Avbryt!
Apr 4 2007, 03:13
Hejsan!
Snart dags för min bror att mönstra, men han är lite tveksam om han vill göra värnplikt eller inte. Det som lockar mer är att komma igång och läsa vidare så fort som möjligt. Jag har dock försökt förklara för honom att det kanske finns befattningar som han kan ha stor nytta av senare i livet. Han vill utbilda sig och senare arbeta som programmerare och med IT. Någon som känner till lämpliga befattningar som kan ge honom passande erfarenheter och meriter? Själv gjorde jag vpl inom bevakning/insats på A9 och har ingen större koll på vilka befattningar som kan vara lämpliga för honom.
Tack på förhand!
Raveomaniac
Apr 4 2007, 07:39
Data/IT tjänster inom FM?
Han borde kanske surfa in på www.lumpen.nu eller pliktverkets hemsidor, där finns bra info om vilka beffattnigar som finns.
Har för mig att det även finns tester som man kan göra ör att se vilken tjänst som passar en bäst.
Hoppas det går bra!
Lycka till med bror din!
Vysotskij
Apr 4 2007, 09:35
Alla befälsbefattningar, inte minst inom stabsfunktioner. När han ska börja jobba och bli projektledare är det bra mycket mer meriterande att vara 24 med ha en systemvetarexamen (eller dataingenjörsdito) och ett halvårs erfarenhet av att ha varit chef (eller vara 26 och ha varit chef skarpt inom US) än att vara 23 och bara ha en systemvetarexamen.
DaRaven
Apr 4 2007, 09:58
QUOTE (Vysotskij @ Apr 4 2007, 10:35 )

Alla befälsbefattningar, inte minst inom stabsfunktioner. När han ska börja jobba och bli projektledare är det bra mycket mer meriterande att vara 24 med ha en systemvetarexamen (eller dataingenjörsdito) och ett halvårs erfarenhet av att ha varit chef (eller vara 26 och ha varit chef skarpt inom US) än att vara 23 och bara ha en systemvetarexamen.
Yes.. Som jag sagt i tidigare tråd, jag håller ju nu att anställa just dataingenjörer/motsv - och iaf när jag bläddrar bland ansökningarna så är det en merit att gjort GU som befäl (kan ju har med min hobby att göra också ;)). Vill inte tro att jag är unik som tar hänsyn till sådant.
Philip_88
Apr 4 2007, 11:16
Jag har en vän som vill bli programmerare eller vad det nu är han vill bli, han sökte till någon speciell data tjänst hos driftledningen, där det ställdes mkt höga krav på datorkunskaper, fast han fick inte så bra betyg hos psykologen tydligen så han blev placerad som televapenbefäl istället, men det står på befattningen om televapen att man ska ha höga datorkunskaper där också. Så det är ju iaf 2 alternativ att välja mellan där man knappar mkt data och programmerar och allt möjligt. Finns otroligt mkt IT inom försvarmakten just nu och mer kommer det nog att bli när allt blir mer och mer inriktat på datorstyrda fordon och flygplan.
Lundberg
Apr 4 2007, 13:13
Om din bror redan har tillägnat sig goda kunskaper inom programmering vore kanske AUndass något. (Fast det är kanske en utdöd art vid det här laget.)
bestulenpåkspn
Apr 4 2007, 17:36
ISDA kanske?
Rent spontant tänker jag mig systemtekniker på avancerad materiel, t.ex inom artilleriet på arthur eller inom luftvärnet Unde23. I luftvärnet använde de under min tid även värnpliktiga med gediget dataintresse att utveckla mjukvara till stridsledningssystemen. Borde finnas en hel del sådant i flottan också.
Avbryt!
Apr 4 2007, 20:48
QUOTE (bestulenpåkspn @ Apr 4 2007, 18:36 )

ISDA kanske?
ISDA? Ursäkta min okunskap, men vad är det? =)
Och tipset angående befälsbefattningar låter mycket vettigt, oavsett tjänst så är ledarskapsutbildningar och erfarenhet från detta bra meriter inom de flesta yrkesgrupper.
fogel02
Apr 7 2007, 12:04
@Avbryt informationssystem drift assistent hjälper till med dvs datorsystem ute på fältet om jag minns rätt
bestulenpåkspn
Apr 7 2007, 13:44
QUOTE (fogel02 @ Apr 7 2007, 13:04 )

@Avbryt informationssystem drift assistent hjälper till med dvs datorsystem ute på fältet om jag minns rätt
Precis!
När jag var på soldathemmet på LV6 för ett tag sedan såg jag information på väggen om någon form av värnpliktstjänst man kunde söka där. Den skulle tydligen gå ut på programvaruutveckling av ett eller annat slag. Krav på programmeringserfarenhet fanns om jag inte minns fel. Kanske är det något för din bror att forska vidare i.
/mdn
tinhead
Apr 7 2007, 19:51
Vi har 2st på mitt jobb som har gjort VPL på S1 eller S3...
Jo båda är programerare...
Avbryt!
Apr 7 2007, 21:30
Tack för alla tips gubbs. Ska ta ett snack med honom. =)
fogel02
Apr 8 2007, 10:02
tinhead finns rätt många programmerare som gjort vpl på rätt många olika ställen
Gjorde min på ubåt och har åtminstone delvis jobbat med programmering (vid sidan av allt annat som ex studier)
Eller menar du att de gjorde sin vpl som programmerare vid S1 ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.