Hornet
May 15 2007, 00:22
Idag (Fel igår) kom lappen som sa att man inte var antagen för NBG, Trots att man blivit uppringd men jaja livet går vidare och tur man hade andra saker planerat också
knaZen
May 15 2007, 17:06
Tänk på att vissa kompanier är lite försenade med sina utskick. T ex på I19.
Så det behöver inte betyda att du inte är antagen.
Det stod ju även i det brevet att "om du är under uttagning fortfarande skall du skita i detta" (inte ordagrant"

Och jag antar och hoppas att det är så det ligger till.
Jag har exakt samma situation. Men jag vet att det är försenat och att jag iaf ska vänta veckan ut. Då dom lovade att breven skulle vara utskickade.
Vore ju smått konstigt om jag inte blir antagen nu känns det som då jag blev intervjuad och "paxad" (då ett annat förband samtalade med I19 angående mig).
Samt att det finns flertalet vakanser som kom upp idag. Så jag har inte gett upp hoppet än. Utan jag tror nog att det kommer ett brev nu i veckan. Annars blir jag väldigt förvånad och grymt besviken. Men det visar sig!
DirtieBirtie
May 15 2007, 18:37
Samma sak hände mig, jag blev nekad boden trotts att jag iprincip var uttagen i telefonen.
Men hör och häpnad ett annat förband ringde upp och erbjöd mig en helt annan tjänst,
Jag frågade angående chanserna och han sa att jag och en till var högintressanta sen var mina civila kunskaper/utbildningar/färdigheter ett enormt pluss...
så om 1-2 veckor skulle jag ha svar...
Får jag ett nej då så lägger jag ner alla planer på att söka något mer och fortsätter mitt liv i vetskapen att man är värdelös ;)
På något sätt borde de kunna optimera uttagningen bättre än vad de gör, borde inte lumpenbetyget säga exakt vilken som är lämpligast för en tjänst?
dvs har man fått x 7 7 så borde det betyda bra du är godtjänd för utlandstjänst
Men förmodligen är väll försvarsmakten benägna att sätta högre betyg på folk pga att de skall kunna få in mera ansökningar till utlandstjänst osv. Men har man fått över de betygen borde man ju vara väl kvalificerad.
När antagningen av Befäl är klar så sätter de sig och rangordnar alla som är intressanta och kollar upp mot alla register och kollar med polisen och fd plutonchefer.
ring och prata med de fem intressantaste och skicka därefter ut kontraktet till dem så att de är bundna vid tjänsten, så slipper man denna väntetid...
Sotarn
May 15 2007, 21:21
QUOTE (DirtieBirtie @ May 15 2007, 19:37 )

På något sätt borde de kunna optimera uttagningen bättre än vad de gör, borde inte lumpenbetyget säga exakt vilken som är lämpligast för en tjänst?
Det militära vitsordet är ju en del i bedömningen av den sökande. Sen finns det ju mycket annat man måste vägas in, exempelvis civila meriter.

Men förmodligen är väll försvarsmakten benägna att sätta högre betyg på folk pga att de skall kunna få in mera ansökningar till utlandstjänst osv.
Ja, för dår får man ju mycket bättre soldater... eller?

edit: tillägg
DirtieBirtie
May 15 2007, 22:27
QUOTE (Sotarn @ May 15 2007, 22:21 )

Det militära vitsordet är ju en del i bedömningen av den sökande. Sen finns det ju mycket annat man måste vägas in, exempelvis civila meriter.

Men förmodligen är väll försvarsmakten benägna att sätta högre betyg på folk pga att de skall kunna få in mera ansökningar till utlandstjänst osv.
Ja, för dår får man ju mycket bättre soldater... eller?

edit: tillägg
Hehe nä men de får ju fortfarande större urval att välja bland ifall flera söker, men precis soldaterna bli ju inte bättre... men svenska soldater håller ju gaska hög standard, så även personer som igentligen inte uppnår 10 7 7, med fm standarder, kan ju vara bra soldater...
Hornet
May 16 2007, 00:37
om ni läser på lite så gäller ju 10-5-5 för US och YOP nu förtiden ;) (eller dom kanske inte hunnit ändra än?)
Ja och nu när alla vet om kraven så håller vi oss till ämnet!
(Tack Term)
/Krook
Blågul
uniform
May 16 2007, 20:32
Antagen LBS som Stf C DSG... inryck v23.
en kapten ringde mig å försökte få tag på mig under hela vår övning i arvidsjaur, han fick tag på mig när vi precis hade anlänt i sthlm för att omgruppera hem till skövde. jag var trött (efter en veckas FUSA i 1,5m snö å minusgrader i Arvidsjaur) å skulle skriva marschorder för 2 plutoner för sista dagen. Då ringer snubben å vill ha reda på om JA eller NEJ och jag hade ungefär 12h på mig. Blev ju lite tjurig att man inte fick lite mer betänke tid.
Men jag sa JA iaf. och fick runt påsk hem en lappen.
Men det var ju den fulaste lappen jag har sett. Såg ut som något über hemligt när man fick den, Sen skulle man bara fylla i ja och riva loss å skicka. hoppas den inte försvann på posten bara ^^
iaf så blev jag stf C i drivmedelsgrupp.
Bodens_Skräck
May 21 2007, 20:48
Antagen på RepPlut/Trosskomp I19 som mekaniker.
Äntligen får man lämna det civila träsket bakom sig och göra något vettigt igen.
Sotarn
May 21 2007, 22:17
Har en liten fundering...
Har blivit uppringd och erbjuden en tjänst på NBG I19.
Det som jag nu är lite nojjig över är de registerkontrollen som ansökan nu skall gå igenom, jag gjorde en dum grej för ca 4 år (var då 16år) sedan, fick 30 dagsböter för det (närmare detaljer kan vi i så fall ta via PM).
Min fråga är om det är någon som blivit antagen till NBG trots ett inte fläckfritt brottsregister? Någon som blivit nekad plats pga detta? Jag förstår självklart att det beror på vilket typ av brott det gäller. Men på ett ungefär var går gränsen?
QUOTE (Sotarn @ May 21 2007, 23:17 )

Det som jag nu är lite nojjig över är de registerkontrollen som ansökan nu skall gå igenom, jag gjorde en dum grej för ca 4 år (var då 16år) sedan, fick 30 dagsböter för det (närmare detaljer kan vi i så fall ta via PM).
Min fråga är om det är någon som blivit antagen till NBG trots ett inte fläckfritt brottsregister? Någon som blivit nekad plats pga detta? Jag förstår självklart att det beror på vilket typ av brott det gäller. Men på ett ungefär var går gränsen?
Dom kör väl kontrollen via polisen, finns du med så får väl armén ett ej lämplig..Men.. Du klara ju mönstringen, dom gör ju samma sak där, så vettefan
Kingecho1
May 21 2007, 23:53

Bästa svaret får du om du ringer till I19 och pratar med lämplig person där.
Men dög du för värnplikt och fått godkända betyg så borde det inte vara något problem kan man ju tycka. Annars är systemet väldigt konstigt?
Det du kan få här är ju mera en diskussion som säkerligen snarare kommer handla om huruvida straffade personer ska få representera Sverige än vad de kommer ge dig kött på benen skulle jag gissa.
Dessutom behöver det ju inte vara ett formellt hinder men kanske något som rekryteraren inte tycker känns lämpligt eller gör att du sållas bort mot "mera lämpliga".
Så ring och prata med lämplig person så borde du få bäst svar!!

Men borde väl vara rätt lugnt med tanke på vad som sagts i dom två tidigare svaren angående din genomförda värnplikt m.m. Och sen så har du ju blivit uppringd och föreslagen en tjänst! Så hade det varit en alltför allvarlig förselse så borde du blivit bortsållad direkt och aldrig blivit uppringd ens!?! Men myndigheterna kan ju ha missat första gången och hittar nått nu efter du blivit uppringd?!? Har hört något förut om att dom kör flera steg av kontroller men jag kan inte garantera att det är så? Men vet folk som blivit stoppade innan ringveckan och dom ska ju enligt uppgift kolla registren efter uppringning också!?!
Edit: Stavning!
Rockbjörnen
May 22 2007, 15:59
VArt oxå uppringd till undpluton på K3 och tacka ja. men vet dock väldigt lite om vilka uppg som kommer att ställas,o hur allt kommer att funka? ni som ska till K3 får gärna skicka ett pm till mig o berätta det ni vet,skulle uppskattas mkt.
Skanefane
May 22 2007, 20:40
Idag fick jag hem ett tjockt brunt kuvert från I19.. smått med info, inte mycket kött att limma kring benen.
Det stod att hälsdeklarationen som man själv ska fylla i skall skickas tillbaka efter att man gjort läkarundersökning. Då jag bor ca 170 mil från Boden så är det smått olägligt för mig att åka upp för endast hälsokontroll och blev hänvisad till Arvidsjaur, Eksjö, karlsborg och Karlskrona.. varför i hela fridens namn kan jag inte få göra det på P7 några få mil ifrån mitt hem? Åja, ringde iaf upp till Boden och fick till svar att det ska gå bra att göra det där också..
Mitt pass visade sig även det vara utgånget.. jag var övertygad om att mitt pass var giltigt iaf i två år till då det är utfärdat i januari 2004 men det gick ut för två veckor sedan.. förbannat mysko. BLir att hänga nere på polisstation någon dag och ordna det.
Nu börjar det dra ihop sig.. inte många veckor kvar.. den 16 Juli 2007 kl 08:30 skall jag knacka på dörren till "Fästningen" inne på I19
Gokväll!
Deluxe
May 27 2007, 17:42
Är det någon sjukvårdspersonal som fått besked ännu? Sköterska/läkare??
Borken
May 28 2007, 00:01
QUOTE (Deluxe @ May 27 2007, 18:42 )

Är det någon sjukvårdspersonal som fått besked ännu? Sköterska/läkare??
Jag har fått muntligt besked att jag är antagen men inte svart på vitt ännu, det verkar fortfarande vara en segtrampad maskin försvarsmakten. Lycka till
rill3e
May 28 2007, 11:12
QUOTE (Skanefane @ May 22 2007, 21:40 )

Idag fick jag hem ett tjockt brunt kuvert från I19.. smått med info, inte mycket kött att limma kring benen.
Det stod att hälsdeklarationen som man själv ska fylla i skall skickas tillbaka efter att man gjort läkarundersökning. Då jag bor ca 170 mil från Boden så är det smått olägligt för mig att åka upp för endast hälsokontroll och blev hänvisad till Arvidsjaur, Eksjö, karlsborg och Karlskrona.. varför i hela fridens namn kan jag inte få göra det på P7 några få mil ifrån mitt hem? Åja, ringde iaf upp till Boden och fick till svar att det ska gå bra att göra det där också..
Mitt pass visade sig även det vara utgånget.. jag var övertygad om att mitt pass var giltigt iaf i två år till då det är utfärdat i januari 2004 men det gick ut för två veckor sedan.. förbannat mysko. BLir att hänga nere på polisstation någon dag och ordna det.
Nu börjar det dra ihop sig.. inte många veckor kvar.. den 16 Juli 2007 kl 08:30 skall jag knacka på dörren till "Fästningen" inne på I19
Gokväll!
KAOS!!
Jo jag har samma problem! Undra om det är nån som överlever alla papper utan att behöva ringa 10 samtal :P. Hmm undra om MSS har HSA motsvarande. Å andra sidan står det i ett annat papper att jag inte ska skicka in det utan ta med vid inryck ähhhhhh?? Inryckningsresa till Boden? Jag ska inte ens dit!! K3arna hade fått beställning av resa till skövde :P. Hmmm..
ANSÖK OM PASS NU!!. Vet att lokala polismyndigheten här har extra öppet bara för det är sånt tryck. I värsta fall kan de skicka prioriterat så du får gå före i kön, det gjorde jag......
Vysotskij
May 28 2007, 14:55
QUOTE (cerberus @ May 10 2007, 21:31 )

Cskgrp
Boden tyvärr...
Cykelskyttegrupp i NBG? Sköld goes expeditionary!
QUOTE (rill3e @ May 28 2007, 12:12 )

QUOTE (Skanefane @ May 22 2007, 21:40 )

Gokväll!
KAOS!!
Jo jag har samma problem! Undra om det är nån som överlever alla papper utan att behöva ringa 10 samtal :P. Hmm undra om MSS har HSA motsvarande. Å andra sidan står det i ett annat papper att jag inte ska skicka in det utan ta med vid inryck ähhhhhh?? Inryckningsresa till Boden? Jag ska inte ens dit!! K3arna hade fått beställning av resa till skövde :P. Hmmm..
ANSÖK OM PASS NU!!. Vet att lokala polismyndigheten här har extra öppet bara för det är sånt tryck. I värsta fall kan de skicka prioriterat så du får gå före i kön, det gjorde jag......
Herregud, varför all denna hets och stress. Det löser sig alltid med såna här saker. Det viktigaste är att man inställer sig vid rätt tid. Alltså, prioritera att få resan till regementet beställd. I värsta fall får man väl betala resan själv, men varken tåg eller flyg är ju särskilt dyrt inom landet nu förtiden. Allt annat kan man fixa i efterhand. Passet kommer ingen behövs förrens tidigast den 1 jan 08, så ingen behöver panikringa till polisen för att be dom hålla extra öppet eller så. Allt kommer vara kaos ett par månader framöver antagligen, saker o ting kommer att skita sig. Men det e bara att vänja sig vid det och ta det som det kommer. Ingen kommer hängas för att man har glömt göra något eller missuppfattat något. Berätta bara vad som har gått fel och så fixar ni problemet sen när det dycker upp.
Glöm inte att andas heller..
knaZen
May 30 2007, 15:24
Fint att man blev dissad till slut då.
Fick det otrevliga brevet. Inget annat har kommit.
Var uppring och intervjuad för C NSKY på I19. Men tydligen så backade dom. Underligt måste jag säga, sumpade även plats på IA07 pga detta vilket känns extra tråkigt.
Men det är inte hela världen, får väl jobba vidare på mitt nuvarande jobb.
Amatör
May 30 2007, 17:15
QUOTE (knaZen @ May 30 2007, 16:24 )

Var uppring och intervjuad för C NSKY på I19. Men tydligen så backade dom. Underligt måste jag säga, sumpade även plats på IA07 pga detta vilket känns extra tråkigt.

Eller så tar man initiativ och söker vakans, alternativen äro legio...
Dazzle
May 30 2007, 20:16

Ring upp IA07 själv igen...blev själv uppringd angående vakans så sent som förra veckan...o de lär ju bli något avhopp efter inryck också
knaZen
May 31 2007, 12:13
QUOTE (Amatör @ May 30 2007, 18:15 )

Eller så tar man initiativ och söker vakans, alternativen äro legio...
Ptja, jag känner mig mest hemma med just den här befattningen. Och de enda vakanser på den är från just I19 som inte är intresserade så det känns ju lite meningslöst att söka igen till samma ställe som precis tackat nej till en.
Kingecho1
May 31 2007, 13:07
QUOTE (knaZen @ May 31 2007, 13:13 )

Ptja, jag känner mig mest hemma med just den här befattningen. Och de enda vakanser på den är från just I19 som inte är intresserade så det känns ju lite meningslöst att söka igen till samma ställe som precis tackat nej till en.
Kanske är det så att det nu är person B som håller i antagningen till vakanserna till skillnad från tidigare person A? Visst känns chansen låg men den blir ju ännu lägre om du inte söker!! Se inte bara det mörka utan titta lite längre ifrån så ser du även grädden på kladdkakan.
C Optimism
Lindqvist
May 31 2007, 14:30
IA07 har mig veterligen inga befattningar som helst på Närskydd eftersom det är ett renodlat skyttekompani.
knaZen
May 31 2007, 23:21
QUOTE (Lindqvist @ May 31 2007, 15:30 )

IA07 har mig veterligen inga befattningar som helst på Närskydd eftersom det är ett renodlat skyttekompani.
Kan ha blandat ihop något där. Händer även dom bästa. Men något förband var det (samtalet blev som sagt kort) och jag hade sökt skytte först men blev frågad om jag var intresserad av närskydd istället.
knaZen
May 31 2007, 23:25
QUOTE (Kingecho1 @ May 31 2007, 14:07 )

QUOTE (knaZen @ May 31 2007, 13:13 )

Kanske är det så att det nu är person B som håller i antagningen till vakanserna till skillnad från tidigare person A? Visst känns chansen låg men den blir ju ännu lägre om du inte söker!! Se inte bara det mörka utan titta lite längre ifrån så ser du även grädden på kladdkakan.
C Optimism

Okej jag följer väl ditt råd då. Du är ju trots allt C Optimism!

Kan väl inte skada liksom. Även fast det som sagt känns drygt. Fast det drygaste är ändå att man aldrig får veta varför man blev struken i första taget. Dvs 0 chans att göra om och göra rätt.
Sedan fick man ju ett till slag på käften idag, ser inte ljust ut i framtiden på min nuvarande arbetsplats då nerskärningar hänger i luften.
Inte mitt år det här. Ska lägga mig och sova tills nyårsafton.
QUOTE (knaZen @ Jun 1 2007, 00:21 )

QUOTE (Lindqvist @ May 31 2007, 15:30 )

Kan ha blandat ihop något där. Händer även dom bästa. Men något förband var det (samtalet blev som sagt kort) och jag hade sökt skytte först men blev frågad om jag var intresserad av närskydd istället.
Ja det är ju verkiligen illa att dom dissar dig när du tackat nej till en annan tjänst pga den första som du sedan blir nekad! IG FM!
@ BoSelecta
(Från annan låst tråd)
Rycker du också in den 11:e för fordutb?
Crosshill
Jun 5 2007, 01:32
QUOTE (plopp @ Mar 29 2007, 10:24 )

blev uppringd två ggr precis av P7. Verkar som om man blir skytt på L2 vagnen.
Då kanske vi ses
Crosshill
Jun 5 2007, 01:38
QUOTE (FCR2 @ Apr 11 2007, 00:49 )

Blev uppring från P7 den 29/3. Vet faktiskt inte vilken tjänst, sökte grp C och stf.
Tackade dock nej, har precis köpt hus och har nytt jobb, som jag tänkte behålla. Sa åt dom att sätt mig på någon reservlista...
Fan vad svårt att bestämma sig....
Lagom bra att dom ringer när man är ute och super till med jobbet.
Det är synd att det är så många som måste tacka ner pga ekonomiska skäl. Det hade inte krävt många tusenlappar på lönerna för att de skulle få mycket fler bra folk att välja bland. Jag är nöjd med den lönen jag blev erbjuden, kunde till och med föhandla lite individuellt. Klart några tusen bli mycket med en så stor styrka men kvalitet kostar.
Crosshill
Jun 5 2007, 01:40
QUOTE (Term @ Apr 23 2007, 23:07 )

QUOTE (golffoxtrotfive @ Apr 23 2007, 18:46 )

nån som sökt nån av alla vakanser till NBG och som oxå har blivit uppringd och antagen? eller kommer det att ta tid innan dom börjar rota i vakans ansökningarna?
Ja vad jag har fattat så letas det då redan vakanser på vissa av enheterna som LedR ansvarar för!?!
Många vakanser på internet finns inte, detta då FM hemsidesnickrare inte är direkt snabba.
Crosshill
Jun 5 2007, 01:42
QUOTE (rill3e @ Apr 24 2007, 19:04 )

Antagen till Nordic Battle Group!! NBG, AJB, ISTAR (I19). Känns rätt gött faktiskt...
Lite OT: Förstår helt och fullt folk med erfarenhet när det gäller löner och så! Men va fan, själv är man student och går knappt runt varje månad. Då låter NBG rätt schysst faktiskt. Dessutom ligger det rätt i tiden till skillnad från rotationsmissionerna som kan börja och sluta lite fel i tiden om man ska fortsätta plugga.
Nå har du valt var du skall tjänstgöra då?
Till del två i topicen.. är det fler än jag som sitter och väntar på Antatgnings beskedet?
Har ringt till LedR och dom sa att jag kan räkna med att jag är antagen.. fick det stora bruna kuveret med allt som skulle skickas in och vad som skulle med vid inryck men där står det även att jag ska ta med mig antagnings beskedet.. och jag har kollat xx antal gånger men kan inte hitta ett papper som liknar på någåt sätt pappret man hade inför Lumpen Inryck.. Nån som vet om vi ska få ett papper till eller bara jag som är paranoid
ISmannen
Jun 5 2007, 05:34
QUOTE (Beazt @ Jun 5 2007, 05:19 )

Till del två i topicen.. är det fler än jag som sitter och väntar på Antatgnings beskedet?
Har ringt till LedR och dom sa att jag kan räkna med att jag är antagen.. fick det stora bruna kuveret med allt som skulle skickas in och vad som skulle med vid inryck men där står det även att jag ska ta med mig antagnings beskedet.. och jag har kollat xx antal gånger men kan inte hitta ett papper som liknar på någåt sätt pappret man hade inför Lumpen Inryck.. Nån som vet om vi ska få ett papper till eller bara jag som är paranoid

Det är pappret med brun text och kryssrutor som anger din tjänst, befattningsnummer och tjänstgöringstid. "Meddelande om uttagning till utlandstjänst"
Låg med i den stora bunten papper. Nedre delen av pappret bör du ha rivit av, skrivit under att du accepterar tjänsten och skickat tillbaka. Övre delen är antagningsbeskedet.
Om du fått en vakansplats kan jag tänka mig att det blivit något fel i utskicket.
Man kan klara sig utan antagningsbeskedet men det blir mycket lättare att ta sig in genom vakten om du har det med vid inryck.
QUOTE (ISmannen @ Jun 5 2007, 06:34 )

QUOTE (Beazt @ Jun 5 2007, 05:19 )

Det är pappret med brun text och kryssrutor som anger din tjänst, befattningsnummer och tjänstgöringstid. "Meddelande om uttagning till utlandstjänst"
Låg med i den stora bunten papper. Nedre delen av pappret bör du ha rivit av, skrivit under att du accepterar tjänsten och skickat tillbaka. Övre delen är antagningsbeskedet.
Om du fått en vakansplats kan jag tänka mig att det blivit något fel i utskicket.
Man kan klara sig utan antagningsbeskedet men det blir mycket lättare att ta sig in genom vakten om du har det med vid inryck.

Jag är förstahands utagen..
Tack för infon då vet jag att jag inte ska vänta mig någe mer papper.
Cornelius
Jun 6 2007, 07:50
Stod som reserv och blev uppringd och erbjuden plats i boden.
Det enda papper jag har fått är antagnings beskedet så jag antar att jag ska få lite mer papper hemskickat, förhoppningsvis innan inryck.
Paramedic77
Jun 27 2007, 13:09
Uppringd idag. sjukvårdare flygbas säk, F17
Uppringd idag, LedR. Hinner nog inte få nå papper alls innan inryck...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.