Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bevittnade en misshandel och ingrep.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
Kanna
Uppdatering:

Nytt rättegångsdatum var satt till idag. Besökte tingsrätten och idag var det kammaråklagaren som hade tagit över. Han sa dock redan innan förhandlingarna att han hyste litet eller inget hopp om att den åtalade skulle dyka upp, vilket han inte heller gjorde. Åklagaren berättade för mig att den åtalade är efterlyst sedan 14 dagar tillbaka men att polisen saknar spår efter honom. Varken den åtalades advokat eller åklagaren gick med på att hålla förhandlingarna då den åtalade bara erkänt ett av alla de brott han ska åtalas för. Åklagaren hemställde dock att häktningsförhandlingar och huvudförhandling ska hållas i samband med varandra om man får tag på den åtalade för att säkerställa att han finns på plats och för att spara tid. Jag frågade åklagaren vilken påföljd han tänker yrka på och han sa att fängelse var det enda han kunde tänka sig.
Nu får vi se om och när det blir dags nästa gång...
Kanna
Så var då sagan all för den här gången. Efter mitt senaste inlägg så sattes ett nytt datum, som var för 2-3 veckor sedan, men den åtalade behagade inte dyka upp då heller varpå åklagaren yrkade på att han skulle häktas. Förra veckan fick polisen tag på honom och förde honom till häktet varpå ett nytt rättegångsdatum sattes till idag. Och så här gick det: http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbc.../104182556/1338
magnus242
Han dömdes också för flera ringa narkotikabrott, snatteri och stöld. Påföljden blev en månads fängelse.
Okej för att hårdare straff inte ger lägre brottslighet, men en månad är ju bara skrattretande banghead.gif
Robbis
QUOTE (magnus242 @ Jun 30 2008, 14:43 ) *
Han dömdes också för flera ringa narkotikabrott, snatteri och stöld. Påföljden blev en månads fängelse.
Okej för att hårdare straff inte ger lägre brottslighet, men en månad är ju bara skrattretande banghead.gif

Tragiskt är det enda ordet man kan skriva.
1 månad för misshandel..... han borde själv bli utsatt för samma saker han gjort mot alla andra.

Varför inte sätta han på 1 månads överlevnadsvistelse i skogen.... utan kniv :-D
menar... då kan han ju bli kvitt sitt narkotiabehov på köpet samt få lite frisk luft
Anders
Dömdes han för misshandel av kvinnan ifråga?
skaya
QUOTE (Robbis @ Jun 30 2008, 16:38 ) *
Tragiskt är det enda ordet man kan skriva.
1 månad för misshandel..... han borde själv bli utsatt för samma saker han gjort mot alla andra.

Varför inte sätta han på 1 månads överlevnadsvistelse i skogen.... utan kniv :-D
menar... då kan han ju bli kvitt sitt narkotiabehov på köpet samt få lite frisk luft

Det är väl kanske inte helt omöjligt att tänka sig att även han har fått en slev av den gamla goda medicinen?
För övrigt delar jag J-stars övertygelse om bakomliggande orsak för varje aktion, både när det gäller kvinnans försvar av mannen (för om hon hotar honom blir det ännu värre sen, eller hur..?) och att det kan bli så överjävligt att karln slår till kvinnan öht.
Jag tror inte att han gör det på pin kiv, men det gör det inte mindre fel.

Varför slår han?
Varför stannar hon kvar? Båda behöver hjälp. Efter det konstaterandet kan man ju diskutera vad hjälp är till dödagar...

För övrigt Kanna: Mycket bra jobbat. Du är min vardagshjälte. salute.gif
Greven
QUOTE (Raptor @ Mar 26 2007, 22:38 ) *
Att ingripa är alltid ett risktagande. Jag är glad över att det inte slutade i att du blev anmäld för misshandel i det här fallet, vilket hade kunnat vara resultatet om du hade lackat ur och börja veva med nävarna.

QUOTE (Kanna)
Under tiden jag väntade på polisen så kom tjejen som hade fått stryk tillbaka och då sa jag till henne att jag hade ringt polisen. "Det är min pojkvän och du ska skita i vad han gör med mig" fick jag till svar.

Det här citatet belyser just risken med att ingripa mot killar som slår sina tjejor. Hade det inte funnits vittnen så hade du kanske haft två vittnen mot dig som intygat att du använde övervåld eller whatever.

All heder till att du ingrep, missförstå mig rätt. Samtidigt kan jag bara säga att jag förmodligen också hade ingripit, har en känsla av att man reagerar med ryggraden i sådana här situationer.

Man skall inte vara så jäkla rädd för att ta i med nävarna, jag har högt förtroende för svenskt rättsamhälle. Själv har jag "Vevat" när jag känt att 3.e part behövt den hjälpen. Jag blev polisanmäld av dom jag vevade på men det lades ner med motiveringen att brott kan ej styrkas då "jag" handlat i nödvärn.

Bra jobbat Kanna, mer civilkurage i samhället skulle göra gott!
Kanna
QUOTE (Anders @ Jul 1 2008, 22:41 ) *
Dömdes han för misshandel av kvinnan ifråga?

Svar nej. Hon har inte anmält honom för misshandel så vitt jag vet och därför anses han inte ha begått något brott mot henne.

Åter igen vill jag tacka alla för ert stöd. Tack!
Schalldämpfer
Nu vill ju inte jag vara den som är den, men en månads fängelse för de uppräknade brotten (där jag förmodar att det ringa narkotikabrottet "bara" var att han var påverkad) är faktiskt ganska högt, så ur det perspektivet är det ju bra. Sedan kan man ju ha åsikter om straffskalorna som sådana, men i det här fallet har domstolen utnyttjat sina möjligheter ganska väl. Hur många känner ni till exempel till som fått med snatteri i någon dom?
Stratoknaster
QUOTE (Schalldämpfer @ Jul 4 2008, 12:05 ) *
Nu vill ju inte jag vara den som är den, men en månads fängelse för de uppräknade brotten (där jag förmodar att det ringa narkotikabrottet "bara" var att han var påverkad) är faktiskt ganska högt, så ur det perspektivet är det ju bra. Sedan kan man ju ha åsikter om straffskalorna som sådana, men i det här fallet har domstolen utnyttjat sina möjligheter ganska väl. Hur många känner ni till exempel till som fått med snatteri i någon dom?

högt i förhållande till praxis, men absolut inte i förhållande till straffskalan. Problemet i dagens Sverige är att domstolarna bara använder sig av den nedre tredjedelen (och så undrar de varför folk vänder sig till HA)
Kustbo
Håller med om att det var bra gjort av Dig och att Du är redo att göra det igen om behov uppstår, det behövs fler med den sortens civilkurage i dagens samhälle.

1 Månad känns ju fjuttigt men som nämts så är sraffskalorna låga i detta landet och domstolarna väljer oftast att lägga sig på den lägre delen av skalan då det kostar mycket pengar per dygn att hålla någon inlåst och då sannolikheten att han skulle återfalla i brott inte minskar med ett längre staff så väljer de att spara pengar.
Lfskbat
Gott jobbat Kanna, jag har själv varit i sitsen (pågående våldtäckt) och det är jäkligt olustigt att dundra in i pågående brott för man vet ju inte hur förövaren aggerar. Jag vet precis hur det känns.. man hör sig själv börja tala med hög röst och gå mot platsen... hjärnan vill dock gå därifrån... som tur var så vinner ju oftast hjärtat.

PS.
Läste att du fick skadestånd... blir det en resa till Thailand eller Veberöd? tongue.gif DS
Bevakning
Såklart du ska ingripa om du ser ett brott begår (i allra högsta grad misshandel), ingripa på något sätt antingen genom att observera, notera det du ser och ringa Polisen på håll eller om du bedömer det riskfritt gå fram med handgemäng. Du kan gripa personen enligt envarsrätten och får då använda det våld som behövs för att kvarhålla honom tills polis anländer, då får även göra skyddsvisitation och ta beslag.

Din hund behöver inte vara tränad till polishund/väktarhund för att den ska skydda dig, är det bara rätt ras och lite tåga i hunden så sker detta på instinkt.

Gott att de blå fick tag i gärningsmannen och bra handlande av dig!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.