Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rätt till ledighet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
sisuchef
Hej

Räknas alla tjänstgöring enligt "lagen om totalförsvarsplikt" inom hemvärnet.
Utlandsstyrkan har ju den tolkningen men inom hemvärnet är det samma sak?
Har jag rätt att ta ut tjänstledigt under en övning?
Samma sak under utbildning/kurs?
Under räddningstjänst är det ju inga problem inte heller under beredskap.
Med hopp om svar snart!!
Uttern
Nej. Endast om det är plikt. Och det är det inte. HV har, såvitt är bekant för mig, aldrig någonsin kallat in folk med plikt, oavsett krig eller naturkatastrofer.

/Ola
Morkaii
Såvida man inte har någon form av kontrakt mellan arbetsgivare och Hv-man tror jag inte du kan kräva någonting precis som föregående talare skriver.
Uttern
Jag har aldrig sett ett sådant avtal mellan arbetsgivaren och hv-soldaten men jag tror inte att det ger den anställde en rätt att var ledig. Jag tror att avtalet stipulerar att arbetgivaren ska ha en positiv syn på begärd ledighet. Men någon vet säkert mer om detta än jag?

Ola
Magasinstopp
Jag kan bara säga att jag fått sparken pga av HV. Min chef fick nog och facket kunde inte säga varken bu eller bä...
LtLag
Det finns (fanns) tidigare ett "kontrakt" för de som var med i insatsplutonerna motsv. men detta kontrakt är enligt uppgift ej juridiskt bindande och arbetsgivaren har rätt att vägra ledighet.
FM jurister jobbar tydligen på ett "starkare" kontrakt så vi får väll vänta och se...
(IKFN är jag lite osäker på men dessa kontrakt tecknas väll inte mera?)

Du har med andra ord möjlighet att begära tjänstledigt men ingen rätt eftersom Hv inte är pliktigt som värnplikten (förutom vid hemvärnsberedskap och larm).

Vad gäller insats enligt räddningstjänstlagen är detta en helt annan sak - ALLA (män såväl som kvinnor) mellan 16 och 65 (eller något liknande) kan Räddningsledaren peka på med hela handen och säga "DU skall hjälpa till".

Svar på din fråga???
II63
Min arbetsgivare har skrivit på det avtal som gick ut till de som är involverad i IP och det har aldrig varit några problem med att få ledigt vid både eftersök och vid skarpa arbetsuppgifter.
Tror att det är mycket upp till varje arbetsgivare. men vi får väl hoppas på att det kommer bättre avtal när nu situationen ser ut som den gör. (tänker framförallt på hur svårt det är att rekrytera personal då behöver man inte den extra belastning som det innebär att ha konflikt med sin arbetsgivare)
II63
Yohn
QUOTE (Magasinstopp @ Apr 3 2007, 11:10 ) *
Jag kan bara säga att jag fått sparken pga av HV. Min chef fick nog och facket kunde inte säga varken bu eller bä...

Får man göra så verkligen? mellow.gif något uppdrag kranskning borde kolla närmare på kanske och upplysa folket om.
Lite mer info tack, var du med i IP, jobbar du mycket helgskift bla bla bla.
Morkaii
QUOTE (LtLag @ Apr 3 2007, 11:10 ) *
Det finns (fanns) tidigare ett "kontrakt" för de som var med i insatsplutonerna motsv. men detta kontrakt är enligt uppgift ej juridiskt bindande och arbetsgivaren har rätt att vägra ledighet.
FM jurister jobbar tydligen på ett "starkare" kontrakt så vi får väll vänta och se...
(IKFN är jag lite osäker på men dessa kontrakt tecknas väll inte mera?)

Elfborgsgruppen har nu ett "nytt" kontrakt som enligt mitt vetande används. Om detta är juridiskt bindande vet jag dock inte.

http://www.goteborg.mil.se/elfsborgsgruppe...le.php?id=16089

Klicka på "Insatsverksamhet"
Ekkie
PDF fil

för att tydliggöra tveksamheter..

http://www.speedyshare.com/913750598.html
sisuchef
Stort tack för alla svar!
dxl
QUOTE (Morkaii @ Apr 3 2007, 14:29 ) *
Elfborgsgruppen har nu ett "nytt" kontrakt som enligt mitt vetande används. Om detta är juridiskt bindande vet jag dock inte.

http://www.goteborg.mil.se/elfsborgsgruppe...le.php?id=16089

Klicka på "Insatsverksamhet"

Det är inte bindande och är inte särskillt nytt och gäller inte för hela verksamheten utan bara för en särskilld pluton som ska ha högre beredskap.
LtLag
EKKIE - vilken bok???
Morkaii
Då kommer man ju till en given följdfråga.

Varför ha och be HV personal och arbetsgivare skriva på kontrakt om dessa inte är bindande!? Faller inte själva syftet med kontraktet då?

... eller har man det till nått annat jag inte förstår?
102:an
QUOTE (Magasinstopp @ Apr 3 2007, 11:10 ) *

Det låter i ditt inlägg som om du fick sparket enbart på grund av att du är med HV. Om det var så tycker jag att det låter mycket anmärkningsvärt. Knappast saklig grund för uppsägning.

Har du lust att delge oss andra lite mer bakgrundsfakta kring vad som hände? Det kan vara intressant ifall någon annan råkar ut för en liknande situation.
Magasinstopp
Det hade slutat på samma sätt oavsett om jag var med i HV eller inte. Det hela började med en diskussion ang. kommunikationsflödet på jobbet.
Jag tyckte det var under all kritik och han tyckte att "jag kunde gå o hänga mig o även ta med mina sjuk barn". Därefter ett antal ogiltliga Varningar och Erindran. Till slut tog facket tag i bråket. Chefen menade att jag var borta nästan varje helg och "lekte cowboy i skogen". Allt blev ogiltligt....tack o lov banan_rock.gif .
Jag ville naturligtvis inte jobba kvar och facket fixade en sk Arbetsbrist-uppsägning för mig.
Det känns så jäkla bittert!!!!!!!!
Här kämpar man för att hjälpa Sverige, om vi skulle hamna i någon slags krig eller katastrof.....och så tycker han att man leker cowboy. banghead.gif
larsev
QUOTE (Magasinstopp @ Apr 3 2007, 18:01 ) *
Det hade slutat på samma sätt oavsett om jag var med i HV eller inte. Det hela började med en diskussion ang. kommunikationsflödet på jobbet.
Jag tyckte det var under all kritik och han tyckte att "jag kunde gå o hänga mig o även ta med mina sjuk barn". Därefter ett antal ogiltliga Varningar och Erindran. Till slut tog facket tag i bråket. Chefen menade att jag var borta nästan varje helg och "lekte cowboy i skogen". Allt blev ogiltligt....tack o lov banan_rock.gif .
Jag ville naturligtvis inte jobba kvar och facket fixade en sk Arbetsbrist-uppsägning för mig.
Här kämpar man för att hjälpa Sverige, om vi skulle hamna i någon slags krig eller katastrof.....och så tycker han att man leker cowboy. banghead.gif

Var det helger som du skulle ha jobbat??????? Om ja, förstår jag mycket väl din ex chefs synpunkter.
Om nej, så kämpa vidare, du skall åtminstone ha avgångsvederlag då uppsägningen egentligen är ogiltig.
För det föreligger väl egentligen inte arbetsbrist??
LtLag
QUOTE (Morkaii @ Apr 3 2007, 16:13 ) *
Då kommer man ju till en given följdfråga.

Varför ha och be HV personal och arbetsgivare skriva på kontrakt om dessa inte är bindande!? Faller inte själva syftet med kontraktet då?

... eller har man det till nått annat jag inte förstår?

Ursprunget till "kontrakten" var något i stil med att man skulle ha arbetsgivarens goda vilja / förståelse att man med kort varsel skulle kunna bli utkallad till tjänstgöring. "Kontraktet" har vid närmare granskning tydligen inte hållit rent juridiskt och arbetsgivaren kan därför vägra tjänstledighet.

Det senaste jag hört är att FM jurister håller på att utarbeta ett nytt kontrakt som skall vara "hårdare" men till syvende och sist så bör man nog vara på god fot med sin arbetsgivare oavsets kontraktets "styrka" om man vill vara tjänstledig.

OK - en insatts vid naturkatastrofer, eftersök motsv. kanske är lättare att få vara ledig för än en kurs som inte arbetsgivare tycker är så viktig....
Magasinstopp
QUOTE (larsev @ Apr 3 2007, 18:16 ) *
Var det helger som du skulle ha jobbat??????? Om ja, förstår jag mycket väl din ex chefs synpunkter.
Om nej, så kämpa vidare, du skall åtminstone ha avgångsvederlag då uppsägningen egentligen är ogiltig.
För det föreligger väl egentligen inte arbetsbrist??

Nej, det var inte ett helgjobb, utan ett vanlig 8-17 arbete. Jag fick i slutändan rätt, men det hade varit bättre med en rejäl ursäkt.
Morkaii
QUOTE (LtLag @ Apr 3 2007, 18:33 ) *
Ursprunget till "kontrakten" var något i stil med att man skulle ha arbetsgivarens goda vilja / förståelse att man med kort varsel skulle kunna bli utkallad till tjänstgöring. "Kontraktet" har vid närmare granskning tydligen inte hållit rent juridiskt och arbetsgivaren kan därför vägra tjänstledighet.

Det senaste jag hört är att FM jurister håller på att utarbeta ett nytt kontrakt som skall vara "hårdare" men till syvende och sist så bör man nog vara på god fot med sin arbetsgivare oavsets kontraktets "styrka" om man vill vara tjänstledig.

OK - en insatts vid naturkatastrofer, eftersök motsv. kanske är lättare att få vara ledig för än en kurs som inte arbetsgivare tycker är så viktig....

Tackar... då är jag mer med på biffen!
QUOTE (Magasinstopp @ Apr 3 2007, 18:01 ) *

Så om man hårddrar det hela så fick du inte sparken på grund av att du var med i HV? Ser man rent arbetsrättsligt på det hela så fick du ju inte sparken överhuvudtaget. Jag tror att man ska vara lite försiktig med att slänga ur sig sådana "varningar" som du gjorde, när det till syvende och sist inte var med sanningen överensstämmande.

Att en chef, eller annan medmänniska, har synpunkter på vad vi gör i HV och vilket syfte det har (t.ex. lek) får vi nog leva med. Det är många som fortfarande har en bild av HV som ett gäng gubbar i övre medelåldern som sitter under en gran och dricker öl. Trots att vi som är mitt i smeten vet att verkligheten ser helt annorlunda ut. Vi får väl gemensamt försöka att nå ut med vår verksamhet, visa upp den för allmänheten mer än vad vi gör idag. Allt i syfte att ändra attityder samt rekrytera fler soldater.

Sorry att det här inlägget gått lite OT. Jag ska försöka rätta in mig i ledet igen.
Magasinstopp
Anledningen till att jag "slängde ur" mig en sådan kommentar, var att själv bråket startade med detta.
Han ogillar militärer och att skattepengarna går till detta. Vi hade en del duster. Vad jag menar är att oavsett vad jag gjort och sagt så skulle jag fått gå, men nu använde han HV till att starta bråket med. Om jag uttryckt mig klumpigt, så ber jag om ursäkt. Hela historian är en enda stor härva och även fast det gått snart 2 år, så har jag fortfarande svårt att förtstå vad som egentligen hände.
tinhead
Att du blev uppsagd på grund av arbetsbrist låter som att facket ville få undan det fort?

Jag hade krävt en skälig kompensation och skriftlig ursäkt om dom oskäliga sakerna som dom slängde ur sig.
Och hade inte facket fixat det så hade jag nog försökt få hjälp från HKV/HV jurister?
Då delar i den härvan var att svartmåla FM och dess verksamhet.
Magasinstopp
QUOTE (tinhead @ Apr 4 2007, 16:40 ) *
Att du blev uppsagd på grund av arbetsbrist låter som att facket ville få undan det fort?

Jag hade krävt en skälig kompensation och skriftlig ursäkt om dom oskäliga sakerna som dom slängde ur sig.
Och hade inte facket fixat det så hade jag nog försökt få hjälp från HKV/HV jurister?
Då delar i den härvan var att svartmåla FM och dess verksamhet.

Facket hade gett upp sedan länge och de förtydligade detta tidigt. Eftersom jag insåg att bråket skulle fortsätta, så tyckte jag att det inte fanns någon chans att envisas med att stanna kvar. Det var därför som facket erbjöd denna lösning. Nu i efterhand, så är det 15 personer till som fått gå därifrån (på ungefär samma grunder). Så med facit i hand, så letade han efter fel för att få bort folk och det jag föll på var att jag var aktiv i HV.
Knekt
QUOTE (Uttern @ Apr 3 2007, 09:33 ) *
Nej. Endast om det är plikt. Och det är det inte. HV har, såvitt är bekant för mig, aldrig någonsin kallat in folk med plikt, oavsett krig eller naturkatastrofer.

/Ola

Studieledighetslagen däremot... den kan nog fungera utmärkt.
QUOTE (Knekt @ Apr 5 2007, 11:18 ) *

Den borde i alla fall funka om det handlar om en utbildning/kurs. Det har jag själv hävdat inför representanter för min frivilligorganisation. Jag vet inte om de tog det till sig, men de bör göra det eftersom det ofta är svårt att få deltagare till utbildningar.

Jag tror dock att det är svårt att använda den som grund för ledigheten om det handlar om en vanlig övning. Jag har i och för sig inte läst förarbetena till lagen, men jag kan tänka mig att man med utbildning menar mer "vanlig" utbildning som anordnas av skolor, universitet, högskolor eller utbildningsföretag.

Det är inte heller en absolut rättighet att få ledigt just när man vill. Arbetsgivaren har rätt att skjuta upp ledigheten till en senare tidpunkt. Lite tufft om man tänkt vara med på en viss övning.
Utdrag ur Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning

4 § Arbetsgivare har rätt att uppskjuta ledighet till senare tid än arbetstagaren har begärt enligt vad som sägs i 5 - 7 §§.

Vill arbetsgivaren uppskjuta ledigheten, skall han genast underrätta arbetstagaren om uppskovet och skälen för detta.

Om arbetsgivaren är eller brukar vara bunden av kollektivavtal beträffande den kategori som arbetstagaren tillhör, skall underrättelse om uppskovet genast lämnas förutom till arbetstagaren också till berörd lokal arbetstagarorganisation. Arbetstagarorganisationen har rätt att inom en vecka efter det att underrättelse lämnades påkalla överläggning med arbetsgivaren om uppskovet.

5 § Är eller brukar arbetsgivaren vara bunden av kollektivavtal beträffande den kategori som arbetstagaren tillhör och vill han att ledigheten skall taga sin början senare än sex månader efter arbetstagarens framställning, fordras samtycke till uppskovet av den berörda lokala arbetstagarorganisationen eller, om frågan hänskjutes till centrala överläggningar, av vederbörande huvudorganisation på arbetstagarsidan.

I fråga om ledighet som sammanlagt motsvarar högst en arbetsvecka fordras samtycke som avses i första stycket så snart den frist arbetsgivaren önskar är längre än två veckor. Detsamma gäller beträffande ledighet som avses i 3 § andra stycket.

Vad som nu har sagts gäller även om företag eller del av företag har övergått till ny arbetsgivare.

6 § Har arbetstagare ej fått påbörja sin ledighet inom två år efter det att framställning gjordes, har han rätt att påkalla domstols prövning av frågan om ledighetens förläggning.

Prövning som avses i första stycket får påkallas sedan ett år har förflutit efter arbetstagarens framställning, om ledigheten sammanlagt motsvarar högst en arbetsvecka.

Vad som nu har sagts gäller även om företag eller del av företag har övergått till ny arbetsgivare.

7 § Vid prövning enligt 6 § skall skälig hänsyn tagas såväl till arbetstagarens önskemål som till intresset av att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan allvarlig störning.

Kan flera arbetstagare ej samtidigt beredas ledighet, har den företräde som vill deltaga i utbildning som avses i 3 § andra stycket. I andra hand skall företräde lämnas arbetstagare som ej har utbildning motsvarande nioårig grundskola och, vid turordningen dem emellan, den som har obekväm arbetstid.

Prövning enligt andra stycket sker inom varje kollektivavtalsområde för sig.

8 § Sker uppsägning eller avskedande enbart av det skälet att arbetstagare begär eller tar i anspråk sin rätt till ledighet, skall åtgärden på yrkande av arbetstagaren förklaras ogiltig. Därvid skall 34, 35, 37, 39, 40, 42 och 43 §§ lagen (1982:80) om anställningsskydd gälla. Lag (1982:89).

Edit: Tog av mig boxhandskarna och rättade till några stavfel
warhead
QUOTE (102:an @ Apr 5 2007, 12:43 ) *

Den borde i alla fall funka om det handlar om en utbildning/kurs. Det har jag själv hävdat inför representanter för min frivilligorganisation. Jag vet inte om de tog det till sig, men de bör göra det eftersom det ofta är svårt att få deltagare till utbildningar.

Jag tror dock att det är svårt att använda den som grund för ledigheten om det handlar om en vanlig övning. Jag har i och för sig inte läst förarbetena till lagen, men jag kan tänka mig att man med utbildning menar mer "vanlig" utbildning som anordnas av skolor, universitet, högskolor eller utbildningsföretag.

Det är inte heller en absolut rättighet att få ledigt just när man vill. Arbetsgivaren har rätt att skjuta upp ledigheten till en senare tidpunkt. Lite tufft om man tänkt vara med på en viss övning.
Utdrag ur Lag (1974:981) om arbetstagares rät till ledighet för utbildning

4 § Arbetsgivare har rätt att uppskjuta ledighet till senare tid än arbetstagaren har begärt enligt vad som sägs i 5 - 7 §§.

Vill arbetsgivaren uppskjuta ledigheten, skall han genast underrätta arbetstagaren om uppskovet och skälen för detta.

Om arbetsgivaren är eller brukar vara bunden av kollektivavtal beträffande den kategori som arbetstagaren tillhör, skall underrättelse om uppskovet genast lämnas förutom till arbetstagaren också till berörd lokal arbetstagarorganisation. Arbetstagarorganisationen har rätt att inom en vecka efter det att underrättelse lämnades påkalla överläggning med arbetsgivaren om uppskovet.

5 § Är eller brukar arbetsgivaren vara bunden av kollektivavtal beträffande den kategori som arbetstagaren tillhör och vill han att ledigheten skall taga sin början senare än sex månader efter arbetstagarens framställning, fordras samtycke till uppskovet av den berörda lokala arbetstagarorganisationen eller, om frågan hänskjutes till centrala överläggningar, av vederbörande huvudorganisation på arbetstagarsidan.

I fråga om ledighet som sammanlagt motsvarar högst en arbetsvecka fordras samtycke som avses i första stycket så snart den frist arbetsgivaren önskar är längre än två veckor. Detsamma gäller beträffande ledighet som avses i 3 § andra stycket.

6 § Har arbetstagare ej fått påbörja sin ledighet inom två år efter det att framställning gjordes, har han rätt att påkalla domstols prövning av frågan om ledighetens förläggning.

Prövning som avses i första stycket får påkallas sedan ett år har förflutit efter arbetstagarens framställning, om ledigheten sammanlagt motsvarar högst en arbetsvecka.

7 § Vid prövning enligt 6 § skall skälig hänsyn tagas såväl till arbetstagarens önskemål som till intresset av att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan allvarlig störning.

Kan flera arbetstagare ej samtidigt beredas ledighet, har den företräde som vill deltaga i utbildning som avses i 3 § andra stycket. I andra hand skall företräde lämnas arbetstagare som ej har utbildning motsvarande nioårig grundskola och, vid turordningen dem emellan, den som har obekväm arbetstid.

8 § Sker uppsägning eller avskedande enbart av det skälet att arbetstagare begär eller tar i anspråk sin rätt till ledighet, skall åtgärden på yrkande av arbetstagaren förklaras ogiltig. Därvid skall 34, 35, 37, 39, 40, 42 och 43 §§ lagen (1982:80) om anställningsskydd gälla. Lag (1982:89).

De enda krav som ställs på utbildningen är att det ska finnas kursplan, kunskap ska förmedlas och innefatta undervisning. Innehållet eller objektiviet i utbildningen är inget krav som ställs.

Frågan är vad som vägs in i kravet på kunskapsförmedling då man inte har rätt till ledighet för kurser som är av hobbykaraktär och där syftet inte är att förmedla kunskap?

Om det inte redan sagts måste man ha varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt 12 månader de senaste två åren vid utbildningens början, om det inte gäller fackliga utbildningar.
Knekt
QUOTE (warhead @ Apr 5 2007, 13:37 ) *
QUOTE (102:an @ Apr 5 2007, 12:43 ) *

Utdrag ur Lag (1974:981) om arbetstagares rät till ledighet för utbildning

De enda krav som ställs på utbildningen är att det ska finnas kursplan, kunskap ska förmedlas och innefatta undervisning. Innehållet eller objektiviet i utbildningen är inget krav som ställs.

Frågan är vad som vägs in i kravet på kunskapsförmedling då man inte har rätt till ledighet för kurser som är av hobbykaraktär och där syftet inte är att förmedla kunskap?

Om det inte redan sagts måste man ha varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt 12 månader de senaste två åren vid utbildningens början, om det inte gäller fackliga utbildningar.

Helt rätt! Och söker du ledigt 6 månader innan övningen/utbildnignen så kan arbetsgivaren inte neka dig ledigt/skjuta upp ledigeten.

Att ta fram en kursplan för en HV-utbildning är ju knappast något problem.
En Hv-utb är ju inte heller av "hobbykarraktär".

Dessutom är det ju så, om jag inte minns fel, att arbetstagaren/arbetstagarrepresentanten har tolkningsföreträde.
QUOTE (Knekt @ Apr 7 2007, 20:26 ) *
Helt rätt! Och söker du ledigt 6 månader innan övningen/utbildnignen så kan arbetsgivaren inte neka dig ledigt/skjuta upp ledigeten.

Dessutom är det ju så, om jag inte minns fel, att arbetstagaren/arbetstagarrepresentanten har tolkningsföreträde.

Nja. Visst kan arbetsgivaren skjuta upp ledigheten även om du söker ledigt mer än 6 månader innan. Det krävs dock att facket är med på det hela. Det framgår tydligt i 5 paragrafens första stycke.

Jag håller med dig om att det inte är några problem att ta fram en kursplan för en HV-utbildning. Men övning? Det tror jag kan bli något svårare. Tyvärr!
Knekt
QUOTE (102:an @ Apr 9 2007, 12:51 ) *
QUOTE (Knekt @ Apr 7 2007, 20:26 ) *

Nja. Visst kan arbetsgivaren skjuta upp ledigheten även om du söker ledigt mer än 6 månader innan. Det krävs dock att facket är med på det hela. Det framgår tydligt i 5 paragrafens första stycke.

Jag håller med dig om att det inte är några problem att ta fram en kursplan för en HV-utbildning. Men övning? Det tror jag kan bli något svårare. Tyvärr!

Vad ditt lokala fack gör upp med arbetsgivren om i ditt enskilda fall är knapppast relevant. Men om du har förtroendevalda som låter arbetsgivaren sabba din studieledighet, så är det väl dags att välja lite nytt folk vid nästa årsmöte. Men det kan vi ta i en annan tråd.

Jag ser inga som helst problem att ta fram en kursplan för en övning. Den behöver inte vara mer omfattande än ett schema över dagen, med syfte och mål angivet.
Shades
Det smidigaste är ju om man försöker ha med chefen på noterna lite grand. Jag hade ju flytet att ha en avgående chef som inte var insatt i studieledighetslagen (mao att han kunde skjutit på min ledighet vilket hade sabbat chansen till färdig hvsjv detta året) så det räckte med en myndig stämma och lite snack om just denna lag för att han skule säga "uh, jaha".

Nu har vi en ny chef vilken blev lite fundersam över min ledighet eftersom den ställer till det en del men samtidigt var den redan beviljad och därför inte mycket han kunde göra åt detta. Min lösning, för att få honom med på min sida igen, var att vara mer flexibel i mitt semesteruttagande så han hade möjlighet att pussla lite med den istället.

Jag tror man kommer mycket längre med samförstånd i detta läget än att vifta med regelverk hit och dit (fast ibland kanske man måste).

/S
23:e komp.
Vad jag har förstått så är "Lag om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret" det man i första hand stödjer sig på i frågeställarens situation. 1994:2076 9 kap. Nedanstående utdrag hänvisar till det avsnittet.

Bestämmelserna i 9 kap. lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt
skall gälla även med avseende på tjänstgöring som någon fullgör

1. åt det allmänna på grund av skyldighet i annan lag än lagen
(1994:1809) om totalförsvarsplikt,

2. som reservofficer,

3. vid en krigsorganisation inom totalförsvaret på grund av frivilligt
åtagande,

4. i Försvarsmakten för att tillgodose särskilda behov av personal
för beredskapsändamål eller

5. i utlandsstyrkan i Försvarsmakten.

Håll till godo!

MVH
QUOTE (23:e komp. @ Apr 10 2007, 01:47 ) *
Vad jag har förstått så är "Lag om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret" det man i första hand stödjer sig på i frågeställarens situation. 1994:2076 9 kap. Nedanstående utdrag hänvisar till det avsnittet.

Bestämmelserna i 9 kap. lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt skall gälla även med avseende på tjänstgöring som någon fullgör

1. åt det allmänna på grund av skyldighet i annan lag än lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt,

2. som reservofficer,

3. vid en krigsorganisation inom totalförsvaret på grund av frivilligt åtagande,

4. i Försvarsmakten för att tillgodose särskilda behov av personal för beredskapsändamål eller

5. i utlandsstyrkan i Försvarsmakten.

Håll till godo!

MVH

Jag förstår inte riktigt vad i denna lag som skulle göra att man har lättare att hävda sin rätt till ledighet för en övning i HV. Ovanstående lag hänvisar bara till 9 kap. Lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt.

Det kapitlet handlar om skydd mot uppsägning vid tjänstgöring enligt samma lag, samt arbetstagarens skyldighet att meddela sin vilja att återinträda i tjänste efter tjänstgöringen. Jag kan inte hitta någonting i detta kapitel som reglerar räten till ledighet. Men jag kanske läser lite slarvigt. I så fall ber jag om ursäkt.

Jag tycker precis som någon skrev tidigare. Det är bättre att ha en öppen dialog med sin arbetsgivare om behovet av ledighet än att komma med lagar och avtal i högsta hugg. Om man är beredd på att vara lite flexibel med sin ledighet och i vissa fall vara öppen för att arbetsgivaren kan få problem om man är borta en viss dag tror jag att man har lättare att få förståelse för sina önskemål om ledighet.

Arbetsgivare, precis som arbetstagare, ogillar att få regelverk slagna i huvudet så fort man är lite avigt inställd till någon sakfråga/frågeställning.
23:e komp.
Hej

Räknas alla tjänstgöring enligt "lagen om totalförsvarsplikt" inom hemvärnet.
Utlandsstyrkan har ju den tolkningen men inom hemvärnet är det samma sak?
Har jag rätt att ta ut tjänstledigt under en övning?
Samma sak under utbildning/kurs?
Under räddningstjänst är det ju inga problem inte heller under beredskap.
Med hopp om svar snart!!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Frågan gäller ju om tjänstgöring i Hv betraktas på samma sätt som t. ex US,vad gäller rätt till ledighet, och det framgår ju klart och tydligt att det gör. Jag hittade svaret på frågan och publicerade den. Lagen skiljer inte på kurs eller utb. längd. Det handlar om tjänstgöring inom totalförsvaret i stort och om samma regler tillämpas. Att man inte kan bli uppsagd eller få sämre villkor vid sådan tjänstgöring innebär i praktiken att "man har rätt att vara ledig från sina åtaganden gentemot annan uppdragsgivare".
Givetvis måste det till ett samförstånd mellan båda parter då det gagnar alla. Den civila försörjningen och den biten av livet är ju det totalförsvaret är satt att värna och då är det självklart att det ena inte utesluter det andra. Frågeställaren anger US som exempel och undrar om Hv räknas dit. Kan man tolka lagen på annat sätt än jag gjort?

Vill bara tillägga ett par saker här. Det är en balansgång mellan rättigheter och skyldigheter. Att man har rätt att vara tjänstledig är något som måste ställas emot det faktum att man kan vara en ev de första som ryker vid ev. personalneddragningar. Arbetsgivaren behöver inte ange att det är mycken bortavaro som är skälet. Det går att dölja med andra argument. Man måste därför sträva efter ett samförstånd mellan alla parter. Något för alla chefer inom Hv att beakta. Allt för många ser Hv soldaten som "FM" egendom och kräver således allt för långtgående uppoffringar av sin personal vad gäller deltagande i verksamheten i första hand och rätten till ett civilt liv i andra hand. Dilemmat är uppenbart. Olika särintressen gör anspråk på individens tid. Man kan verkligen ställa sig frågan om Hv krav/TOEM står i proportion till personalens potential. Kanske dags att utveckla frivilligförsvaret och planera med lite mer realism. Arbetsformer och ersättningar måste vara verklighetsförankrade. Att människor måste ges möjlighet till försörjning och ett drägligt liv måste vara prio 1. Vill man ta individerna i anspråk för att försvara detta måste man väga upp det man förlorar på att delta. Att sedan vissa tycker att det är själva känslan att få hugga bajonetter i kreti och pleti som gör det värt att förlora pengar visar med allt tydlighet på att FM fortfarande har mycket kvar att göra när det gäller att rensa ut "rötäggen" ur organisationen. Känslan och upplevelsen av strid föder inga barn i sig. Det gör däremot kompensation för inkomstbortfall.

SLUT

SLUT
Blackadder
QUOTE (23:e komp. @ Apr 10 2007, 13:05 ) *

Nu pratar du om två olika saker, det ena en skyldighet från arbetsgivaren att ge dig ledigt för att vara med på en övning eller motsv och i andra hand den rättigheten som du har att få tillbaka ditt jobb efter en ev plikttjänstgöring.

Det är ingen plikt att deltaga i hemvärnet utan som det står i Hemvärnsförordningen: SFS-nummer 1997:146

Hemvärnets personal
3§ Deltagande i hemvärnet är frivilligt.

Detta betyder att även deltagandet i övningar är frivilligt och inte någon rättslig påföljd i enlighet med pliktlagen att frukta om du inte kommervilket du har om du inte inställer dig till värnplikt.

Tjänstgöring enligt pliktlagen fullgörs som värnplikt, civilplikt eller allmän tjänsteplikt.
Värnplikten och civilplikten omfattar grundutbildning, repetitionsutbildning, beredskapstjänstgöring och krigstjänstgöring.
Den allmänna tjänsteplikten innebär att den som är totalförsvarspliktig under höjd beredskap skall tjänstgöra enligt bestämmelserna i 6 kap
Nu har FM för att göra det attraktivt för den enskilde att vara med i US och ha ett så bra skydd som möjligt valt att jämställa tjänstgöring i US med totalförsvarsplikttjänstgöring med HV inte är en plikt annat än vid höjd beredskap.

Dvs : Nej du har ingen rätt att vara ledig

Nästa fråga: Rätt till skydd av anställning:

Där har du ett visst skydd mht den lagtexten som bifogade några rader upp

3. vid en krigsorganisation inom totalförsvaret på grund av frivilligt åtagande,

så ingen rätt till ledighet men din arbetsgivare ska vara försiktig med att "staffa dig" för så kan det bli ett arbetsrättsligt mål

/B
Fu Gref
Dags att damma av en gammal tråd..

Det som tas upp här angående "avtal mellan arbetsgivare och en insatssoldat". Hur ser det ut idag?? Finns dessa verkligen kvar?
Får alla nya insatssoldater göra detta avtal i nuläget?
SwePace
Själv kommer jag ingå i ett insatskompani efter årsskiftet. Jag har inte sett röken av dylikt avtal. Kommer det ett så kommer jag inte skriva på utan en skälig "jourersättning" från FM, och det lär man ju aldrig kunna få. Med skälig så menar jag motsvarande jourersättning som figurerar hos civila arbetsgivare.
johanp
QUOTE (Fu Gref @ Aug 20 2008, 21:34 ) *
Dags att damma av en gammal tråd..

Det som tas upp här angående "avtal mellan arbetsgivare och en insatssoldat". Hur ser det ut idag?? Finns dessa verkligen kvar?
Får alla nya insatssoldater göra detta avtal i nuläget?

Alla vet jag inte, men vi har det på vår IP. Särskilt beredskapsavtal vill jag minnas att det heter.
FkN
Om jag inte minns helt fel så var visst inte avtalet juridisktgångbart, så det var bara IP inom
LGG som hade som krav att arbetsgivaren skrev på avtalet.

Från 1/1-08 så finns inte kravet kvar.
effte
Beredskapsavtalen finns dock fortfarande, i alla fall hos oss. Har ingen aning om grad av obligatorium eller juridiskt värde.

Iofs har jag om man hårddrar det samma arbetsgivare civilt som i HV, så det vore ju sjutton om de skulle krångla. Får väl gå till högsta chefen och be att få prioriteringarna utredda i så fall. Vem är högsta chefen när man är statsanställd, kungen eller statsministern? ;)
VBK
Personligen så tror jag man skall vara försiktig med att stå på sig och "kräva" ledighet för övningar/utbildningar innom HV.
Men däremot vid dom 2 skarpa jag varit med på, beredskap fågelinfluensa och faktiskt skyffla olja på helsingborgskusten så var det absolut bara possitiva besked när jag ringde mina chefer sent på kvällar för att fråga om det var ok. Jag förklarade att dom inte var tvugna att bevilja ledighet men dom förstod till 100% vikten av det vi skulle utföra och var nog tacksamma att nån "idiot" dribble.gif wink.gif var beredd att göra detta för sammhället så länge dom slapp.

Blir vi pliktade så har nog arbetsgivaren inget att säga till om men det ska skita sig ordentligt för att HV skall komma till att pliktas in och sker detta så är nog jobbet det minsta man skall oroa sig för.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.