvärr klarar den kvinnliga inte av att bära ut sin skadade kollega, varpå han dör.
Då spelar det ingen roll vilken åsikt man har om kvinnliga brandmän, vem kommer att vilja jobba med henne ifortsättningen?
Raveomaniac
Apr 4 2007, 15:58
QUOTE (Lt.E @ Apr 4 2007, 11:01 )

QUOTE (stolpskottet @ Apr 4 2007, 08:25 )

Olika krav på män och kvinnor med samma tjänst, det är en diskussion som poppar upp ibland. Blir alltid lika upprörd, Tänk på följande scenario. Olika fyskrav på kvinnliga och manliga brandmän. En kvinnlig och manlig rökdykare arbetar, något händer med den manliga rökdykaren, men tyvärr klarar den kvinnliga inte av att bära ut sin skadade kollega, varpå han dör.
Då spelar det ingen roll vilken åsikt man har om kvinnliga brandmän, vem kommer att vilja jobba med henne ifortsättningen?
Försök tänka ett steg längre. Vad händer om det är en man som inte klarar av sin manlige kollega? Det händer ju ofta!
Man ska inte ha olika krav, absolut inte sänka kraven för kvinnor. Men klarar en tjej de uttagningstester som krävs så varför inte? Jag känne ett flertal tjejer som är bättre i alla aspekter än många av mina killkompisar som är i samma ålder. (och jag är själv ganska vältränad och det är tufft vid fysiska och psykiska utmaningar mot dessa damer)
Så vafan liksom! Allt tyder på att en mångfald fungerar hur bra som helst, speciellt i samband med missioner då kvinnor utomlands inte har samma status som männen. Då är det ett tillskott att ha ngn som kan ge den underrätelse som bara kvinnor kan inhämta från andra kvinnor.
Detta är en diskusion som kan pågå för evigt. Bästa vore om man kunde ha en försöksperiod under säg 4 kullar och sen ha en uppföljning och låta de som bestämmer fatta ett beslut utefter det.
BuddhaSWE
Apr 4 2007, 16:13
Tror nog att dom flesta är eniga om att det inte spelar någon roll om en tjej eller kille får en tjänst så länge det är på samma vilkor.
Raveomaniac
Apr 5 2007, 07:12
QUOTE (BuddhaSWE @ Apr 4 2007, 16:13 )

Tror nog att dom flesta är eniga om att det inte spelar någon roll om en tjej eller kille får en tjänst så länge det är på samma vilkor.
Tack för det inlägget! Håller fullständigt med dig!
Raider88
Apr 8 2007, 15:20
Det ska iallafall bli kul att se om det blir flipp eller flopp. (Har en stark magkänsla att det blir flopp).
Härligt initiativ från SVT, hoppas bara de inte förvränger verkligheten för mycket.
Hubertus
Apr 8 2007, 15:35
Ang. nya kravsystemet så skall fystesterna utformas på ett sådant sätt att kvinnor inte får sämre villkor.
Har sett filmen, tycker tyvärr att den ger en lite fördomsfull bild av utbildningen - dessutom är ju hela dokumentären filmad på sommaren. Men döm gärna själva, det är vackra bilder som tagits!
Vi fick se den precis innan muck. Tycker den är väldigt vinklad och den fick inte så bra respons från befäl och värnpliktiga. Det mest komiska kanske var att 2 av de 3 hoppade av 2 veckor in i utbildningen. Så det var rätt roligt att lyssna på vad de sa innan de skulle rycka in..
koenigsegg88
Apr 8 2007, 21:06
Bara jag som får upp en dokumentär om kvinnors rätt att spela hockey när jag trycker på dragon x?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8744...mp;x=12&y=9
krp_swe
Apr 8 2007, 21:07
Jag blev oerhört besviken på dokumentären... hade väntat mig en ny verison av "blod svett och bajs".. men åandra sidan kan man la inte begära sånt av svt. Tycker det var för mycket svartvita bilder alldelles för lite film från K4.
ollevarm
Apr 8 2007, 21:12
Det där svartvita bilderna i början känndes igen. Producenten hade nog läst eller sett "Jag skall bli kustjägare"
Agentorange67
Apr 8 2007, 21:12
QUOTE (krp_swe @ Apr 8 2007, 22:07 )

Jag blev oerhört besviken på dokumentären... hade väntat mig en ny verison av "blod svett och bajs".. men åandra sidan kan man la inte begära sånt av svt. Tycker det var för mycket svartvita bilder alldelles för lite film från K4.
Håller med till 100%!
Dokumentären var ett skämt för sverige.
QUOTE (krp_swe @ Apr 8 2007, 22:07 )

Lite samma känsla fick jag också. Kändes väldigt anonymt. Vad var egentligen meningen med dokumentären?
os frontale
Apr 8 2007, 21:16
Jag tyckte den var rätt hyffsad estetiskt sätt, innehållet var ju lite mindre bra dock.
Sen förstår jag inte hur någon med åsikten att "jag kan aldrig tänka mig skjuta med ett vapen, utan vill helst göra vapenfri tjänst" får göra VPL, ännu mindre som jägare.
Sen undrar jag också, med tanke på alla som hade glasögon; får man verkligen ha det som Jägare på AJB? :|
Varför skickar man en kille som avskyr våld i alla dess former, inte kan tänka sig döda en annan människa annat än i självförsvar och allmänt är emot vapen till AJB? Det blev jag ganska irriterad på. Antingen så var han inte ärlig under mönstringen eller så har Pliktverket gjort ett hyggligt snedsteg... Jag menar, det var ju inte direkt oväntat att han skulle hoppa av.
Sen ni som klagar på att den inte var som "Blod, svett och bajs"... Tanken var väl knappast att göra någon skandaldokumentation som jag antar att Tv3 försökte med? Vad tanken var med det här kan man ju iofs fråga sig.
/L
Man fick ju sig ett gott skratt iallafall... =) Materialet är från 05-06 året och är väldigt vinklat.
Ta med er att bara en av dom blev soldat, så det är inte någon dokumentär om jägarbataljonen.
Något "blod svett och bajs" passar inte riktigt ihop med Arvidsjaur
Kniv_Charlie
Apr 8 2007, 21:30
Jag tycker det var dåligt. Det var bara en massa svart-vita bilder och stön. Sedan så var det inte konstigt att värmläningen bröt, han verkade ju leva på månen. Han ville bli astronaut och gillar inte vapen, tur att han hamna med personer på samma nivå som han själv till slut, hehe. Skulle vilja se filmer istället, men befälen blir väl gnälliga om dom avslöjar något av utbildningen.
Fästningstrollet
Apr 8 2007, 21:33
När jag hörde sången á la USMC så tänkte jag stänga av teven..men jag fortsatte titta och tyckte den var sådär. Jag saknade "efter utb."-intervju, de pratade ju mycke om vad de hade för förväntningar, men vad tyckte de sen (nu var det ju bara en som klarade utbildningen).
Jag kommer ihåg den korta dokumentären (kortfilm som sändes mellan programmen) om en K4:a major som gick på Discovery Channel för 6-7 år sedan, den gav en bättre bild men den var ju bara 5 min. Det hade varit kul och se motsvarande fast 30 min istället.
Dizzy_keys
Apr 8 2007, 21:34
Jag tyckte att det kändes som en modernare variant av klippet "debatt om KJ" som cirkulerar på David Cesar.
Och jag tycker inte att det var en bra dokumentär.
QUOTE (Ekvall @ Apr 8 2007, 22:12 )

Vad var egentligen meningen med dokumentären?
Du verkar inte vara den enda i denna tråd som inte hade mål och syfte med dokumentären klart för dig. ;) Någon dokumentär om utbildningen i sig var det ju inte tal om.
"De har olika motiv till att de vill genomgå den tuffa utbildningen och filmaren Jenny Jansdotter försöker ta reda på hur soldaterna uppfattar manlighet."
Källa:svt.se
Jag vet inte vad det tänkte göra för dokumentär men bra vart den inte.
Kan kanske vara så att de försökte visa tjänsten från tre olika personer och synsätt, men när två av tre hoppa av så sprack allt och materialet vart bara en massa skräp. Detta är bara en hypotes men SVT brukar göra mycket bättre ifrån sig.
Dexter@ manlighet diskuterbars ju knappt, Det framkommer ju inte än vad deras syn på manlighet är och vad de baseras sin ståndpunkt på, nej detta var ett ren botten.
Rent spontant så blev min reaktion inte mer än ett förvånat "Jaså?". Tyckte att det var en ganska oförarglig "dokumentär" utan några direkta krokar eller några djupare tankar och dessutom ganska informationsfattig (trots de fina texrutorna). För mig hade filmen inget existensberättigande (om man får vara riktigt hård) eftersom jag tycker att den varken väcker debatt eller skildrar något på ett intressant sätt. Resultatet blev utan tvekan splittrat och tunnt. Hade man dock valt att koncentrera sig på en enskild individs tankar och funderingar eller fördjupat sig mer i de tre (längre dokumentär?) hade nog filmen blivit mycket mer intressant. Dessutom kan man väl kosta på sig lite mer än stillbilder när man gör en dokumentärfilm? Svartvita bildspel med lumpenbilder kan jag göra själv i Powerpoint. Det behöver jag inte ha public service-TV till...
QUOTE (Dexter @ Apr 8 2007, 22:37 )

QUOTE (Ekvall @ Apr 8 2007, 22:12 )

Vad var egentligen meningen med dokumentären?
Du verkar inte vara den enda i denna tråd som inte hade mål och syfte med dokumentären klart för dig. ;) Någon dokumentär om utbildningen i sig var det ju inte tal om.
"De har olika motiv till att de vill genomgå den tuffa utbildningen och filmaren Jenny Jansdotter försöker ta reda på hur soldaterna uppfattar manlighet."
Källa:svt.seSyftet var i alla fall inget som framgick med önskvärd tydlighet
i dokumentären. Jag var helt på det klara med syftet innan men jag förstår ändå inte meningen med en dokumentär som syftar till att ta reda på hur tre enskilda individer uppfattar manlighet när filmen saknar just detta innehåll.
Satt och zappade och hammnade en bit in i dokumentären ca 10 min och satt och väntade på att den skulle "börja" hela tiden. Sen när man fick se dom rörliga bilderna från inrycket tänkte jag att den skulle börja men då var det ju bara 5 minuter kvar, så jag håller med dom flesta andra i denna tråd att denna "dokumentär" kändes fruktansvärd meningslös.
/Jeppe
Jag blev grymt besviken, visade inget och man skäms fan som gammal Dragon!
Man kan undra varför hon gjorde denna film, förmodligen eftersom hennes sambo låg inne samtidigt!
Jag tyckte dokumentären speglade rätt bra tre killars tankar om lumpen och varför de vill göra lumpen just på K4. Det var ju inte en dokumentär om utbildningen på K4 så då räcker det ju med några få bilder för att få lite stämning.
Tyckte killarnas åsikter och inställning lät rätt lika det man kan läsa i flera trådar i Pliktverket och på lumpen.nu.
Håller med om att man saknade en återkoppling efter utbildningen.
/D
BuddhaSWE
Apr 8 2007, 22:13
Kändes som att dom ville göra en dokumentär om skandaler, pennalism kvinnoförtryck osv osv i försvaret men att dom inte hittade något.
Edit:30 minuter nonsens var de kanske inte riktigt, men ja tycker inte det var något givande.
QUOTE (koenigsegg88 @ Apr 8 2007, 22:06 )

Bara jag som får upp en dokumentär om kvinnors rätt att spela hockey när jag trycker på dragon x?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8744...mp;x=12&y=9Jag får upp en dokumentär om en nunna...
Kvalitativt lärde man sig att AJB:s gossar inte rekryteras för deras förmåga till skönsång de heller och sen vart det inte så mycket mer..men det var fina bilder ibland.
Angående manlighetstemat, en viss form av tro om manlighet kom väl fram genom den i bakgrunden lagda slingan om vad man ska ha flickorna till? *reservation för att ha missuppfattat texten*
/M
Kniv_Charlie
Apr 8 2007, 22:21
QUOTE (Anoc @ Apr 8 2007, 23:16 )

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8744...mp;x=12&y=9Jag får upp en dokumentär om en nunna...
Hahaha, det var nog lika bra det. Förmodligen mycket mer givande
squadron
Apr 8 2007, 22:45
Bästa var 08:an som funderade på hur han i framtiden skulle berätta om när han bar på medsoldaters packning, och så bryter han efter två veckor...
Vildmannen
Apr 8 2007, 23:03

Färsk länk
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6175...amp;lpos=lasMerEdit: vad nu då? Nunnan poppar upp ändå. Konspiration!!
magnus242
Apr 8 2007, 23:23
QUOTE (Vildmannen @ Apr 9 2007, 00:03 )

Färsk länk
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6175...amp;lpos=lasMerEdit: vad nu då? Nunnan poppar upp ändå. Konspiration!!
Kanske någon på svt med lite sinne för kvalite, som vill frälsa dig från denna mindre lyckade dokumentären
Skuggan
Apr 8 2007, 23:36
tja... vad skall man säga.....
enda jag lärde mig var lite om hur man kan komponera foton....
och det är väl förvisso bra för nån med foto intresse....
i övrigt var fan befälens "hemsnickrade" film från utbåret innan mitt som vi fick se vid inryck betydligt bättre i alla avseenden..... förutom foto då möjligen..
Kimster
Apr 9 2007, 00:18
Maggsork5
Apr 9 2007, 00:24
Väldigt bra foto måste jag säga, men päschkans va segt. Personligen tyckte jag dokumentären om nunnorna var bättre. Det hela känndes väldigt segt. Som om hennes boss sagt att den var tvungen vara 30 minuter men hon hade bara material åt 15...
Nä, den var inget vidare alltså... klar kopia på "Debatt om kustjägare" eller vad den nu hette, från 1991 typ. Bara det att denna inte innehöll någon som helst debatt av något slag.
Var det så att de där två icke-skåningarna bröt utbildningen? Trodde bara de visade vad de började jobba med efter lumpen... hehe, där ser man. Föga förvånande att just skåningen skulle klara utbildningen dock. ;)
Sen det där med glasögon som någon redan har tagit upp, det kanske inte riktigt hör denna tråden till, men ändå... har Pliktverket lurat mig, eller är det inte tillåtet längre som jägare?
stolpskottet
Apr 9 2007, 13:11
vet inte riktigt vad jag ska skriva.
är helt förvirrad av filmen.
tydligen är jag inte ensam heller så det kan inte bara vara mig det är fel på!
QUOTE (Vildmannen @ Apr 9 2007, 00:03 )

Färsk länk
Va fan! Ja vill ju se den! Någon som har en länk som är rätt eller har programmet själv på burken?
Nu har jag mailat SVT om problemet så får vi se om de snappar upp den felaktiga länkningen.
Bertil Ludvig 1
Apr 9 2007, 15:25
Jag tyckte att det var för mycket konstnärligt och för lite dokumentär.
Det var mer drag i "Plötsligt i Vinslöv".
/BL1
QUOTE (lucky @ Apr 9 2007, 15:24 )

Nu har jag mailat SVT om problemet så får vi se om de snappar upp den felaktiga länkningen.
Då var vi två! Jag fick som svar att dom "arbetar med att lösa problemet"..
De jobbar inte fort där borta på SVT :P!
Major Pain
Apr 9 2007, 19:02
Ja det känns ju tryggt att bli försvarad av en vapenvägrande jägarsoldat!
Vilket ufo!
mrfetto
Apr 9 2007, 20:35
Det bästa med filmen var väl att jag syntes i ca 5 sekunder.
ViktorC
Apr 9 2007, 20:52
Meeeen, det går fortfarande inte att se den på SVT:s hemsida :(
Verkar som de flesta som sett filmen inte tycker att den var särsklit intressant, lite konstigt, svt brukar ha bra grejer har jag för mig..
Visst kan den vara intressant för de som låg inne där och får se sig själva, men för mig som inte var där då gav den inte mycket nytt att hänga i granen.
Högst personlig åsikt, men kunde lika gärna missat den.
Munken_swe
Apr 9 2007, 22:27
QUOTE (ViktorC @ Apr 9 2007, 21:52 )

Meeeen, det går fortfarande inte att se den på SVT:s hemsida :(
Verkar som de flesta som sett filmen inte tycker att den var särsklit intressant, lite konstigt, svt brukar ha bra grejer har jag för mig..
Tänk dig så här: En svartvit bild var tionde sekund med snaggade soldater som bär feta packningar eller gör armböj. En massa stönanden och ett befäl som ropar "Upp! Ner!..". Sedan "Fältmössa av! Basker På!". Detta varvat med 3 filmade ungdomar i sina hem som fantiserar om lumpen. En snaggas av sin far. Mot slutet får man se film på när alla dragoner släpar in sin mtrl i en hangarliknande byggnad.
Nu har du sett dokumentären.
Squiddy
Apr 9 2007, 22:43
någon som vet när repris går då jag missade den????
QUOTE (Squiddy @ Apr 9 2007, 23:43 )

någon som vet när repris går då jag missade den????
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6175...amp;lpos=lasMerSändningstider: Dragon X
SVT1 Söndag 8 apr 2007 kl 21.40
SVT1 Onsdag 11 apr 2007 kl 12.45
SVT1 Söndag 15 apr 2007 kl 12.15
Såg att dom ändrat det nu på svt online... nu poppar belfast girls upp istället
surt att dom inte kan ordna det.. men men lyckades hitta filmen på en stor och välkänd torrentsida
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.