Kom hem för en liten stund sedan. Var ute med hunden då en tjej kom utspringande från en trappuppgång. Hon snubblade eller blev fälld till marken av en kille som jagade henne. När hon låg ner satte han sig grensle över henne och gav henne en "lavett" så det sa tjong om det. Jag skrek åt honom att sluta och undrade vad fan han höll på med. Då skrek han åt mig att det skulle jag skita i och sedan kom han rusande mot mig. Han måste ha varit hög för det tog fan inte 3 sekunder för honom att förflytta sig 10 meter trots hans tillstånd. Sedan jagade han mig och hunden längs gatan. Fick upp mig mot en bil och slog mig med knuten näve. Han träffade på höger okben men lyckligtvis gick inte mina glasögon sönder. Jag tog mig loss men han fortsatte jaga mig och skrika åt mig. Det är svårt att springa när man har en hund i koppel så han kom ifatt mig igen och fick upp mig mot en annan bil och fick in ett slag som jag tror träffade i bakhuvudet eftersom det känns lite som huvudvärk där. I rent självförsvar sparkade jag honom och träffade i njurtrakten på hans vänstra sida. Sen kom det ut en tjej med en stor dobermann och undrade vad han sysslade med. Han skrek åt oss båda men gav tappt till slut. Under tiden han jagade mig lyckades jag dessutom ringa polisen. De sa åt mig att vänta utanför den trappa gärningsmannen gick in i så det gjorde jag. Trappan har en utgång inåt gården så jag anade att han skulle gå ut den vägen. Under tiden jag väntade på polisen så kom tjejen som hade fått stryk tillbaka och då sa jag till henne att jag hade ringt polisen. "Det är min pojkvän och du ska skita i vad han gör med mig" fick jag till svar. Folk runtomkring på balkonger och liknande undrade om hon var dum i huvudet. Hur som haver gick tjejen in i lägenheten där båda hade befunnit sig och efter en stund gick de mycket riktigt ut bakvägen. 2 minuter senare kom den första polisbilen, strax därefter två till vilket antagligen var hela nattens utryckningsstyrka. Jag berättade vart de hade tagit vägen sedan fick jag avlägsna mig en bit från platsen under tiden de letade upp killen. Nån minut senare kom de tillbaka med killen och tjejen och satte dem i en polisbil och sedan fick jag lämna vittnesmål, händelseförlopp, personuppgifter etc. Ett par personer till lämnade också vittnesuppgifter så ord står inte mot ord utan det är fler än jag som har lämnat uppgifter om händelsen. Har ringt sjukhuset angående eventuell skaderapport men de sa att jag skulle vänta tills imorgon då det eventuellt har uppstått ett blåmärke där jag fick slaget i ansiktet. Blir det rättegång, vilket jag hoppas, kommer jag naturligtvis att kräva ersättning för sveda och värk.
En del säger att man inte ska gå emellan när man ser något. Jag gjorde det ikväll och jag skulle göra det igen utan att tveka. Hunden verkar ha klarat sig bra även om han är trött just nu pga all uppståndelse. Hunden är tyvärr inte tränad i personskydd så det var egentligen mer synd om honom än om mig för om han hade varit tränad hade han agerat därefter. Hade vi å andra sidan inte haft hunden så hade jag inte varit ute ikväll och då vet man inte hur det hade gått för tjejen. Å tredje sidan hade jag kunnat vara mer offensiv när jag försökte rädda tjejen eftersom jag inte hade behövt tänka på hunden men allt sådan där är lätt att fundera på och det hade kanske dessutom slutat att jag och den andre killen hade anmält varandra för misshandel.
klart att du gjorde rätt i att ingripa
Magnus
Mar 25 2007, 22:42
Du gjorde helt rätt. Hoppas han åker dit rejält och att det ordnar sig för tjejen.
Ignis nitidus
Mar 25 2007, 23:00
Klart du gjorde rätt.
Troligtvis blir det väl rättegång men frågan är ju om tjejen lämnar killen trots allt det här.
Tyvärr så är väl det osäkert.
Trist händelse men bra jobbat och tur att det inte blev värre än det blev.
J-Star
Mar 26 2007, 00:16
Farligt... men rätt. Bra jobbat.

Om du får tillfälle så ge gärna tjejen ett nummer till närmaste kvinnojour och tipsa henne utan att vara "pushig" om att hon nog skall prata om någon om sådant där... för det är inte rätt.
Dagens Medalj för Vardagshjältemod till Kanna.
/J
Lethal_Impact
Mar 26 2007, 02:13
Kanna: Helt klart dagens stora goda gärning! (om än inte uppskattad)
Hoppas att fler har samma civilkurage när det gäller.
En mycket stor guldstjärna i kanten till dig!
Dr. T-68
Mar 26 2007, 02:13
Bra gjort att ingripa. Tyvärr är det för många som blundar eller tittar bort för att det är obehagligt och obekvämt när situationen uppstår.
Nilsson_BA04
Mar 26 2007, 07:01
Gôtt mos!!! som vi säger här i Götet ...
Du gjorde helt rätt som ingrep.
Bra jobbat Kanna - tur att det trots allt gick rätt bra för dig och modigt gjort!!!
Tyvärr verkar det som om det inte är första gången som tjejjen råkar illa ut så kvinnojouren var ju ett bra tips.
Starkt jobbat! 
Som synes är det kanske inte lämpligt för alla personer att ingripa utan enbart att rapportera.
Inom kort kan ju en ny lag komma där man tvingas ingripa.
Kanske inte alldeles lämplig i alla situationer om man själv inte är K-1 boxare som skall avstyra drogpåverkade våldsverkare.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14762575.aspVad har du för hund?
Otack är världens lön, med avseende på tjejen som tyckte du lade dig i.
Starkt jobbat - en stor uppvisning i civilkurage!!!
Nackdelen med att ingripa är då givetvis den eventuella farligheten - du
kunde har råkat riktigt illa ut själv, och vem tackar dig för det?
Stackars tjej, hon verkar vara urtypen som stannar kvar och försvarar en karl som misshandlar både henne och andra, hoppas hon kommer på bättre tankar.
Återigen: bra gjort!
Riktigt bra handlat! Folk som misshandlar anda förtjänar en smäll på käften själva! :mad:
QUOTE (Apone @ Mar 26 2007, 10:49 )

du kunde har råkat riktigt illa ut själv, och vem tackar dig för det?
Om jag får säga så föredrar jag att ingripa och misslyckas än att inte ingripa alls.
Fu Frippe
Mar 26 2007, 10:24
Bra jobbat, Kanna!
Inte helt ovanligt att tjejen vänder sig mot den som är där för att hjälpa tyvärr...
Tur i oturen att du och de andra vittnena var där, för troligen kommer hon inte att deltaga i någon utredning, men man kan ju hoppas att hela grejen gör att hon får sig en tankeställare och en knuff i rätt riktning.
QUOTE (henke @ Mar 26 2007, 10:20 )

Vad har du för hund?
Jag har en smålandsstövare, många misstar dock honom för att vara en rottweiler eller dobermann eftersom han har ungefär samma teckning. Han verkar dock ha klarat situationen bra, vi var ute i morse medan den fortfarande var mörkt ute och han verkade avslappnad.
Jag vill samtidigt passa på att tacka för allas stöd och "ryggdunkningar". Sånt värmer ska ni veta.
Tack!
Erik Gustav
Mar 26 2007, 10:53
Bra gjort kanna!
Du gjorde självklart rätt att ingripa. Hoppas nu killen åker in. Bra att det folk inte bara ringer polisen utan ochså ingriper.
Dagens Honör till dig !
J-Star
Mar 26 2007, 11:43

Otack är världens lön, med avseende på tjejen som tyckte du lade dig i.
Det handlar inte om otack utan om en situation som få av oss som lever i "normala" städade förhållanden kan tänka oss in i. Det är en hel mängd psykologi som ligger bakom sådana situationer där en misshanlad partner stannar kvar hos - och försvarar - den som gör deras liv till ett helvete.
Kort och gott kan man säga: människor fungerar så i en sådan situation. Sådant är psyket. Det bör mötas med förståelse även om man själv tycker det är helkonstigt att personen i fråga inte bara stövlar rakt ut ur lägenheten och ned till polisen på en gång.
/J
För j-la bra gjort. HONNÖR !!!!
Magnus
Mar 26 2007, 14:17

Inom kort kan ju en ny lag komma där man tvingas ingripa.
Kanske inte alldeles lämplig i alla situationer om man själv inte är K-1 boxare som skall avstyra drogpåverkade våldsverkare.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14762575.aspAtt ingripa måste ju inte vara att man handgripligen lägger sig i, utan det kan lika gärna vara att man ringer polisen eller hämtar hjälp av andra. Man hjälper till efter bästa förmåga.
Cesium
Mar 26 2007, 14:29
Bra där
Klart man ska ingripa =)
Raptor
Mar 26 2007, 21:38
Att ingripa är alltid ett risktagande. Jag är glad över att det inte slutade i att du blev anmäld för misshandel i det här fallet, vilket hade kunnat vara resultatet om du hade lackat ur och börja veva med nävarna.
QUOTE (Kanna)
Under tiden jag väntade på polisen så kom tjejen som hade fått stryk tillbaka och då sa jag till henne att jag hade ringt polisen. "Det är min pojkvän och du ska skita i vad han gör med mig" fick jag till svar.
Det här citatet belyser just risken med att ingripa mot killar som slår sina tjejor. Hade det inte funnits vittnen så hade du kanske haft två vittnen mot dig som intygat att du använde övervåld eller whatever.
All heder till att du ingrep, missförstå mig rätt. Samtidigt kan jag bara säga att jag förmodligen också hade ingripit, har en känsla av att man reagerar med ryggraden i sådana här situationer.
Ragulin
Mar 26 2007, 21:42
Bra jobbat, Kanna! Samhället hade sett mycket bättre ut om fler hade visat upp bråkdelen av den kuk du just gjort! Samtidigt blir jag mer än lite betänksam: En massa dårar ute på stan cirkulerar runt med knivar mm. Du hade en jävla tur som inte fick en kniv i ryggen där!
QUOTE (Ragulin @ Mar 26 2007, 22:42 )

Bra jobbat, Kanna! Samhället hade sett mycket bättre ut om fler hade visat upp bråkdelen av den kuk du just gjort! Samtidigt blir jag mer än lite betänksam: En massa dårar ute på stan cirkulerar runt med knivar mm. Du hade en jävla tur som inte fick en kniv i ryggen där!
Tanken föresvävade mig naturligtvis att han kunde vara beväpnad. Jag tror dock att
om han hade varit beväpnad så hade han nog använt sitt vapen/tillhygge redan när han gav sig på tjejen. I sådant fall hade jag naturligtvis hållit mig passiv och bara observerat eftersom knivväst inte ingår i min personliga utrustning när jag är ute och rastar hunden.
Tilläggas bör att min hund överhuvudtaget inte rörde gärningsmannen så om jag skulle få någon form av motanmälan på det så är det ju bara att kolla om killen hade några hundrelaterade skador.
@Raptor: Jag är medveten om risken att de två kunde/kan koka ihop något men jag har som sagt ett antal ögonvittnen som har lämnat samstämmiga uppgifter till polisen. Jag hoppas och tror dessutom att mitt ord väger tyngre än en berusad/narkotikapåverkad galnings ord vid en eventuell rättegång.
Tack än en gång för allas sympatier!
Steken
Mar 26 2007, 22:57
Bra jobbat!
Tänk om fler ingrep när dom ser sådant här, vilket otroligt mycket bättre och trevligare samhälle vi skulle leva i. Själv anser jag att det är var persons medborgirliga skyldighet att ingripa efter förmåga i sådana här lägen.
Men ge dig själv ett fyrfaldigt hurra ifrån mig, eftersom du inte skulle höra om jag gjorde det.
Stocken
Mar 26 2007, 23:27
I sådana lägen får man ju ta till "envarsingripande" och när jag sökte på det ordet så hittade jag detta om "Nödvärn, ingripanden och erfarenheter" på
http://www.emmaboda.se/trygghet/nodvarn/Lagen ger tydligen ett omfattande skydd mot den som ingriper vid brott, om man till exempel hjälper en polis som misshandlas (enligt texten på hemsidan) eller om man griper någon på bar gärning.
OT: Jag tog en gång en person på bar gärning då han gjort intrång i mitt förråd

(fast jag kunde inte bevisa att det var just han som brutit sönder låset). På polisens inrådan gjorde jag dock formell skriftlig polisanmälan, men efter en tid fick jag brev från polisen som skrev att "brott kan ej styrkas"

. Nog är väl olaga intrång ett brott?

Av det kan man ju undra om man ska behöva kalla på polis medan personen i fråga ännu är kvar på brottsplatsen... mig veterligt stal han visserligen ingenting, så jag ansåg trots allt att jag inte hade anledning att hålla kvar honom.
Men jag tog hans namn och signalement och gav till polisen och så sade jag väldigt bestämmt till honom att försvinna och aldrig mer komma tillbaka. Och han höll sig borta sedan.
/Stocken
Snyggt jobbat!!
Om tjejen lyckas ta sig loss från sitt urusla förhållande tror jag att hon kommer att tänka snälla tankar om dig. Fast det kan ta några år...
Ge dig själv en stor ryggdunk från mig!
Bra jobbat Kanna! Om det var rätt att ingripa vet bara du, vi andra var ju inte där! Hursomhelst:
Man hoppas att en sån som du ska råka komma förbi den gång man själv ligger i underläge!
Håller iofs med J-Star om mekanismerna i misshandelsförhållanden, fast jag blir så otroligt trött på människor som försöker motverka att man hjälperr dom.

Tur att du har vittnen på din sida om det skulle komma till rättegång. Tyvärr tror jag inte att du ska räkna med några aktningsvärda summor i skadestånd/motsvarande.
/Bolle
J-Star
Mar 27 2007, 10:25
QUOTE (Stocken @ Mar 27 2007, 00:27 )

OT: Jag tog en gång en person på bar gärning då han gjort intrång i mitt förråd

(fast jag kunde inte bevisa att det var just han som brutit sönder låset). På polisens inrådan gjorde jag dock formell skriftlig polisanmälan, men efter en tid fick jag brev från polisen som skrev att "brott kan ej styrkas"

. Nog är väl olaga intrång ett brott?

Av det kan man ju undra om man ska behöva kalla på polis medan personen i fråga ännu är kvar på brottsplatsen... mig veterligt stal han visserligen ingenting, så jag ansåg trots allt att jag inte hade anledning att hålla kvar honom.
Jo... tyvärr är det just det du borde ha gjort: hållt honom kvar medan polis kom dit. Det som hände rär att han säger "Näe... jag var aldrig där". Om övriga bevis saknas så kan inte polisen
styrka att det påstådda brottet har skett. Det finns inte bevis nog att så har skett för att man skall kunna ta det till domstol.
För brottoffer så är detta ofta rätt underligt, speciellt för de som bevittnade brottet. De var ju där, de såg att det hände! De vet vad som är sant. Så för dem är ju saken självklar. Men domstolar kan inte resonera på det viset. De kräver
bevis och en anmälan i sig är inte bevis. De kräver att det är
styrkt att det är så de hände. Och när bevis så saknas... ja då kan man inte styrka brottet... "Brott kan ej styrkas".
Tyvärr...
/J
AdamAdam
Mar 27 2007, 11:28
Bra jobbat! Det är precis sånt här civilkurage som samhället behöver! Tyvärr finns det som sagt en risk att åka dit för misshandel, men personligen skulle jag mycket hellre ta en fällande dom för övervåld (etc.) än att leva med att jag tittat bort när en tjej blir ihjälslagen. Man SKA ingripa om någon far illa, även om det kan kosta en del.
Att ingripa i akuta situationer är lovvärt. Den mycket svårare frågan är hur man ska hjälpa tjejen att bli kvitt det aset som slår henne? Jag hoppas att tjejens anhörig kan visa samma civilkurage som trådstartaren, så att situationen inte behöver upprepas. Tyvärr är det nog långt dit.
För informations skull kan jag berätta att gärningsmannen släpptes av åklagaren klockan 0010 på måndagsnatten. Han greps strax innan 22 på söndagskvällen.
QUOTE (Kanna @ Mar 27 2007, 13:12 )

För informations skull kan jag berätta att gärningsmannen släpptes av åklagaren klockan 0010 på måndagsnatten. Han greps strax innan 22 på söndagskvällen.
...restid hem, ca en halvtimme, + tiden att dricka upp slattarna hemma i lägenheten (ca 15 min), börja tjafsa igen (typ en 20 min till): Skulle tippa att tjejen åkte på sin andra omgång spö framåt kvart över ett på måndagsnatten då.
Vilka idioter det finns. Hoppas de inte har barn!
Keep us posted, Kanna!
/Bolle
Jag har ju lovat en del av er att hålla er uppdatera på hur det går. Senaste nytt är följande:
http://www.kristianstadsbladet.se/article/.../709130071/1338
Annahörig
Sep 13 2007, 20:25
Måste säga, i egenskap av kvinna, att det var betryggande läsning. Det känns annars som om allt färre ingriper.
Dessutom pragmatiskt handlande och mycket god självbehärskning. Bra gjort!
QUOTE (Annahörig @ Sep 13 2007, 21:25 )

Måste säga, i egenskap av kvinna, att det var betryggande läsning. Det känns annars som om allt färre ingriper.
Dessutom pragmatiskt handlande och mycket god självbehärskning. Bra gjort!
Tack!
HannesFury
Sep 13 2007, 22:25
jag är själv en trogen anhängare av teorin att det är bättre att gripa in om motståndet anses vara möjligt att bekämpa, än att se på. tycker det är rentav fegt att inte göra nånting. har själv vart i en situation väldigt lik din, men där "oppositionen" var två till antalet. jag lyckades ensam ta isär dem.
och två vuxna personer stod samtidigt breve och gjorde inte ett skit, vilket i efterhand upprör mig så ofattbart mycket att jag inte kan beskriva det... kanske skulle man starta en tråd om min händelse också?
Det du gjorde var och är I Alla Fall helt rätt!

tänk att det ändå finns hopp..!
sleget
Sep 14 2007, 10:49
Starkt jobbat, kanna!
Apropå kvinnomisshandel, en tolk berättade (hon jobbar mycket inom det spanska rättsväsendet) att spanien är väldigt hårda mot just kvinnomisshandel. Det räcker i princip att en granne ringer polisen för att det skall bli full uttryckning och åtal, den misshandlade kvinnan behöver alltså inte anmäla själv.
Jag hoppas att fler och fler sätter sig upp mot våldsverkare trots riskerna för egen person.
Att i alla fall försöka larma även om man inte ingriper fysiskt är ju starkt bara det.
Naccache
Sep 17 2007, 19:55
Grymt bra gjort
Det råder ingen tvekan om att du gjorde rätt. Du visade också ett stort mod, något som
tyvärr är ovanligt idag. Jag vill inte avskräcka någon från att "lägga sig i" men jag avbröt
en misshandel för ett par år sedan och det höll på att sluta med att jag själv blev polisanmäld.
Det var tjejen som blev slagen som hotade med anmälan, de visade sig vara ett par och
när jag hoppade in tog hon sin killes parti. Skulle jag göra om det? Tveklöst! Men idag
är jag medveten om att det kan riskera i mer än ett par smällar.
Tycker fortfarande att du gjorde ett bra jobb, men jag måste nämna humorn i detta:
Däremot erkänner han att han den 7 juli i år snattade tuggummi till ett värde av 560 kronor på Videomix i Kristianstad.
HannesFury
Sep 18 2007, 14:56
ja.. en sån händelse förstår jag att den avskräcker litet... men mod är allt i dessa dagar
QUOTE (Naccache @ Sep 17 2007, 20:55 )

Grymt bra gjort

Dagens uppdatering: Idag var det dags för rättegång men...
Det bidde ingen rättegång idag. Den åtalade dök inte upp trots att hans advokat hade pratat med honom igår kväll. "Det brukar vara så med knarkare" som åklagaren sa när vi gick ut. Nu blir det ett nytt datum för rättegången och då får vi se om han dyker upp. Dyker han inte upp då så blir det nytt datum igen och om han inte dyker upp då så blir det polishämtning av den åtalade. Han lär dessutom få böter för att han har uteblivit. Försvarsadvokaten lär ju dessutom inte ha något större förtroende för sin klient.
2Peter2
Oct 31 2007, 16:59
QUOTE (Kanna @ Oct 31 2007, 13:10 )

Dagens uppdatering: Idag var det dags för rättegång men...
Det bidde ingen rättegång idag. Den åtalade dök inte upp trots att hans advokat hade pratat med honom igår kväll. "Det brukar vara så med knarkare" som åklagaren sa när vi gick ut. Nu blir det ett nytt datum för rättegången och då får vi se om han dyker upp. Dyker han inte upp då så blir det nytt datum igen och om han inte dyker upp då så blir det polishämtning av den åtalade. Han lär dessutom få böter för att han har uteblivit. Försvarsadvokaten lär ju dessutom inte ha något större förtroende för sin klient.
Var på tingsrätten i Eskilstuna igårkväll och gick igenom rättsprocessen med en domare eftersom jag gått med i BOJ, blir väl 2000 kr i böter för att man inte dyker upp till rädttegång
Fredas
Oct 31 2007, 17:29
Måste säga att du gjorde helt rätt, även om kvinnan tydligen är för korkad för att uppskatta det

Tycker dock att det tagit lite väl lång tid för dem att åtala snubben för ett sånt här fall som vad det verkar var ganska lättlöst.
Sen kan man ju även undra vem som stjäl tuggummi för 560 kr :P
J-Star
Oct 31 2007, 17:46
QUOTE (Fredas @ Oct 31 2007, 17:29 )

Måste säga att du gjorde helt rätt, även om kvinnan tydligen är för korkad för att uppskatta det

Det enda som är korkat i sammanhanget är kommentarer som den där.
Läs och fatta:
http://maddox-wordsofawoman.blogspot.com//J
stefanf
Nov 1 2007, 06:41
Jag skulle nog hellre välja att kalla det okunskap. Vet man inget om hur misshandlade personer i ett förhållande ofta fungerar är det lätt att reagera Fredas.
QUOTE (stefanf @ Nov 1 2007, 06:41 )

Jag skulle nog hellre välja att kalla det okunskap. Vet man inget om hur misshandlade personer i ett förhållande ofta fungerar är det lätt att reagera Fredas.
Kalla det då för oinformerat och åsiktsfyllt bortom vad som kan tänkas vara en genomtänkt bedömning av situationen... (d.v.s. att ha en åsikt utan att ha koll).
I min värld finns det en orsak till
allt. Det finns inget som händer utan en anledning; ett skäl; en orsak. Att då förmoda att en misshandlad person stannar kvar hos den som slår på grund av ointelligens, det är - om jag nu inte får kalla de för korkat - så i alla fall sagt med förkastligt lite eftertanke/fundering om vad som kan ligga bakom. Dessutom är det förbannat kränkande mot den som blir slagen.
/J
QUOTE (J-Star @ Nov 1 2007, 13:41 )

QUOTE (stefanf @ Nov 1 2007, 06:41 )

Kalla det då för oinformerat och åsiktsfyllt bortom vad som kan tänkas vara en genomtänkt bedömning av situationen... (d.v.s. att ha en åsikt utan att ha koll).
I min värld finns det en orsak till
allt. Det finns inget som händer utan en anledning; ett skäl; en orsak. Att då förmoda att en misshandlad person stannar kvar hos den som slår på grund av ointelligens, det är - om jag nu inte får kalla de för korkat - så i alla fall sagt med förkastligt lite eftertanke/fundering om vad som kan ligga bakom. Dessutom är det förbannat kränkande mot den som blir slagen.
Jag tolkar Fredas så att det inte är det faktum att tjejen hänger ihop med och stannar kvar hos killen som misshandlar henne som han tycker är korkat, utan att hon ger sig på Kanna.
stefanf
Nov 2 2007, 12:26
Okunskap eller vara oinformerad. Vi är nog ganska överens i sak.
Sedan för att styra tillbaka ontopic - bara 2.000 för att som åtalad utebli från rättegång (utan legala skäl, t.ex. sjukdom)? Alldeles för lite tycker jag.
GordonFreeman
Nov 14 2007, 16:16
Kanna:
ARTILLERIST!
Tapperhetsmedalj för dig!
Du kunde ju inte veta att tjejen var en sådan idiot, så du agerade helt "reglementsenligt". All respekt åt dig!
J-Star
Jan 22 2008, 12:37
Lånar tråden då det är start relaterat till det ursprungliga:
Civilkurage i Lund medförde att misstänkt kunde gripas för pågående överfall mot en kvinna.
http://sydsvenskan.se/lund/article294846.eceQUOTE ('Sydsvenska Dagbladet')
En 29-årig man som attackerat en kvinna i närheten av Clemenstorget i Lund greps i natt, sedan vittnen hållit honom kvar på platsen tills polisen anlände.
<klipp>
Vittnena nöjde sig inte med det, utan sprang ut i strumplästen för att hindra mannen från att springa från platsen. Polisen kallades dit och mannen kunde gripas.
/J
Kustbo
Jan 22 2008, 15:06
Du gjorde helt rätt Kanna och en stor eloge för Ditt civikurage.
Önskar att det hade funnits någon med Ditt kurage i närheten när jag blev offer för det oprovocerade våldet -98 och blev grovt misshandlad på öppen gata, hade någon av dem personer som bevittnade det hela hjälpt mig hade jag sannolikt sluppit att få nacken bruten och leva med ständig värk resten av livet.
Det är liten tröst att det gör lite mindre ont efter att dem skruvade ihop den med vajer och titanskruvar för 3 år sedan men helt bra och smärtfri blir jag aldrig.
Vad gäller det rättsliga efterspelet i mitt fall så lämnade jag detaljerade signalement på båda förövarna, regnr samt beskrivning av bilen dem åkte i och en del andra iaktagelser till polisen, deras åtgärd blev att förundersökningen lades ner i brist på spaningsresultat, kopian på min anmälan och beskedet om att det var nedlagt kom i samma kuvert och tiden på utskrifterna (enligt skrivarloggningen i sidfoten) skillde ca 15min.
Sensmoralen av detta är att grov misshandel inte är ett prioriterat brott för polisen i den här stan
Personligen skulle jag tveklöst ingripa om jag såg något då jag vet hur uppskattat det är om den drabbade är en "normalt funtad" person och brottsoffer, visst det innebär en risk men det får var och en avväga i varje enskillt fall.
Kan man inte agera fysiskt så kan man iaf störa genom att uppmärksamma förövaren på att dem är iaktagna och at polis är på väg, samt att dokumentera uppgifter som kan vara till hjälp.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.