Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Göra sig lämplig för utlandstjänst
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Guest_Jones_*
En fråga om att söka utlandstjänst, hoppas den platsar här... Tänkte att andra kanske också kan ha nytta av ett svar.

Genomföde GU som jägarsoldat(10-8-7), med muck 2004. Sedan dess har jag studerat, men tar examen juni 2008. Är mkt intresserad av att söka utlandstjänst efter det - men jag misstänker att man inte ligger så bra till om man har haft fyra år på sig att glömma allt man lärt sig, och den enda civila erfarenhet man har att komma med är fyra års humaniorastudier utomlands (förutom en kort sväng som värdetransportör dvs)...

Om man nu har mer än ett års framförhållning, finns det något man kan göra för att öka sina chanser att bli uttagen till utlandstjänst/visa framfötterna? Har kollat försvarsutbildarna, men även deras orienteringskurser verkar mest rikta sig till befäl om jag förstår allt rätt? Finns det någon annan utbildning eller erfarenhet jag kan skaffa mig som ger meriter?
Kimster
Nu vet jag inte om jag uppfattat dig rätt men du verkar ha fått allting helt på fel fot. Vet inte var du fått för dig det du säger. Det står inte på mitt forum så vitt jag vet iaf.

Det du tror är till det dåliga är snarare till det bättre för dig. Ofta är de som har jobbat/pluggat i det civila några år efter muck mer intressant än en nymuckad gröning. Du får lära dig allt igen som krävs under missionsutbildningen, och det du lärt dig från GU kommer inte vara så långt borta. 2004.. det är ju nästan igår ju.... vissa här inne muckade på 90 talet och är fortfarande högaktuella för utlandstjänst. Livserfarenhet väger också.

Samt Försvarsutbildarna är till för de flesta meniga, befäl, officerare, civila. alltså måste man inte har varit befäl för att få majoriteten av deras kurser.
Så där har du också missuppfattat det hela.

..så till sist, ska du överhuvudtaget komma med någonstans.. oavsett dina betyg vitsord erfarenheter osv.. så måste man söka !! söker man inte, kommer man inte med. Så funkar arbetslivet också, och utlandstyrkan är en anställning, alltså gäller motsvarande principer där.
Mattan
"All erfarenhet är bra erfarenhet"- upp till var och en att bestämma men jag tror det ligger väldigt mycket sanning i det. Som Kimster säger tror jag att du har fördel av att du inte kommer direkt från grundutbildning, även om detta blir vanligare, och har andra erfarenheter som kan berika den enhet du söker till.
Dock måste man ju vara medveten om att kunskap är en färskvara och är dina intresseomräden i hög grad dynamsika och förändras med tiden finns ju risken att dina kunskaper är gamla och att någon annan har nyare och bättre kunskaper.

Kan ta mig själv som exempel: Sökte till NBG och en tjänst som jag grundutbildades till. Jag blev uppringd av mitt gamla befäl som förklarade att han inte kunde ge mig tjänsten jag sökt eftersom han ansåg att det skulle ta för mycket resurser och tid att uppdatera mina kunskaper, det fanns nymuckade som hade bättre förutsättningar. Däremot ville han väldigt gärna ha med mig eftersom han ansåg att jag skulle tillföra mycket i troppen. Jag muckade också 2004 och har nu till våren en ekonomie kandidatexamen och många erfarenheter som han ansåg kunde ha stort värde för troppen, som tillsammans med mina militära betyg gjorde mig till en önskad resurs.

Vad jag försöker säga är att dina färdigheter kanske inte passar exakt till den befattning du söker/utbildats till men dina erfarenheter gör dig ändå till en betydande resurs i ett större sammanhang.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.