Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Göteborgsvarvet 2007, 2008 och 2009
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2
MatsLennarth
Ärade forumiter!
Då drar det ihop sig inför årets Göteborgsvarv. Några forumiter som planerat att springa? Hur har ni lagt upp träning osv..

Själv har jag lagt på mig några kg muskler från förra årets upplaga och har dessutom inte tränat lika mycket löpning (4 mil totalt i år banghead.gif ), så mina förväntningar att slå förra årets 1.56 och kanske till och med hamna under 1.50 kanske är lite för mycket att hoppas på.

//MatsLennarth
siros
Är anmäld

Vi syns kanske smile.gif
MatsLennarth
QUOTE (siros @ Mar 26 2007, 20:25 ) *
Är anmäld

Vi syns kanske smile.gif

Sedär, inget bakfylle lopp den här gången då va? happy.gif
Deron
Ska också springa, hoppas på under 1:45 gärna under 1:40. Men det återstår att se.
Dizzy_keys
Nato ruckar på Göteborgsvarvet (dn.se)
Halvmaran Göteborgsvarvet tvingas ändra sin sträckning. Orsaken är att 43 Natofartyg ligger vid kajen i Frihamnen. Där får nu inte de 30.000 anmälda löparna springa.

Mycket grått tonnage att titta på! navy2.gif
MatsLennarth
Jag läste också det, men dock först i GT som verkligen kan konsten att göra en höna av en fjäder. Stora rubriker "Göteborgsvarvet inställt", men i själva verket bara ändrat sträckan lite granna..
LRJF
Även jag är anmäld, men löpningen har gått segt. Har lagt på mig lite mer vikt än sist.
Satsar på under 1,45.

Lycka till allesammans!
koenigsegg88
Hejsan, jag tänkte springa för tredje gången tror jag det blir. Förra året sprang jag på ca 1.46 hoppas att komma under 1.40. Ny löparskorna kommer hem idag så det blir nog andra turen för året, fick benhinneinflamation av mina gamla skor. Jag tycker är Gbgvarvet är en enormt rolig folkfest det brukar alltid vara roligt, undra hur Nato övningen kommer påverka loppet, kan bli en extra push att bli jagad av vakter över göta älv bron.
Maggsork5
Ska springa för första gången, hoppas att man tar sig runt iaf... banan_rock.gif
tango.
Springer också, för första gången. Ska bli riktigt kul.
Axly
Hoppas jag kan hänga på i år! smile.gif
MatsLennarth
Gott. jag sprang för första gången förra året, och jag tog till ett ganska fult knep. jag hoppade in i en startgrupp där jag inte hörde hemma så jag hamnade med de som springer ungefär lika snabbt, istället för att hamna i grupp 14 eller vad det var med alla andra som sprang för första gången. Chippet fungerade ändå bra och inga konstigheter där inte.
T48
QUOTE (MatsLennarth @ Mar 30 2007, 12:16 ) *
Gott. jag sprang för första gången förra året, och jag tog till ett ganska fult knep. jag hoppade in i en startgrupp där jag inte hörde hemma så jag hamnade med de som springer ungefär lika snabbt, istället för att hamna i grupp 14 eller vad det var med alla andra som sprang för första gången. Chippet fungerade ändå bra och inga konstigheter där inte.

Tyvärr seedar inte GV som andra lopp. Det gör att en hyggligt snabb löpare som inte sprungit just GV (och inte hamnar i elitgruppen/tävlar i SM i halvmara) får det något tveksamma nöjet att kuta om kanske 30 000 löpare eller mer...
MatsLennarth
Jepp. enda seedningen är från de tidigare loppen som man genomfört.
Paperboy
Jag skall springa med. har sprungit 6 gånger innan men det var några år sedan nu. Bästa tid hittils är 1:42 och var 1990. Hoppas att Jag kommer under nu när vågen visar annat än de 65 kilo jag vägde då. Har tränat en hel del och samtidig gått ned 11 kilo på kuppen. Ligger nu på ca 86 kg, och pendlar nåt kilo upp/ner. Min träning är igentligen inriktat på Stockholm Maraton som blir mitt första för mig. Har ca 60 mil i benen. Springer 3-4 dagar i veckan.

Vi syns
MatsLennarth
själv har jag nog kanske 15 mil spring i benen vid det här laget. lite lite, men man får väl ta o bita ihop..
Turboharry
Fjärde gången för mig, 1.38 bästa resultatet hittills. Jag siktar på under 1.35 och drömgränsen går vid 1.30.

Cyklar 2 mil per dag så det enda jag saknar är några mil asfalt i benen innan den tolfte. Springer Luleå stadsmara helgen efter.
MatsLennarth
o jag mönstrar måndagen efter!! hoppas bara att man inte är helt utmattad..
Paperboy
I morgon gäller det!

Lycka till alla SoldF's löpare.

Själv startar jag i startgrupp 8, 15:46.
siros
lycka till alla. startar i startgrupp 7 med start klockan 15:41

tips: spana in någon framför och ha som mål att göra en omkörning, efter omkörningen spanar du efter ett nytt mål och gör om samma sak. Rolig lek som jag kör med rolleyes.gif
MatsLennarth
startgrupp 5 , 15.31..
Kul att man går runt och är småförkyld, men det ger sig nog.
MatsLennarth
jahaja då var det över.

Tid: 1.44, förbättring med 12 minuter från föregående år. fun_icon_nana.gif
Christer
Hur långt är göteborgsvarvet?
Spiggen
QUOTE (Christer @ May 12 2007, 23:04 ) *
Hur långt är göteborgsvarvet?

21 kilometer har jag för mig.
APC-mannen
Är det tuffa 21 km? Vad ska man ha för måttstock för att veta om man pallar med loppet?
MatsLennarth
Om du klarar att springa 20 km utan vila så fixar du nog varvet ganska enkelt. Det är inga tuffa kilometer precis. Broarna är lite slitiga, likaså Vasagatan som lutar uppför hela tiden när man har sprungit cirka 18 km.

Jag tror att med lite vilja så fixar nog vem som helst varvet
tango.
Sprang för första gången, fick alltså starta i näst sista startgrupp...
21 km kryssande genom halvgående motionärer tog 1.36.
MatsLennarth
Jag vet hur det känns, men tycker att du lyckades med en bra tid tango.

Förra året hoppade jag in i en startgrupp där jag inte hörde hemma. Gick bra då, men fungerade inte det här året tror jag.
Paperboy
Landade på 1:55. Liten besvikelse men kände mig en aning seg i benen dom sista kilometrarna. Startade i startgrupp 8 och fick kryssa igenom för att ta sig fram. Tycker att det var rätt trångt och smalt på sina ställen.
Nu laddar vi om till Stockholm Maraton den 9 juni.
koenigsegg88
Sprang in på 1.40.42
Turboharry
QUOTE (tango. @ May 13 2007, 10:58 ) *

HUr i h-e gick det till? surprise.gif

När jag startade så långt bak var det omöjligt att springa första fem km, riktigt imponerad av din tid. Själv sprang jag in på 1.40.05 i år, klart nöjd då jag börjar väga för mycket för dessa distanser i detta tempo.

Paperboy: lycka till med stockholm marathon, missade anmälningstiden med en vecka, får ta igen det nästa år istället.
tango.
QUOTE (Turboharry @ May 14 2007, 22:04 ) *

När jag startade så långt bak var det omöjligt att springa första fem km, riktigt imponerad av din tid. Själv sprang jag in på 1.40.05 i år, klart nöjd då jag börjar väga för mycket för dessa distanser i detta tempo.

Paperboy: lycka till med stockholm marathon, missade anmälningstiden med en vecka, får ta igen det nästa år istället.

Tja... Jag sprang väl nästan lika mycket på trottoarkanter, gräskanter och de där träbryggorna på Hisingen som på vanlig asfalt. Och så får man ju inte vara rädd att använda armbågarna. Lagom mycket.

Din tid var inte dålig heller, bra jobb.
3924
Satt vid sidan av och knapra nötter blyg.gif
Är det någon här som ska mer till lidingö och 30km terräng? Det blir mitt andra lopp i år.
Maggsork5
jag sprang på en jävligt blygsam tid som jag inte kommer nämna hehe, men jag såg en grupp med jägare som satt på sina ryggor å häckade precis vid starten, brukar olika förband springa civila lopp eller hade permission tro? Stod en biff med mustasch bredvid och blickade ut, på hans t-shirt stod det "Arméns Jägarbataljon" någon som vet någe om d?
MatsLennarth
QUOTE (Maggsork5 @ May 15 2007, 00:00 ) *
jag sprang på en jävligt blygsam tid som jag inte kommer nämna hehe, men jag såg en grupp med jägare som satt på sina ryggor å häckade precis vid starten, brukar olika förband springa civila lopp eller hade permission tro? Stod en biff med mustasch bredvid och blickade ut, på hans t-shirt stod det "Arméns Jägarbataljon" någon som vet någe om d?

http://www.i19.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=37103
Paperboy
QUOTE (Turboharry @ May 14 2007, 22:04 ) *

Tackar!! Den kan jag behöva.
Magnus
Den 17:e maj i år smäller det. Några fler Soldf:are än jag som ska springa? Det blir mitt första Göteborgsvarv, och jag hoppas på att komma in en bit under 2 timmar. Sprang 15 km idag på 1.24, och det var sjätte gången på ett år ungefär som jag sprang.

Har ni några tips för en förstagångslöpare?
MatsLennarth
QUOTE (Magnus @ Feb 25 2008, 00:07 ) *
Den 17:e maj i år smäller det. Några fler Soldf:are än jag som ska springa? Det blir mitt första Göteborgsvarv, och jag hoppas på att komma in en bit under 2 timmar. Sprang 15 km idag på 1.24, och det var sjätte gången på ett år ungefär som jag sprang.

Har ni några tips för en förstagångslöpare?

Givetvis är man anmäld, blir tredje gången i rad för min del. 200 kr kostade det för mig, nästan gratis.

Ska satsa på att springa under 1.40, sprang på 1.44 förra året.

Som förstagångslöpare bör man satsa på att bara klara sig igenom med kroppen i behåll. Dricka ordentligt vid varje vätskestation och ta det relativt lugnt. Viktigt att tänka på är att ha en del mil i benen innan loppet, men om du ganska enkelt klarar 15 km så klarar du nog 21 km utan några konstigheter. Lycka till!
Magnus
Jag antar att som förstagångslöpare kommer jag hamna i den stora klungan som startar. Har ni några tips på hur eller vart man lättast kan ta sig ur den? Vill helst inte ha 30 000 pers som bromsar mig. Jag har hört att broarna ska vara ganska jävliga. Stämmer det?
MatsLennarth
QUOTE (Magnus @ Feb 25 2008, 11:14 ) *
Jag antar att som förstagångslöpare kommer jag hamna i den stora klungan som startar. Har ni några tips på hur eller vart man lättast kan ta sig ur den? Vill helst inte ha 30 000 pers som bromsar mig. Jag har hört att broarna ska vara ganska jävliga. Stämmer det?

Första gången jag sprang så hoppade jag in i startgrupp 6 eller något i den stilen. Det var ingen som sa något om det, man är ju ganska många som står och knör i startfållan. Man skiljer sig dock lite från mängden genom att man kanske har startnummer 35000-någonting och springer med de som har nummer 12000-någonting. Allting funkade fint, tidtagningen var det inga konstigheter med.

Jag tycker inte att broarna var någon större fara. De segaste kilometrarna var utan tvekan mellan 16-19, efter sista bron och innan man kommer in på slutspurten. Men det är inga svårigheter, det fixar man enkelt med lite vilja.
Magnus
Klämde för första gången 2.1 mil igår. Visserligen på mjukt underlag i ett motionsspår, men ändå. De första 15 kilometrarna gick som en dans, men sen började det gå lite segare. De sista 2 kilometrarna fick jag kämpa för varje steg, men jag klarade att ta mig igenom utan att stanna. Är riktigt nöjd. Sprang på 1.54. Nu är nästa projekt att få ner tiden till minst 1.50, men klarar jag av varvet på 1.45 är jag supernöjd.
APC-mannen
Ojojoj... Det närmar sig, och jag har aldrig sprungit så långt i hela mitt liv... smile.gif Tränar c:a 9 km 2-3 ggr i veckan, men det känns efter varje varv att det inte skulle vara några större problem att fortsätta ett varv till. Hoppas man är tillräckligt förberedd.

Ni som sprungit förut: gissar att stämningen är rätt skön runt omkring med alla band som spelar osv.?
MatsLennarth
QUOTE (APC-mannen @ Mar 16 2008, 19:04 ) *
Ojojoj... Det närmar sig, och jag har aldrig sprungit så långt i hela mitt liv... smile.gif Tränar c:a 9 km 2-3 ggr i veckan, men det känns efter varje varv att det inte skulle vara några större problem att fortsätta ett varv till. Hoppas man är tillräckligt förberedd.

Ni som sprungit förut: gissar att stämningen är rätt skön runt omkring med alla band som spelar osv.?

O ja, det är väldigt härligt. Det sporrar ganska mycket faktiskt att ha en hel del folk som glor på dig och höra live-musiken. Mycket bättre än Lidingöloppet, där man inte gör annat än just att lida...
Paperboy
Naturligtvis skall det springas i år. Har dock kommit igång sent i år med träningen, så här väntas inga rekordtider. Hoppas hamna runt 2 timmar.
Är även anmäld till Stockholm marathon i år igen. Gick ganska dåligt förra året (5:20) , ändå var jag ganska väl förberedd (ca 150mil). Målet i år är att ta sig runt.
Nästa år är det 30 års jubeleum för Göteborgsvarvet. Räkna med att det blir mycket folk. Anmäl er tidigt för att säkra en plats.
MatsLennarth
Nu är det banne mig snart dags för Göteborgsvarvet 2008 och jag kan glatt meddela att träning har legat på låg prioritet de senaste månaderna.

Inte ett springpass så långt ögat kan nå. Frågan är då hur det ska gå under mitt tredje varv? Givetvis ställer jag upp med kämparanda och glatt humör, men vi får se hur långt det räcker. Man kan väl ta det under 1.50 på gammal rutin? fun_icon_nana.gif
Magnus
QUOTE (MatsLennarth @ Apr 23 2008, 21:19 ) *
Nu är det banne mig snart dags för Göteborgsvarvet 2008 och jag kan glatt meddela att träning har legat på låg prioritet de senaste månaderna.

Inte ett springpass så långt ögat kan nå. Frågan är då hur det ska gå under mitt tredje varv? Givetvis ställer jag upp med kämparanda och glatt humör, men vi får se hur långt det räcker. Man kan väl ta det under 1.50 på gammal rutin? fun_icon_nana.gif

Jag sprang på 1.50 i söndags. Hoppas kunna ta varvet på 1.45. Är dock rädd att det kommer vara en massa folk framför som bromsar upp mig.
MatsLennarth
QUOTE (Magnus @ Apr 24 2008, 00:24 ) *
Jag sprang på 1.50 i söndags. Hoppas kunna ta varvet på 1.45. Är dock rädd att det kommer vara en massa folk framför som bromsar upp mig.

Det kommer att vara en massa folk framför som bromsar. Jag fick startbevis idag, startgrupp 3 blir det visst. Då är det inte så farligt.
MatsLennarth
På lördag är det dags. Hur känns det för er andra?

Startar i startgrupp 3, ganska bra får jag säga. Dock kommer jag inte att klara av att hålla det tempot som krävs, har aldrig varit så ortänad som nu..
Magnus
Startgrupp 16. surprise.gif Där fick man för att man anmälde sig i sista sekund. Antar att det inte kommer vara mycket publik kvar när jag ska springa. unsure.gif

Känner att formen är helt ok, har dock kännt mig lite krasslig de senaste dagarna. Fattas bara att man blir sjuk efter ett halvårs träning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.